Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-05 14:52
Gebruikte Hardware
Crucial MX100
Lenovo Flex 2 14"
Windows 8.1

Wat werkt wel
In de bios wordt de MX100 keurig herkend. Ook krijg netjs na het insteken van de Windows 8 USB het Lenovo logo (UEFI werkt). Ook een Windows 7 USB wil booten en ik kom zelf in het installatie menu waar de SSD wordt weergegeven met 238 GB vrij ruimte.

Installatie met dezelfde USB op de Lenovo met de originele 500GB HDD erin, geeft ook geen problemen.
Een andere MX100 boot wel echter Automatisch herstel, echter ben ik vergeten ook een installatie te starten met deze setup.

Wat werkt niet
Bij het booten van de USB blijft de laptop steken bij het Lenovo logo (EUFI mode) of het Windows 8 logo (legacy mode). Het logo blijft zichtbaar, met daaronder een draaiende puntjes.

Mogelijk probleem: niet compatible
Na wat uurtjes klooien met Windows versies en bootopties, dacht ik: "laat ik eens googlen op MX100 en Lenovo Flex 2 14" en op nummer één staat een topic op de Lenovo website
Nu wordt er gesugereert dat de SSD niet compatibel is met de Flex, ook zou de MX100 problemen geven met andere UEFI laptops van anders fabrikanten (zoals Dell).

Als iemand mij kan helpen heel graag!!!
Ik heb al contact gehad met de helpdesk van Crucial en ik moest maar eens de SSD er uit halen en in een andere PC stoppen om te kijken of daat het probleem ook aanwezig is. (dit ga ik vanavond ook doen) Echter ik heb hier weinig vertrouwen in en als er mensen zijn die tips, ervaringen, oplossingen hebben: graag!

[ Voor 7% gewijzigd door Bliksem B op 24-10-2014 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Update
Na het installeren in mijn andere PC krijg loopt de installatie later in de procedure vast. Namelijk bij stap 2 van het installeren en krijg de error code: 0x80070570 , kan de benodigde bestanden niet installeren. Het bestand is mogelijk beschadigd, blablabl.

Beetje vreemd wel, ik heb namelijk precies dezelfde SSD er inzitten (echter deze heb ik via acronis gecloned vanaf een reguliere HDD). Oftewel is mijn SSD stuk of is dit een algemeen probleem bij de MX100 in UEFI?

Update 2
Net opnieuw geprobeerd met de orignele HDD erin, Windows installatie start wel. Oftewel ligt aan de SSD (of een ander soort HDD) Echter bij het installeren van een andere SSD van mijn andere PC, start wel netjes Automatisch herstel (ivm andere hardware).

[ Voor 21% gewijzigd door Bliksem B op 24-10-2014 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
OPGELOST
Dit topic mag op slot. Na wat zoekwerk op internet is gebleken dat de Lenovo Flex 2 14" niet samen gaat met Intel en of Crucial SSD's in combinatie met Windows 8.

Ik heb de Crucial teruggestuurd en een Kingston V300 besteld.Deze is nog €15,- goedkoper ook nog. Ik had tevens het geluk om de oude, maar snellere Toshiba versie van de V300 te ontvangen.

Bij de V300 wordt de Windowsinstallatie wel direct opgestart en voor de rest geen problemen gehad. Jammer dat er geen reacties zijn geplaatst, maar misschien kan dit topic nog informatie bieden aan andere Flex 2 14"gebruikers.

Een andere tweakers vroeg mij enige tips bij het vervangen van een SSD. Hier mijn iets aangepaste antwoord::

Openhalen Laptop
Voor het openhalen van je Lenovo is er een service handleiding te vinden: http://download.lenovo.co...x_2_15_flex_2_15d_hmm.pdf. Je moet eerst de schroeven aan de achterkant verwijderen, daarna het toetsenbord door met je nagels het eruit te wippen (zie handleiding). Daarna de 3 schroeven achter het toetsenbord verwijderen. Vervolgens De onderkant van de laptop verwijderen (weer met je nagels zie weer de handleiding hoe en waar). Opletten bij het scharnier, hier moet je de behuizing soort van schuiven.

Windows installeren
Ik zelf heb Windows opnieuw geïnstalleerd, want ik had geen zin in al die bloatware. Een schone installatie is meestal ook beter. Doordat er een key in de bios zit voor Windows 8.1., kun je een ISO ergens ;) van internet downloaden en gewoon installeren zonder een code en ook het activeren gaat vanzelf. Let WEL: in de bios moet je secure boot uitzetten.
Drivers gaan niet geheel vanzelf: de WLAN driver wordt niet automatisch geïnstalleerd. Om het scherm te laten kantelen is volgens mij de Intel driver of de Lenovo Energy Manager nodig.

Garantie
Ik heb zelf hierover 2x gebeld :p . De klantenservice zegt dat je wel de behuizing mag openmaken (ook al gaat dit niet heel makkelijk), echter is dit wel op eigen risico. Bij een defect moet je laptop terugsturen in originele staat, wat inhoudt dat de oude harde schrijf met originele Windows, moet worden teruggestuurd. Wanneer blijkt dat door het vervangen van je HDD, het defect is onstaan dan valt de reperatie NIET onder garantie. Is dit niet het geval, dan valt de reperatie WEL onder garantie.

[ Voor 60% gewijzigd door Bliksem B op 05-11-2014 12:03 ]