Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

AC router voor goed wifi netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Rikske26
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-02-2021
Beste,

Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe router. Gezien de technologie geef ik hierdoor de voorkeur aan een AC router.
Op dit moment heb ik de volgende router: Belkin N Wireless Router.
Ik krijg volgende week namelijk een nieuwe modem binnen van Caiway waarmee ik overga op glasvezel.

Echter door de vele verschillende router, weet ik niet welke een goede keus zou zijn.
Hiervoor zou ik graag jullie advies willen weten m.b.t. een goede router voor de volgende punten die voor mij het meest belangrijk zijn:
- stabiel netwerk
- goed bereik
- goede snelheid

Met de huidige router heb ik in huis wel overal wifi bereik maar halverwege de tuin stopt dit bereik, is dit met een AC router wel te verhelpen?

Graag zie ik jullie reacties tegemoet en alvast bedankt!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Rikske26 schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 18:17:Gezien de technologie geef ik hierdoor de voorkeur aan een AC router.
Heb je ook ac clients?
Op dit moment heb ik de volgende router: Belkin N Wireless Router.
Welke? pricewatch: Belkin Surf N300 draadloze N router ?
Ik krijg volgende week namelijk een nieuwe modem binnen van Caiway waarmee ik overga op glasvezel.
Fijn. Hoezo is dit relevant? Gaat je snelheid omhoog? Wat wordt je nieuwe internetsnelheid?
Hiervoor zou ik graag jullie advies willen weten m.b.t. een goede router voor de volgende punten die voor mij het meest belangrijk zijn:
- stabiel netwerk
- goed bereik
- goede snelheid
Dat zijn eisen die voor bijna iedereen gelijk zijn. Heb je ook bekabelde clients?
Met de huidige router heb ik in huis wel overal wifi bereik maar halverwege de tuin stopt dit bereik
Is bereik het enige probleem, of ervaar je ook problemen met de snelheid of betrouwbaarheid?

Waar staat de router, in de meterkast?
is dit met een AC router wel te verhelpen?
Als je dacht dat dit met 'nieuwere' technologie magischerwijs verholpen is dan moet ik je teleurstellen.
Bovendien opereert ac in de 5 GHz-band, en propageert daarom per definitie minder goed door muren en andere obstakels ten opzichte van 802.11n op 2.4 GHz.

Mogelijkerwijs ben je beter af met een extra access point dichterbij de tuin, of met het verplaatsen van je huidige router, maar wat de juiste oplossing is hangt nogal af van een hoop omgevingsfactoren.

Zo is die router sowieso aan vervanging toe als je er meer dan 100/100 mee wilt doen.

• Rikske26
Laat ik het anders zeggen. ;)
De vaste computer zit bekabelt en verder is niets bekabelt.
Het is namelijk zo dat de huidige router al bij enige aanraking uitvalt.
Ik denk namelijk zelf aan een tp-link archer c7.

Maar omdat ik totaal geen kennis heb van routers wou ik graag jullie advies vragen of waar ik specifiek naar moet kijken.

De router staat in de huiskamer direct naast de vaste computer.

[ Voor 8% gewijzigd door Rikske26 op 26-10-2014 19:46 ]

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03:46
Wat voor apparatuur heb je wat beschikt over Wifi AC?

Zelf heb ik een Netgear AC7000 Nighthawk, Dual band 2.4Ghz & 5Ghz, niets op aan te merken.
Haal draadloos keurige snelheden, bereik is meer als voldoende en draait stabiel.

• Rikske26
Heb een MacBook die beschikt over wifi AC dat ik zo weet..

• Rikske26
Zelf zit ik te denken aan:
- TP-link archer c7
- D-link DIR-868L

Iemand die hier ervaring mee heeft of een gedachte over heeft?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom eens met wat meer info, het is pijnlijk en frustrerend om te zien dat mensen die je willen vragen tien vragen moeten stellen (want onvolledige topicstart) en dan beantwoord je er maar een of twee van :X

Mooi voorbeeld: je zegt nu eindelijk wat voor client je hebt. Of tja, een "MacBook die beschik over wifi AC dat jij zo weet"...

