Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SixFo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-04 15:45
Tweakers,

Momenteel ben ik op zoek naar een vervanging van mijn Netgear WGR614 router die ik jaren geleden nog van Ziggo heb gekregen.

Nu dacht ik dat ik een goede vervanger had gevonden voor niet te veel geld (Sitecom X5 WLR-5000 (N600)) en ging naar de BCC om deze te kopen. Toen ik de verkoper om advies vroeg zei hij echter dat ik geen Wireless N-router moest hebben maar een Wireless AC-router.

De verkoper zei dat ik de Netgear R6250 moest hebben om aan mijn wensen te kunnen voldoen. Met deze router zou ik "3 à 4 jaar moeiteloos vooruit kunnen".
Dus ik ging naar de BCC om een router van zo'n €50,- te kopen, maar moet er eigenlijk een hebben van pakweg €120,- volgens de verkoper.
Volgens BCC kan ik het beste een Netgear kopen, omdat ik Ziggo heb thuis. Volgens hem werkt dat beter samen in verband met updates en dergelijke.

Dit wil ik er onder andere mee kunnen:
  • HD-bestanden streamen (naar een Chromecast)
  • Stabiel televisie kijken via mijn satellietontvanger welke continu internet nodig heeft
  • Zonder storing meerdere apparaten gebruiken op hetzelfde netwerk (bijvoorbeeld de Chromecast, satellietontvanger, desktop computer, tablet, beveiligingscamera's, etc.)
Dus nu mijn vraag: Wat zijn jullie ideeën en ervaringen met deze router/AC-verbinding en hebben jullie misschien (betere) alternatieven?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:01

3DDude

I void warranty's

Spierincx schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 12:03:
Tweakers,

Momenteel ben ik op zoek naar een vervanging van mijn Netgear WGR614 router die ik jaren geleden nog van Ziggo heb gekregen.

Nu dacht ik dat ik een goede vervanger had gevonden voor niet te veel geld (Sitecom X5 WLR-5000 (N600)) en ging naar de BCC om deze te kopen. Toen ik de verkoper om advies vroeg zei hij echter dat ik geen Wireless N-router moest hebben maar een Wireless AC-router.

De verkoper zei dat ik de Netgear R6250 moest hebben om aan mijn wensen te kunnen voldoen. Met deze router zou ik "3 à 4 jaar moeiteloos vooruit kunnen".
Dus ik ging naar de BCC om een router van zo'n €50,- te kopen, maar moet er eigenlijk een hebben van pakweg €120,- volgens de verkoper.

Onzin, het is wel handig om gelijk de nieuwste standaard te pakken dan kan je even vooruit, maar via N kan je ook prima streamen.

Volgens BCC kan ik het beste een Netgear kopen, omdat ik Ziggo heb thuis. Volgens hem werkt dat beter samen in verband met updates en dergelijke.

Helemaal onzin, de netgear die ziggo destijds heeft uitgeleverd draait zelfs op een oudere ziggo-versie / firmware en is niet door consument zelf te updaten met een firmware van netgear zelf.
Ik gok dat hij voornamelijk netgear routers verkoopt in de BCC?

Dit wil ik er onder andere mee kunnen:
  • HD-bestanden streamen (naar een Chromecast)
  • Stabiel televisie kijken via mijn satellietontvanger welke continu internet nodig heeft
  • Zonder storing meerdere apparaten gebruiken op hetzelfde netwerk (bijvoorbeeld de Chromecast, satellietontvanger, desktop computer, tablet, beveiligingscamera's, etc.)
Dus nu mijn vraag: Wat zijn jullie ideeën en ervaringen met deze router/AC-verbinding en hebben jullie misschien (betere) alternatieven?

Alvast bedankt!
Er zijn verschillende mogelijkheden, moet het out of the box werken? Kan jij een aantal zaken instellen? (d.w.z. hoe handig ben jij?).

Ik stream zelf FullHD op een intel nuc via AC-Wifi de bestanden staan op mijn desktop boven.
Voorheen deed ik dat via wireless N (die zat standaard in mijn nuc)

Conclusie = Ik merk geen verschil met streamen! Alleen bestanden overzetten van desktop naar de nuc ging met 30MB/s (dat ga ik met N niet halen)

Die Netgear R6250 die hij aanprijst is een van de allereerste AC routers. Omdat dit een van de eerste is kan je je voorstellen dat die ook al enigszins verouderd is :P. Ik snap wel - dat hij hem graag kwijt wil want er zijn veel meer en betere alternatieven voor 120 euro. :)

http://tweakers.net/categ...ems-en-routers/producten/

Note: (mijn mening :))
De netgear (die daar bovenaan staat) dat is op dit moment DE router :), de routers van Asus daaronder zijn ook allen prima. TP-Link heeft soms wat quality check issues, en er komt een nieuwere uit dus ik zou ze even passeren.De linksys is leuk speelgoed als je weet wat je doet, maar prijzig (200euro). De D-Link DIR-868L heb ik zelf (zie linkje in mijn sig hieronder).

