• Mistify
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-01-2023
Hallo!

Ik heb nu al een tijdje last van frame drops in vrijwel elk spel. Ik dacht het een tijdje geleden opgelost te hebben door alle drivers helemaal te verwijderen en opnieuw te installeren, heb ook windows er helemaal opnieuw opgezet (wilde toch een grote schoonmaak :P) en ook nadat ik het virtueel geheugen had vergroot leek hij het ff beter te doen. Maar helaas, de frame drops komen telkens weer terug.

Wat mij opvalt is dat de gpu usage vaak lage pieken heeft die dalen naar 0-20% of zelfs maar rond 70% blijft hangen. Dit bekijk ik met msi afterburner.

Specs:
CPU: Intel Core i7 950 Quad Core
CPU-Koeler: Scythe Mugen 2 Rev. B SCMG-2100
Moederbord: Asus SABERTOOTH X58
Geheugen: 6GB DDR3 1333Mhz
Videokaart: MSI gtx 770
Voeding: Evga 850W G2

Bedankt voor het lezen!

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:48
Is je koeler schoon, vooral gpu?

Kijk dan ook met task manager of je cpu naar 100% schiet, dan kan je die gelijk uitsluiten..

Heb je een ssd?

[ Voor 76% gewijzigd door paazei op 26-10-2014 19:50 ]

• Mistify
Mijn gpu is net nieuw. Ik heb hem ook getest in de pc van een vriend en daarin deed die het heel goed.
Ga nu de cpu ff testen.
Ik heb geen ssd.

• thibautb
  • Laatst online: 15-07-2024
aan jouw cpu zou het niet mogen liggen, ik dzou dan eerder gaan denken aan jouw ram, dat zou misschien wel een update verdienen naar 8g 1866mhz ram, dat gaat ook al zeker wat helpen.

• evilweed
  • Laatst online: 04-02 15:14

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

thibautb schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 20:07:
aan jouw cpu zou het niet mogen liggen, ik dzou dan eerder gaan denken aan jouw ram, dat zou misschien wel een update verdienen naar 8g 1866mhz ram, dat gaat ook al zeker wat helpen.
Misschien toch ssd proberen?

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-02 13:12
triple channel 1333 is alsnog sneller dan dualchannel 1866, daar ligt het zeker niet aan.

Als je cpu te warm wordt en gaat throttlen krijg je echt extreme fps drops, draai eens realtemp en start dan een spel op, hij onthoudt zijn hoogste temperatuur, dus dan kan je na de drops kijken of dat het probleem is. Al lijkt het me sterk met een mugen 2, misschien als ie vol met stof zit en de thermal paste is uitgedroogd.

Veel spellen zijn gewoon cpu limited, je zou je cpu nog een leuke overclock kunnen geven, kan ie nog wel een tijdje mee.

[ Voor 11% gewijzigd door haarbal op 26-10-2014 20:15 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Mistify
Dit is het cpu gebruik tijdens een potje bf4:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/X2VrCxO.jpg

• thibautb
  • Laatst online: 15-07-2024
haarbal schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 20:12:
triple channel 1333 is alsnog sneller dan dualchannel 1866, daar ligt het zeker niet aan.
Wie zegt dat dit niet dualchannel is, 1 4g stick en 1 2g stick, dat gebeurt bij veel hp modellen.

• Mistify
Geheugen is in tri channel ;)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wat zijn de temps van je systeem?

Geheugen lijkt mij uitgesloten, da's echt voor games ongeveer nooit een bottleneck.

People as things, that’s where it starts.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 21:19

Nemesizz

Untouchable

Inderdaad even temps controleren (al verwacht ik daar niet veel van, bij throttelen zou je load % moeten stijgen omdat de clocks dan omlaag zouden gaan, dat gebeurt niet in je grafiekjes).

Kijk ook even naar de gezondheid van je hardeschijf/schijven. Als daar wat mis mee is, dan moeten je snelle onderdelen (CPU/GPU/RAM) wachten wat een enorme FPS drop als gevolg kan hebben.

• Mistify
Net tijdens een potje bf4 waren dit de max temps:
Gpu: 69
Cpu: 71-74

Ik zag ook dat de page file usage helemaal 100% werd gebruikt. Geen idee wat het is en of het van belang is maar ik dacht k noem het ff.