Apple maakt meerdere MacBooks. Die hebben verschillende WiFi-implementaties. Zo heeft de MacBook Pro 3 antennes voor 3x3 MiMo en de MacBook Air 2 antennes voor 2x2 MiMo. In dat eerste geval heeft een high-end router/AP met 3x3 MiMo duidelijke meerwaarde. In het tweede geval is de meerwaarde minimaal. Maar jij vindt het niet de moeite waard om even op te zoeken welke je hebt. Dan kunnen wij daar ook weinig over roepen.

Als jij nou eens gewoon antwoord geeft op alle tot nu toe in dit topic gestelde vragen, dan geven wij je goed advies. Niet omdat we flauw zijn en willen mierenneuken, maar omdat we simpelweg die informatie nodig hebben om te weten wat je situaties is en dus wat de beste optie gaat zijn :o

Oslik blyat! Oslik!

• Rikske26
Ten eerste mijn excuses voor het ongemak.

Verder heb ik nu een aantal aspecten nagezocht om, zoals gevraagd, de situatie duidelijker te maken.

Op dit moment heb ik een router van belkin, namelijk de volgende:
http://www.kieskeurig.nl/...n-wireless-router/prijzen

Verder heb ik de volgende apparaten:
- Asus computer met windows 7, Intel(R) PRO/1000 PL-netwerkverbinding, de computer is bekabelt aangesloten met de router.
- iPhone 5; 802.11a/b/g/n Wi-Fi (802.11n 2.4GHz and 5GHz).
- Macbook Air (december 2013); 802.11ac Wi-Fi networking;3 IEEE 802.11a/b/g/n compatible.
- Xbox 360 met netwerk adapter N.
- Ipad 3; Wi-Fi (802.11a/b/g/n).
- HP photosmart 5520 printer; Wireless LAN Standard IEEE 802.11b/g/n.
- Televisie in combinatie met dreambox DVB800 HD PVR; de dreambox is aangesloten door middel van de tp-link AV500 Nano powerline adapter (starter kit).

In de toekomst zullen wel de volgende producten worden aangeschaft:
- iphone 6; 802.11a/b/g/n/ac wifi.
- ipad air 2 of een nieuwere op dat moment; Wifi (802.11a/b/g/n/ac), twee kanalen (2,4 GHz en 5 GHz), HT80 met MIMO.
- Xbox one; Gigabit Ethernet, WiFi (A/B/G/N dual-band at 2.4ghz and 5ghz)
of Playstation 4; IEEE 802.11b/g/n (2.4 GHz only)

Zoals gezegd krijg ik ook een nieuwe modem met een nieuw pakket waarmee ik over ga op glasvezel.
Volgens de speedtest van caiway heb ik op dit moment de volgende snelheden:
- download speed: 15,8 mbit/s.
- upload speed: 1,7 mbit/s.
(test is uitgevoerd vanaf de vaste computer; speedtest via mijn macbook air gaf dezelfde snelheden).

Het pakket wat ik krijg is een 100/100 Mbit/s.

Om jullie even een beeld te geven in de huidige situatie:
De router staat in de woonkamer direct naast de vast computer. In de woonkamer staat ook de tv met dreambox en in deze ruimte werk ik ook het meest met mijn macbook air.
De huidige router valt uit bij een lichte aanraking en ook regelmatig geeft de router aan dat het geen verbinding heeft met het internet (het laatste icoontje wereldbol met de tekst 'internet' eronder is dan oranje). Naast dat de verbinding niet optimaal is komt het bereik ook niet ver genoeg. Zo wordt de halve tuin voorzien van het netwerk en de achterste helft dus niet.
Qua internet wordt er dus veel in de omgeving van de router gewerkt (ongeveer 6 meter vanaf de router in de woonkamer en 10 meter vanaf de router in de keuken). In de woonkamer zitten er geen muren tussen de apparaten en de router en in de keuken zit er 1 muur tussen maar wel met een open deur. In deze omgeving worden de volgende apparaten namelijk gebruikt:
- tv met dreambox.
- macbook air.
- printer hp photosmart 5520.
De xbox 360 staat 1 verdieping hoger op de slaapkamer maar daarmee ik heb tot nu toe nog altijd gewoon bereik gehad.

