MacBook Pro of iMac?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10 14:50
Ik heb beslist om de overstap te maken naar Apple om me dus een Mac aan te kopen, maar zit nog met het volgende.

Mijn Windows-PC ( i7 + SSD) is de deur uit en hier REST enkel nog een oude Acer laptop van 2007 die ook aan vervangeng toe is. De PC werd hier voornamelijk gebruikt voor lichte fotobewerking van grote Raw-bestanden in Lightroom en sporadisch Photoshop Elements, Raw-bestanden converteren en inladen, lichte videobewerking (knip en plakwerk). De oude laptop wordt vooral gebruikt voor social media, surfen, mkv-filmpjes en foto’s bekijken.

Nu twijfel ik alleen of ik moet kiezen voor een MacBook Pro (ook geschikt als desktop) of de nieuwe iMac.

De nieuwe iMac retina heeft net zoals de rMBP een prachtig plaatje, maar is helaas ook weer duurder.
Wanneer ik een rMBP zou kopen komt er een los 27” scherm, omdat deze dan als desktop zou kunnen ingezet worden en hij voornamelijk thuis zal staan.

Koop ik bv een nieuwe iMac ,wordt het budget kleiner om mijn oude laptop te vervangen door een Mac en ben ik genoodzaakt om weer een lowbudget Windows laptop te nemen.

Graag zou ik hieromtrent advies willen, zodat ik van een slechte keuze straks geen spijt zal krijgen…
Zijn onderstaande configuraties snel genoeg voor mijn dagelijkse bezigheden en wat is de meest ideale conbinatie

iMac 27” = € 2.229 + € 499 Windows laptop:
- 3,4-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,8 GHz
- 8 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM – 2x 4 GB (wordt later goedkoper uitgebreid).
- SSD 256 GB flashopslag
- NVIDIA GeForce GTX 775M 2 GB GDDR5

MacBook Pro 15” = € 2.229 € 499 iPS-scherm 27”:
2,2-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,4 GHz
16 GB 1600-MHz DDR3L SDRAM
256 GB PCIe-flashopslag
Intel Iris Pro Graphics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-09 15:50
Om een lang verhaal kort te maken: bedenk je de volgende situatie: wil je ten alle tijden alles bij je kunnen hebben (dus erg gebruiksvriendelijk) neem een Macbook Pro. Hoef je niet ten alle tijden alles bij je te hebben en vind je het niet erg om van apparaat te wisselen en bestanden te synchroniseren: neem een iMac + laptop.

Ik heb 2 jaar geleden de MPB Retina 15" gekocht. Ik had al een iMac 27" en wilde een laptop hebben. Ik stond op het punt om een Macbook Air te bestellen. Toen bedacht ik mijzelf. Wil ik wel 2 computers? Hoe fijn zou het zijn om ten alle tijden mn computer bij me te kunnen hebben. Even een document typen, of een video of foto bewerken en een dag later op een andere locatie ermee verder gaan. Als ik een losse Macbook ernaast heb dan zijn het twee gescheiden werelden, waar je ook nog eens steeds bestanden moet synchroniseren wil je steeds verder gaan. Ik zag toen de MBPR 15 ", die was destijds €3100 (€2800 betaald) voor mijn setup). Ik was bang dat ik de 27" real estate zou missen. Ik bedacht mijzelf toen: ach als ik het ECHt mis haal ik een tijdje later wel een Cinema Display tweedehands ofzo. Maar de vrijheid (en luiheid) van mij MBPR zijn vele malen groter als voordeel dan een groter scherm. En nee, heb nooit de Cinema (Thunderbolt) Display gekocht. Werk nu bijna nooit meer achter mijn bureau, vaker vanaf bed, bank, tuin, trein, school, stoel. Dus ik mis de 27" absoluut niet. 8)

Overigens zijn beide setups meer dan geschikt qua hardware voor jou doeleinden. De iMac is in dat opzicht overkill met zo'n GPU (maar lager kan je niet gaan dacht ik).