Waar moet ik naar kijken voor mn schijven?
Btw, dit zijn de specs van mn 2 harde schijven: "500GB 7200 RPM SATA"

Ik kan nog de grafiekjes van msi afterburner uploaden als deze miss handig zijn?

[ Voor 32% gewijzigd door Mistify op 26-10-2014 20:53 ]

• haarbal
Temperatuur is het probleem niet dan, cpu gaat pas boven de 90 ergens throttlen.

• Mistify
Dit is bf4 met alles op ultra:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TRZXLVX.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HHMsWTT.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Im0jXyI.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/m7fB2iE.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Mistify op 26-10-2014 21:28 ]

• haarbal
Zou wel kunnen dat de hoeveelheid geheugen problematisch is voor je settings. Zet de boel eens laag om te testen, kan je daarna zoeken welke settings geheugen vreten.

• Mistify
Ik heb alle settings op zijn laagst gezet en de frame drops waren minstens net zo erg, als het niet erger was.

Dit is bf4 met alles op low (Het eerste 2/5 deel van de grafiek is nog met alles op ultra, dat kan je ook zien aan de hogere gpu usage.):

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zmk2G1v.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZUFmt01.jpg

• haarbal
Hm, heel vreemd, zeker als het in elk spel gebeurt zou je zeggen temps, maar hij wordt maar 70 graden. Veel andere spellen gebruiken lang niet zo veel geheugen en daar doet ie het blijkbaar ook? Dan zou dat ook het probleem niet moeten zijn.

Geen gekke dingen in de achtergrond aan het draaien?

• Mistify
Ik heb alleen mn browser aanstaan voor battlelog maar voor de rest niks. In andere spellen krijg ik ongeveer dezelfde gafieken.

Maar is het niet raar dat het gpu gebruik zo op en neer gaat? Kan het dat de cpu dat begrenst ofzo?

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:48
Je probleem is volgens mij dat je schijven bezig zijn met iets anders en dus geen tijd hebben om nieuwe textures in te laden, gevolg: framedrops.

Kijk waar je schijven mee bezig zijn tijdens gamen en zorg dat je pagefile groter wordt.

Een ssd is tegenwoordig wel een vereiste en zeker gezien de rest van je systeem de beste upgrade die je kan doen.

Ook meer RAM zou helpen, dan hoeft er niet zoveel naar de pagefile geschreven te worden.

Je cpu en gpu lijken goed! Dus ik zou het in je IO zoeken.

Kijk ook naar die drops in je gpu-usage, je gpu heeft niks te doen... die zit alleen te wachten op textures lijkt het. Temp is perfect, geen throttling.

[ Voor 19% gewijzigd door paazei op 26-10-2014 22:41 ]

• haarbal
Antivirus oid misschien vervelend aan het doen?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een SSD is echt niet nodig voor gaming hoor, ik draai alles gewoon nog van HDD's, en dat gaat prima, ook moderne meuk zoals BF4

GPU usage die op en neer gaat kán V-sync zijn, maar hoeft niet.

People as things, that’s where it starts.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 21:19

Nemesizz

Untouchable

Mistify schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 20:45:

Waar moet ik naar kijken voor mn schijven?
Btw, dit zijn de specs van mn 2 harde schijven: "500GB 7200 RPM SATA"
Even met HDTune (of iets dergelijks) de SMART waardes uitlezen, en eventueel een uitgebreide oppervlakte scan laten doen (uitgebreid kan lang duren, maar is grondiger dan quick-scan, dan kun je zien of je HDD bad sectors heeft of niet, veel bad sectors kan een PC ernstig vertragen).

• Mistify
paazei schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 22:38:
Kijk waar je schijven mee bezig zijn tijdens gamen en zorg dat je pagefile groter wordt.
Waar moet ik dan op letten en hoe zorg ik ervoor dat de pagefile groter wordt? (Edit: kan ik ook googlen natuurlijk :P) Edit 2: Is pagefile hetzelfde als "virtual memory"? Want die heb ik al vergroot. Hij leekt het een tijdje beter t doen, duurde een week ofzo, en daarna was het weer net zo slecht als eerst.
haarbal schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 22:43:
Antivirus oid misschien vervelend aan het doen?
Ik heb net windows er opnieuw opgezet dus ik denk niet dat dat het is.
VasZaitsev schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 22:51:
GPU usage die op en neer gaat kán V-sync zijn, maar hoeft niet.
Ik zie geen verschil met v-sync aan of uit tijdens het gamen.

