Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erik_
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:51
Tweakers,

Ik zoek een?
Vervanger voor mijn oude Panasonic 37pv45eh plasma. Niet groter dan 42" wegens beperkte ruimte en kijkafstand, maar minimaal 40". Lang getwijfeld om nog een nieuwe 42gt60 te halen, maar door de bredere randen eigenlijk net te groot/ lomp.

Wat is je budget?
Tussen de 500 en 800 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
tv kijken (digitenne), maar voornamelijk netflix en overige HD content zoals films en series. Gamen doe ik er verder niet op.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik kwam zelf op bovenstaande modellen in de titel uit. Panasonic wegens native 100hz paneel, goede prijs kwaliteit verhouding en sony wegens design en lokale winkel bied deze aan voor 599 euro. Beiden zitten volgens mij goed met de zwartwaarden.

Welke vragen heb je hier nog over?
De sony twijfel ik over omdat die in de 42" maar over een 50hz paneel beschikt, toch? Als ik op zoek was naar 50" zou het de sony worden.
Is er nou erg veel verschil waarneembaar tussen de 2 modellen? Beiden zijn voor ongeveer de zelfde prijs te krijgen, wat zou nou de beste koop zijn?

Ik hoop dat jullie mij over de streep kunnen trekken, of misschien toch overtuigen van een andere keuze in het 40-42" segment :)

[ Voor 11% gewijzigd door _Erik_ op 26-10-2014 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-09 17:54
Ik heb alleen de 50w828 en de 48as640 in het donker en op mn gemak gezien. Dus ik kan alleen wat zeggen over de grotere modellen. Bij deze 2 vond ik dat de w8 wat scherper beeld had maar dat de kleuren veel beter waren op de Panasonic (betere verzadiging bij sommige kleuren, maar niet overdone). Qua bewegingsscherpte vond ik ze gelijkwaardig, maar deze hebben allebei dan ook een 100hz paneel, verschil tussen 50hz en 100hz paneel (42w8 heeft inderdaad een 50hz paneel) heb ik nooit rechtstreeks kunnen vergelijken, dus daar durf ik geen uitspraken over te doen.

Daarnaast is de AS640 backlit en de W8 edge, dus de W8 heeft een iets grotere kans op uniformiteitsproblemen (wat overigens elke LCD in meer of mindere mate heeft). Ook vind ik de Smart functies van de Panasonic iets beter werken. Samengevat heeft de Panasonic dus mijn voorkeur, omdat het verschil in scherpte minder zichtbaar zal zijn op 40-42 inch.

Welk model je ook zou kunnen overwegen, maar die wel iets boven budget is, is de 40AX630 van Panasonic. Deze heeft een UHD resolutie, hoger contrast (volgens AVSforums) en wat extra smartfuncties. Verder is hij gelijk aan de AS640. Zijn net twee lovende over uitgekomen: https://www.avforums.com/...x-48ax630-tv-review.10810 en http://www.hdtvtest.co.uk/news/tx40ax630b-201410223934.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Bever!

3

640 is een beter toestel kwa beeldkwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Met de H6200 en H6400 modellen van Samsung zou je ook een native 100 Hz paneel in huis kunnen halen. Dit zijn ook redelijk betaalbare modellen De smart-omgeving van dit merk is doorgaans vrij uitgebreid en er is ook een Netflix app aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erik_
InEtVa schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 18:22:
Ik heb alleen de 50w828 en de 48as640 in het donker en op mn gemak gezien. Dus ik kan alleen wat zeggen over de grotere modellen. Bij deze 2 vond ik dat de w8 wat scherper beeld had maar dat de kleuren veel beter waren op de Panasonic (betere verzadiging bij sommige kleuren, maar niet overdone). Qua bewegingsscherpte vond ik ze gelijkwaardig, maar deze hebben allebei dan ook een 100hz paneel, verschil tussen 50hz en 100hz paneel (42w8 heeft inderdaad een 50hz paneel) heb ik nooit rechtstreeks kunnen vergelijken, dus daar durf ik geen uitspraken over te doen.

Daarnaast is de AS640 backlit en de W8 edge, dus de W8 heeft een iets grotere kans op uniformiteitsproblemen (wat overigens elke LCD in meer of mindere mate heeft). Ook vind ik de Smart functies van de Panasonic iets beter werken. Samengevat heeft de Panasonic dus mijn voorkeur, omdat het verschil in scherpte minder zichtbaar zal zijn op 40-42 inch.

