Upgrade CPU + Mobo + Geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Zippy1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-03-2025
Ik zoek een?
CPU + Mobo + Geheugen

Wat is je budget?
Max €600. Liever minder uiteraard. Als het voor €400 kan ben ik een gelukkig man. ;)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, alhoewel ik altijd fan van Asus moederborden ben geweest

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Voornamelijk programmeren, design (2D + 3D), af en toe een game.

Het wordt tijd (vind ik) om mijn systeem te upgraden. Ik heb nu een Q9550 systeem met 8GB 1066MHz geheugen. Op zich werkt het nog prima, maar ik heb nu iets budget tot mijn beschikking om de levensduur van 't spul weer met een aantal jaren te verlengen.

Zoals ik al zei doe ik voornamelijk programmeer en design werkzaamheden op mijn PC. Ik draai daarvoor regelmatig meerdere virtuele machines. Gamen vind ik nu minder belangrijk, maar wie weet krijg ik ooit weer wat vrije tijd dus ik wil het niet geheel uitsluiten.

Ik heb al meerdere redelijk snelle SSD's en een NVidia GTX 570. Voorlopig vind ik het niet nodig om die ook te upgraden.

De processor keuze staat eigenlijk al redelijk vast. Zelf dacht ik aan een I7 4790K tenzij jullie mij ervan kunnen overtuigen dat dat toch echt overkill is en dat ik bijvoorbeeld met een I5 ook prima uit de voeten zou kunnen.

Wat betreft het moederbord: de enige eisen die ik heb, is dat-ie een hoop USB (3.0) poorten heeft en genoeg PCI-E slots. Ik heb altijd ASUS bordjes gehad, maar een ander merk vind ik ook prima.

Geheugen? Ik weet niet, minimaal 8GB lijkt me zo. Als het binnen het budget blijft dan liever 16GB (altijd handig voor de virtuele machines).

EDIT:
Wat ik vergeten was te zeggen, dat ik het ook belangrijk vind dat het Mobo minimaal 2 eSata poorten heeft voor m'n externe drives.

[ Voor 4% gewijzigd door Zippy1970 op 25-10-2014 16:43 ]

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hier een upgrade-kit voor een goede 400 euro wat een behoorlijke set is - vooral met het oog op gamen/CPU intensievere taken en evt. overklokken (*K CPU en Z87 chipset).

Puur voor het ontwikkelen kun je met een set ala deze goed uit de voeten. Dan zit je rond de 279 euro. Maar met de eerste set zou je later altijd een GTX 970 kunnen bijprikken en dan ben je wel wat meer toekomst voorbereid (mocht je toch wat meer gaan gamen).

Wellicht kun je de componenten goedkoper los vinden, maar de combinaties zijn in ieder geval goed.

• Zippy1970
Thanks, die eerste is inderdaad al behoorlijk interessant. :)

• Zippy1970
Is dit wat?

Edit:

Is dit misschien een leuke set?

pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed
pricewatch: MSI Z97 GAMING 3
pricewatch: Corsair Vengeance Pro CMY8GX3M2A1600C9R

Kosten +/- € 500.-

Of kan ik toch beter die €90 besparen en voor een i5 4690K gaan? En daarvan bijvoorbeeld 16GB ipv 8GB nemen?

En wat maakt een "gaming" mobo een "gaming" mobo (als je begrijpt wat ik bedoel)?

[ Voor 60% gewijzigd door Zippy1970 op 25-10-2014 17:35 ]

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12-2025
Vooral de looks en kleur gebruik van een bordje. Leuk als je een window in je kast hebt en een theme build wil maken. De exacte features vind je natuurlijk hier lees je even in zou ik zeggen. Al zal het meeste wel gewoon marketing praat zijn.

Een leuke set inderdaad alleen is dit geheugen sneller en goedkoper ;) ook in rood verkrijgbaar.

Later meer geheugen bij prikken lijkt me overigens makkelijker dan je cpu upgraden in de toekomst. Aangezien je dan verlies hebt op je cpu. Dus waarom niet nu de i7 en later extra geheugen erbij mocht het nodig zijn.