[ Voor 13% gewijzigd door Mistify op 27-10-2014 12:29 ]

• Glenn023
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-11-2025
BF4 is kwa codering niet echt een spel dat optimaal gebruik maakt van je RAM. Ik heb zelf gemerkt dat als ik BF4 draai op mn WD green schijf van een paar jaar oud dat ik ook last heb van frame drops. Als ik het draai op mijn SSD haal ik een hogere fps en geen last van drops. Dit schijnt te komen doordat BF4 vaak naar je pagefile schrijft ipv naar je RAM.

Dus als het mogelijk is zou ik eens een andere HDD/SSD proberen. Wat sowieso geen kwaad kan is om je schijfactieviteit te bekijken tijdens een potje BF4 als deze op 100% zit is dit waarschijnlijk ook het probleem.

• Schnoop
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 13:43
Aan het begin van je graph is je geheugengebruik 3.5GB en aan het einde 5.5GB, wat was de tijdsperiode hiertussen? Is het stotteren de game ook pas na "een tijdje" of al direct merkbaar?

Er zijn wel vaker verhalen geweest dat BF wel slecht omgaat met geheugen dus het zou inderdaad kunnen zijn dat hij (veel) gebruik gaat maken van je swapfile die wellicht te klijn ingesteld staat.
Nu krijg je meestal een melding op het moment dat deze de klein is ingesteld (en sluit windows zelfs vaak af). Het zou echter ook kunnen dat BF de file in de gaten houdt en dingen minder gaat cachen als hij vol loopt.

Je zou deze eens kunnen vergroten:
http://windows.microsoft....memory-size#1TC=windows-7

Mijn advies is om hem in te stellen op 6GB. Als dit niet helpt eventueel eens testen met 10 of zelfs 12GB. Veel meer zou zeker niet nodig moeten zijn.

Daarnaast is het misschien ook verstandig om even een HHD check te doen. Ik heb hier ook eens last van gehad en toen bleek mijn HDD op randje van instorten te staan. Omdat er write-errors optraden bleven games/applicaties soms "hangen".

Andere dingen welke je kunt proberen:
-Antivirus tijdelijk uitschakelen en bij voorkeur eens helemaal verwijderen
-Controleren via taskmanager of er andere applicaties zijn welke intensief gebruik maken van je harde schijf tijdens het gamen (bij windows 8+ is dit makkelijk te zien via taakbeheer, in win7 moet je even collomen toevoegen voor io reads).

[ Voor 21% gewijzigd door Schnoop op 27-10-2014 14:45 ]

• Mistify
Nemesizz schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 10:17:
[...]

Even met HDTune (of iets dergelijks) de SMART waardes uitlezen, en eventueel een uitgebreide oppervlakte scan laten doen (uitgebreid kan lang duren, maar is grondiger dan quick-scan, dan kun je zien of je HDD bad sectors heeft of niet, veel bad sectors kan een PC ernstig vertragen).
Ik heb een scan gedaan en alle blokjes waren groen! Maar ik zie geen SMART informatie bij de health tab. Ik heb weer ff gegoogled and seatools gedownload. Alleen deze gaf al helemaal geen enkele info over mijn HDD. Of kan ik dat alleen gebruiken voor Seagate? En miss is SMART niet beschikbaar bij deze HDD's?
Glenn023 schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 14:12:
Dus als het mogelijk is zou ik eens een andere HDD/SSD proberen. Wat sowieso geen kwaad kan is om je schijfactieviteit te bekijken tijdens een potje BF4 als deze op 100% zit is dit waarschijnlijk ook het probleem.
Waar kan ik mijn schijfactiviteit bekijken? En ik ga idd gewoon een SSD aanschaffen. Kijken of dat een aantal problemen oplost al kan ik er onmogelijk al mn spellen opzetten. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Mistify op 27-10-2014 14:48 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:59
Van het weekend flink lopen klooien met een CF opstelling; bij mij was het een combi van stroomaansluiting veranderen (zodat de connectoren niet allemaal op dezelfde kabel zitten voor het voeden van de GPU en de spanning op de mobo componenten (heb flink oc systeem). En toen in ene - geen drops meer. Leek dus een vage combi van spanningsproblemen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Mistify
Schnoop schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 14:45:
Aan het begin van je graph is je geheugengebruik 3.5GB en aan het einde 5.5GB, wat was de tijdsperiode hiertussen? Is het stotteren de game ook pas na "een tijdje" of al direct merkbaar?

