Geheugen/Voeding game PC.

Pagina: 1
Acties:

• Zen!th
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-01 13:41
Dames/heren,

Over een maandje wil ik een nieuwe PC bestellen, met voornamelijke reden dat ik mijn huidige PC (2500k/GTX580TF/8GBmem) 3 jaar heb en hier en daar wat uitval (bluescreens) vertoont en verder veel te veel herrie/hitte veroorzaakt. Verder natuurlijk om AC:Unity/Far Cry 4/The Crew/Dying Light op redelijk hoge settings (1080p/60fps) te draaien :)

Systeempje gaat volledig nieuw, deels omdat de huidige niet echt stabiel meer is, en de kast/koeling mij veel te veel herrie maken (CoolerMaster HAF 922/CoolerMaster V6GT), verder houd ik niet van nieuwe items plaatsen in meuk van 3 jaar oud.

Waar ik ondertussen wel uit ben is het volgende:
- CPU: Intel Core i7 4790k (merkgetrouw + meest populair momenteel)
- GPU: MSi GTX 970 Gaming 4G (merkgetrouw + fanboy + GTX 980 vind ik te duur)
- MOBO: Asus Z97 Maximus VII Hero (merkgetrouw + redelijke prijs)
- SSD: Samsung EVO 250gb (merkgetrouw + geen slechte ervaringen met Samsung)
- HDD: Samsung Spinpoint F1 750GB (heb ik nog liggen, vandaar).
- CASE: Fractal Design ARC XL (mocht dat nodig zijn om te weten + mooie kast, goeie ervaring met Fractal Design).
- CPU-Koeling: Corsair H110 (mocht dat nodig zijn om te weten + zijn er betere keuzes (prijs/kwaliteit/prestatie).

Echter heb ik 2 items waar ik niet uit kom:

- Geheugen (8/16gb rond de 80/160 euro).
De hoeveelheid geheugen (dus 2x8 of 2x4) zal uiteindelijk een prijsgrapje worden.
In combinatie met een 4790k zie ik mensen die zweren bij 2400mhz, maar anderen die zeggen juist 1600mhz te pakken, dit een beetje te overclocken naar 1700-1800mhz en daarmee 4.5ghz stabiel draaien.

Ervaring met Corsair Vengeance, vandaar dat ik momenteel ook in de richting zoek van (beide matchende kleuren van het MOBO :) :
- Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A2400C1 (2400mhz)
- Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A1600C9R (1600mhz)

Voornamelijk de timings en en snelheid, C7/C9 in combinatie met de snelheid weet ik niet wat de verstandigste keuze gaat zijn voor een 4790k @ ongeveer 4.3-4.7ghz. Ik heb verschillende forums af lopen struinen (tweakers.net/overclock.net/hardware.info) echter word het hele gebeuren me niet helderder.

- Voeding (rond de 90-130 euro)
Ervaring met CoolerMaster RealPower en Silent Pro 700/850 watters, hier nooit problemen mee gehad (lees: beide nog steeds keurig actief na 5 jaar dienst), echter zie ik momenteel niet veel van CM waar ik mijn voorkeur naar uit laat gaan, wat dat betreft sta ik dus merkloos. Over de hele build zat ik aan een 700 watter te denken, deels omdat er in de toekomst misschien een GTX 970 bij komt te hangen. Mocht dat niet het geval zijn, dan is .... watt genoeg?

Alles bij elkaar zo'n 1500-1550 euro.

Graag advies mbt voeding/geheugen (sta open voor alle suggesties)

Verdere opmerkingen/verbeteringen over de build zijn natuurlijk altijd welkom, alhoewel ik over de rest vrij zeker ben.

P.S. Huidige systeem (mocht dat handig zijn om te weten).
- CPU: Intel Core i5 2500k (4327mhz) (stable-ISH >:) )
- GPU: MSi GTX 580 Twin Frozr II/OC
- MOBO: Asus P8Z68-V Pro
- SSD: Samsung EVO 250gb
- HDD: Samsung Spinpoint F1 750GB (heb ik nog liggen, vandaar).
- CASE: CoolerMaster HAF 922
- CPU-Koeling: CoolerMaster V6GT
- PSU: CoolerMaster Silent Pro 700
- RAM: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1866C9B

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Aangezien het om 2 onderdelen gaat, move naar CAA.

• Zen!th
Excuus, niet gezien :)

• Dion2000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-06-2025
Helaas ben ik zelf ook geen ster met het bepalen van het type voeding, wellicht dat je hiermee geholpen bent.
http://extreme.outervision.com/PSUEngine

Zelf wil ik ook een soortgelijk systeem kopen, maar dan zonder overklokken..

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Die i7 is sowieso onzin voor gamen, en een nieuw i5 systeem gaat niet echt veel sneller zijn dan een i5 2500k, gezien die nog behoorlijk rap is. Een i5 uit de 4000 serie zal wel wat zuiniger zijn, maar klokken ook minder goed over dan een 2500k

Als SSD vind ik zelf de Samsung niet interessant, hij is vergeleken met de pricewatch: Crucial MX100 256GB duurder, heeft minder goed geheugen en mist stroomverliesbescherming. Ook is hij niet merkbaar sneller, dus, imo heeft de Samsung slechts nadelen vergeleken met de Crucial.