[ Voor 20% gewijzigd door ASNNetworks op 26-10-2014 20:36 ]

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
ASNNetworks schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 20:28:
Om een lang verhaal kort te maken: bedenk je de volgende situatie: wil je ten alle tijden alles bij je kunnen hebben (dus erg gebruiksvriendelijk) neem een Macbook Pro. Hoef je niet ten alle tijden alles bij je te hebben en vind je het niet erg om van apparaat te wisselen en bestanden te synchroniseren: neem een iMac + laptop.
Fysiek staat er hier in huis enkel data op een Nas! Wanneer we het nodig achten om de workflow te verhogen of om mobiele reden, wordt de data van de nas gekopieerd. Dit kopiëren of bereikbaar zijn van de data, kan net zo goed op verplaatsing zijn.
ASNNetworks schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 20:28:
Ik heb 2 jaar geleden de MPB Retina 15" gekocht. Ik had al een iMac 27" en wilde een laptop hebben. Ik stond op het punt om een Macbook Air te bestellen. Toen bedacht ik mijzelf. Wil ik wel 2 computers? Hoe fijn zou het zijn om ten alle tijden mn computer bij me te kunnen hebben. Even een document typen, of een video of foto bewerken en een dag later op een andere locatie ermee verder gaan. Als ik een losse Macbook ernaast heb dan zijn het twee gescheiden werelden, waar je ook nog eens steeds bestanden moet synchroniseren wil je steeds verder gaan. Ik was bang dat ik de 27" real estate zou missen. Maar de vrijheid (en luiheid) van mij MBPR zijn vele malen groter als voordeel dan een groter scherm.
Vanwege de fotobewerking is en blijft een groot 27” scherm voor me een must :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-09 15:50
En hoe ga je dan bestanden snel overzetten als je met je laptop van huis bent? Je denkt goh laat ik eens even verder gaan met mijn foto/video project? Via VPN inloggen en wachten tot je alles binnen hebt? En als je iets bijgewerkt hebt, thuis weer syncen met je NAS om op je iMac verder te gaan?

Als je zelf al zegt dat 27" een must is dan heb je daar je antwoord lijkt me ;) Overigens bewerk ik ook vele video's en foto's en mis niks op een 15" ;) Qua werkveld kan ik het zetten op 1900x1200 verhouding en heb ik genoeg ruimte :)

Maar als je zelf al zegt dat de laptop alleen gebruikt wordt voor social media, filmpjes etc. EN je werkt nooit buiten huis, tja dan lijkt de keus mij simpel om de iMac te nemen. Portabiliteit van de MacBook heb je gewoon niks aan als je altijd op één locatie zit. Daarnaast zou ik persoonlijk eerder dan een iPad erbij aanschaffen als je toch alleen social media etc ermee wil doen. Werkt ook nog eens erg zalig in combinatie met een iMac (OSX 10 + iOS 8 = _/-\o_ )

[ Voor 41% gewijzigd door ASNNetworks op 26-10-2014 20:56 ]

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Je kan natuurlijk ook een macbookpro nemen en dan er een extra monitor bij kopen, biijvoorbeeld een 1440p en dan heb je goede kwaliteit en kan je het overal naar toe nemen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
ASNNetworks schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 20:38:
En hoe ga je dan bestanden snel overzetten als je met je laptop van huis bent? Je denkt goh laat ik eens even verder gaan met mijn foto/video project? Via VPN inloggen en wachten tot je alles binnen hebt?

Als je zelf al zegt dat 27" een must is dan heb je daar je antwoord lijkt me ;) Overigens bewerk ik ook vele video's en foto's en mis niks op een 15" ;) Qua werkveld kan ik het zetten op 1900x1200 verhouding en heb ik genoeg ruimte :)
Zoals hier boven in de startpost staat, wordt de laptop (ook op verplaatsing) vooral gebruikt voor social media, surfen, mkv-filmpjes en foto’s bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 11:45
Ik zou denk ik toch gaan voor een iMac, eventueel in combinatie met een Macbook Air. Ik vraag mij wel af, heb je wel echt zo'n snel/duur model nodig? Ik zie al 27" iMacs vanaf 1849 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 20:10
Ik heb een vraag: voor het gebruik onderweg, zou daarvoor een tablet of eventueel iets als een Asus Transformer (b.v. de T100) niet voldoen? Voor een beetje surfen, social media en filmpjes kijken denk ik dat je meer plezier gaat beleven aan een degelijke tablet, dan een budget laptop. Ten opzichte van een 400-500 euro laptop heeft een tablet vaak een veel betere accuduur, is ie beter afgewerkt, lichter en handzamer, heb je geen last van een trage 5400RPM HDD (welke gegarandeerd in zo'n budget laptop zit).

