Vraagje met betrekking tot FPS en resolutie

Pagina: 1
Acties:
  • 293 views

• Lawojin
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-03 18:20
Ik zoek een?
Vriendelijke ziel die mij wegwijs maakt in hardware, ik wordt namelijk overrompelt door alle vaktermen die gebruikt worden. Dus gebruik gewoon alle vaktermen/afkortingen die erbij horen maar dan alstublieft wel even vertalen.

Mijn hulpvragen zijn:
Wat is de beste setup voor mijn wensen en situatie?
Welke frame rate en resolutie geeft de beste speel ervaring? (wat "voelt" het beste?)
Kan ik het beste een televisie of een monitor gebruiken?
Als daar uit komt televisie: is mijn huidige Sony KDL40W605BBAEP daarvoor geschikt, of is er een model in zijn prijsklasse hiervoor beter?

Het systeem, situatie en achtergrond Informatie
Samsung SyncMaster 205BW
Asus 1155 P8H61-M LE (rev.3) S/GBL/R/DDR3/µATX 56,90
6850 AMD HIS HD 6850 Fan 2x DVI/HDMI/GDDR5 1024MB 134,90
Sony Optiarc 18x/48x SATA / bulk / zwart 13,90
8192MB DDR3/1333 Kingston CL9 KIT 35,90
MS-Tech MS-N750-Val 750W ATX 31,90
1155 Intel Core i5 2320 95W 3,00GHz / BOX 166,90
MS-Tech CA-0270BL Xerxes 0 Watt / zwart-blauwe LED's 42,90
500GB Samsung HD502HJ SATA/16MB/7200rpm 91,90

Ik gebruik het systeem op mijn slaapkamer.
Het mooiste zou zijn als ik van televisie naar computer kan schakelen op een scherm.
Ik speel graag games, voornaamst World of Warcraft als een 20 man raider.
Daarnaast speel ik ook graag zo nu en dan een nieuwe, realistische release zoals battlefield 4, the witcher 3, Shadow of Mordor en ga zo maar door.
Dit wil ik natuurlijk op zo'n mooi mogelijke, vloeiende manier spelen.
Het systeem mag wel een beetje geluid produceren. Maar ik wil wel dat ik 's avonds nog even door kan spelen, zonder dat ik de kamers naast mij wakker houdt.
Dit is bij mijn huidige videokaart zeker niet mogelijk: hij is luider dan een stofzuiger.
Energie zuinigheid is niet van belang.

Wat is je budget?
€600,- voor televisie/monitor.
Voor computeronderdelen geen beperkende factor in deze casus.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik vind alles prima.

[ Voor 83% gewijzigd door Lawojin op 25-10-2014 23:56 ]

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-03 11:18

Rannasha

Does not compute.

Resolutie: Altijd de native resolutie van het scherm, want anders moet het beeld opgeschaald worden en dat gaat flink ten koste van de beeldkwaliteit. Eventueel is een spelresolutie die een geheel aantal keren in de schermresolutie past acceptabel. Bijvoorbeeld: Full HD (1920x1080) spelen op een 4K monitor (3840x2160), dan is iedere spel-pixel precies 4 scherm-pixels.

FPS: Verschilt heel erg per spel-type. MMORPG en RTS spellen hebben een minder hoge FPS nodig om optimaal te spelen dan FPS spellen. Welke waarde daarbij hoort is erg persoonlijk, sommigen zijn tevreden met 30 FPS, anderen vinden alles onder de 120 FPS slecht. Overigens zal een 60 Hz scherm weinig baat hebben bij framerates boven de 60 FPS, zolang deze framerate constant is. En dat brengt me bij het laatste punt: de minimale framerate is minstens zo belangrijk als de gemiddelde framerate. Het is leuk en aardig als de gemiddelde FPS 80 is, maar als je zeer regelmatig een dip hebt naar 20, zal dat het spelplezier zeker beinvloeden.

edit: Bovenstaande reactie was op de 2e "hulpvraag" (welke resolutie/fps is prettig), veel meer stond er nog niet toen ik begon te typen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rannasha op 26-10-2014 00:03 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:50

Thomg

Aww yiss

FPS hangt ook ontzettend veel af van de game zelf.
Bij shooters zoals Battlefield, Borderlands, Killing floor, enz merk ik dat 120Hz echt veel fijner speelt dan 60Hz.
Shadow of Mordor zit er een beetje tussenin, 120Hz is fijn, maar 60Hz is best wel playable vergelijkbaar met degene bij 120Hz.
Bij andere spellen zoals LoL en DOTA kan ik ontzettend lastig het verschil zien tussen 60 en 120Hz.
Bij iets als Sid Meir's Civilization zou zelfs 30 fps meer dan zat zijn omdat het zo statisch is, maar ik laat dat gewoon op 60 omdat het geen zwaar spel is.

Je Bravia zal wel werken, maar ik denk dat je wel veel last zal hebben van input lag.

[ Voor 12% gewijzigd door Thomg op 26-10-2014 00:12 ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:37

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Zoek meteen een andere voeding, want ms-tech staat niet bekent om de kwaliteit/stabiliteit.

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Begin eens met het upgraden van je gpu naar een 7950 kost ongeveer € 100,- en een andere voeding ongeveer € 50,-
Dan alles aansluiten en gewoon gaan spelen.
Je vragen zijn zo persoonlijk en verschillend dat het moeilijk antwoord geven is. Mocht je hierna tegen een probleem aanlopen dan kan je vanaf dat punt verder gaan.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-03 16:48

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> DAA.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Beste Lawojin,
graag wijs ik je nógmaals op br00ky in "Tech noob zoekt hulp in film/game systeem". Het is echt de bedoeling dat je zelf met een opzet komt. Het is niet moeilijk.
Noob of niet, we verwachten van iedereen dat die gedegen onderzoek doet welke onderdelen geschikt zouden kunnen zijn. In het desktopsubforum vind je werkelijk tientallen topics van mensen die hetzelfde zoeken als jij. Voor film heb je geen specifieke computer eisen dus zoek tussen de topics over gamepc's met jouw budget, dan zit je helemaal goed. Kijk welke onderdelen steeds terugkomen, die zullen wel goed zijn!

Neem ook de reviews: Desktop-BBG: september 2014 erbij. Hier staat een gamepc tussen van ~700 euro dus een zeer goede basis gaat vormen van wat je wil.

Maak met behulp van de Handleiding Pricewatch een mooi lijstje van hoe jij denkt dat je pc eruit zou kunnen zien en dan kan daar gericht advies op gegeven worden. Foutjes maakt iedereen, maar dat is niet erg. Beantwoord bij het aanmaken van je nieuwe topic ook alle vragen specifiek. Gamen zegt weinig, speel je mijnenveger of crysis3? Je snapt wat ik bedoel.

Overigens kan je een aantal onderdelen van je oude pc ook meenemen, denk aan je RAM, DVD drive en harde schijf. Scheelt je zo 100+ euro.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.