Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop trilemma: extra mening nodig!

Pagina: 1
Acties:

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Wat ga je met je laptop doen?
Alle dagelijkse taken, typisch browsen, mailen, office taken, films kijken... Maar daarnaast ook nodig voor wat programmeerwerk (maar niet van het zwaarste kaliber). Als er dan nog tijd over is, misschien nog wel eens een spelletje, maar dat zal zeker niet de hoofdtaak zijn van de laptop en ook niet noodzakelijk op de hoogste settings in dat geval.

Wat is je budget?
Max 900 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Dit zal goed meevallen, zal vooral binnenshuis verplaatsing zijn en bij een eventuele verplaatsing buitenshuis gaat een halve kilo meer of minder geen groot verschil maken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen merkvoorkeur.

Voor mij is het eigenlijk vooral belangrijk een snelle machine in handen te hebben (werk momenteel nog met een 6 jaar oude laptop of een windows tablet die het ook nauwelijks getrokken krijgt) die er ook weer even tegen kan. Daar bij kijk ik dan dat hij toch minstens over 3 à 4 jaar nog vlot internetfilmpjes kan afspelen bijvoorbeeld. Klinkt banaal, maar had deze laptop dus al na 2 jaar moeite mee.
Bij het zelf onderzoek doen kwam ook naar boven dat ik toch wel wat waarde hecht aan een degelijk scherm, hier heb ik dan zelf ook wat extra naar gezocht en goed op gelet. Resolutie sowieso minstens 1920*1080, lager wil ik niet meer en graag 15.6 inch.

Ik heb nu al de laatste LBBG's doorgenomen, alle recente topics hier en de laptops die daarin vooral aan bod kwamen vergeleken op de reviews hier in pricewatch en op notebookcheck. Daarmee kom ik op volgende 3 eind kandidaten (de lenovo opties E/S540 zijn afgevallen wegens niet meer beschikbaar en slechte schermen).

pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54218G50aii (Belgisch model)
pricewatch: Asus N56JN-CN092H-BE
Dell Inspiron 15 7537
CPU Intel Core i5-4210UIntel Core i7-4710HQ Intel Core i7-4510U
RAM 8 GB 8 GB 16 GB
HDD 500 GB 1 TB 1 TB Hybride!
GPU GTX 850 MGT? 840M GT 750M
Scherm Mat IPSMat TN Glanzend IPS & touch
Prijs 770 903 850 (met VIP)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rpBkV22.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ecQqMC7.png

Ik kan dus hulp gebruiken om de knoop door te hakken. Ze hebben elk wel voor- en nadelen. De Acer heeft de minst goede processor (hoe lang blijft deze snel genoeg), maar het beste scherm en videokaart.(Maar ik denk dat voor mijn doeleinden CPU belangrijker is dan GPU.) De Asus heeft momenteel denk ik het meeste voorsprong, beste processor, gemiddelde videokaart en hoewel het een TN paneel is, schijnt het scherm toch nog goed te presteren. De dell heeft een betere processor dan de Acer, 16GB ram, een hybride schijf (ook sneller, maar bij de Acer is er wel ruimte voor een SSD) maar met een glanzend scherm en mindere CPU dan Asus. Het scherm is echter met touch mogelijkheden wat in Windows 8 (en 10 waarschijnlijk ook) soms toch wel handig lijkt.

[ Voor 21% gewijzigd door Yohsoog op 25-10-2014 00:33 ]

Verwijderd

Ik zou voor de Asus gaan, je hebt ook modellen met ips scherm die zijn er vanaf 850 euro.

• Yohsoog
Ik vind geen Asus met ips met zelfde specs binnen budget, kan je me er even op wijzen? thx!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:53

Croga

The Unreasonable Man

Tsja... De overweging moet toch echt van jezelf komen. Maar even de feiten op een rij:

- De Dell valt onmiddelijk af. De processor is niet veel beter dan die van de Acer, de grafische kaart niet veel beter dan de Asus, het scherm het slechtst van allemaal (tenzij je vooral en nagenoeg alleen films/series kijkt). Het voordeel van de Hybride schijf is nihil dus daar hoef je het ook niet voor te doen.

Acer versus Asus:
- Asus heeft een betere processor, Acer een betere grafische kaart
- Je beschreven gebruik leunt meer op de processor dan op de grafische kaart
- De grafische kaart van de Asus is voldoende voor je beoogde gebruik
- De Asus heeft een grotere harddisk (weet niet of dit echt uit maakt)

Wellicht dat je nog kunt kijken naar de uitbreidbaarheid van beiden; de Acer kan zowieso maar één harddisk aan, ik weet niet of de Asus wellicht een mSata slot vrij heeft. Maar met de informatie die hier beschikbaar is, zou ik voor de Asus gaan.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Croga schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 11:36:
- De Dell valt onmiddelijk af....
Dat zou ik niet zo snel zeggen. Dell heeft over het algemeen wel een goed toetsenbord, wat voor programeerwerk wel weer prettig is.
Of de Dell 15 7000 ook fijn tobo heeft weet ik niet zeker (De 15 3000 heeft nu een behoorlijk prutding vergeleken met het vorige model), maar het is wel iets om naar te kijken.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:53

Croga

The Unreasonable Man

wappiewappie schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 12:41:Dat zou ik niet zo snel zeggen. Dell heeft over het algemeen wel een goed toetsenbord, wat voor programeerwerk wel weer prettig is.
Of de Dell 15 7000 ook fijn tobo heeft weet ik niet zeker (De 15 3000 heeft nu een behoorlijk prutding vergeleken met het vorige model), maar het is wel iets om naar te kijken.
Of Dell een goed toetsenbord heeft of niet is een kwestie van smaak. En helaas is een objectieve selectie op basis van smaak geen optie. Als je dat soort kwaliteiten mee wilt laten wegen is je enige optie ze alle drie te bestellen en er twee op basis van WKOA terug te sturen.