Mocht je je hierin kunnen vinden, dan zou ik zeggen ga voor een iMac. Wellicht kan je dan ook, afhankelijk van wat je aan de tablet uitgeeft, zelfs de nieuwe iMac overwegen.
Een ander punt om voor deze setup te gaan is dat ik de 15 inch rMBP niet eens zo heel portable vind. Ik gebruik er soms een voor het werk en ik vind hem zwaarder lijken dan dat hij is. Het ligt er dus ook aan hoe vaak je de laptop mee wilt nemen en in hoeverre je het gewicht wel/geen probleem vindt.

In alle andere gevallen zou ik de Macbook Pro + een goed 27 inch scherm adviseren (b.v. een Dell Ultrasharp). Het grote voordeel hiervan lijkt me dat je overal, ten alle tijden je werk kunt doen, met het bijkomende voordeel dat je thuis dit nog wat fijner kunt doen door toevoeging van een 27 inch scherm. Zodoende heb je ook altijd alles op 1 en hetzelfde device staan en, zoals ASNNetworks al aangaf, heb je wat meer vrijheid om op de bank, in bed of in de tuin te werken. Dit zou voor mij persoonlijk een groot pluspunt zijn.

Kort samengevat: ik denk dat je moet kijken wat je onderweg wilt gebruiken. Een goedkope laptop lijkt mij persoonlijk de minst wenselijke oplossing, gevolgd door de Macbook Pro en de tablet. Wil je onderweg ook nog wat werk kunnen verrichten, dan staat de Macbook Pro oplossing boven die van de tablet + iMac.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
@Moi_in_actie
Je hebt hier ergens wel een goed en uitgebreid punt neergezet, thnx ;)
Laptop vs tablet: Hier moet ik toch eerst eens samen met de vrouw over nadenken.

Iets anders dat ik graag wil meenemen in mijn keuze.
Het is wel zo dat ik veel met fotobewerking bezig ben, dus ik vraag me hierbij af in hoeverre een iMac 27” nu te kalibreren valt t.o.v. een iPS-scherm zoals een Dell 2713H?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 10:04
Niet een optie om een imac te combineren met een ipad? Aangezien je alleen filmpjes en social media doet. Een touchscreen is hier toch fijner mee. Een ipad en een imac werken tevens ook erg goed samen i.c.m. handoff en iCloud.

https://www.youtube.com/@droommotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Als ik dit zo lees zou ik denk ik een MBP en los scherm nemen. De iMac is natuurlijk wel wat sneller maar voor wat je beschrijft zou ik toch een MBP nemen, lekker handzaam. Een iMac + iPad is trouwens ook best een idee, als je toch alleen maar surft/social media gebruikt op je laptop :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem een MacBook Pro als mobiel het belangrijkste voor je is, anders de iMac want die biedt je een veel krachtiger systeem plus een fijn groot scherm met betere ergonomie.

Een beter vergelijking in systeemkracht is de MacBook Pro vs. Mac mini. Want afgezien van het basismodel is de Mac mini eigenlijk een MacBook Pro zonder een scherm en toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:07
Waarom geen Mac Mini en een 34" scherm (pricewatch: LG 34UM95-P Zwart) als je echt graag twee losse apparaten wilt hebben?
Dan zou je ernaast zelfs nog een Surface 2 (RT) kunnen nemen als je toch nog wat productief werk wilt doen onderweg bijvoorbeeld.

Zelf zou ik toch voor de MacBook Pro + een scherm gaan omdat je dan alles op een apparaat hebt.

[ Voor 48% gewijzigd door Timons106 op 26-10-2014 22:17 . Reden: Oeps, verkeerde topic :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Met een Mac Mini mis je denk ik toch wel dat beetje kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 11:55

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Als je toch sowieso nog een laptop erbij wil dan is de keuze voor de MBP volgens mij snel gemaakt. Ik werk zelf ook op een rMBP (late 2013) met een 4K monitor eraan wat zeer goed werkt. Voor wat je ermee wil doen is de MacBook meer dan snel zat en ik vraag me af of je heel veel verschil zou merken in performance. In gebruikersgemak (met name het mobiel zijn) is het gewoon ideaal dat je altijd alles wat je wil bij je hebt (aan standaardzaken dan) en je hebt geen gelazer met steeds 2 computers en dan al helemaal met continue tussen 2 OS'en switchen ;)