Ik zou zeggen kijk even / zoek er een uit :)

[ Voor 13% gewijzigd door 3DDude op 25-10-2014 12:26 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Wireless N moet dat imo ook makkelijk kunnen. Een normale hd stream is iets van 12.5Mbps. (ca 8-10gb film van 1.5-2 uur).

Wifi-N moet dat ook prima kunnen in de praktijk (ik doe het zelf ook vaak zat).

De verkoper was gewoon aan het verkopen. Semi-interessant verhaaltje + duurder apparaat in je armen drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SixFo
Bedankt alvast voor jullie reacties.
3DDude schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 12:16:
[...]
Er zijn verschillende mogelijkheden, moet het out of the box werken? Kan jij een aantal zaken instellen? (d.w.z. hoe handig ben jij?).
Ik kan wel een aantal dingen zelf instellen, maar als ik een router koop heb ik wel graag dat het meteen out of the box werkt.
Bij de BCC hadden ze overigens slechts enkele Netgear-routers, de rest was voornamelijk van Sitecom.

Als ik op Tweakers zoek naar routers dan zie ik zo al een aantal routers die ook rond de 100-120 euro zijn, maar geen Wireless AC hebben, zoals deze ASUS. Dan heb ik het idee dat ik te veel betaal voor 'oude techniek'.

Het merk TP-link valt voor mij sowieso af, omdat ik hier teveel negatieve berichten over heb gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:44
Ik heb zelf deze, pricewatch: Edimax BR-6478AC
Een van de cheapste AC routers. Inmiddels meer dan 6 maanden in gebruik, en bevalt prima. Ik haal via wifi zo'n 25 ~ 30 MB/s als ik dingen kopieer naar mijn bedraad aangesloten server.

Volgens smallnetbuilder.com ook een van de betere voor weinig geld (mits je AC1200 voldoende vindt).
http://www.smallnetbuilde...d-gigabit-router-reviewed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:01

3DDude

I void warranty's

Spierincx schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 14:08:
Bedankt alvast voor jullie reacties.

[...]

Ik kan wel een aantal dingen zelf instellen, maar als ik een router koop heb ik wel graag dat het meteen out of the box werkt.
Bij de BCC hadden ze overigens slechts enkele Netgear-routers, de rest was voornamelijk van Sitecom.

Als ik op Tweakers zoek naar routers dan zie ik zo al een aantal routers die ook rond de 100-120 euro zijn, maar geen Wireless AC hebben, zoals deze ASUS. Dan heb ik het idee dat ik te veel betaal voor 'oude techniek'.

Het merk TP-link valt voor mij sowieso af, omdat ik hier teveel negatieve berichten over heb gehoord.
pricewatch: Asus RT-AC66U dat is de iets nieuwere AC variant ervan, kost 20 euro duurder maar is wel een hele goede router ;)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:16
802.11ac is leuk maar heb je dit ook in je clients (laptop/tablet/smartphone)?
Streamen op full HD lukt ook ruim met 802.11n en dus de beste man heeft gewoon een verkooppraatje gehouden. Of AC voor jouw meerwaarde bied vraag ik mij op het moment even af.

Neem gewoon een 802.11n router van een gerenommeerd merk (Netgear is prima en ben je al bekend mee) en breid eventueel later het bereik uit met een extra acces point.

TP-Link TL-WDR4300 52,50 euro
pricewatch: TP-Link TL-WDR4300

Netgear WNDR3700 59,00 euro
pricewatch: Netgear WNDR3700

Mocht je toch aan 802.11ac willen kan ik je tevens de in de vorige post genoemde Asus aanbevelen. Loopt ook een enorm ervaringen topic van hier op GoT.

[ Voor 9% gewijzigd door andy88 op 25-10-2014 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Het is heel toevallig maar ik ben net met een AC opstelling aan het testen (vandaag binnengekregen) voor mijn oudste zoon. Deze kan met geen mogelijkheid vast internet in zijn computerruimte (nieuw huis) krijgen omdat deze ruimte achter een eerste uitbouw is gelegen, de 2e uitbouw aan zijn woning dus.

Ik heb 2 van deze routers aangekocht en heb de 2e in bridge-mode gezet. Ik ben bij mij thuis aan het testen gegaan. Het is de bedoeling om ze maandag bij mijn zoon te installeren.

De eerste staat nu bij mij in de meterkast, de andere in een aanbouw aan het huis, hemelsbreed 15 meter van de router. De bridge versie werkt nu als 4 poort switch en ik haal daarmee nu de volle 180/18Mbit die ik van Ziggo krijg aangeleverd. Op mijn Windows Lumia 820 haal ik nu 100Mbit down via het 5Ghz wifi netwerk. Grote bestanden overzetten gaat met zo'n 300Mbit/sec via bridge.

Full HD RealD 3D Bluray (in 3D afgespeeld), streamen gaat probleemloos zonder horten of stoten. Ik ken persoonlijk geen enkele niet AC oplossing waarmee dit ook mogelijk was.
Ik ben benieuwd of deze oplossing ook zo goed gaat draaien bij mijn zoon, we gaan het zien.