Alleen is meer geheugen volgens mij belangrijker dan hypertrading die je bij de i7 krijgt voor jouw doeleinden. Maar ben niet bekend met virtual machines dus er zal wel een andere tweaker een antwoord op hebben.

[ Voor 106% gewijzigd door JT888 op 25-10-2014 17:57 ]

• Zippy1970
Dank je voor je antwoord. :)

Iets wat me opvalt, is dat er bijna geen Z97 borden te vinden zijn met eSata aansluitingen. Tot nog toe heb ik één Asus bord, één MSI bord, en één Gigabyte bord gevonden die alle drie slechts één eSata poort hebben.

Toevallig kwam ik ergens een SATA naar eSata bracket tegen. Dat verbaast mij een beetje, want ik was in de veronderstelling dat SATA en eSATA niet hetzelfde zijn. SATA is niet hot-pluggable (tenzij ingesteld als AHCI) en eSATA wel.

Of heb ik dat fout?

Edit:
Ze zijn inderdaad niet hetzelfde maar SATA naar eSATA is mogelijk indien "SATA hotplugging" op het moederbord ondersteund wordt (alhoewel ik nog niet door heb of ze daar gewoon AHCI mee bedoelen, of iets anders).

Een andere (mischien domme) vraag dan nog: Heeft een VGA/DVI/Displayport onboard/integrated graphics aansluiting op het moederbord enig belang als ik toch mijn eigen (NVidia) graphics card gebruik?

[ Voor 26% gewijzigd door Zippy1970 op 27-10-2014 19:24 ]

• Zippy1970
Ok, ik denk dat dit hem gaat worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 319,00€ 319,00
1Asus Z97-A€ 137,90€ 137,90
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8€ 78,90€ 78,90
Verzend- en transactiekosten€ 4,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 540,70

Gebaseerd op de prijzen van de leverancier waar ik het wil gaan aanschaffen.

Ik twijfel alleen nog steeds een beetje tussen een i5-4690K en de i7-4790K. Ik speel op het moment geen games (omdat ik daar simpelweg geen tijd voor heb) maar hoop daar in de toekomst wél weer tijd voor te hebben. Ik doe niet aan video-rendering. Waar ik op dit moment mijn PC voor gebruik is ontwikkeling van websites (met bijbehorende back-ends). Daarvoor draai ik regelmatig meerdere virtuele machines.

Waarom gaat dan vooralsnog mijn voorkeur naar de i7-4790K? Vanwege de hogere single core snelheid (4.0GHz vs 3.5GHz) en om beter voorbereid te zijn op de toekomst. Maar als er iemand is die dat voor mij onderuit kan schieten, dan graag. Het scheelt toch weer €80 op het geheel.

• Thenno
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-02 07:08
Het verschil tussen de i5 en i7 is groter dan je denkt, in het voordeel van de i7. http://www.cpubenchmark.n...php?cmp[]=2275&cmp[]=2284

Daarnaast meen ik me te herinneren dat de i7 zich ook beter laat overklokken dan de i5, maar mogelijk heb je daar geen interesse in. Evengoed denk ik dat de keuze voor de i7 gerechtvaardigd is in jouw lijn van werk: de €100 geeft je direct veel meer rekenkracht, en hyperthreading is ook altijd handig.

Heb je bedacht dat deze CPU geen ingebouwde GPU heeft, en dat je deze los aan zult moeten afschaffen als je er nog geen hebt?

• Zippy1970
Heb je bedacht dat deze CPU geen ingebouwde GPU heeft, en dat je deze los aan zult moeten afschaffen als je er nog geen hebt?
Dank je voor je antwoord. :)

Ik heb een NVidia GTX570 dus dat hij geen GPU heeft, vind ik geen enkel probleem. Sterker nog, ik ben er al zo'n tijd uit dat ik niet eens wist dat (sommige) CPUs tegenwoordig ingebouwde GPUs hebben! :o

Hoe snel zijn die ingebakken GPUs eigenlijk in verhouding met, zeg, mijn GTX570?