Ik hoop zo de vragen te hebben beantwoord.
Indien er nog aspecten zijn jullie moeten weten hoor ik dat graag.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik me meer richten op dual band dan Ac denk dat dat meer gaat bieden tevens krijg je volgens mij een router van Caiway zou daar op wachten en heb je aan een goed access point niet voldoende. Engenius heeft fraaie met een goed bereik.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Rikske26
Ik heb contact gehad met caiway en ze vertelde mij dat ik er een sitecom router erbij kon kopen van ongeveer 50 euro, maar ze raden het af om die router erbij te kopen en te kijken voor een andere omdat er vaak problemen zijn met sitecom routers.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:56

lier

MikroTik nerd

Rikske26 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 14:30:
Ik heb contact gehad met caiway en ze vertelde mij dat ik er een sitecom router erbij kon kopen van ongeveer 50 euro, maar ze raden het af om die router erbij te kopen en te kijken voor een andere omdat er vaak problemen zijn met sitecom routers.
Complimenten in dit geval aan Caiway. Het klopt dat er veel problemen mee zijn en dat je voor het geld (of bij voorkeur net iets meer) een leukere router kan aanschaffen.

Kijk maar eens in de pricewatch ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Rikske26 schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 19:45:
Laat ik het anders zeggen. ;)
De vaste computer zit bekabelt en verder is niets bekabelt.
Het is namelijk zo dat de huidige router al bij enige aanraking uitvalt.
Ik denk namelijk zelf aan een tp-link archer c7.

Maar omdat ik totaal geen kennis heb van routers wou ik graag jullie advies vragen of waar ik specifiek naar moet kijken.

De router staat in de huiskamer direct naast de vaste computer.
Dat is nu net het type router wat ik nooit zelf gekozen zou hebben gezien de gebruikers-ervaringen alleen al hier op Tweakers.net.
Hoewel misschien aantrekkelijk geprijsd zou ik toch voor een degelijker aanbod gaan, het prijsverschil daartussen is te verwaarlozen als je dat over jaren van (plezierig) gebruik uit gaat smeren.

Testing, one, two ...

• Rikske26
Oke, bedankt voor uw reactie.
Net bij Paradigit geweest en het verhaal zoals hierboven verteld.
De verkoper adviseerde mij om voor een AC-router te gaan in verband met de hogere snelheden van glasvezel. De router die hij erbij pakte die volgens hem de beste keus zou zijn was de Netgear Nighthawk AC1900.

Is dit volgens jullie ook de beste keus of adviseren jullie een andere?

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-11 17:17
Ikzelf gebruik naar volle tevredenheid een ASUS RT-AC66U, die wordt vaak geupdate en is hartstikke stabiel. Hij is ook nog eens iets goedkoper dan de Netgear. Ik kan hem niet echt vergelijken want ik heb zelf de Netgear niet in mijn bezit. Misschien is het een optie waar je eens naar moet kijken.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Een selectie op een (goed beoordeelde) AC router is niet zo moeilijk en is zo gemaakt.
Bij een keuze van minimaal 4 sterren aan waardering rolt er het volgende uit;
http://tweakers.net/categ...XRZYo6SVbSSmbGBmVJsbW0tAA

De verkoopprijs wordt grotendeels bepaald door de theoretisch haalbare Wifi snelheid. Hoe sneller, hoe duurder. Je mag je afvragen of jij in jou situatie, de noodzaak hebt voor een snelheid hoger dan 1000Mbit (wifi). Ik zeg daarom niet direct dat je voor een router moet gaan van €130,- of meer. Goed naar de gebruikers ervaringen kijken geeft vaak al zinnige info.

Testing, one, two ...

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Mijn vraag is eigenlijk, wat is je budget?
Hoe zijn je netwerk skills?

Als je nml de EdgeRouter Lite --> http://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-lite/ en dan van 't zelfde merk 2 ofzo access points (http://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac/) pakt dan zit je de komende jaren toch wel degelijk. Kost wel een paar euro extra....

[ Voor 6% gewijzigd door Dutch2007 op 28-10-2014 16:15 ]

• Rikske26
Beste Dutch2007, het budget is voor mij niet zo heel belangrijk als ik maar een goede router heb en die makkelijk te installeren is, maar om een idee te geven denk aan maximaal € 175,-.
Mijn netwerk skills zijn niet zo hoog waardoor ik liever geen aparte componenten e.d. wil instaleren/koppelen zeg maar.

