Logitech Z5500 subwoofer aansluiten aan receiver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-05 07:35
Goede avond,

Ik ben van plan om stapsgewijs mijn speakers te upgraden. Momenteel gebruik ik een Logitech Z5500 setje voor het gamen. Hoewel dat wel OK is voor gamen is het niet 'je van het' voor muziek en films. Het kan hard, maar daar is alles ook wel mee gezegd.

Anyway, ik wil dus eerst een goede receiver kopen, en daar de huidige speakers op aansluiten. De sataliet speakers moeten geen probleem vormen lijkt mij, maar de subwoofer is een iets ander verhaal. Deze wordt aangestuurd via een VGA kabel vanuit de 'pod'.

Nu is er een forum waar mensen beschrijven hoe het zou moeten werken, en zijn er ook al mensen geweest die dit gelukt is: http://www.diyaudio.com/f...cking-logitech-z5500.html

Het komt er op neer dat er een aantal pinnetjes aangesloten moeten worden om de subwoofer met ingebouwde versterker aan de praat te krijgen zonder de pod.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TPABW9D.jpg

In bovenstaande afbeelding kan je zien welke pin wat is. Omdat ik dus alleen de subwoofer aanspreek heb ik via een RCA (tulpstekker) het signaal naar #2 gestuurd, en de mantel van deze kabel (GND) naar #13. Van #13 gaat het ook naar #6 en #7.

Om vervolgens de amp aan te zetten moet er 5v op pin 8 staan. Zoals in het plaatje heb ik dus een 7805 van pin 10 (waar 8v uit komt) laten lopen naar #8 zodat daar 5v op komt te staan.

Dit is allemaal gelukt en de subwoofer gaat netjes aan. Als ik hem vervolgens aansluit op de receiver gaat hij ook daadwerkelijk spelen!

Maar nu komt natuurlijk mijn probleem: het signaal lijkt wel bijna compleet leeg getrokken te worden waardoor de receiver erg langzaam wordt en niet/langzaam reageert op volume aanpassen. En inderdaad na wat te meten zakt het hele signaal bijna compleet weg wanneer het aangesloten wordt... Dit lijkt mij niet al te best voor een receiver, en het is bovendien natuurlijk erg irritant. Ik heb het getest op een Pioneer SC 1223, wat mij toch geen slechte receiver lijkt.

Zou iemand enig idee hebben van wat hier nou mis zou gaan? Ik ben verder geen elektronica held dus het zou best kunnen dat ik wat dingen over het hoofd zie...

Hieronder een paar foto's van hoe ik het heb gemaakt. Dit is natuurlijk een proof of concept en zou later wat knapper gemaakt moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://opntzg.dm2301.livefilestore.com/y2pCtkNYimckWS3ESMjzHth2qpi5WJ14VAYjG7AOhAqctOm9mUBToLrpv49lqXC4bvP91hMxnC2AQ1V0ojI_TpOqrIqNarphiW4jsSJ8ONV5Eo/WP_20141025_001.jpg

Afbeeldingslocatie: https://opnuzg.dm2301.livefilestore.com/y2p1ZiQDSuGps4U23yqt-FAEOtbl2-TbbsUJjobkKnxb_t2e8gIGt9l5BFZALURMFAhTy45DNb8ERlroquOUyHV8nuCfpPnRp7eIYPKdqy750k/WP_20141025_002.jpg?psid=1

Afbeeldingslocatie: https://opnrzg.dm2301.livefilestore.com/y2peT0YrytsWlbYRAFADVzSL-_tn2jmjbX8k_ND9MZEy9do5l6_VvYZYiYZZLfZl-PbpXTh7dZfK8A7CcGrciV8PblG8up8OeC0v93Shc8hikQ/WP_20141025_003.jpg?psid=1

Link met afbeeldingen (aangezien ik een 404 krijg als ik op de thumbs klik):
http://1drv.ms/10sP5Un

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 16:46

Mikayu

.srt

Wat bedoel je met het signaal dat leeggetrokken wordt? En wat heb je precies gemeten?

