Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 16:43
Hallo Allemaal,

Veel zoeken op het internet heeft mij niet veel geleerd over hoe ik het volgende werkend wil krijgen. In een project van mij wil ik meerdere arduno's ( in dit voorbeeld nog maar twee ) laten aansturen vanaf een Raspberry PI. Er wordt veel verteld over verschillende voltages, over weerstanden die gebruikt moeten worden maar nergens is een werkend voorbeeld te vinden. Ook zullen de arduino's apart gevoed worden van stroom. Hierbij dan hopende dat jullie mij hierin meer kunnen adviseren.

Wanneer ik één arduino ( address: 04 )via I2C koppel aan de Raspberry PI gaat alles vlekkeloos. Data gaat heen en weer en er zijn geen problemen. Wanneer ik de tweede arduino ( Address: 05 ) aankoppel stopt de verbinding met beide arduino's. Dit gebeurd zelfs wanneer de tweede arduino nog niet aan staat.

Afbeeldingslocatie: http://wodan-heerst.nl/rasp-arduino_thump.jpg

Voor het gemak heb ik een tekening bijgevoegd. Hierin moet je in het eerste scenario ( een enkele arduino ) bedenken dat de tweede nog niet aangesloten zit.

Wat moet ik doen om ervoor te zorgen dat beide arduino's ( en later meerdere ) aan te sturen zijn. Bij voorbaat al bedankt voor jullie assistentie.

[ Voor 3% gewijzigd door dukejan op 27-10-2014 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:29

SA007

Moderator Tweaking
Klinkt mij alsof de pull-ups op de scl/sda lijnen niet sterk genoeg zijn.

In je tekening staan geen pull-ups aangegeven, plaats een een 1kOhm weerstand tussen de scl en vcc pinnen en 1 tussen de sda en vcc pinnen.
Redelijke kans dat dat je probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bij meer dan 2 devices moet je weerstanden toevoegen, zie bijv.
Afbeeldingslocatie: http://quick2wire.com/wp-content/uploads/2012/05/image00.png
Alleen dacht ik dat het 4k7 moest zijn.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
Maar vanaf waar dien ik de Vcc lijn toe te voegen. Moet ik hiervoor de 5volt van de Arduino voor gebruiken of de 3v3 van de Raspberry. Verder wil ik helemaal niet de arduino's voeden vanaf één bron.

Kan ik bijvoorbeeld de Vcc van de Raspberry ( 3v3 ) gebruiken om vervolgens niet de rode lijnen naar de apparaten zelf toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:29

SA007

Moderator Tweaking
@ hierboven
alles tussen de 1k en 10k is opzich prima, lagere weerstand betekent wat meer belasting voor de arduino's/raspi maar een duidelijker signaal.

Houdt er wel rekening mee dat je de vcc van de raspi pakt, die draait op 3.3v, en dat is voor de arduino's geen probleem, maar 5v op de raspi waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oh ja, RPi doet 3.3v als het om een logische 1 gaat. TS: De weerstanden moeten dan aan een 3.3v lijn.

Wat betreft het verbinden van de voedingslijnen, volgens mij hoeft alleen de ground aan elkaar geknoopt te worden, vcc niet per se.

[ Voor 43% gewijzigd door Raven op 27-10-2014 11:27 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
Hartstikke bedankt voor jullie reacties. Ik ga onderstaand schema vanavond uit proberen en laat jullie weten of dit werkt.

Afbeeldingslocatie: http://www.wodan-heerst.nl/rasp-arduino2_thump.jpg

Kan iemand nog voor de avond bevestigen of mijn schema zoals hierboven aangegeven staat klopt? Dit voor de zekerheid :)

[ Voor 19% gewijzigd door dukejan op 27-10-2014 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
Fantastisch. Bovenstaande schema heb ik uitgevoerd ( met 1K resistor ) en het werkt perfect. Bedankt voor jullie hulp hierin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

En dat ga je wrs niet meer vergeten ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1