Productief werken op meerdere monitoren of juist èèn grote?

Pagina: 1
Acties:

• Fenergy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-01 19:44
Ik vraag mij af of er voor grote monitoren ook tools beschikbaar zijn om gemakkelijk je vensters in te delen, of is het dan toch echt beter om meerdere monitoren te kopen?

Ik werk namelijk dagelijks het grootste deel van de tijd achter de pc en ben constant aan het wisselen tussen openstaande programma's en ik moet veel info real-time in de gaten houden, nu vind ik overal op internet dat het een goed idee is om meerdere monitoren aan te schaffen, maar waarom niet èèn grote? Alleen hoe deel je dan je vensters makkelijk in en hou je ze op hun plaats?

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:23
Als je eenmaal meerdere monitoren gaat gebruiken, kun je niet meer terug. :+ Het is gewoon veel handiger dan lopen kutten met het resizen van vensters. Sommige applicaties die alleen fullscreen willen draaien e.d.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Probeer een desktop switcher.
ATI had vroeger een tool om je scherm in stukjes op te delen, Hydravision.

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-01 01:15
Voor me gevoel is multi mointor makkelijker omdat je meerdere vensters makelijk langs elkaar open kan zetten. Deze setup zou je al kunnen realiseren met 1080p schermen, destijds heb ik voor 450 euro + een videokaart die het aankan ook aangeschaft. De videokaart is alleen nodig als je een programma draait in 3D modes. Voor 500 euro heb je misschien net een 4k scherm, maar dat durf ik zo niet zeker van te zijn. Afhankelijk van hoe groot je wilt gaan met een enkele scherm ben je minimaal meer dan 350 euro kwijt, zie Tweakers pricewatch.

Voor 2 schermen tegelijk is er geen aparte drivers of wat dan ook nodig, dit ondersteund windows standaard, zolang je videokaart/aansluiting het aan kan. Nu is het zeldzaam dat er een videokaart 2 schermen niet aan kan. Nu ligt het ook aan, zijn het meerdere programma's of is het een enkele. Enkele programma's vinden multimonitor omgevingen toch iets wat lastiger, ook al is daar de laatste jaren flink wat verbetering in gemaakt.

Verwijderd

Altijd voor meerdere monitoren gaan. Ik ben een beetje verwend met vier monitoren, maar zelfs twee is al zo veel fijner dan een.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Met Windows-toets + pijltje links/rechts kan je makkelijk windows op de linker- of rechterhelft van je monitor zetten. Dus op zich kan je ook prima af met één scherm, maar twee schermen blijft voorlopig toch echt nog wel een stuk handiger. Ook omdat je op beide schermen iets fullscreen kunt hebben dan :)

The devil is in the details.

• Fenergy
Meerdere monitoren is dus echt een must, ik zit nu even te denken met het aantal vensters waar ik normaal mee werk zouden 3 monitoren toch wel het beste zijn, ik meen ooit eens gezien te hebben dat daar een standaard voor nodig is. (de pc heeft een r9 270) dus 3 monitoren moet geen probleem zijn? Toch?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Niks is een must en zou je niet gewoon eerst eens beginnen met een tweede monitor erbij? ;)

The devil is in the details.

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-01 21:03

Gmount

Ecorunner lid

Een standaard is niet nodig, maar wel erg handig. dan heb je niet al die grote voeten op je bureau en is de positie makkelijk aan te passen.

* Gmount heeft zelfs een standaard gekocht voor 1 scherm en heeft spijt dat hij niet gelijk een multimonitorstandaard heeft gekocht voor een geringe meerprijs :'(

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

• Fenergy
Groot voordeel van zo'n standaard is ook dat je de monitor wat hoger kan zetten, want ik krijg nu toch wel flink nekpijn van het naar beneden kijken.

Is er een aan te raden merk monitor standaard?

Nu nog op zoek naar twee geschikte monitoren.

edit: pricewatch: Dell P2314H lijkt mij een mooie monitor als ik er daar twee van neem?

[ Voor 25% gewijzigd door Fenergy op 24-10-2014 19:54 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:51

P_Tingen

omdat het KAN

Zeker als je bepaalde info steeds in de gaten moet houden dan is een tweede monitor handig; daar zet je de info op. Als je 1 grote monitor hebt, verdwijnt zo'n window al gauw onder een andere. Ook kun je makkelijk met shift/win+pijltje windows naar een andere monitor sturen. Als je maar 1 monitor hebt kan dat uiteraard niet.

... en gaat over tot de orde van de dag

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb thuis op 2 computers 1 dualscreen 24" FHD en op 1 computer 3 x 24" FHD.
Een weekje geleden heb ik 1 week een 4k monitor kunnen gebruiken :Samsung 28" U28D590D. (Deze zit bij een computer die ik moest maken/uitleveren - Prive klus)

Van 3 naar 1 scherm is het gewoon niet ondanks dat het 4K is, ja even de power zien van m'n CFX setup was leuk en dat het mogelijk was om 4K te gamen mjah, voegt weinig toe voor mij.

Ook even aangesloten op mijn W10 bak en ja 4 venster per hoek is leuk maar haalt het toch niet met 3 losse schermen.

