• Grunfeld
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Hallo, ik heb nu een Sony DCR-HC24 en ben op zoek naar een full HD handycam.
Deze handycam heeft naast natuurlijk de mindere resolutie, een mindere breedhoek.
Naar wat voor soort lens zou ik moeten zoeken om meer breedhoek te krijgen.
Als ik naar de specificaties kijk van mijn camera via onderstaande link zie ik daar 2,3-46mm.
http://www.sony.co.uk/sup.../cnt-specs/DCR-HC24E/list

Als ik op Wikipedia kijk zie ik bij een minimale brandpuntsafstand van 13mm, een breedhoek van 118 graden.
Ik zie het verband hier niet tussen, want de hoek met mijn huidige camera is veel en veel minder dan de 118 graden terwijl de Brandpuntsafstand veel lager is dan 13mm.

Minimale eisen
-min. 20x optische zoom.
-min. full HD(1080p)
-minimale lichtgevoeligheid 1-3 lux
-Mijn budget ligt tussen EUR 250,- tot EUR 500,-.

Ik heb al even bij Pricewatch gekeken maar kom er niet helemaal uit.
Ik zit te denken aan een Sony HDR-PJ240.
Kan iemand mij een goede camera aanraden of is een ander type beter?

Alvast bedankt,
J. Grunfeld

[ Voor 8% gewijzigd door Grunfeld op 24-10-2014 20:42 ]

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:56
Dit komt door de "cropfactor". Als de sensor van een camera klein is, heb je een hele kleine brandpuntsafstand nodig om een grote beeldhoek te geven. Vaak worden brandpuntsafstanden omgerekend naar een "35mm equivalent" (zoals de ouderwetse analoge spiegelreflex camera's). De sensor in jouw HC24 heeft een hele kleine sensor en het zou me niet verbazen dat de cropfactor 10 is. Dit betekent dat je een beeldhoek hebt vergelijkbaar met een 23mm lens in 35mm equivalent, want ongeveer 76graden is. De cropfactor kan zelfs nog groter zijn dan 10 trouwens. Ik zie namelijk 1/6 (inch denk ik) als grootte staan op die site van Sony. Dat heeft een cropfactor van 14,14. Dus 2,3mm wordt dan 32,5mm en dat heeft een beeldhoek van 58graden.

Maar goed. Je stelt bepaalde eisen, maar wat wil je ermee doen? En wat moet ik me bij die minimale lichtgevoeligheid voorstellen, afgezien van een leuke marketing term. Met de meeste videocamera's zou ik namelijk niet durven filmen bij 3lux vanwege het totaal waardeloze beeld wat ze dan opleveren.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Grunfeld
  • Niet online
Hallo, bedankt voor je reactie.

Dus voor een behoorlijke breedhoek cropfactor in de gaten houden. Staat die er ook altijd bij?

De camera is voornamelijk bedoeld voor vakantie opnames.
Mij valt idd op dat de donkere scenes een korrelig beeld opleveren.
Verder is het geluid bij mijn huidige camera met wind slecht.
Dus dit zou ik ook beter willen hebben bij mijn nieuwe camera.

mvg J. Grunfeld

• Universal Creations
In de pricewatch zijn de brandpuntsafstanden al omgerekend, zodat je makkelijk kunt vergelijken. Wil je per se zoveel zoom hebben? En mag het ook een compactcamera zijn?
Punt is dat die camera die je zelf al voorstelde een speldenknop sensor heeft. Compactcamera's hebben namelijk een grotere sensor. Als je kiest voor een compactcamera met flinke zoom en lichtsterke lens, dan kom je bijvoorbeeld uit bij deze: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ200 Zwart
Deze is prima voor foto's, maar ook filmen gaat hier prima mee (heeft ook gemotoriseerde zoom zoals op een camcorder). Groothoek is ook prima met 25mm in 35mm-equivalent.

