Ervaringen met DAB+ radio, + welk apparaat?

Pagina: 1
Acties:

• Tjz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-02-2021
Hallo mede radioluisteraars.

Wij hebben thuis tegenwoordig enkel een internetaansluiting en geen radio/tv abonnement meer. Hier ben ik prima tevreden mee, want met uitzending gemist en Netflix op mijn smart tv, kom ik qua tv 100% goed vooruit. Alleen aan 1 ding loop ik me gruwelijk te irriteren. De radio. Vroeger, met de kabel, was het versterker aanzetten en direct was er geluid. (want die stond standaard op FM tuner).

Nu is het, versterker op ander kanaal (verbonden aan de digitale uitgang van mijn Apple TV kastje), radio app op de iPad of iPhone starten, uitgang AppleTV kiezen, wachten en nog langer wachten totdat alles verbonden is. En dan hapert daarna die AppleTV iPhone verbinding nog eens regelmatig. (en je kan ondertussen niet meer alles met je iPhone) Volgens mij kan dat beter/sneller/makkelijker.

Het liefste zou ik zien dan mijn versterker (een prima fijn apparaat, wat ik eigenlijk gewoon wil houden), standaard weer gewoon radio geluid geeft, direct wanneer ik hem aan zet.

Kan dit met zo'n DAB+ tuner waar ik vanmorgen wat over heb gelezen? Heeft iemand ervaringen met DAB+? Werkt dit binnen in huis goed? Want ik begreep dat het signaal gewoon uit de ether komt? Of heb je er antennes voor nodig?

Nu vond ik dit apparaat: http://www.nl.onkyo.com/en/products/t-4070-58629.html
En dat ziet er helemaal te gek uit, met nog veel extra's als Spotify, DLNA opties, en noem maar op. Maar, dit vind ik serieus wel veel te duur. Zijn er ook dergelijke kastjes voor de helft, van de helft, van dit bedrag? En heeft iemand daar (goede) ervaringen mee?

Groeten, Tjz

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49

BCC

Ik zit met precies dezelfde vraag :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-12 12:40

DjVe

Hatsaflats!

Waarom geen losse DAB tuner?

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:47
Ik weet niet welke receiver je hebt alleen zit daar geen gewone FM tuner op ? Je kan er ook gewoon een losse coax draad aan hangen van 1 metertje. DAB+ kan ook alleen het verhaal gaat dat de audio kwaliteit nog niet wereldschokkend beter is dan FM (bitrate)

Verwijderd

Heeft TS dit topic al gevonden? Het grote DAB+ digitale radio topic

• Gasman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-12 14:50
Of een gewone internet radio
pricewatch: DNT IPdio Tune
Redelijk geprijsd op Amazon.de.
Duurt wel 30 sec voor er muziek begint te spelen bij aanzetten (verbinden en bufferen) maar verder prima ding (via ethernet bij mij, heeft ook wifi)
.
Heeft ook fm
Speelt ook muziekbestanden van mijn nas.
Geen airplay noch spotify

• Tjz
Roderiktweaker schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 15:04:
Ik weet niet welke receiver je hebt alleen zit daar geen gewone FM tuner op ? Je kan er ook gewoon een losse coax draad aan hangen van 1 metertje. DAB+ kan ook alleen het verhaal gaat dat de audio kwaliteit nog niet wereldschokkend beter is dan FM (bitrate)
Hm, daar had ik eigenlijk helemaal nog niet aan gedacht. Gewoon een draadje er aan hangen. Gaat dat werken denk je? Valt in ieder geval te proberen. Ik ga het morgen testen! Zou wel een te makkelijke, maar tegelijk natuurlijk wel de mooiste oplossing zijn!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je een stuk antennekabel pakt en halverwege strip je hem.
Kern 75cm, mantel 75cm. Een deel naar links, andere deel naar rechts. Nu heb je een dipool antenne gemaakt. :Y

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 26-10-2014 02:36 ]

Wise enough to play the fool

• Tjz
Uiteindelijk werd het met de zelfgemaakte kabel niet echt een succes. Daarna voor een paar euro nog een dipool kabel besteld. Die doet het iets beter, maar er blijft geruis klinken.
Nu dus toch maar opzoek naar een 'internet radio component' om toe te voegen aan mijn hifi installatie.

Iemand nog tips voor een apparaat waarmee je in ieder geval heel makkelijk internet-radiostations kan gebruiken. En waar wellicht nog wat leuke mogelijkheden extra op zitten voor bv Spotify/Airplay en/of linken met mijn Synology NAS?

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Chromecast + icerr app?

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:59
Een raspberry pi inc software wat zich specifiek richt op muziek? Pi music box bijvoorbeeld.

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:02
teacher schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 02:31:
Als je een stuk antennekabel pakt en halverwege strip je hem.
Kern 75cm, mantel 75cm. Een deel naar links, andere deel naar rechts. Nu heb je een dipool antenne gemaakt. :Y
Voor dab is 2x40cm al voldoende!

Hou er rekening mee dat de antenne verticaal moet hangen,want door de polarisatie verschil horizontaal vs verticaal ,kan er een signaal verlies van tot wel 20dB optreden in het VHF bereik.

[ Voor 3% gewijzigd door tita_tovenaar op 01-11-2014 15:17 ]

Soms weet ik het ook niet meer.........

Pagina: 1