Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-11 19:03

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Topicstarter
Beste Tweakers,

Momenteel heb ik een oud beestje de Samsung RV720 als laptop. Deze zal hoogstwaarschijnlijk pas over een tijdje worden vervangen.

Ik heb al eens eerder koelpasta vervangen van deze laptop dit was met een König koelpasta zilver. de Lamda waarde hiervan was destijds niet verkeerd geen artic silver maar redelijk. Dit i.v.m. met een kappotte DC-in

Nu heb ik wel een probleempje voorheen waren de temps redelijk hoog maar kwamen ze niet boven de 80 ('4 core renderen in kerkythea ~40minuten) alleen mu zit het gemiddeld met een spelletje (generals e.d.) wel rond de 90 graden. En heb ik het gevoel dat hij throtteld om onder de 105 graden te blijven.

om dit verhaal kort te maken is mijn vraag: Hoeveel koelpasta gaat er op een laptop processor/gpu?

is dit gelijk aan de desktop dus een klein beetje (erwtje) of gaat hier meer op? Turials geven aan een ewrt maar ik begin nu te twijfelen omdat toen ik de originele koelpasta eraf haalde een enorme klodder van het spul op de CPU en GPU zat.

Vandaar hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

wat informatie
• fan gecontroleerd werkt gewoon spint hoog en laag
• keramische koelpasta geprobeerd
• Fan wordt 1 keer de 6 maanden schoongemaakt
• Vergelijkbare laptops opgezocht temps vallen toch hoger uit dan die ik gevonden had
• CPU en GPU opnieuw voorzien van koelpasta
• Koelbeleid actief

Het is best wel jammer omdat ik helaas pas over een tijdje kan overstappen naar een andere laptop.

wat ik denk relevante data is:
Processor: Intel i5-2410M
GPU: Geforce GT 520m

Temps gemeten met speedfan tijdens aanmaken van dit topic (geen andere werkzaamheden dus alleen chrome):
CPU: 80 graden celcius
GPU: 58 graden celcius

Dus nogmaals mijn vraag hoeveel koelpasta moet er op de CPU/gpu
of moet ik het probleem ergens anders zoeken (andere fan of iets dergelijks)

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Normaal gesproken gaat er minder pasta op als een desktop cpu, uiteraard is dat ook afhankelijk van de laptop/type cpu/gpu, in sommige laptops zit namelijk een CPU die ook in desktops wordt gebruikt.

Het beste kun je naar het contactoppervlak met het koellichaam kijken en daarop de hoeveelheid bepalen.
Is makkelijk gezegd, maar zonder voldoende ervaring is dat lastig, probeer het anders eerst eens met zo weinig mogelijk pasta en draai de boel vast, haal het weer los en kijk of de pasta over de hele cpu/gpu en/of koellichaam zit, als er op 1 van de 2 oppervlakken overal pasta zit en er niet een hoop naast zit dan zit je goed (een beetje ernaast mag wel, maar je wil er zo min mogelijk naast hebben, en in het geval van een cpu/gpu met een IHS (Integrated Heat Spreader) maakt het niet uit dat de hoeken niet bedekt zijn met pasta.

In sommige gevallen kan een shim een oplossing zijn, ook niet ideaal, maar het kan helpen.*

* Ik repareer van alles, ben niet bekend met jou laptop dus het is slechts een suggestie, maar ik weet uit ervaring dat er in de laptop reparatiewereld shims (ook wel pad(s) genaamd) worden toegepast.

Indien gewenst wil ik wel kijken of ik iets kan vinden over problemen met jou laptop die betrekking hebben op de temperatuur, maar verwacht geen antwoord op korte termijn, mss krijg je dat wel, maar het kan ook zijn dat ik over een jaar vraag hoe het er mee staat.

• gangsta_playa
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-11 17:44
Ik weet nog dat je vroeger bij hp laptops zoals de DV6000 een stukje koper tussen de heatsink en de cpu moest stoppen nadat je de eerste keer de koelpasta verwijdert. Misschien heeft deze laptop hetzelfde probleem?

Raken ze elkaar hard genoeg?

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-11 19:03

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Topicstarter
Bedankt voor de uitleg ik zal dan maar even door trail and error even moeten uitzoeken hoe het eigenlijk zit. Dat van die shims is ook een goede tip ik ga dat even nakijken mischien hebben anderen dat ook al bijn een gelijk type als de mijne geprobeerd.
gangsta_playa schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 22:24:
Ik weet nog dat je vroeger bij hp laptops zoals de DV6000 een stukje koper tussen de heatsink en de cpu moest stoppen nadat je de eerste keer de koelpasta verwijdert. Misschien heeft deze laptop hetzelfde probleem?

Raken ze elkaar hard genoeg?
Ze raken elkaar goed. de heatsink heeft zo'n op de schroeven zitten die ervoor zorgen dat je het goed aan kan draaien maar niet de CPU kan mollen. maar dat kan ook schijnveiligheid zijn en er moet inderdaad iets tussen we gaan het proberen.

bedankt heren voor de feedback!