Nieuw scherm of toch maar niet

Pagina: 1
Acties:

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-01 12:15
Hoi,

Ik heb een paar vragen over een nieuw scherm. Om te gamen, ik kijk geen video's etc op mn pc.

Op dit moment heb ik de Iiyama ProLite E2773HDS-B1.

heb een i5-2500K een gtx 680 twin frozr en 8 gb geheugen.

Nu wil ik eigenlijk wel een nieuw scherm hebben om te gamen.
Ik wil wel graag een 27 inch of groter hebben aangezien mn vrouw er ook wel werk op doet (manager functie dus geen bewerking etc).

En ik wil een hogere resolutie dan 1920-1080.

Maar goed er zijn legio mogelijkheden hiervoor natuurlijk.
Waar mijn vraag eigenlijk over gaat is het volgende:

Ik heb nu een scherm met een TN paneel. Ik lees overal dat een IPS panneel veel betere kijkhoeken heeft en veel betere kleuren.
Nu zit ik ongeveer 80cm recht voor mn beeldscherm die ook gewoon recht staat,
Dus wat heb ik dan aan de betere kijkhoeken?
En merk je echt het verschil met de betere kleuren? (mooi detail: ik ben kleurenblind. Nee ik zie niet alles in zwart-wit).

En merk je nu echt een groot verschil met een 120hz/144hz scherm? ik heb een beetje lopen zoeken maar ik vraag me echt af waar ik het verschil dan in moet zoeken.

En voor een scherm als bijvoorbeeld de Dell U2713HM is mn videokaart sterk genoeg? of kan ik, doordat het scherm een hogere resolutie heeft, de games op medium spelen?

mn games die ik speel zijn: bf4, WoW, DayZ.

Alvast bedankt

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
- 120/144hz zou ik nog niet zo snel overwegen. Het punt is dat je ook 120 fps moet halen (bij voorkeur minimaal!) en dat is met een enkele 680 op 1080p al een hele opgave, gaat je zeker met recente games niet lukken op max settings, sterker nog dan zie je ook wel eens de onderkant van de 50 fps langskomen. En helemaal op 1440p is het een no-go.

- 1440p is op een 680 wel te doen, maar zal voor recentere games niet op ultra kunnen en soms moet je misschien zelfs naar medium settings. Een 680 komt voor die resolutie toch geregeld wat te kort. Aan de andere kant zul je vast wel een keer upgraden en dan staat die monitor er natuurlijk ook nog. Het is wel waarschijnlijk dat 1440p meer gemeengoed gaat worden (dat wordt het al) dus (heel even) wachten kan zinvol zijn.

- De 1080p IPS schermen zijn tegenwoordig spotgoedkoop. De omslag van TN > IPS is nu gemeengoed aan het worden. Dát is nu dus een interessante aankoop die goed bij je systeem past. Scheelt het qua kleuren? Ja - zeker als je voor 27 inch gaat (zou ik nog even goed over nadenken op 1080p is het een redelijke grote maat, je ziet op marktplaats hele volksstammen die er vanaf willen, dat zegt genoeg :)) want met een TN paneel zie je vaak kleuren 'verlopen' naar een gelige of blauwige tint als je naar de rand toe kijkt vanaf het midden. IPS heeft dat niet, en de kleuren 'knallen' ook veel meer, zijn dieper, en het contrast is hoger met dieper zwart.

Keuzes, keuzes... Je kan ook nog een 1200p (1920x1200) IPS op 75hz overwegen, dat zou een leuk alternatief kunnen zijn dat nog goed gaat op je GTX 680, niet de hoofdprijs kost en de iets hogere refresh rate is ook een lichte verbetering - of je dat laatste merkt is héél persoonlijk.

Ik zou in elk geval voor een IPS paneel gaan, de verschillen in response time met TN zijn tegenwoordig zo goed als nihil.