Van CLWC ben ik geen fan. Die dingen zijn erg duur, knap verre van stil en koelen niet echt geweldig vergeleken met goede luchtkoelers. pricewatch: Phanteks PH-TC14PE Zwart is een wat dure, maar zeer goede koeler op alle fronten. Erg stil, zeer koel. pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power is veel goedkoper, zeer stil, maar koelt iets minder goed dan de Phanteks, echter, allebei zijn prima geschikt voor een stevige overklok.

Mocht je toch een nieuwe CPU nemen, zou ik gewoon een i5 nemen, en als mobo zou ik de goedkopere en even goede pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 nemen.

Geheugensnelheid maakt volgens mij voor cpu's helemaal niks uit, en anders is het altijd nog wat overklokbaar. Gewoon het goedkoopste setje 1600mhz LP geheugen zou ik nemen.

Voeding: pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular is een erg goed ding, lekker efficiënt, goede onderdelen.

People as things, that’s where it starts.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:42
Al aan gedacht dat je blue screen veroorzaakt wordt door je overklok? Of de overklok die je misschien op je geheugen hebt gezet? Vindt zelf beetje onzin om een 2500k te gaan vervangen. Ik zou eerder die 580 vervangen voor een 970 en je overklok van stabiel-ISH naar stabiel te klokken en klaar ben je....

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Zen!th
@VasZaitsev,

Meeste items merkgetrouw, ik hoef niet overal het goedkoopste van te hebben ;) Die voeding vind ik wel nice, alleen denk ik meer richting de 700+ omdat die vaak meerdere PCI-e powerstekkers hebben (met het oog op SLi). Verder twijfels over de CPU koeler nu, was vrij zeker over waterkoeling, echter lijkt die Phantek me ook wel een goede keuze. De SSD was een merken dingetje, echter neig ik nu sterk naar de door jou aangegeven Crucial.

@Joenino,

Geen benul, probleem is dat de bluescreens max 1x in de maand zijn, verder met fullload/stressen komen ze niet voor. Geheugen wel eens volledig gecheckt, Windows opnieuw geïnstalleerd, Overclock er een maand af gehad, maar geen idee wat het is, komt ook op de raarste momenten voor (bijv. alt-tabben/fullscreen zetten van youtube). Vind stable-ish wel prima in dit geval, vermoed eigenlijk dat het probleem door de GPU komt, deze geeft wel eens "video hardware errors" alleen dan alleen (voor zover bekend) op DX11 games met de stock OC/volt van MSi.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Zen!th schreef op maandag 03 november 2014 @ 10:45:
@VasZaitsev,

Meeste items merkgetrouw, ik hoef niet overal het goedkoopste van te hebben ;) Die voeding vind ik wel nice, alleen denk ik meer richting de 700+ omdat die vaak meerdere PCI-e powerstekkers hebben (met het oog op SLi).
De 970 wordt door 1 6+2 van prik voorzien, voor SLI dus twee, dat is alles wat je nodig hebt. Qua consumptie zit je voor het gehele systeem, onder stress, aan nog geen 450W. Aan een 700W+ voeding kan je dus 3 970's hangen. Een relatief goedkope (maar kwalitatief zeer goede!) pricewatch: Seasonic M12II Evo 620W met liefst 4 6+2 kabels zou dus al meer dan zat zijn.
Verder twijfels over de CPU koeler nu, was vrij zeker over waterkoeling, echter lijkt die Phantek me ook De SSD was een merken dingetje, echter neig ik nu sterk naar de door jou aangegeven Crucial.
Dat is inderdaad een no-brainer. Goedkoper, groter, bescherming tegen corruptie.

Ook voor wat betreft het moederbord neig ik meer richting Vas' keuze. Met een RoG bord betaal je ook een deel voor het merk. Als je dat kan verantwoorden prima, maar de 40 euro goedkopere Z97X biedt net zoveel.

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 03-11-2014 11:29 ]

Verwijderd

De Asus GTX 970 Strix heeft één 8 pins PEG connectors en zo ver mij bekend de enige die dit heeft. De MSI heeft sowieso twee nodig.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dank voor de aanvulling, de Strix refereerde ik inderdaad aan.

• Zen!th
Was meer richting de MSi aan het kijken, ook een gevoelsdingetje. Vind de Twin Frozrs altijd wel stylish, helemaal de Gaming versie een stuk mooier dan de Strix.

Zit tussen die kaarten vrij weinig verschil per merk lijkt me? Behalve het aantal pins, verder zelfde bordje ander design?

Eigenlijk wilde ik een Lighning (want awesome) maar die zijn nog niet uit voor de 900 serie, en een heel eind duurder.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Het belangrijkste verschil tussen de Strix en de MSI is dat die Strix tot 65 graden passief is, dus stil(ler). :X Misschien kan je nog eens coilwhine uitzoeken van de MSI. Daar heb ik zijdelings wat over gelezen, maar voor hetzelfde geld hebben andere merken hetzelfde probleem...

Verwijderd

Zo wel de MSI als Asus kaart zijn semi-passief gekoeld, qua geluid zou de Asus kaart een heel klein beetje stiller moeten zijn onder load, maar het verschil is niet groot. Beide kaarten zijn ook erg stil en behoren tot de allerstilste high-end kaarten.
Pagina: 1