Dames/heren,
Over een maandje wil ik een nieuwe PC bestellen, met voornamelijke reden dat ik mijn huidige PC (2500k/GTX580TF/8GBmem) 3 jaar heb en hier en daar wat uitval (bluescreens) vertoont en verder veel te veel herrie/hitte veroorzaakt. Verder natuurlijk om AC:Unity/Far Cry 4/The Crew/Dying Light op redelijk hoge settings (1080p/60fps) te draaien
Systeempje gaat volledig nieuw, deels omdat de huidige niet echt stabiel meer is, en de kast/koeling mij veel te veel herrie maken (CoolerMaster HAF 922/CoolerMaster V6GT), verder houd ik niet van nieuwe items plaatsen in meuk van 3 jaar oud.
Waar ik ondertussen wel uit ben is het volgende:
- CPU: Intel Core i7 4790k (merkgetrouw + meest populair momenteel)
- GPU: MSi GTX 970 Gaming 4G (merkgetrouw + fanboy + GTX 980 vind ik te duur)
- MOBO: Asus Z97 Maximus VII Hero (merkgetrouw + redelijke prijs)
- SSD: Samsung EVO 250gb (merkgetrouw + geen slechte ervaringen met Samsung)
- HDD: Samsung Spinpoint F1 750GB (heb ik nog liggen, vandaar).
- CASE: Fractal Design ARC XL (mocht dat nodig zijn om te weten + mooie kast, goeie ervaring met Fractal Design).
- CPU-Koeling: Corsair H110 (mocht dat nodig zijn om te weten + zijn er betere keuzes (prijs/kwaliteit/prestatie).
Echter heb ik 2 items waar ik niet uit kom:
- Geheugen (8/16gb rond de 80/160 euro).
De hoeveelheid geheugen (dus 2x8 of 2x4) zal uiteindelijk een prijsgrapje worden.
In combinatie met een 4790k zie ik mensen die zweren bij 2400mhz, maar anderen die zeggen juist 1600mhz te pakken, dit een beetje te overclocken naar 1700-1800mhz en daarmee 4.5ghz stabiel draaien.
Ervaring met Corsair Vengeance, vandaar dat ik momenteel ook in de richting zoek van (beide matchende kleuren van het MOBO
:
- Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A2400C1 (2400mhz)
- Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A1600C9R (1600mhz)
Voornamelijk de timings en en snelheid, C7/C9 in combinatie met de snelheid weet ik niet wat de verstandigste keuze gaat zijn voor een 4790k @ ongeveer 4.3-4.7ghz. Ik heb verschillende forums af lopen struinen (tweakers.net/overclock.net/hardware.info) echter word het hele gebeuren me niet helderder.
- Voeding (rond de 90-130 euro)
Ervaring met CoolerMaster RealPower en Silent Pro 700/850 watters, hier nooit problemen mee gehad (lees: beide nog steeds keurig actief na 5 jaar dienst), echter zie ik momenteel niet veel van CM waar ik mijn voorkeur naar uit laat gaan, wat dat betreft sta ik dus merkloos. Over de hele build zat ik aan een 700 watter te denken, deels omdat er in de toekomst misschien een GTX 970 bij komt te hangen. Mocht dat niet het geval zijn, dan is .... watt genoeg?
Alles bij elkaar zo'n 1500-1550 euro.
Graag advies mbt voeding/geheugen (sta open voor alle suggesties)
Verdere opmerkingen/verbeteringen over de build zijn natuurlijk altijd welkom, alhoewel ik over de rest vrij zeker ben.
P.S. Huidige systeem (mocht dat handig zijn om te weten).