Aanvulling 27-10: vanavond de beide AC routers bij mijn zoon geplaatst en deze sprong een gat in de lucht (niet van de totaalprijs voor beide routers), uitermate stabiele verbinding waarbij over een hemelsbrede afstand van zo'n 20m de volledige Ziggo 180/18Mbit gehaald werd. Bestanden op- en neer van en naar zijn NAS ging zo rond de 30MB/s. Streamen met een Zbox Nano op de eerste verdieping, voorzien van XBMC met 300mbit USB stick, verliep met full HD MKV's ook probleemloos. Hoewel het een flinke rib uit het lijf is, is het wel de meest prettige oplossing in zijn situatie en kan hij met deze opstelling voor jaren vooruit.

[ Voor 19% gewijzigd door hardware-lover op 28-10-2014 00:47 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SixFo
andy88 schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 14:34:
802.11ac is leuk maar heb je dit ook in je clients (laptop/tablet/smartphone)?
Streamen op full HD lukt ook ruim met 802.11n en dus de beste man heeft gewoon een verkooppraatje gehouden. Of AC voor jouw meerwaarde bied vraag ik mij op het moment even af.
Dat was een goede vraag inderdaad. De belangrijkste apparaten die ik op het draadloos netwerk aan wil sluiten ondersteunen geen Wireless AC, aldus Google.
Ik neem aan dat zo'n router dan automatisch het beste Wireless N-signaal (N900) uitstuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Je hoeft aan de andere kant geen AC ontvanger te hebben om gebruik te kunnen maken van de stabiliteit van een AC Wifi signaal, en daar zit volgens mij dan je grootste winst t.o.v. een niet AC router. Er zijn voldoende praktijk testen te vinden om daar een antwoord op te krijgen. Overigens zeg ik niet dat je een Netgear router zou moeten nemen, ik heb deze zelf gekozen i.v.m. recensies en het lage bedrag wat ik er voor neer mocht leggen, het had ook zomaar 2x Asus kunnen zijn geweest.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:02

Audione0

Strijdt der titanen

Ik denk dat het goed is om te weten wat voor HD materiaal je wilt gaan streamen?

Is het een volledige Blueray Rip van 50GB of zijn het over het algemeen mkvtjes van pak m beet 8 en 12GB?

Dat laatste gaat prima met een fatsoenlijke N router die stabiel zijn werk blijft doen, maar als je een router aanschaft die constant dipt krijg je hier toch snel problemen mee.

Laatst heb ik een TP-link archer C7 versie 2 aangeschaft (100 euro) wat op N zeer goed streamt. Echter als ik een volledige blueray van 50GB wil streamen gaat dit toch wat hakkelig, dan komt AC wel goed van pas.

Wat voor wifi kaartje heb je in je pc zitten?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 17:30

Sick Nick

Drop the top!

Spierincx schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 11:23:
[...]

Dat was een goede vraag inderdaad. De belangrijkste apparaten die ik op het draadloos netwerk aan wil sluiten ondersteunen geen Wireless AC, aldus Google.
Ik neem aan dat zo'n router dan automatisch het beste Wireless N-signaal (N900) uitstuurt?
Leuk dat die router N900 kan, overigens ook marketing want dat is 450 mbit op 2.4 ghz en 450 mbit op 5 ghz. Geen enkele laptop met 1 wifi adapter gaat dat tegelijk kunnen. De meeste houden er op 2.4 ghz bij 72 mbit al mee op (1 antenne) en op 5 ghz bij 300 (2 antenne's).
AC in een laptop zal ook niet sneller gaan dan 866 Mbit met 2 antenne's en sommige zelfs niet meer dan 433 mbit met 1 antenne zoals een aantal Lenovo laptops. Voor die maximale snelheid heb je 3 of 4 antenne's nodig, geen probleem met een desktop natuurlijk maar mobiele apparaten hebben dat gewoon (meestal) niet.

Voor wat jij wilt inclusief 1080p streamen (zelfs netflix 4K) is een goed 5ghz N netwerk ook al voldoende maar AC is uiteraard beter voor bestanden kopieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SixFo
Audione0 schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 12:04:
Ik denk dat het goed is om te weten wat voor HD materiaal je wilt gaan streamen?

Is het een volledige Blueray Rip van 50GB of zijn het over het algemeen mkvtjes van pak m beet 8 en 12GB?
Ik weet niet wat Netflix of soorgelijke diensten voor bestanden hebben. Maar het liefst wil ik de beste kwaliteit kunnen streamen.
Audione0 schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 12:04:
Wat voor wifi kaartje heb je in je pc zitten?
Mijn desktop PC is met kabel verbonden.
Sick Nick schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 12:11:
[...]
Voor wat jij wilt inclusief 1080p streamen (zelfs netflix 4K) is een goed 5ghz N netwerk ook al voldoende maar AC is uiteraard beter voor bestanden kopieren.
Ik wil het naar een Chromecast streamen, maar die heeft helaas geen 5Ghz ontvanger.

Iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties!
Pagina: 1