24" 1920x1200px of liefst meer

Pagina: 1
Acties:

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik zoek 2 degelijke schermen ter vervanging van mijn paar jaar oude Samsung SyncMaster 2443BW schermen. Ik heb al wel 's in de pricewatch gekeken. Veel keuze aan 24" 1920x1200px schermen, maar hogere resolutie wordt al moeilijk: welgeteld 3 :) 2 al buiten budget en de 3de is nog prijs onbekend.
Ik keek ook al 's op de selector op TFTCentral, maar daar kreeg ik geen enkel scherm aangeraden... |:(

De schermen worden niet gebruik om te gamen, dus de reactietijd hoeft niet spectaculair laag te zijn. Ze worden wel gebruik om te surfen en kantoorwerk, en soms wat fotobewerking en video kijken.

Grootte: gezien ik er 2 naast elkaar kwijt moet kunnen is 24" toch wel de limiet. 25" kan ook nog wel denk ik, maar dan wordt het misschien wat extreem als een tennismatch links<>rechtskijken.
Resolutie: minimaal 1920x1200px, maar liever hoger eigenlijk. Benieuwd wat de BenQ BL24020PT gaat kosten.
Kleurbereik: sRBG is voldoende.
Paneel: maakt me eigenlijk niet zoveel uit. De huidige Samsungs hebben een TN paneel en dat heeft me op zich eigenlijk weinig gestoord. Maar ik weet dat IPS in theorie beter beeld moet geven.
Rand: een dunne rand is een pluspunt, gezien dualscreen setup.
Ergonomie: ik ben vrij groot, dus de schermen mogen vrij hoog afgesteld kunnen worden om pijn in de nek te voorkomen.
Verbruik: zo laag mogelijk. Laten we zeggen onder de 40W is ok. Standbyverbruik maakt niet uit, ik zet alles af met een schakelaar.
Kijkhoek: Ik weet dat de kijkhoek van een TN scherm niet best is, en toch heeft me dit niet echt gestoort op mijn Samsungs. Beter is natuurlijk een pluspunt, aangezien niet nooit vlak voor 2 de schermen tegelijk kan zitten.
Input: DVI of HDMI. VGA hoeft niet, maar mag. Enkel m'n laptop heeft een DisplayPort out, maar die zal niet aan deze schermen komen te hangen.
Merk: maakt we weinig uit, zolang de kwaliteit maar goed zit.
Budget: €400 per scherm (rekbaar tot €500 als het écht de moeite waard is: resolutie+beeldkwaliteit). Goedkoper mag ook natuurlijk. Ik zie al veel 24" 1920x1200px schermen rond de €250 in de pricewatch.

Wat me stoort aan mijn huidige Samsungs: elektrische geluiden. Ik heb een superstille desktop, dus alles wat in m'n bureau geluid maakt hoor ik absoluut en irriteert me.
De helderheid moet eigenlijk tussen de 97 en 100%, eronder maken deze schermen altijd een sturend geluid.
En bij veel tekst op het scherm, of een spreadsheet, maken de schermen ook een gezoem.
Ik betaal liever wat meer voor een scherm dat absoluut stil is. En dit is nu iets wat je meestal niet te lezen krijgt in reviews.

Dus als iemand me met al deze input een goed schermpje kan aanraden, graag :)
Het is niet dringend voor me, dus als er een nieuw scherm binnenkort op de markt komt die nét weer iets beter is (zoals die BenQ misschien??) kan ik daar gerust wel wat op wachten.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!). Had je na 13 jaar lid onderhand wel kunnen weten ;).

Move naar CAA.

• freeco
Had ik bekeken, maar waarschijnlijk niet 'gelezen' ;-)

• freeco
Heb m'n oog laten vallen op de Dell Ultrasharp U2415.
'Gewoon' 1920x1200px, net zoals mijn huidige monitoren, maar da's OK.
Postieve review op TFTCentral, inclusief vermelding dat de monitor geen 'buzzing' maakt bij gelijk welke test. Dus zeker een voordeel!
Wel nog moeilijk leverbaar voor het ogenblik.

Iemand nog vergelijkbare alternatieven?