Overigens zijn Pioneer bekende amps die blijven hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Als ik het signaal meet van de RCA dan zakt dat signaal enorm in. Ik heb verder gemeten of ik inderdaad de juiste pin waar 8 op staan omzet naar 5v. Dat lijkt allemaal te kloppen.

Ik heb het ook met een andere subwoofer getest, en dat werkt natuurlijk goed. Maar als ik dus deze Z5500 aansluit dan wordt de hele receivver unresponsive.

[ Voor 28% gewijzigd door Bose321 op 26-10-2014 01:49 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-05 12:48
Je kunt dit heel eenvoudig oplossen door gewoon de pod aan te sluiten op je receiver. Ik ben niet zo thuis in de kabel terminologie, maar zorg voor een kabel die aan het ene eind een (mono) 3.5 mm jak heeft en de andere kant in je receiver past. De 3.5mm jack doe je vervolgens in de center/sub aansluiting van de pod.

Zet de pod op direct audio en maximaal volume en je bent klaar. Iets minder ideaal dan direct de subwoofer op je receiver maar wel een heel stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Het is inderdaad niet ideaal, maar als het dan wel fatsoenlijk werkt dan is het het overwegen waard.

[ Voor 54% gewijzigd door Bose321 op 26-10-2014 13:55 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Misschien heeft de Z5500 een input impedance die je versterker niet zo leuk vindt. Zet eens een 1k weerstand in de signaalweg, misschien helpt dat.

Daarnaast kun je ook een kleine mkt condensator in de signaalweg zetten voor eventuele DC, Al zou ik verwachten dat er die al eentje inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-05 12:48
Bose321 schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 12:34:
Het is inderdaad niet ideaal, maar als het dan wel fatsoenlijk werkt dan is het het overwegen waard.
Tja, het werkt. Ik zou zelf liever niet elke keer apart de pod weer aan en uit hoeven zetten. Bovendien staat die pod ook (voor niks) stroom te verbruiken.
Maatgoed, voor mij werkt het prima. Zo fantastisch is de sub van de Z-5500 niet en ik zou er dan ook niet veel moeite in stoppen.

/2cts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichiMess
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-12-2024
Is het mogelijk om pin 8 te schakelen op de 5v van de geschakelde USB van de reciever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Morphix schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 10:22:
Je kunt dit heel eenvoudig oplossen door gewoon de pod aan te sluiten op je receiver. Ik ben niet zo thuis in de kabel terminologie, maar zorg voor een kabel die aan het ene eind een (mono) 3.5 mm jak heeft en de andere kant in je receiver past. De 3.5mm jack doe je vervolgens in de center/sub aansluiting van de pod.

Zet de pod op direct audio en maximaal volume en je bent klaar. Iets minder ideaal dan direct de subwoofer op je receiver maar wel een heel stuk makkelijker.
Dit dacht ik dus ook te doen icm mijn Onkyo TX-NR636, maar het bleek dat er helemaal geen signaal verstuurd werd naar de sub tijdens films. Tijdens het opzetten via "AccuEQ Room Calibration" kwam er wel geluid uit, maar daarna volledig afwezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichiMess
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-12-2024
MichiMess schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 12:46:
Is het mogelijk om pin 8 te schakelen op de 5v van de geschakelde USB van de reciever?
Wie iemand of dit gaat lukken zonder dit ik iets op blaas?

't zou tof zijn als m'n sub samen met m'n versterker aan gaat!

Het zou ook mogelijk zijn met een master/slave contact doos maar liever niet.

Ik weet zo ff niet aan wie ik het nog meer zou kunnen vragen?

[ Voor 13% gewijzigd door MichiMess op 20-03-2015 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 10:47
Je kan hier op ebay kant en klare kabels voor krijgen! :)

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Pagina: 1