My vote gaat naar rMBP + monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Denzis schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 21:39:
Niet een optie om een imac te combineren met een ipad? Aangezien je alleen filmpjes en social media doet. Een touchscreen is hier toch fijner mee.
We zouden inderdaad voor het gebruik zoals social media, surfen, mkv-filmpjes en foto’s bekijken, dit perfect met een tablet kunnen doen. Toch zien we en vooral mijn vrouw grote voordelen in een laptop, die ze niet bij een tablet kan terug vinden. Een van die grote voordelen en die ik in de startpost ben vergeten te vermelden zijn, office verwerking, groter scherm voor film en foto’s bekijken en geluid bij film, grotere lokale opslagruimte.
Verwijderd schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 21:54:
Een beter vergelijking in systeemkracht is de MacBook Pro vs. Mac mini. Want afgezien van het basismodel is de Mac mini eigenlijk een MacBook Pro zonder een scherm en toetsenbord.
Dit zou zowel als prijs een perfecte combi kunnen zijn (Mac mini met scherm + goedkope laptop)
Geen idee hoor, maar is een Mac mini nu net niet te licht voor mijn doeleinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 11:55

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Verwijderd schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 21:54:
Neem een MacBook Pro als mobiel het belangrijkste voor je is, anders de iMac want die biedt je een veel krachtiger systeem plus een fijn groot scherm met betere ergonomie.

Een Mac Mini is een Dual Core machine (zelfs met i7 upgrade) waar de MacBook Pro 15" (waar hij het over heeft) een Quad core heeft. Daarnaast is de Iris Pro van de rMBP ook nog (stuk) sneller dan de Iris in de Mac Mini, onder andere door de CrystalWell 128MB extra RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 20:10
Qua CPU power scheelt het niet heel veel. De door jouw aangegeven Macbook Pro kost trouwens geen €2229, maar €1769 volgens de Pricewatch. Vergelijk je diens CPU, de Core i7 4770HQ met die van de 2012 Mac Mini met Core i7 3615QM (de meer zinvolle optie vanwege upgradebaarheid), dan is er vanzelfsprekend verschil maar het valt mee. Natuurlijk zijn deze benchmarks niet heilig, maar het verschil is een goede 10-15%. Wat meer research hiernaar, performance binnen specifieke applicaties, kan wellicht een duidelijker beeld geven. Vooral op het gebied van de iGPU zal de nieuwe Macbook Pro t.o.v. de 2012 Mac Mini veel sneller zijn.

Het grootste nadeel van die Mac Mini lijkt mij de SATA-150 interface. Het geheugen kun je prima upgraden naar 16GB en je kunt er een SSD inzetten, maar de snelheid zal flink gelimiteerd worden. Het grootste voordeel van een SSD zal behouden blijven (significant betere random 4K read/write), maar de "topsnelheid" van de SSD zul je nooit halen.

Kijk je naar de prijs, dan kan het wel een leuke optie zijn. De Mac Mini kost zo'n €800, 16GB geheugen is €150 en een 256GB SSD kost je tegen de €100. Bij elkaar zo'n €1050.
Tel hierbij op een goed 27 IPS scherm op als de Dell Ultrasharp U2713HM en je komt op grofweg €1500 uit.

Kijkend naar bovenstaande eerste kosten (2500+) heb je dan nog meer dan genoeg geld over voor een zeer degelijke Windows of Mac laptop, eventueel zelfs een instap Macbook Pro 13" 2014. Aangezien dit wellicht overkill is (en toch wat prijzig), is een Macbook Air of een van de talloze goede Windows laptops/ultrabooks een opties zoals bijvoorbeeld een Asus Zenbook.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moi_in_actie schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 15:52:
..

Het grootste nadeel van die Mac Mini lijkt mij de SATA-150 interface. Het geheugen kun je prima upgraden naar 16GB en je kunt er een SSD inzetten, maar de snelheid zal flink gelimiteerd worden. Het grootste voordeel van een SSD zal behouden blijven (significant betere random 4K read/write), maar de "topsnelheid" van de SSD zul je nooit halen.

Kijk je naar de prijs, dan kan het wel een leuke optie zijn. De Mac Mini kost zo'n €800, 16GB geheugen is €150 en een 256GB SSD kost je tegen de €100. Bij elkaar zo'n €1050.
Tel hierbij op een goed 27 IPS scherm op als de Dell Ultrasharp U2713HM en je komt op grofweg €1500 uit.
Dat nadeel van de Mac mini kun je wegstrepen met de komst van de Mac mini 2014. Het mid en high end model heeft namelijk gelijk SATA-600 overgeslagen en heeft PCIe SSD als optie. Ook de Fusian drive werkt met een PCIe flash. Wil je ruig dan neem je gelijk de 1 TB PCIe SSD. ;)

Hierdoor wordt de Mac mini met daarbij de rappere video, thunderbolt en wifi AC een goed alternatief.
Ik ben zeer benieuwd wanneer er meer reviews binnen komen, maar de Mac mini staat bij mij hoog op de wish list.