Door middel van de link van hardware-lover ben ik tot de volgende selectie gekomen, gebaseert op waardering en snelheid:
- Asus RT-AC66U
- Netgear Nighthawk AC1900
- D-Link DIR-868L

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hardware-lover schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 16:09:
Een selectie op een (goed beoordeelde) AC router is niet zo moeilijk en is zo gemaakt.
Bij een keuze van minimaal 4 sterren aan waardering rolt er het volgende uit;
http://tweakers.net/categ...XRZYo6SVbSSmbGBmVJsbW0tAA

De verkoopprijs wordt grotendeels bepaald door de theoretisch haalbare Wifi snelheid. Hoe sneller, hoe duurder. Je mag je afvragen of jij in jou situatie, de noodzaak hebt voor een snelheid hoger dan 1000Mbit (wifi). Ik zeg daarom niet direct dat je voor een router moet gaan van €130,- of meer. Goed naar de gebruikers ervaringen kijken geeft vaak al zinnige info.
Komt hij eindelijk met goede info, gebruik je het niet 8)7

Wat opvalt aan z'n lijst is:

1) Veel Apple
2) Apple AC devices, zeker de MacBook, gebruiken de Broadcom BCM4360 chip voor 802.11ac. Die chip is de snelste van de 1e generatie 802.11ac chipsets, maar is erg nukkig en heeft compatibility issues met veel andere ac chipsets. Een router met een BCM4360 is in dit geval dus een duidelijke pre als je voor ac gaat.
3) Geen van de devices doet 3x3 MiMo. Een router/AP met 2x2 voldoet dus. 3x3 kan geen kwaad, maar is geen meerprijs waard.
4) Ik lees niets over daadwerkelijk gebruik van de LAN voor iets anders dan internet en printen. Snelheden hoger dan de internetverbinding aankan voegen dus niets toe.
5) Internetverbinding is 100/100. LAN->WAN throughput moet dus minimaal dat aankunnen, WiFi liefst ook.
6) Huis is niet bijzonder uitdagend voor WiFi, zelfs 5GHz zou waarschijnlijk vanaf enkel AP/router bediend kunnen worden.
7) Huidige router is op sterven na dood. Niets veranderen is geen optie.

Wat dat betreft zou ik gaan richting twee adviezen:

1) Vervangen router door minimale wat aan de eisen voldoet. Dat hoeft gezien punt 4 en 5 geen 802.11ac te zijn. Dan maakt punt 2 ook niet meer uit. Enige wat je nodig hebt is dus een goede 2x2 dualband router/AP. Ik zou dan neigen richting Netgear WNDR4300. Kost iets van EUR 65.

2) Alsnog naar 802.11ac gaan omdat meerdere apparaten het aankunnen. Hier kun je wel iets goedkoops nemen, maar gezien hoeveelheid Apple spul is het waarschijnlijk makkelijker om voor een Airport Extreme te gaan. Die heeft (uiteraard) de genoemde Broadcom BCM4360 chip, is snel zat, en integreert naadloos in een Apple-ecosysteem. Minpunt is de prijs, dezelfde specs krijg je voor 2/3 van de prijs bij bijv D-Link, of voor vergelijkbare prijs meer functionaliteit bij Asus of Netgear. Maar goed, die extra functionaliteit helpt niet want je devices doen er niets mee. En ik proef niet echt zin om veel tijd in dit soort ding te willen steken. Als je al veel Apple spul hebt (wat op zich al aangeeft dat je niet straatarm bent) is Apple verreweg de makkelijkste route(r) :z

Trouwens even heel nadrukkelijk negatief advies: neem de RT-AC66U *NIET*. Dat ding doet geen DFS waardoor je maar 4 van de 19 kanalen in de 5GHz band mag gebruiken, en die 4 zijn allemaal low-power kanalen. Als je dit soort bedrag uitgeeft, zorg dan tenminste dat iets daadwerkelijk volledig aan de relevante specs voldoet :o
Dutch2007 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 16:15:
Mijn vraag is eigenlijk, wat is je budget?
Hoe zijn je netwerk skills?

Als je nml de EdgeRouter Lite --> http://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-lite/ en dan van 't zelfde merk 2 ofzo access points (http://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac/) pakt dan zit je de komende jaren toch wel degelijk. Kost wel een paar euro extra....
Fantastisch spul, maar per onderdeel al duurder dan rest wat we hier bespreken :P

Komt bij dat TS volgens beschrijving geen meerdere AP's nodig gaat hebben. Dan mis je 90% van de meerwaarde van zo'n Ubiquiti setup.