[ Voor 3% gewijzigd door Zippy1970 op 03-11-2014 11:51 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28

br00ky

Moderator Harde Waren
CPUbenchmark is een notoir slechte vergelijksite, maar natuurlijk is een i7 beter dan een i5. Het ene proces heeft er echter meer baad bij dan de ander.

Voor jou VM's is 8GB voldoende?
Thenno schreef op maandag 03 november 2014 @ 11:47:
Heb je bedacht dat deze CPU geen ingebouwde GPU heeft,
Die heeft die zeker wel. Een Intel HD Graphics 4600.

• Zippy1970
Dat is óók een reden waarom ik twijfel. Van die €100 die ik bespaar kan ik het geheugen uitbreiden naar 16GB. De vraag is waar ik meer aan heb.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Mijn persoonlijke ervaring is dat bij virtuele machines ik meer baat heb bij meer geheugen dan bij een snellere processor maar het hangt natuurlijk ook af van welke VM. Windows 7 of 8 virtueel draaien betekent toch al snel 2 Gb per VM terwijl een kleine Linux serverinstall met alleen Apache en MySQL met een stuk minder toe kan.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je niet van plan bent te gaan overklokken, kan je je moederbord inruilen voor een H97 ding, zoals pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO. Dan heb je een deel van je 100 euro al terug.

• Thenno
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-02 07:08
br00ky schreef op maandag 03 november 2014 @ 11:51:
CPUbenchmark is een notoir slechte vergelijksite, maar natuurlijk is een i7 beter dan een i5. Het ene proces heeft er echter meer baad bij dan de ander.

Voor jou VM's is 8GB voldoende?

[...]

Die heeft die zeker wel. Een Intel HD Graphics 4600.
Ah, excuus, had beter moeten opletten. Het stond me bij dat de i7's geen GPU hadden, maar dat zijn dan de professionele CPU's van Intel.

[ Voor 10% gewijzigd door Thenno op 03-11-2014 12:03 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-02 21:37

Thomg

Aww yiss

Thenno schreef op maandag 03 november 2014 @ 12:01:
[...]

Ah, excuus, had beter moeten opletten. Het stond me bij dat de i7's geen GPU hadden, maar dat zijn dan de professionele CPU's van Intel.
Nee, dat zijn wat xeons en de P processors.

• Piekartz87
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-02 18:45
Met een extra 90 euro voor een i7 ga je niks merken qua je virtuele machines. De i5 4690k is al een behoorlijk pittige processor IMHO. Wil je in de toekomst meer power dan kan je gaan overclocken.

Voor wat je er nu mee wilt doen heb je "zelfs" aan een i5 4460 al voldoende.

Natuurlijk is de cpu belangrijk maar je de 4460 is meer bang for buck. Je betaald veel meer voor een klein beetje prestatieverhoging. Ik zou sowieso zorgen voor meer geheugen als je dat veel gebruikt. Als je er veel mee werkt koop er dan een fatsoenlijke en stille koeler bij.

Overclocken moet je ook doen omdat je het leuk vind, echte mega fps winsten moet je niet gaan verwachten.

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Je kan dus ook gewoon voor de Xeon serie gaan als je niet kan kiezen tussen de i5 of i7.

Beste prijs/ghz verhouding is volgends mij
pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Tray

Maar een turbo van 3.9 ghz is ook aantrekkelijk
pricewatch: Intel E3-1241 v3 Tray/

Dit zijn dus gewoon i7's zonder gpu. Die onboard gpu's zijn veel minder dan je 570. Simpelweg niet te vergelijken. Ook veel zuiniger maar dat is een ander verhaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Flaat op 04-11-2014 00:06 ]

• Zippy1970
Flaat schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 00:05:
Je kan dus ook gewoon voor de Xeon serie gaan als je niet kan kiezen tussen de i5 of i7.
Arrggghhhh... Maak het effe nog moeilijker voor me. ;)
Pagina: 1