Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

OpenVPN connectie mogelijk zonder port forward?

Pagina: 1
Acties:

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:46
Ik heb een Synology NAS aangesloten op een LAN poort van mijn router (Asus RT-N66U). Op de NAS heb ik OpenVPN geconfigureerd en ik kan vanaf extern een VPN opzetten via de OpenVPN client - mooi zou je dus zeggen (is het ook :))

De twijfels komen nu naar boven omdat ik op mijn Asus router de firewall aan heb staan en er geen specifieke instellingen zijn gedaan op de Asus om de OpenVPN connecties door te sturen naar mijn NAS (waar de OpenVPN service draait)

- Enable firewall staat op Yes
- Enable port forwarding staat op No
- Enable DMZ staat op No

De situatie:

Ziggo modem is in bridge-mode gezet door Ziggo en hierop is mijn Asus RT-N66U (192.168.1.1) aangesloten.

NAS is aangesloten op de LAN poort van de Asus RT-N66U en heeft IP 192.168.1.246

OpenVPN maakt gebruik van UDP poort 1194

Als ik extern zit maak ik een VPN verbinding naar mijn externe Ziggo IP adres (heb hier een DDNS aan gekoppeld). Ik login en vervolgens ik heb toegang tot mijn LAN.

In mijn veronderstelling zou er toch ergens iets open gezet moeten worden zodat een verbinding via UDP poort 1194 opgezet kan worden? :? In mijn beleving zou de Asus router dit moeten regelen?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
En UPnP staat aan? ;)

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:46
Ja! Die staat inderdaad op Yes.... Dit is wat ik in de help over UPnP lees:

"Unlike Port forwarding, which involves manually configuring port settings, UPnP automatically configures the router to accept incoming connections and direct requests to a specific PC on the local network."

Ik snap het niet helemaal; andere diensten die ik in mijn interne LAN aan staan (SSH, webserver etc.) staan ook niet open voor de buitenwereld. Is UPnP alleen voor specifieke applicaties??

Daarnaast kwam ik nog de volgende lijst tegen:

PPTP Passthrough
L2TP Passthrough
IPSec Passthrough
RTSP Passthrough
H.323 Passthrough
SIP Passthrough
Enable PPPoE Relay

Die onder "NAT Passthrough" allemaal op "Enable" staan... De help tekst hierbij is:

"Enable NAT Passthrough to allow a Virtual Private Network (VPN) connection to pass through the router to the network clients."

Volgens mij kan ik ze allemaal op Disable zetten omdat ze niets met OpenVPN te maken hebben?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500