Help Ahci Samsung SSD 850 Pro 256Gb

Pagina: 1
Acties:

• MaartenNL03
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09-2025
Hallo Iedereen,

Ik ben al anderhalve dag aan het vechten met mijn computer en kom er nu echt niet meer uit dus ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!!?

Zal eerst eens vertellen hoe of wat!
Ik heb donderdag een Samsung SSD 850 Pro 256Gb gekocht voor mijn systeem :

Cpu : i5-3470 + 212Evo
Mobo : ASUS P8H77-V LE
GPU : R9290 ASUS DCII
PSU : Corsair RM650
Ram : Corsair 8Gb
Windows 7 64bit

Ik wil de ssd voor windows gebruiken dus ik heb mijn hdd ook samsung geformatteerd en deze los gekoppeld van mijn moederbord dus sata eruit, zodat alleen de SSD en de DVD speler aangesloten zaten.
Vervolgens Windows 7 via DVD geinstalleerd op ssd ging allemaal goed! Bios eerst al op Ahci gezet en niet op IDE, daarna diverse zaken geinstalleerd en daarna Samsung Drive Magican die vervolgens melding gaf dat AHCI modus niet aan stond en de benchmark met AS SSD Benchmark viel ook laag uit! dus er klopte iets niet!

Nou om lang verhaal kort te houden heel veel gelezen op het net en van alles geprobeerd meerdere malen windows 7 opnieuw geinstalleerd maar wil niet werken! terwijl iedere keer als ik mijn BIOS inging sata conf. toch op AHCI stond???? ook via regedit de wel bekende regel start op 0 gezet en daarna bios check maar ook dat wil niet werken? in apparaatbeheer zie ik ook niks van AHCI staan alleen een paar PCI IDE controllers! heb ik nou nog software nodig ofzo zoals Intel RST die ik ook al eens geprobeerd heb als stuurprogramma mee te instaleren met windows 7 maar werkt ook niet, zo heel wat meer geprobeerd maar helaas!

Hoop dat jullie mischien kunnen helpen

Alvast Bedankt!
M.v.g. Maarten.

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-12-2025
Heb je na het installeren van de Windows ook de Chipset drivers van het moederbord geplaatst ?

Bij voorkeur die van de ASUS website ?

[ Voor 18% gewijzigd door floorcleaner op 26-10-2014 00:18 ]

• MaartenNL03
floorcleaner schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 00:17:
Heb je na het installeren van de Windows ook de Chipset drivers van het moederbord geplaatst ?

Bij voorkeur die van de ASUS website ?
Ja gedaan chipset drivers eerste wat ik installeerde van de asus site voor mijn moederbord!
Het rare was daar wel als ik onder de map SATA keek daar staan Intel rapid (start) (storage) (connect) Technology maar bij al die drie kreeg ik de foutmelding dat mijn systeem hier niet geschikt voor was? waarom? ben ik nog niet achter kunnen komen, weet ook niet of die drie echt nodig zijn voor mijn AHCI probleem?

• floorcleaner
Zitten de SATA kabels op de wit (grijze) SATA poorten ?

• MaartenNL03
Ja SSD op de SATA 6gb/s poort 1 (Wit/Grijze poort)
DVD op SATA 3gb/s (blauwe poort)

• floorcleaner
Floorcleaner < Lastige vragensteller :-)

Werkte de vorige HDD wel op AHCI ?

• MaartenNL03
floorcleaner schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 00:26:
Floorcleaner < Lastige vragensteller :-) ------> :) kom maar op :)

Werkte de vorige HDD wel op AHCI ?
Nee is een wat oude Sata 300 hdd ook maar nee die nooit op AHCI gezet.

• floorcleaner
Is wel even wat werk, maar :

Als je HDD dan toch al leeg is zou je kunnen proberen de bios op AHCI te zetten en Windows op de gewone schijf te installeren. Als het daar wel werkt is het een SSD issue. Werkt dat ook niet dan is het een mainboard / bios issue.

Misschien even andere SATA kabeltjes proberen ? Wissel desnoods die van de DVD en de SSD om ?

Edit :

>:) heeft je mainboard de laatste bios versie ?

[ Voor 8% gewijzigd door floorcleaner op 26-10-2014 00:40 . Reden: nog meer vragen ]

• floorcleaner
SATA Troubleshooting van de ASUS website :

http://www.asus.com/be-nl/support/FAQ/98404/

• MaartenNL03
Nou het is gelukt zeg hehe eindelijk draait nu zoals het hoort op AHCI en benchmark ook goed nu!

Volgende gedaan SSD weer geformatteerd, Bios geupdate met USB stick en nieuwste bios versie van ASUS.
Bios SATA Conf. weer op AHCI gezet en windows DVD erin gedaan en geboot, Windows 7 geinstalleerd en met de AHCI controller van Intel RST op een andere usb stick mee geinstalleerd met stuurprogramma optie in windows installatie! vervolgens opnieuw opgestart nadat windows 7 erop stond en bios nogmaals gecontroleerd te hebben of hij op AHCI stond en jahoor hij werkt! Samsung Drive Magican erop en die gaf netjes aan AHCI mode on en Sata poort 6Gb/s, benchmark goed! kan niet beter!

Denk uiteindelijk dat het die BIOS versie is geweest na de update ging alles perfect! alleen nooit bij stil gestaan of ik wel de nieuwste versie draaide!!! totdat floorcleaner mij erop wees! toen ging er een lampje branden haha!!!

Floorcleaner bedankt voor je hulp!

• floorcleaner
Soms zit het in een klein hoekje... :-)

Verwijderd

Verplaatst naar moederbord

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2016 07:15 ]

Pagina: 1