Edit: ik gebruik wel vaak het woord "prima" :+

[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 25-10-2014 14:40 ]

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

@Universal Creative

No offence, maar mijn pa is op zoek naar een videocamera, niet naar een fotocamera. Hij wil een handycam.

[ Voor 7% gewijzigd door Anonymoussaurus op 25-10-2014 15:27 ]

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• Universal Creations
No offence, maar waarom? Ik zie dat ook zo niet in de vraag staan. Punt is dat de gemiddelde handycam een veel slechtere beeldkwaliteit heeft dan een fotocamera met videofunctie. Daarnaast staat Panasonic bekend om zijn video-kwaliteiten in fotocamera's (veel professionals gebruiken een Panasonic GH3 of GH4 om te filmen).

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Ik reageer even namens mijn vader: ik heb nu ook al een Panasonic TZ7 waarmee hij kan filmen maar dan krijg je allemaal korte clips en niet een aaneengesloten film. Hoogstwaarschijnlijk kan je dat met een programma vast en zeker wel aan elkaar plakken maar vind ik niet praktisch. Of is dat bij jou uitgekozen toestel niet zo?

• Universal Creations
Fotocamera's kunnen meestal tot maximaal 30minuten lang aan 1 stuk filmen of totdat het videobestand 4GB groot is. Op de productpagina van de FZ200 staan langere tijden, dus deze lijkt die beperking van 30min niet te hebben (heeft met andere belasting op videocamera's te maken).
Jouw TZ7 heeft een limiet van 2GB per videobestand en die is na 15min al bereikt, dus vandaar de grens bij jouw camera.

[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 25-10-2014 17:44 ]

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:39
Wat ga je filmen?

Instagram

• Grunfeld
  • Niet online
@Furfoot: voornamelijk vakanties: strand, natuur, wintersport etc.

een film bestaat normaal gesproken uit allemaal stukjes van 5-10 seconden.
Totaal 45-60 min.
Dus zit ik toch met allemaal losse clipjes toch?

• Universal Creations
Ja, dan wel ja. Maar dat heb je ook met een videocamera.
Ik zou gaan voor de FZ200, dan heb je meteen een fotocamera waarmee je tussen door ook nog leuk wat foto's kunt maken.

[ Voor 51% gewijzigd door Universal Creations op 25-10-2014 18:41 ]

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Met een videocamera heb je dat niet. Die maakt er 1 film van.

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Anonymoussaurus schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 11:22:
Met een videocamera heb je dat niet. Die maakt er 1 film van.
Ik denk dat dit afhangt hoe je "pauzeert". Harde stop = nieuwe clip, soft stop (~pauzeren) = blijft het zelfde filmpje. Voor nabewerking maakt dit mi trouwens minder uit, niet?

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Dat maakt in die zin uit dat je bij een camcorder dus niet per de hoeft te gaan monteren. Alternatief kan natuurlijk zijn dat je alle losse clips in een afspeellijst zet, dan zie je ook alles achter elkaar.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dus de enige reden waarom je lagere kwaliteit filmpjes én een extra onhandig apparaat wil, is zodat de korte clipjes direct aan elkaar geplakt worden? En dat terwijl je nog niet eens weet of dat ook mogelijk is bij fotocamera's?

Hoe dan ook lijkt het mij slimmer om een fotocamera met goede videofunctie te kopen. Die geeft betere kwaliteit, is compacter én is voor meer doeleinden geschikt. Er zijn genoeg modellen te vinden waarbij langere opnames mogelijk zijn. Als een soft-stop ontbreekt, kan je dat altijd nog heel eenvoudig achteraf oplossen door met software de clipjes aan elkaar te rijgen. Dat kost echt niet veel tijd of moeite.

Vooral als je 'full HD' wil hebben is het ook wel belangrijk dat de beeldkwaliteit fatsoenlijk is; je hebt niets aan dei 1080p als het beeld veel ruis heeft of niet scherp genoeg is.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Pagina: 1