Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darthnick123
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 14:50
Beste allemaal,

Voordat ik begin ga ik mezelf eerst even voorstellen, dit is mijn eerste topic hier op Tweakers.

Mijn naam is Nick en ik ben 14 jaar, ik woon al mijn leven lang in Amsterdam.
Mijn grote passie is de luchtvaart, mijn droom is dan ook piloot worden.

Nu Back on topic:

Ik heb hier naast mij een goede game-pc staan (zie mijn inventaris) :D , ook heb ik een workstation waar ik op surf, mijn mail check en schoolwerk maak (meeste tekstverwerken en Powerpoint presentaties maken).
Nu is deze pc een beetje aan vervanging toe, nu dacht ik om een (tweedehands) iMac aan te schaffen.
Mijn oog valt op een tweedehands iMac uit begin 2008.
Hier heb ik een aantal vragen over:

-Is een iMac uit begin 2008 het kopen nog waard?

-Het is super belangrijk bij mijn schoolwerk dat ik bestanden die ik maak op mijn Mac (Word, Powerpoint etc)
kan openen en bewerken op een Windows pc. Als ik natuurlijk Microsoft Office op mijn Mac installeer.

-Word deze iMac nog volledig ondersteund?

Dit is wat ik van plan ben met mijn iMac:
-Surfen op het web.
-E-Mail's openen en schrijven.
-Word, Excel en Powerpoint bestanden maken.
-Casual gaming, denk daarbij aan spelletjes op een website. Geen grafische zware games.

Alvast hartelijk bedankt voor uw tijd. _/-\o_

Met vriendelijke groet,

Nick E (Darthnick123) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Nee is het echt niet meer waard, outdated ram, slechte cpu's, het zal nog wel ondersteund zijn, maar gaat veel trager zijn dan de pc die je nu gebruikt, ik zou eerder als je en mac wilt een hackintosh maken en/of je pc upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 10:04
Of een mac mini met extern scherm.

https://www.youtube.com/@droommotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
ja zou ook kunnen, hoeveel zou je hiervoor willen uitgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik zou zeker geen iMac uit 2008 meer kopen tenzij je daar een heel specifieke reden voor hebt. Je kunt beter een Mac mini kopen, al dan niet tweede hands (neem dan het unibody model) en met een externe monitor werken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-08 22:18
Tja, iedereen kan wel zeggen "nee een iMac uit 2008 zou ik niet kopen" maar het gaat er ook om hoeveel je er voor uit geeft. Als je alleen maar school dingen erop wil doen (word, powerpoint, beetje browsen) kan de iMac uit 2008 een hele goede zij MITS de prijs er naar is. Een Mac mini klinkt leuk, maar komt zonder scherm, toetsenbord en muis. Een iMac (ook uit 2008) is gelijk een compleet product. Voor een leuk bedrag is het zeker de moeite waard, helemaal als je je bedenkt dat ook de iMac uit 2008 gewoon ondersteund wordt door de nieuwste OSX 10.10 Yosemite.

Wat ik heb begrepen is dat jij al een game pc hebt en dus enkel je workstation wil vervangen. Deze wil je alleen gebruiken voor schoolzaken en eventueel spelletjes op een website. Een tweedehandse iMac (ook uit 2008) lijkt mij zeker geen slecht idee voor zulke zaken. Mijn vraag is dan dus ook: wat zijn de uiteindelijke specificaties en hoeveel betaal je ervoor?

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Als er een SSD inzit en 4gb ram zal ik hem kopen voor +-350€. Dan heb je voor de taken die jij ermee wil doen een prima machine.

Maar wat ik niet snap is dat je hier een speciale PC voor wil kopen. Dit kan je toch ook gewoon op je gamepc doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darthnick123
@thibautb: Rond de €300,-

@Denzis: MacMini is ook een goede optie alleen is die vaak duur vergeleken met een iMac (vind ik).

@ASNNetworks:

iMac 20 inch
Met:
Office 2011
CS6 Master Collection
OS X Yosemite
Core 2 duo 2.4ghz
4gb geheugen
320gb hardeschijf
Draadloze mighty mouse
Toetsenbord Apple

Hier betaal je rond de €290,- voor.
Ik ga het inderdaad alleen gebruiken voor schoolwerk en kleine games.

@Arthur-M: Ik heb een cockpitje nagebouwd op mijn bureau, daardoor is het lastig om schoolwerk te doen. Tevens wil ik school gescheiden houden van andere dingen.