Zelf ga ik over paar maanden verhuizen en zit ik er wel naar te kijken, maar ik sla weer de andere kant door: ik wil kijken of ik zelf een dergelijk managed systeem met seamless handoff kan nabouwen ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Rikske26
Bedankt voor je reactie dion_b.
Heb inderdaad al naar een Apple AirPort extreme gekeken, maar aangezien ik niets anders doe dan internetten, e-mailen, online gamen op xbox 360, tv kijken via dreambox en films/series kijken via popcorn time is mijn vraag of het wel waard is om zo'n extreme te kopen gezien de hogere prijs. Want bijvoorbeeld de d-link dir 868l is bijna de helft goedkoper ;)

Aangezien ik toch niet meer ga doen dan de bovenstaande activiteiten zou je dan nog steeds de extreme aanraden gezien ik een aantal producten heb of toch een goedkopere router?
Zal het dan ook veel schelen in gebruik of ik een extreme zou hebben in verband met Apple-ecosysteem?

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

dion_b schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 19:47:
[...]
Komt hij eindelijk met goede info, gebruik je het niet 8)7

[knip]
Ik probeer het e.e.a. wat simpeler te houden, wat heeft het nu voor zin om iemand te overweldigen met allerlei technische specificaties terwijl deze zelf duidelijk aangeeft "er niet zo in thuis te zijn"? Maar goed, er is zelden teveel info, eerder het tegenovergestelde. :+

Testing, one, two ...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rikske26 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 20:08:
Bedankt voor je reactie dion_b.
Heb inderdaad al naar een Apple AirPort extreme gekeken, maar aangezien ik niets anders doe dan internetten, e-mailen, online gamen op xbox 360, tv kijken via dreambox en films/series kijken via popcorn time is mijn vraag of het wel waard is om zo'n extreme te kopen gezien de hogere prijs. Want bijvoorbeeld de d-link dir 868l is bijna de helft goedkoper ;)

Aangezien ik toch niet meer ga doen dan de bovenstaande activiteiten zou je dan nog steeds de extreme aanraden gezien ik een aantal producten heb of toch een goedkopere router?
Zie in dat geval mijn advies 1, gewoon een eenvoudige 802.11n apparaat zoals de WNDR4300. Dat is nog eens 33% goedkoper dan de DIR-868.
Zal het dan ook veel schelen in gebruik of ik een extreme zou hebben in verband met Apple-ecosysteem?
Hangt helemaal af hoe je de boel ingericht hebt. Als je veel Airdisk, Airplay etc gebruikt kan het helpen ja. Doe je dat allemaal niet, dan maakt het minder uit, alleen zal de Apple GUI natuurlijk redelijk bekend voorkomen ;)
hardware-lover schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 20:13:
[...]

Ik probeer het e.e.a. wat simpeler te houden, wat heeft het nu voor zin om iemand te overweldigen met allerlei technische specificaties terwijl deze zelf duidelijk aangeeft "er niet zo in thuis te zijn"? Maar goed, er is zelden teveel info, eerder het tegenovergestelde. :+
Ging me niet zozeer over hoeveelheid info, maar het (schijnbaar) niet meenemen van eisen/constateringen, en vooral die draak van een AC66U als optie te geven :z

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 28-10-2014 21:09 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Rikske26
Maar waarom zegt de verkoper van paradigit dat ik voor glasvezel echt een ac-router nodig heb?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:04
Omdat hij een verkoper in een IT winkel is en schijnbaar dus niet zo slim/succesvol in de IT ;)

Serieus:
Met de aanname dat glasvezel 100/100 is (en flink nog groei heeft naar bv 500/500) heeft hij een punt dat ac geadviseerd is. 100mbit kan je halen op een N netwerk maar dan zit je wel vaak in de max. een beetje slecht bereik of storing zal ervoor zorgen dat je dit niet red.

Dan kan je naar mijn idee beter voor AC gaan waar wat meer rek in zit.

CISSP! Drop your encryption keys!

• Rikske26
Bedankt voor je reactie laurens0619, het zal dus inderdaad een ac-router worden.