[ Voor 13% gewijzigd door Vayra op 27-10-2014 11:05 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• beebie121
TOP! bedankt voor je snelle info!
Maar bijvoorbeeld die Asus Rog SHift met NSync. Dan kan je toch (volgens mij en ik ben echt een noob qua schermen) met lagere frames toch een vloeiend beeld krijgen? Het heeft ook een goed TN paneel.
En is het ook niet zo dat als ik bijvoorbeeld 1440p doe en ik speel op medium dat het er dan nog super mooi uitziet? of heeft het puur met AA te maken die je dan niet hoeft in te schakelen?

en een IPS scherm heeft dus echt mooie felle kleuren?

en een OLED scherm dan? dat is toch hetzelfde als bijvoorbeeld het scherm van een samsung galaxy s5?
of heb je dan ook een monsterkaart nodig?

ik ben zeker wel een keer van plan te upgraden hoor. Maar nu hoeft dat van mij niet.

nogmaals bedankt!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:12

br00ky

Moderator Harde Waren
Vayra schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 11:00:
- 120/144hz zou ik nog niet zo snel overwegen. Het punt is dat je ook 120 fps moet halen (bij voorkeur minimaal!) en dat is met een enkele 680 op 1080p al een hele opgave, gaat je zeker met recente games niet lukken op max settings, sterker nog dan zie je ook wel eens de onderkant van de 50 fps langskomen. En helemaal op 1440p is het een no-go.
Ware het niet dat fps =/= refresh rate, dus daar kan je zeker wel wat van merken.

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
De vraag is gewoon wat de meerwaarde is. Ga je een 120 hz paneel kopen met Gsync voor een enorme meerprijs (je hebt dan nog steeds een matig TN paneel) waarbij het enige voordeel is dat je soms de 80 fps (die je MISSCHIEN haalt) ook echt in 'beeldjes' aangeleverd krijgt of koop je gewoon een scherm met fixed refresh rate waarbij je gewoon constant op 60 fps kan gamen. Persoonlijk zie ik in dat geval niet de meerwaarde van die hogere refresh rate, zeker niet tov de prijs en de nadelen in kleurechtheid van een TN schermpje.

60 fps is namelijk al 'vloeiend' voor 99% van de mensen. Je kán er wat van merken, maar ik vind het grote onzin. Het is leuk als je competitief (E-sports) gamed, misschien, maar ook dan zeg ik: als je slecht bent gaat een 120hz paneel je daar niet in helpen. Is het écht een betere game ervaring? Nee. Als je op 60 fps locked gamed is het dezelfde ervaring. Die 120 fps/120hz gaat over het verschil van tienden van seconden, en dat is alleen relevant bij twitch shooters en alleen als je echt in de top speelt.

OLED is voorlopig nog veel te duur maar het komt er wel aan, maar daarin zijn fabrikanten terughoudend. Sowieso lopen televisies daarin voor op de monitoren, en zelfs TV's met OLED zijn nog (en blijven voorlopig) een niche markt. Het gaat niet echt snel in elk geval, en dat is ook logisch. Prijsvechten met OLED is gewoon nog niet mogelijk.

Op dit moment is voor de beste weergave (combinatie van factoren: kleur, response tijd, refresh rate icm jouw systeem) een IPS paneel je beste optie en als je dan een 75hz variant vindt voor niet al teveel meerkosten zou ik het doen. Op dezelfde manier zou ik kijken naar een 1200p variant. De Dell U2713HM is ook een optie maar dan zul je toch sneller je videokaart gaan upgraden vermoed ik.

Of Medium voor jou ook voldoet kan ik niet beantwoorden, draai je games eens op medium zou ik zeggen. Dat verschilt niet tussen verschillende monitoren natuurlijk :P Op 1440p kan je inderdaad met minder of geen AA af, maar dan nog moet je voor recente games settings gaan terugschroeven.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• beebie121
Wauw bedankt Vayra!

Voor het werk van mn vrouw is 27" wat we nu hebben echt ideaal. Ze kan dan 2 of meer schermen naast elkaar zetten.
Dan zou je dus voor een IPS full hd of zelfs een 1200P scherm gaan van 27"?

en die kijkhoeken is dus als je er vanuit een andere hoek naar kijkt, maar zoals ik al zei als ik er recht voor zit maakt dat niets uit. toch?

misschien zal ik eerst een andere videokaart moeten halen hahaha. maar dat is dan een hele andere discussie :)

nogmaals bedankt!
Pagina: 1