Handige link voor de verschillen tussen SATA en PCIe SSD:
http://www.overclock.net/...rison-pci-express-vs-sata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Verwijderd schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 19:20:
[...]

Dat nadeel van de Mac mini kun je wegstrepen met de komst van de Mac mini 2014. Het mid en high end model heeft namelijk gelijk SATA-600 overgeslagen en heeft PCIe SSD als optie. Ook de Fusian drive werkt met een PCIe flash. Wil je ruig dan neem je gelijk de 1 TB PCIe SSD. ;)

Hierdoor wordt de Mac mini met daarbij de rappere video, thunderbolt en wifi AC een goed alternatief.
Ik ben zeer benieuwd wanneer er meer reviews binnen komen, maar de Mac mini staat bij mij hoog op de wish list.

Handige link voor de verschillen tussen SATA en PCIe SSD:
http://www.overclock.net/...rison-pci-express-vs-sata
De cpu van de Mac Mini 2014 is alleen een stuk langzamer dan die van het 2012 model. Daarom, en vanwege de upgradeability, is de Mac Mini Quad-Core uit 2012 veel interessanter dan de 2014 modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik heb geen idee of de software die ik gebruik, wel de prestaties van een quad-core volledig benut (multi-core support)?

Voordelen en nadelen 2014 Mac Mini:
- Veel betere videokaart (misschien ook beter voor Ligtroom/photoshop)
- Standaard 8GB ram
- SSD zou je er nog zelf kunnen inzetten.
- Betere poorten.
- Recenter, dus langere support en software updates?

Voor en nadelen 2012: Mac Mini:
- Langzamer dan de 2014 Single-core.
- Zelf 16GB ram kunnen plaatsen

[ Voor 7% gewijzigd door Moris op 27-10-2014 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Moris. Je moet je inderdaad goed afvragen welke applicaties je hebt die multi core gebruiken. En in dual core is het nieuwe model weer sneller. Ik vind de Mac mini 2014 in verder alles zoveel beter.

Zelf de SSD vervangen zou ik niet doen, want het zijn geen SATA schijven maar PCIe. En je raakt gelijk je garantie kwijt, helaas. Het geheugen is zelf niet uit te breiden, dus gelijk naar 16 GB, meer geheugen is namelijk nooit weg. En belangrijker dan een i5 of i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Verwijderd schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 20:30:
@Moris. Je moet je inderdaad goed afvragen welke applicaties je hebt die multi core gebruiken. En in dual core is het nieuwe model weer sneller. Ik vind de Mac mini 2014 in verder alles zoveel beter.
Als ik het zo nalees, ondersteund de volgende software nog steeds geen Multi-Core, waaronder Adobe Lightroom, Photoshop Elements en DPP! Hier zou een Dual-Core in elk geval veel beter presteren dan de Quad-Core.
Verwijderd schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 20:30:
Zelf de SSD vervangen zou ik niet doen, want het zijn geen SATA schijven maar PCIe. En je raakt gelijk je garantie kwijt, helaas. Het geheugen is zelf niet uit te breiden, dus gelijk naar 16 GB, meer geheugen is namelijk nooit weg. En belangrijker dan een i5 of i7.
Ik heb niet de indruk dat bij een Mac Mini 2014 de sprong naar een i7 zeer groot is?
Veel belangrijker vind ik om de mac met een SSD te voorzien.

Ter info!
Ik hoop echt dat een Mac Mini Anno 2014 voldoende krachtig is voor de onderstaande noden.
Moris schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 20:13:
Mijn Windows-PC ( i7 + SSD) is de deur uit!!

De PC werd hier voornamelijk gebruikt voor lichte fotobewerking van grote Raw-bestanden in Lightroom en sporadisch Photoshop Elements, Raw-bestanden converteren en inladen, lichte videobewerking (knip en plakwerk). De oude laptop wordt vooral gebruikt voor social media, surfen, mkv-filmpjes en foto’s bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 14:02
Het goede nieuws, bij de keuze tussen een iMac of een rMBP kan je qua hardware geen foute keuze maken. Beide machines zijn gewoon enorm snel, en gaan kunnen wat je hiermee wilt doen.