Zou een D-Link Dir-868L een geschikte zijn gezien mijn activiteiten en wensen?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 22:41:
Omdat hij een verkoper in een IT winkel is en schijnbaar dus niet zo slim/succesvol in de IT ;)

Serieus:
Met de aanname dat glasvezel 100/100 is (en flink nog groei heeft naar bv 500/500) heeft hij een punt dat ac geadviseerd is. 100mbit kan je halen op een N netwerk maar dan zit je wel vaak in de max. een beetje slecht bereik of storing zal ervoor zorgen dat je dit niet red.

Dan kan je naar mijn idee beter voor AC gaan waar wat meer rek in zit.
Oneens.

ac is sneller dan n, maar waar is het sneller dan n? Juist ja, waar het signaal al zeer goed is. Als het signaal slechter is, moet de MCS (modulatie) omlaag en ga je op gegeven moment iedere meerwaarde tov n kwijtraken.

Het is hetzelfde verhaal als bij ADSL vs VDSL. Woon je om de hoek bij de DSLAM, dan is VDSL2 veel sneller dan ADSL2+ wat weer veel sneller is dan ADSL1. Woon je op 3 km afstand, dan is het allemaal exact even traag.

TS heeft een situatie waarin hij eigenlijk 90% van gebruik in een kamer doet. Dan gaat 5GHz prima werken met goed signaal, al helemaal als hij een high-power kanaal kiest. Met 2x2 MiMo en 40MHz kanaalbreedte kun je met een redelijk tot goede AP 200Mbps halen. Dat is dermate veel hoger dan de 100Mbps die over glas aangeboden wordt dat je in die ene kamer zonder meer overal >100Mbps zult halen.

Met een 802.11ac setup ga je in die ene kamer allicht richting 300Mbps, maar goed, als de internetverbinding de bottleneck is en je op de LAN geen transfers doet oid heb je niets aan die meerwaarde. Enige apparaat wat niet in die ene kamer zit is de Xbox boven. De kans dat 5GHz daar max performance gaat leveren is minimaal (tenzij houten vloer zonder isolatielaag), dus boven zal het ofwel traag zijn met 5GHz (ongeacht n of ac) danwel traag met 2.4GHz. Maar dat werkt nu al goed genoeg.

Kortom, op basis van genoemde eisen en situatie zie ik geen enkele reden om 802.11ac noodzakelijk te vinden. Wel wil je een goede 802.11n oplossing, maar dat kan dus veel goedkoper.

Mbt die D-Link: ondersteunt dat ding DFS? Zo niet: niet kopen. Dan ben je VEEL beter uit met een 802.11n apparaat die het wel doet. In ac is ontbreken DFS garantie op interferentie zodra 5GHz drukker bevolkt gaat worden.

[ Voor 24% gewijzigd door dion_b op 29-10-2014 01:27 ]

Oslik blyat! Oslik!

• laurens0619
Snap je punt hoor dion maar de situatie is toch juist dat hij op een plek zit waar hij goed bereik heeft dus AC nuttig is?

Aangezien de TS het budget heeft zou ik persoonlijk iets meer geld uitgeven voor een AC router. Glasvezel heeft flink wat rek dus het zou zonde zijn die router te vervangen. Uiteindelijk is het een keuze voor de TS en afhankelijk wat hij wilt uitgeven.

Daarbij ben ik wel getriggered door je ervaringen van 200Mbps met N. Ik heb zelf een Macbook Air (zonder AC) en kom eerder uit op 80-100 mbit ipv 1000 (ja heb gigabit thuis ;)). Misschien pech gehad met de verschillende 5Ghz routers die ik hier in huis heb. Ik zal nog eens experimenteren.

edit: als ik kijk op smallnetbuilder naar routers op 5Ghz downlink + n300 (n met 2 antennes) dan krijg ik resultaten met average speed 54mbit en max speed 94mbit. Probeer niet mijn gelijk te halen maar ik zou dolgraag met mijn non-ac macbook ook snelheden richting 200mbit willen halen dus ben erg nieuwschierig :)

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 29-10-2014 10:25 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
laurens0619 schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:21:
Daarbij ben ik wel getriggered door je ervaringen van 200Mbps met N. Ik heb zelf een Macbook Air (zonder AC) en kom eerder uit op 80-100 mbit ipv 1000 (ja heb gigabit thuis ;)). Misschien pech gehad met de verschillende 5Ghz routers die ik hier in huis heb. Ik zal nog eens experimenteren.
Doe je dat wel op 40 MHz? (ie. 300 Mbps data rate)

• laurens0619
Thralas schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:42:
[...]