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 20:25

WPN

Wat wil je precies met die schermen doen? Tekst lezen? Flink gamen? Film kijken?

zakelijk gebruik ik de HP LA2405wg en HP LA2405x en de HP E241i. Op allen zit vga/dvi/displayport (geen hdmi). Ik heb ook dual setup maar maak gebruik van monitor armen op het bureau om de hoogte flexibel te houden (flexibele werkplekken).
Rand is niet bizar groot, maar zou misschien wel iets kleiner kunnen.

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• freeco
staat in m'n OP he:
De schermen worden niet gebruik om te gamen, dus de reactietijd hoeft niet spectaculair laag te zijn. Ze worden wel gebruik om te surfen en kantoorwerk, en soms wat fotobewerking en video kijken.
De HP LA2405wg laat ik afvallen, gezien dat een al wat ouder scherm is. Die is toch al een jaartje of 5 oud, dus er zal al wel iets beter te vinden zijn. Wel met €150 best goedkoop!
De HP LA2405x heeft een TN panel. Op zich is dat niet slecht, maar ik kan er ook niet onmiddellijk een uitgebreide review op terugvinden. Dan geef ik eerder de voorkeur aan de Dell U2415 die wel uitvoerig is getest en goed bevonden op TFTcentral.
De specs van de HP E241i zijn zeker niet verkeerd, ook met €240 zeker niet duur. Maar ik kan van deze monitor ook geen review terugvinden. Als ik het dan louter met de specs moet doen zie ik dat met 250cd de helderheid lager is en verbruik ook wat hoger licht. Op zich geen no go's, maar vooral dan die zilveren rand... :/ Ik hou deze nog in het achterhoofd.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:24

3DDude

I void warranty's

Wat dacht je van 1 scherm, IPS, hoge resolutie?

34 inch, LG 3440*1440.
pricewatch: LG 34UM95-P Zwart

YouTube: LG 34UM95 34" UltraWide Widescreen 21:9 Monitor - My New Favourite

Be nice, You Assholes :)

• freeco
Hmm.... je doet me twijfelen ;)

Iets minder pixels in de breedte, maar gecompenseerd net méér pixels vertikaal.
Wel belangrijk nadeel dat ook in het filmpje wordt aangehaald: amper in de hoogte verstelbaar. Ik zou het eens moeten nameten, maar ik vrees dat de bovenrand lager gaat komen dan mijn huidige monitoren en dan krijg ik waarschijnlijk pijn in de nek. Daar zijn dan wel oplossingen voor, maar kost ook weer extra centen. En met €800 is deze nu ook weer niet goedkoop (maar past nog binnen het budget).
Zou de iGPU van m'n i5-3550 trouwens wel zo'n resolutie kunnen aansturen over 1 HDMI kabel? DisplayPort en Thunderbolt heb ik niet. De maximale resolutie van een Intel HD Graphics 2500 vind ik er niet direct op terug.

Iets om eens wat research over te doen :*)

• freeco
Mijn huidige iGPU haalt maar 2560x1600px (link)
They can be clocked up as high as 1350MHz and support a maximum resolution of 2560x1600.
De iGPU in Broadwell ondersteunt wel al 4K resoluties. (link)
As the world is increasingly moving towards a 4K future, the Intel HD 5300 graphics also supports UltraHD (3840×2160) resolution.
Maar ik ben niet van plan mijn desktop te upgraden tot Skylake uitkomt, over een jaartje of zo.

Sowieso is HDMI 1.4 nét iets te beperkt om het onderste uit de kan te halen van deze monitor. In de video wordt vermeld dat 50Hz bij native resolutie het maximaal haalbare is. HDMI 2.0 verlegt die grens weer.

Zoals eerder vermeld, DisplayPort en Thunderbolt heb ik niet op m'n huidige desktop, dus da's ook al weer uitgesloten.
Ik zou me nog kunnen behelpen met een discrete GPU zoals vb deze Nvidia GT730, Die gaat ook al tot 4K resoluties zie ik in de specs. Maar dat kost dan ook al weer een €65 extra.

Jammer, maar ik zal het bij 2x24" moeten houden vrees ik.
Pagina: 1