• wappiewappie
Niemand vind zompig aanvoelende toetsen, waarbij je geen goede feedback krijgt prettig.
Dat soort eigenschappen zijn ook wel te vinden in de betere reviews. Je hoeft daarvoor dus echt niet alle laptops te bestellen.
evt. kun je het ook nog in een willekeurige winkel uitproberen.

• Yohsoog
Croga schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 11:36:
Tsja... De overweging moet toch echt van jezelf komen. Maar even de feiten op een rij:
Uiteraard, maar omdat ik bleef twijfelen tussen deze 3 dacht ik dat een externe mening wel eens een nieuw licht (of nog onbekende info voor mij) op de zaak kon werpen.
Ik volg verder jouw redenering ook, buiten het feit dat ik de Dell niet zo snel had afgeschreven juist omdat hij er overal tussenin zit. Maar op dit moment neig ik ook het meeste naar de Asus en dat zal hem dan waarschijnlijk ook worden.
wappiewappie schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 18:52:
Dat soort eigenschappen zijn ook wel te vinden in de betere reviews. Je hoeft daarvoor dus echt niet alle laptops te bestellen.
evt. kun je het ook nog in een willekeurige winkel uitproberen.
Het is dat laatste dat net moeilijk blijkt: de Dell kan ik al nergens in de winkel vinden, enkel op hun eigen site, de Asus en Acer ook enkel in webshops die hem niet in hun eigen filialen hebben staan. Van Asus en Acer staan er gewoonlijk goedkopere modellen opgesteld (hier in BE alleszins).

• wappiewappie
Dell wordt inderdaad hoofdzakelijk via de eigen webshop verkocht.
Van de Acer V5 en Asus N56 had ik eerlijk gezegd niet verwacht dat ze zo moeilijk te vinden zijn in een fysieke winkel. Het zijn toch behoorlijk populaire modellen.

Notebookcheck heeft in ieder geval een review van alle drie de modellen:
http://www.notebookcheck....37-Notebook.104976.0.html

http://www.notebookcheck....44V-Notebook.78305.0.html
(Dit is het model van vorig jaar, maar is qua behuizing en toetsenbord volgens mij nog hetzelfde)

http://www.notebookcheck....view-Update.123403.0.html

• Yohsoog
De knoop is ondertussen doorgehakt en heb vandaag de Asus N65 gehaald bij Alternate. Aangezien ik hem online heb gekocht heb ik nog 14 dagen bedenktijd, maar aangezien de eerste impressie heel goed is, er geen dode pixels of andere defecten zijn, zal dat niet nodig zijn.

Eerste impressie:
- zeer snel en performant (ik kom dan ook van een 6 jaar oude budget laptop, dus nu een youtube filmpje op 1080p kunnen afspelen zonder vertraging is gewoon adembenemend ;) )
- mooi en stevig toestel (jammer genoeg wel wat vingerafdrukkenmagneet op de cover en zeker op de toetsen)
- prachtig scherm met zeer goede kijkhoeken
- bijgeleverde bass speaker is niet overweldigend, de laptop speakers daarentegen best wel
- geen GT 845M zoals op de Alternate website stond vermeld en mij bevestigd was via email (omdat ik toch wel verwachtte dat dit niet zo was)

Dit is enkel gebaseerd op de eerste 10 minuten gebruik, heb nog niet meer tijd gehad.
In ieder geval hartelijk dank om toch even mee te denken!

Verwijderd

Mooi dat die bevalt! Is de Asus N56 denk ik(N65)? Ga je er nog ssd of geheugen bij stoppen? Ik heb de N550Jk-CN360H en heb net geheugen en ssd (caddy) gedaan is goed te doen. Voor degene die mee lezen en ook een Asus N56 (of iets anders) willen en minder budget hebben -> spoiler ik ga reclame maken....
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
Als je coolblue second chance beetje volgt op marktplaats kun je zo een Asus of ander merk laptop oppikken met 20-23 maanden garantie er nog op. Is vaak niet veel mee gebeurt, gecontroleerd en eventuele mankementen moeten worden vermeld in de advertentie.(gebaseerd op eigen ervaring, werk niet bij coolblue! ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2014 08:44 ]

• Yohsoog
Klopt, N56, typfoutje. Hij bevalt zeker heel goed, scherm is zelfs IPS of een gelijkaardig alternatief van Samsung (IPS zou gepatenteerd zijn door LG?) denk ik. Weet niet of er nog een mogelijkheid is om dat met 100% zekerheid te controleren.

Ik ga waarschijnlijk nog wel eens een SSD toevoegen, maar niet meteen, het budget is even op en voor mij is dit al een enorme snelheidsboost tov wat ik gewend was. Zelfde voor geheugen, met de 8GB kom ik momenteel nog wel even toe.

Zeker goede tip van de coolblue second chance, altijd handig als iemand andere topics naleest bij gelijkaardige eisen!

• Jw_vdB
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-10 20:40
Een beetje een beginnersvraag, maar van welke site komen die handige tabelletjes die als image zijn gepost in de first post?

WoW: Jwee // De Ronde Tafel - NL/BE social raiding guild op Terenas (PvE)

• wappiewappie
Notebookcheck
Pagina: 1