Doe je dat wel op 40 MHz? (ie. 300 Mbps data rate)
Uiteraard :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:21:
Snap je punt hoor dion maar de situatie is toch juist dat hij op een plek zit waar hij goed bereik heeft dus AC nuttig is?

Aangezien de TS het budget heeft zou ik persoonlijk iets meer geld uitgeven voor een AC router. Glasvezel heeft flink wat rek dus het zou zonde zijn die router te vervangen. Uiteindelijk is het een keuze voor de TS en afhankelijk wat hij wilt uitgeven.

Je moet wel een redelijk uitontwikkeld 802.11n AP hebben om dat te halen, en een goede client. De oude Air ken ik niet zo goed, meestal heeft Apple erg goed spul in de MacBooks gepropt, dus zou op orde mogen zijn - maar zeker weten doe ik het niet.

Ik heb iig laatste keer dat ik 'in het veld' aan het testen sloeg met een Netgear WNDR4300, een TP-Link WDR4300 en een Ubee EVW3226 kabelmodem 200Mbps aangetikt in 5GHz met 40MHz breedte in 2x2 MiMo. Testdevice was een Lenovo x220 met de standaard Intel 6235 vervangen door een AC7260.
edit: als ik kijk op smallnetbuilder naar routers op 5Ghz downlink + n300 (n met 2 antennes) dan krijg ik resultaten met average speed 54mbit en max speed 94mbit. Probeer niet mijn gelijk te halen maar ik zou dolgraag met mijn non-ac macbook ook snelheden richting 200mbit willen halen dus ben erg nieuwschierig :)
Ben erg te spreken over Smallnetbuilder, vooral over het feit dat ze niet best-case snelheden pakken maar gemiddeldes uit real-world situaties. Daar kun je in een goede situatie dus vaak fors overheen. Je zult dus net zien dat ze bovenstaande drie apparaten niet getest hebben, maar om maar een andere te nemen: de Asus RT-AC66U. Zij geven 167Mbos aan, ik haal in de woonkamer doorgaans 270Mbps ermee. Idem dus met die 802.11n apparaten - als je lukraakt iets neerkwakt en een kamer verderop gaat zitten (wat 99% van mensen doet dus) zul je doorgaans zeer dicht bij scores op Smallnetbuilder komen. Als je daarentegen de boel tweakt en zorgt dat je line-of-sight hebt richting AP, dan kun je veel beter scoren :)

Oslik blyat! Oslik!

• laurens0619
Ik heb de WDR4300 en daarmee heb ik mijn tegenvallende resultaten geboekt terwijl ik er naast zat. Misschien zat de bottleneck dan toch ergens anders, tijd om dat ding weer uit de kast te trekken :)

Over het algemeen ben ik dik tevreden over de wifi van mijn mid 2012 air (Broadcom BCM43xx) maar daar zou het ook aan kunnen liggen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Te dicht in de buurt zitten is ook niet goed, meter of drie afstand is ideaal.

Verder instinkers:
- Staan de antennes allemaal zelfde kant op?
- Zijn de antennes vrij van kabels?
- Staan de antennes ver genoeg van muren of andere obstakels af?

Oslik blyat! Oslik!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-11 21:48
Sluit me aan bij de betogen van de vorig spreker. Wat ik daaraan nog wil toevoegen is het volgende.
Behalve het maximaal benutten van de snelheid van je internet abonnement, is het ook wel lekker als je intern via wifi hoge transfersnelheden haalt.

Ik heb nu een drietal apparaten die wifi-AC benutten. 2 laptops (Intel AC7260) en een mobiel.
Als router gebruik ik (zeer naar tevredenheid) een Netgear R7000 router.

Echte netto transfersnelheden van rond de 40MB/sec (320 Mbits) zijn toch erg fijn om effe bestanden uit te wisselen of iets naar de NAS (bedraad op de Netgear) weg te schrijven.
Streamen van dikke Blurays of ultra-HD van NAS naar de laptops is piece of cake.
Pagina: 1