- CPU: Intel Core i5 2500k (4327mhz) (stable-ISH
)
- GPU: MSi GTX 580 Twin Frozr II/OC
- MOBO: Asus P8Z68-V Pro
- SSD: Samsung EVO 250gb
- CASE: CoolerMaster HAF 922
- CPU-Koeling: CoolerMaster V6GT
- PSU: CoolerMaster Silent Pro 700
- RAM: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1866C9B
Over een maandje wil ik een nieuwe PC bestellen, met voornamelijke reden dat ik mijn huidige PC (2500k/GTX580TF/8GBmem) 3 jaar heb en hier en daar wat uitval (bluescreens) vertoont en verder veel te veel herrie/hitte veroorzaakt. Verder natuurlijk om AC:Unity/Far Cry 4/The Crew/Dying Light op redelijk hoge settings (1080p/60fps) te draaien
Systeempje gaat volledig nieuw, deels omdat de huidige niet echt stabiel meer is, en de kast/koeling mij veel te veel herrie maken (CoolerMaster HAF 922/CoolerMaster V6GT), verder houd ik niet van nieuwe items plaatsen in meuk van 3 jaar oud.
Waar ik ondertussen wel uit ben is het volgende:
- CPU: Intel Core i7 4790k (merkgetrouw + meest populair momenteel)
- GPU: MSi GTX 970 Gaming 4G (merkgetrouw + fanboy + GTX 980 vind ik te duur)
- MOBO: Asus Z97 Maximus VII Hero (merkgetrouw + redelijke prijs)
- SSD: Samsung EVO 250gb (merkgetrouw + geen slechte ervaringen met Samsung)
- CASE: Fractal Design ARC XL (mocht dat nodig zijn om te weten + mooie kast, goeie ervaring met Fractal Design).
- CPU-Koeling: Corsair H110 (mocht dat nodig zijn om te weten + zijn er betere keuzes (prijs/kwaliteit/prestatie).
Echter heb ik 2 items waar ik niet uit kom:
- Geheugen (8/16gb rond de 80/160 euro).
De hoeveelheid geheugen (dus 2x8 of 2x4) zal uiteindelijk een prijsgrapje worden.
In combinatie met een 4790k zie ik mensen die zweren bij 2400mhz, maar anderen die zeggen juist 1600mhz te pakken, dit een beetje te overclocken naar 1700-1800mhz en daarmee 4.5ghz stabiel draaien.
Ervaring met Corsair Vengeance, vandaar dat ik momenteel ook in de richting zoek van (beide matchende kleuren van het MOBO
- Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A2400C1 (2400mhz)
- Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A1600C9R (1600mhz)
Voornamelijk de timings en en snelheid, C7/C9 in combinatie met de snelheid weet ik niet wat de verstandigste keuze gaat zijn voor een 4790k @ ongeveer 4.3-4.7ghz. Ik heb verschillende forums af lopen struinen (tweakers.net/overclock.net/hardware.info) echter word het hele gebeuren me niet helderder.
- Voeding (rond de 90-130 euro)
Ervaring met CoolerMaster RealPower en Silent Pro 700/850 watters, hier nooit problemen mee gehad (lees: beide nog steeds keurig actief na 5 jaar dienst), echter zie ik momenteel niet veel van CM waar ik mijn voorkeur naar uit laat gaan, wat dat betreft sta ik dus merkloos. Over de hele build zat ik aan een 700 watter te denken, deels omdat er in de toekomst misschien een GTX 970 bij komt te hangen. Mocht dat niet het geval zijn, dan is .... watt genoeg?
Alles bij elkaar zo'n 1500-1550 euro.
Graag advies mbt voeding/geheugen (sta open voor alle suggesties)
Verdere opmerkingen/verbeteringen over de build zijn natuurlijk altijd welkom, alhoewel ik over de rest vrij zeker ben.
P.S. Huidige systeem (mocht dat handig zijn om te weten).
- CPU: Intel Core i5 2500k (4327mhz) (stable-ISH
- GPU: MSi GTX 580 Twin Frozr II/OC
- MOBO: Asus P8Z68-V Pro
- SSD: Samsung EVO 250gb
- CASE: CoolerMaster HAF 922
- CPU-Koeling: CoolerMaster V6GT
- PSU: CoolerMaster Silent Pro 700
- RAM: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1866C9B