Buiten het fijt dat je voor het geld van 1 4k monitor 3 x 24" schermen kan kopen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik zou wel multi screen nemen, 1 scherm is gewoon echt onhandig om te multitasken, wat je wel kan doen is een 21:9 scherm nemen, dat kan je dan instellen om als twee schermen te werken terwijl het er 1 is, dat is nog wel handig.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe groot je scherm ook, het kan niet op tegen een multimonitor setup.
Ik heb zelf een 30" 2560x1600 monitor staan, maar nog steeds heb ik daarnaast een 1600x1200 schermpje staan als secundaire monitor (en zelfs nog een tijdje met een extra 20" gewerkt). Alleen die 30" kan prima op zich, maar een 2e monitor (ook al is het een 'kleintje') is gewoon veel fijner.

• Nextron
  • Laatst online: 19:26

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Fenergy schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 19:43:
Groot voordeel van zo'n standaard is ook dat je de monitor wat hoger kan zetten, want ik krijg nu toch wel flink nekpijn van het naar beneden kijken.
Ik zie bij collega's wel eens dat monitors opgehoogd worden met schapjes of stapels boeken. Hoe hoog komt de bovenkant van je scherm dan voor een comfortabele hoogte, ongeveer ooghoogte?
Ik kan me hier namelijk helemaal niet in vinden. Ik zou mijn schermen hier liefst in mijn bureau verzinken. Mijn bovenkant scherm komt net boven ooghoogte uit, maar kunnen niet lager.

On topic: De voorkeur hangt ook erg af van je verwachte werkzaamheden. Ik vind het heerlijk om minimaal dual 1920x1200 te werken. Je hebt per scherm voldoende ruimte voor van alles en nog wat, en daarnaast hetzelfde met een duidelijke praktische en psychologische scheiding tussen twee. Een upgrade naar hogere resolutie levert meestal een kleinere oppervlakte-toename op. Door de vorm van de toename ga je ook eerder applicaties 'groter' gebruiken dan meerdere naast elkaar.

Op werk heb ik een tijd dual 1280x1024 gebruikt voor zowel veel programmeer- als grafisch werk. Op zo'n lage resolutie was er voor grafische werk eigenlijk te weinig oppervlak per scherm en de breedte van twee monitoren hadden geen praktische meerwaarde (buiten dat de applicatie dat niet goed ondersteunde). Eén groter scherm had daarvoor zeker de voorkeur. Voor het programmeren en remote toegang tot verschillende systemen vond ik twee schermen juist wel prettig om verbindingen per scherm te sorteren (en over veel virtuele desktops).

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Hahn schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 19:33:
Met Windows-toets + pijltje links/rechts kan je makkelijk windows op de linker- of rechterhelft van je monitor zetten. Dus op zich kan je ook prima af met één scherm, maar twee schermen blijft voorlopig toch echt nog wel een stuk handiger. Ook omdat je op beide schermen iets fullscreen kunt hebben dan :)
Dat is het grote gemis van windows, je hebt geen fine-tuning van dit soort dingen.

Wat jij hier beschrijft gaat bij mij altijd fout. In theorie moet het werken, maar in de praktijk gaat een fullscreen programma over die middengrens heen, een nieuw venster kan net over het randje openen etc etc.

Terwijl met multi-monitor by default windows dit regelt en als ik zelf al wil ingrijpen dan heb ik alsnog 1 afscheiding (tussen de schermen) die ervoor zorgt dat ik niet iets per ongeluk een stukje laat oversteken (dat leest namelijk slecht)

Zou windows een model introduceren dat je 1 scherm in meerdere desktops (maar dan wel aaneengesloten als je het nog snapt :) )kan verdelen dan zou ik het weer een poging waard vinden,

• P_Tingen
  • Laatst online: 18:51

P_Tingen

omdat het KAN

Nextron schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 22:05:
[...]
Ik zie bij collega's wel eens dat monitors opgehoogd worden met schapjes of stapels boeken. Hoe hoog komt de bovenkant van je scherm dan voor een comfortabele hoogte, ongeveer ooghoogte?
Ik kan me hier namelijk helemaal niet in vinden. Ik zou mijn schermen hier liefst in mijn bureau verzinken. Mijn bovenkant scherm komt net boven ooghoogte uit, maar kunnen niet lager.
Ergonomisch gezien: lager is beter. Je nek en schouders hebben er minder moeite mee om naar beneden te kijken dan om omhoog te kijken, dus de bovenrand van je monitor moet eigenlijk niet boven je ogen uitkomen. Als je die lager houdt, kijk je als het ware een beetje naar beneden. Dat is beter voor nek/schouders dan omhoog kijken.

... en gaat over tot de orde van de dag

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:40
Bedenk ook dat met Windows 10 het mogelijk wordt om via windowsknop + pijltjes 4 vensters per monitor in te delen. Dus wellicht dat dit icm een 4k monitor prettig kan werken.
Desalniettemin mis ook ik nog steeds mijn tweede monitor.. Idealiter wil ik er zelfs drie...
Pagina: 1