De iMac zou ik eigenlijk alleen nemen als je absoluut geen behoefte aan mobiliteit hebt. Een oplossing zoals met een Mac Mini en een Macbook Air zou ik dan weer niet doen. Je gaat er namelijk vrij snel achter komen dat een Macbook Air stiekem ook behoorlijk krachtig is en at het handig is om alles op 1 machine te doen, waardoor je eindigt met een apparaat die je erg veel gebruikt, en een apparaat die vooral stof staat te happen.

Ik spreek uit ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Indien de Mac Mini krachtig genoeg zou zijn, denk ik toch voor de onderstaande configuratie te gaan en kan ik nog zelf het 27” scherm (2560x1440) kiezen.

Helaas, zijn er van deze nieuwe Mac Mini nog geen gebruikers reviews te vinden, die me met zekerheid kunnen zeggen of de onderstaande configuratie zal voldoen

Mac Mini € 1.199 + € 499 scherm + € 499 Windows Laptop.
- 2,8-GHz dual-Core Intel Core i5 (Turbo Boost tot 3,3 GHz)
- 16 GB 1600-MHz LPDDR3 SDRAM
- 256 GB PCIe-flashopslag
- Intel Iris grafische processor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:39
Waarom neem je geen MBP retina model 2014, 13" met 8 Gb en 256 GB SSD als je toch een externe monitor erbij neemt? Dat scheelt je een flinke slok op een borrel, die van mij was € 1429,= en voldoen prima.
Ik heb namelijk het gevoel dat die ook snel genoeg is voor dat wat je ermee wilt doen. Daarnaast is die ook een stukje mobieler dan de 15". Je windows configuratie was volgens mij niet sneller en de GB's intern geheugen spelen bij Mac OSx een minder grote rol dan bij windhoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die windows laptop zou ik vervangen voor een iPad. Want met het nieuwe Continuity en Handoff werkt OS X Yosemite en iOS 8 naadloos samen, ga verder waar je gebleven bent op het andere apparaat. Die nieuwe feature gaat heel ver. Dat mis je anders maar mooi.
Moris schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:56:
Indien de Mac Mini krachtig genoeg zou zijn, denk ik toch voor de onderstaande configuratie te gaan en kan ik nog zelf het 27” scherm (2560x1440) kiezen.

Helaas, zijn er van deze nieuwe Mac Mini nog geen gebruikers reviews te vinden, die me met zekerheid kunnen zeggen of de onderstaande configuratie zal voldoen

Mac Mini € 1.199 + € 499 scherm + € 499 Windows Laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Omdat LightRoom nogal bekend staat aan gebrek bij ondersteuning voor multi-core werk en liever wat meer om ram-geheugen vraagt dan de acceleratie van een stevige GPU.
Ga ik me morgen deze Mac Mini dan maar eens bestellen :)

http://www.slrlounge.com/...-performance-test-review/
http://www.learn-to-light...ing-a-lightroom-computer/

Mac Mini € 1.199..

Als scherm dacht ik aan een Dell u2713H :9~
Nu zie ik net dat deze kabel er standaard niet meer wordt bijgeleverd, is nodig om de monitor de resolutie 2560 x 144 te kunnen geven!?
Apple HDMI-naar-DVI-adapter [+ € 29,00]
Hier aan €7 www.allekabels.nl/hdmi-naar-dvi/1794/1281056€/dvi-hdmi-kabel.html

Iedereen nog bedankt voor de hulp hier _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door Moris op 28-10-2014 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Hierbij enkele korte ervaringen met de Mac Mini (2014)

Opstarten van de Mac Mini in nog geen 10 seconden.
Openen van verschillende programma’s, gaat dankzij de SSD zeer snel.
Onder zware belasting blijft de Mac Mini onhoorbaar.

Photoschop en Canon DPP:
Importeren van Raw-bestanden en bewerken gaat zeer vlot.

Lightroom 5::
Importeren van 404 Raw-bestanden gaat zeer vlot.
Exporteren van 404 Raw-bestanden naar jpg (1920x1080) op de kop getimed 20min/09sec.

iMovie
Importeren van Full-HD film en bewerken zeer gaat vlot en zonder stotteren.
Exporteren Full-HD (20min) gebeurd op de achtergrond (10min)

Office:
Hier gebruik ik het gratis OpenOffice alternatief voor namelijk LibreOffice. Werkt voor mijn doeleinden prima en vlot.

Muziek converteren
Album Flac to Alac lossless met dbPoweramp + After encoding verify written audio geactiveerd (2min/21sec).

Finder:
Openen van Raw-bestand (+/-30MB) in voorvertoning gaat wat langzamer bij Yosemite, dan bij de voorgaande versie.
Pagina: 1