Is er nog iemand die ervaring heeft met Microsoft Office op de iMac?

[ Voor 14% gewijzigd door Darthnick123 op 27-10-2014 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 14:47
Office op de Mac werkt wel ok, maar naar mijn mening is het toch nog niet 1:1 compabiliteit met Office voor Windows. Vooral in Powerpoint zitten features die in de Windows niet zitten en vice versa. Het is werkbaar, maar je moet wel opletten.

Persoonlijk zou ik voor dit soort werkzaamheden een (goedkope) laptop aanschaffen, maar dat staat buiten dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darthnick123
@Viccers:
Laptop is voor mij geen optie, het klinkt misschien raar maar ik vind laptops niet zo handig :X
Dan ga ik wel voor Office, bedankt ;)

Hier is een linkje voor een mogelijke kandidaat:
http://link.marktplaats.nl/859802259
Of misschien deze (de prijs kan bij deze nog wel wat zakken):
http://link.marktplaats.nl/862360360

[ Voor 16% gewijzigd door Darthnick123 op 27-10-2014 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Ik zal toch wel écht een machine nemen met een SSD, dan voelt 'ie tenminste nog een beetje snel aan. Zonder SSD is 'ie gewoon erg langzaam, ook met de taken die jij wil uitvoeren.

Of je zet er natuurlijk zelf een SSD in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darthnick123
Arthur-M. schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 20:18:
Of je zet er natuurlijk zelf een SSD in :+
Is dit moeilijk en gevaarlijk (voor de iMac) om te doen?

EDIT:
Is het ook mogelijk een externe ssd aan de iMac te hangen via USB?

[ Voor 15% gewijzigd door Darthnick123 op 27-10-2014 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Darthnick123 schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 20:29:
[...]

Is dit moeilijk en gevaarlijk (voor de iMac) om te doen?

EDIT:
Is het ook mogelijk een externe ssd aan de iMac te hangen via USB?
Heeft geen zin aangezien USB 2.0 (erg) langzaam is en een externe SSD duurder is dan een normale SATA SSD.

SSD erin zetten is niet erg moeilijk. Op internet zijn er genoeg tutorials over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09 21:26
Viccers schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 16:35:
Office op de Mac werkt wel ok, maar naar mijn mening is het toch nog niet 1:1 compabiliteit met Office voor Windows. Vooral in Powerpoint zitten features die in de Windows niet zitten en vice versa. Het is werkbaar, maar je moet wel opletten.

Persoonlijk zou ik voor dit soort werkzaamheden een (goedkope) laptop aanschaffen, maar dat staat buiten dit topic.
Zodra je een beetje handig bent in Excel en met sneltoetsen gaat werken onder windows, is Excel op osX ook een regelrechte ramp. heb op mijn macbook mid 2010 nu windows 8 geinstalleerd, puur om Excel te kunnen gebruiken. Daarnaast reageert het gewoon een stuk trager dan op Windows.

Mijn Macbook is in alles superieur qua gebruiksgemak, maar als ik Excel moet werken ga ik achter mijn desktop zitten of gebruik ik bootcamp voor de windows versie van Excel.

Ik denk dat je beter een goedkope windows computer kan aanschaffen of wellicht een laptop en dan desnoods middels remote desktop gaan werken op je PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darthnick123
Arthur-M. schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 20:35:
[...]
Heeft geen zin aangezien USB 2.0 (erg) langzaam is en een externe SSD duurder is dan een normale SATA SSD.

SSD erin zetten is niet erg moeilijk. Op internet zijn er genoeg tutorials over te vinden.
Ga even op internet zwerven voor info :)
tritimee schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 20:36:
[...]

Zodra je een beetje handig bent in Excel en met sneltoetsen gaat werken onder windows, is Excel op osX ook een regelrechte ramp. heb op mijn macbook mid 2010 nu windows 8 geinstalleerd, puur om Excel te kunnen gebruiken. Daarnaast reageert het gewoon een stuk trager dan op Windows.

Mijn Macbook is in alles superieur qua gebruiksgemak, maar als ik Excel moet werken ga ik achter mijn desktop zitten of gebruik ik bootcamp voor de windows versie van Excel.

Ik denk dat je beter een goedkope windows computer kan aanschaffen of wellicht een laptop en dan desnoods middels remote desktop gaan werken op je PC.
Hier schrik ik eigenlijk wel een beetje van :o , is alleen Excel een ramp of ook Powerpoint en Word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 21:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik denk dat je beter 200 euro meer kan neerleggen voor een nieuwe mac mini.