Welk model je ook zou kunnen overwegen, maar die wel iets boven budget is, is de 40AX630 van Panasonic. Deze heeft een UHD resolutie, hoger contrast (volgens AVSforums) en wat extra smartfuncties. Verder is hij gelijk aan de AS640. Zijn net twee lovende over uitgekomen: https://www.avforums.com/...x-48ax630-tv-review.10810 en http://www.hdtvtest.co.uk/news/tx40ax630b-201410223934.htm
Die ax630 lijkt interessant, bedankt voor de tip! Echter vraag ik me af wat uhd de komende paar jaar voor toegevoegde waarde gaat hebben. Ik vind het opzich helemaal niet erg wat meer uit te geven, maar dan vooral voor een beter beeld, niet perse uhd.
Bever! schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 20:34:
640 is een beter toestel kwa beeldkwaliteit
Ook jij bevestigd hiermee mijn vermoeden dat de panasonic de betere keuze is in de 40-42" klasse.
S1NN3D schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 08:01:
Met de H6200 en H6400 modellen van Samsung zou je ook een native 100 Hz paneel in huis kunnen halen. Dit zijn ook redelijk betaalbare modellen De smart-omgeving van dit merk is doorgaans vrij uitgebreid en er is ook een Netflix app aanwezig.
Ik heb deze ook overwogen, maar ben niet echt fan van het design van de tv's. Maar als het beeld veel beter is dan de panasonic wil ik het best heroverwegen. Weet iemand dit?

Ik denk dat deze info best interessant is voor meer mensen die opzoek zijn in het 40-42" segment. Aangezien deze tov de grotere modellen met het zelde typenummer vaak een minder goed paneel hebben |:( . Dit maakt de zoektocht best lastig. Ik was eerst echt overtuigd dat het de sony ging worden nav de lovende reviews, tot ik er achterkwam dat dit alleen voor de 50" of groter echt van toepassing was.

Bedankt voor de reacties zo ver! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:57

Sick Nick

Drop the top!

4K/UHD op een 40" in een normale woonkamer is echt totale onzin, dus daar zou ik m'n budget niet voor ophogen. Bovendien heeft die AX630 zo te zien geen HEVC dus kan je er toch al geen 4K netflix mee kijken (of enige vorm van toekomstige HD content vanaf de TV zelf, zul je altijd weer een los kastje moeten pakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erik_
Daar heb je inderdaad twee goede punten. Wel zit ik vrij dicht op de tv, lees minder dan 3 meter.
Nu bedenk ik mij net dat ik nooit volledig recht voor de tv zit. Valt er nog iets te zeggen over de kijkhoeken van de genoemde tv's?

Shortlist voor beste keus in 40-42" formaat is nu:
Panasonic tx-40as640
Samsung ue40h6400

Als iemand hieraan wil toevoegen? Graag wel onderbouwing waarom.

Zijn er ook 40-42" tv's die echt veel beter presteren, als budget geen rol speelt? Behalve de Panasonic plasma's dan, want ik ben het ermee eens hoor voor mij is dit ook nog altijd het mooist ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-09 17:54
Sick Nick schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 20:22:
4K/UHD op een 40" in een normale woonkamer is echt totale onzin, dus daar zou ik m'n budget niet voor ophogen. Bovendien heeft die AX630 zo te zien geen HEVC dus kan je er toch al geen 4K netflix mee kijken (of enige vorm van toekomstige HD content vanaf de TV zelf, zul je altijd weer een los kastje moeten pakken).
Het ging ook niet zozeer om de UHD, dit heeft inderdaad alleen op grote schermen echt toegevoegde waarde, meer om het contrast en de goede beelduniformiteit, zou persoonlijk voor de AS640 gaan, gezien het prijsverschil, maar het is ook een optie. Alle modellen die ik hen gezien van de H6400 (wel allemaal 48 inch) hadden vrij ernstige backlight bleed, dus je moet bedenken in hoeverre dit je gaat storen.

[ Voor 6% gewijzigd door InEtVa op 28-10-2014 22:57 ]

Pagina: 1