Er zijn wel vaker verhalen geweest dat BF wel slecht omgaat met geheugen dus het zou inderdaad kunnen zijn dat hij (veel) gebruik gaat maken van je swapfile die wellicht te klijn ingesteld staat.
Nu krijg je meestal een melding op het moment dat deze de klein is ingesteld (en sluit windows zelfs vaak af). Het zou echter ook kunnen dat BF de file in de gaten houdt en dingen minder gaat cachen als hij vol loopt.

Je zou deze eens kunnen vergroten:
http://windows.microsoft....memory-size#1TC=windows-7

Mijn advies is om hem in te stellen op 6GB. Als dit niet helpt eventueel eens testen met 10 of zelfs 12GB. Veel meer zou zeker niet nodig moeten zijn.

Daarnaast is het misschien ook verstandig om even een HHD check te doen. Ik heb hier ook eens last van gehad en toen bleek mijn HDD op randje van instorten te staan. Omdat er write-errors optraden bleven games/applicaties soms "hangen".

Andere dingen welke je kunt proberen:
-Antivirus tijdelijk uitschakelen en bij voorkeur eens helemaal verwijderen
-Controleren via taskmanager of er andere applicaties zijn welke intensief gebruik maken van je harde schijf tijdens het gamen (bij windows 8+ is dit makkelijk te zien via taakbeheer, in win7 moet je even collomen toevoegen voor io reads).
Het stotteren in een spel is meestal al direct merkbaar. Het is vrijwel altijd het ergst als ik voor het eerst in het spel kom of als ik opnieuw "spawn".

Ik heb mijn virtuele geheugen al eerder vergroot naar 9gb. Dit leek even te werken en daarna was ik weer terug bij af. Ik heb weer teruggezet naar hoe hij eerst was:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3rnNGds.jpg
Als ik het nu nog n keer wil aanpassen moet ik dan alleen op de C schijf de waarden aanpassen of ook op D en E?

Met zo'n HDD check bedoel je de SMART waardes checken? Want het lijkt dat ik die niet kan bekijken.

Het lijkt niet aan de antivirus te liggen.

En moet ik dan bij de task manager bij processen kijken? Ik heb win7.
NiGeLaToR schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 14:49:
Van het weekend flink lopen klooien met een CF opstelling; bij mij was het een combi van stroomaansluiting veranderen (zodat de connectoren niet allemaal op dezelfde kabel zitten voor het voeden van de GPU en de spanning op de mobo componenten (heb flink oc systeem). En toen in ene - geen drops meer. Leek dus een vage combi van spanningsproblemen.
Hmm, om eerlijk te zijn begrijp ik de helft niet wat hier staat. xD Zou je het miss wat duidelijker kunnen uitleggen aan iemand met wat minder kennis hiervan? :P

[ Voor 12% gewijzigd door Mistify op 27-10-2014 15:21 ]

Verwijderd

Wees blij dat jij mij niet bent in potje BF4:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UaXYZdC.jpg

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:59
Mistify schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 15:19:

Hmm, om eerlijk te zijn begrijp ik de helft niet wat hier staat. xD Zou je het miss wat duidelijker kunnen uitleggen aan iemand met wat minder kennis hiervan? :P
Nou, helaas is het ook niet zo makkelijk - maar ik heb sinds kort 2 videokaarten en die zorgden er alleen maar voor dat ik ipv sneller, veel trager kon gamen. Videokaart heeft 2 stroomaansluitingen, ik heb ze nu verdeeld over de verschillende stekkers (voeding heeft 2 'groepen') en omdat mijn pc overgeclocked is heb ik de voltage veranderd, dus had blijkbaar stroomgebrek.

OVerigens denk ik om eerlijk te zijn dat de SSD geen oplossing is - misschien symptoombestrijding, maar heb tijden zonder SSD gegamed en als je dan eenmaal ingame bent was er geen probleem meer met haperen/stotteren. Wel BF4 memory lek gehad, op bf4.exe ingesteld dat het compatibel met W7 moet starten toen was ook dat weer opgelost.

Enfin, het grote zoeken is begonnen dus :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

Pagina: 1