Het instap model Mac mini is echt veel sneller dan een iMac uit 2008. Bovendien gaat die nog jaren mee, die iMac zal je misschien na een jaar al niet meer gebruiken omdat hij echt te oud begint te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darthnick123
Psycho_Mantis schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 21:14:
Ik denk dat je beter 200 euro meer kan neerleggen voor een nieuwe mac mini.

Het instap model Mac mini is echt veel sneller dan een iMac uit 2008. Bovendien gaat die nog jaren mee, die iMac zal je misschien na een jaar al niet meer gebruiken omdat hij echt te oud begint te worden.
Zoals ik al heb vermeld in mijn vorige reacties is mijn budget rond de €300,-
Ook is het logisch dat ik als 14 jarige niet zomaar met €200,- mijn budget kan verhogen.
Ik ga inderdaad ook even kijken voor een tweedehands MacMini.

[ Voor 5% gewijzigd door Darthnick123 op 27-10-2014 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Een tweedehands mini zou ik ook niet doen. Voor +/- € 300,- kom je ook qua Mac Mini's uit 2010, wat nog steeds een computer is van bijna 5 jaar oud. Tevens krijg je bij een computer van een dergelijke leeftijd een garantie dat je binnen korte tijd ook de HDD mag vervangen, waardoor je totaal plaatje op ca. € 400,- kost, en ben je nog maar € 100 verwijderd van een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 14:03

Saven

Administrator

Darthnick123 schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 07:33:
Tevens wil ik school gescheiden houden van andere dingen.

Is er nog iemand die ervaring heeft met Microsoft Office op de iMac?
Daar hebben ze mappen voor uitgevonden :+

Maareh ja. Office op mac zuigt vergeleken met office op Windows, is al 4 jaar niet meer ontwikkeld. Maar er is hoop als het goed is komt er dit jaar of volgend jaar een nieuwe versie uit voor Apple users _/-\o_

Het werkt overigens wel hoor, maar tis het allemaal net niet vergeleken met de windows versie. En tekst in office for mac is veeeel kleiner dan op windows. dus 12pt op os x is niet evenveel als 12 pt op windows (pas als je het omzet naar een pdf ofzo wel). Erger ik me persoonlijk aan maar goed, sommige mensen niet

[ Voor 24% gewijzigd door Saven op 27-10-2014 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Laatst online: 13-09 21:26
Darthnick123 schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 20:55:

[...]

Hier schrik ik eigenlijk wel een beetje van :o , is alleen Excel een ramp of ook Powerpoint en Word?
ik sprong net oprecht een gat in de lucht. hoop dat dit snel komt.
nieuws: Screenshots van mogelijk nieuwe versie Office for Mac duiken op

Ik moet wel zeggen dat ik geen gemiddelde gebruiker ben van office. Voor simpele office taken voldoet t pakket nog wel, maar het is niet te vergelijken met office 2007 en nieuwer op Windows. Office for Mac is het gewoon net niet.

Word: het standaard tekst verwerken is echt geen probleem, mijn vriendin heeft zonder enige tegenwerking gewoon haar scripties kunnen schrijven.

Excel: voelt wat traag en mist geavanceerde functies, maar voor het simpele op en aftrek werk kun je prima op een mac uit de voeten.

Powerpoint: Gebruik ik praktisch nooit, maar voldeed altijd prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darthnick123
Beste allemaal,

Ik heb besloten om nog even te wachten met het aanschaffen van een iMac ;( .
Ik ga zoiezo nog even sparen, en daarna weer kijken. Na de reacties van Office heb ik ook besloten te wachten totdat Microsoft een nieuwe Office uitbrengt voor de iMac. Ik blijf wel marktplaats in de gaten houden voor eventuele aanbiedingen. Als het zover is laat ik het jullie even weten ;)

Allemaal hartelijk bedankt voor de hulp! _/-\o_

En voor andere mensen die dit lezen en van plan zijn een iMac te kopen van begin 2008:
Wacht nog even met kopen en ga sparen, wacht op het goede moment om een betere te kopen. Het is het niet waard om 300 euro uit te geven aan iets dat over misschien anderhalf jaar niet meer wordt ondersteund.

Met vriendelijke groet,

Nick E :)
Pagina: 1