heb ik hierbij een nieuwe voeding nodig?

Pagina: 1
Acties:

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-02 10:44
Dag tweakers, ik ben van plan om binnen de komende maanden mijn PC te upgraden(nog niet zeker of ik wacht tot mijn verjaardag, of uit mijn spaarrekening leen en later "terugbetaal"). Ik wil vooral 2e hands onderdelen gebruiken die ik van het wijde aanbod op tweakers haal. Mijn hoofd doel is om mijn ddr2 PC naar een ddr3 pc te verbeteren. Misschien wil ik ook een nieuwe videokaart aanschaffen, vooral vanwege de prijsdaling van 2e hands kaarten door Bitcoin-mining, maar weet dit nog niet zeker ivm het feit dat ik misschien ook een nieuwe voeding nodig heb.
mijn huidige computer bestaat uit:
Asus P5K
Intel Core 2 Quad Q6600
Sapphire Toxic HD 4870 1gb
Cooler Master Real Power M520
een "XGear" case, ik geloof dat dit bedrijf inmiddels failliet is, meer info hierover is altijd welkom!

wat ik wil gaan kopen:
MSI FM2-A75MA-E35
AMD Athlon II X4 760k Boxed
een R9 280x of r9 290, weet ik nog niet zeker, deze wil ik zoiezo 2e hands gaan kopen
geheugen weet ik nog niet zeker: 4gb 2400mhz(1 module) of 8gb 1600mhz(2 modules), dit is één van de vraagstukken waar ik nog mee zit, let op dat het moederbord maar 2 modules ondersteunt.
de voeding is vraagstuk nummer twee, ik wil weten of ik mijn huidige voeding kan blijven gebruiken met de keuze van mijn videokaart.
misschien een nieuwe case, ligt aan de prijzen van andere onderdelen.
eigenlijk wil ik ook een nieuwe hdd, maar dit komt pas op het laatst

dus, heb ik een nieuwe voeding of kan ik met mijn oude verder. :?
wat raden jullie aan qua geheugen? moet ik voor snelheid gaan, of voor capaciteit?

Natuurlijk kan je ook een onderdeel aanbieden voor een leuk prijsje :)

alvast bedankt!

groet,
Stijn

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Move naar CAA.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:02
Over het geheugen: een snelheid boven 1600 MHz is meestal overbodig. In dit geval kan je veel beter voor 8 gig 1600 MHz kiezen ipv 2400 MHz en 4 gig.

Over de voeding: Dat is een iets lastigere vraag. Zelf gebruik ik een Cooler Master Real Power M620 die al ruim 5 jaar oud is, en deze werkt nog wel. Wel heb ik recent een testje gedaan door mijn pc maximaal te belasten met furmark en prime 95 tegelijk, terwijl ik naar de voltages keek via hardware monitor. Hierbij zag ik dat de 12 Volt lijn zakte naar 11.4xx. Aangezien 11.4 het minimale is wat binnen de officiele voedingen specificaties ligt zit mijn voeding dus op het randje van nog acceptabel functioneren.

Je zou zelf kunnen testen wat jouw voeding doet onder volledige belasting, en of een vervanging nodig gaat zijn. Voor de volgende uitspraak zou een second opinion mooi zijn: Volgens mij is je voeding wel van degelijke kwaliteit. Als die er dus mee ophoudt met functioneren zou die niet je gehele pc mee moeten nemen het graf in, dus je zou ook kunnen rekken en je oude voeding langer blijven gebruiken tot die er mee ophoudt.

Verwijderd

sjettepetJR. schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 18:23:
een "XGear" case, ik geloof dat dit bedrijf inmiddels failliet is, meer info hierover is altijd welkom!
Zou goed kunnen, met de grote rommel die ze verkochten zullen ze wel veel RMA's hebben gehad en dat kost veel geld.

Maar een AMD Athlon II X4 760K is nu niet echt een upgrade, klok voor klok presteren ze zelf gelijk, dus als je de Q6600 overklokt tot de 3,4GHz van de Athlon II X4 760K heb je vrij vergelijkbare prestaties. Dus dan zou ik zeggen klok gewoon de Q6600 stuk goedkoper.

Een R9 280X of R9 290 zou ik trouwens ook niet doen, videokaart is nogal snel en de CPU's zijn dat niet echt. CPU's als deze zijn dus wat een bottleneck.

Verwijderd

Ardjee schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 19:28:
terwijl ik naar de voltages keek via hardware monitor. Hierbij zag ik dat de 12 Volt lijn zakte naar 11.4xx. Aangezien 11.4 het minimale is wat binnen de officiele voedingen specificaties ligt zit mijn voeding dus op het randje van nog acceptabel functioneren.
Nee de software doet wat je er van mag verwachten, jouw onzin voorschotelen. ;)

• Ardjee
Dat het niet accuraat zal zijn daar ga ik zeker van uit, maar dat geheel onzin is wil ik nog niet geloven. Ik ga zodra ik tijd heb maar eens zoeken hoe onnauwkeurig hardware monitor hierin is.

• sjettepetJR.
Zou je zeggen eerst CPU upgraden of eerst GPU?

Ik wou graag weten of mijn voeding goed genoeg is voor deze videokaarten.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Ardjee schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 21:42:
Dat het niet accuraat zal zijn daar ga ik zeker van uit, maar dat geheel onzin is wil ik nog niet geloven. Ik ga zodra ik tijd heb maar eens zoeken hoe onnauwkeurig hardware monitor hierin is.
Wat van belang is hoeveel het voltage inzakte. 11.4 is geen probleem als je begon op 11.6. In absolute zin is het laag maar zolang je geen geijkte sensor hebt zegt dat niks.

Verwijderd

Ardjee schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 21:42:
Dat het niet accuraat zal zijn daar ga ik zeker van uit, maar dat geheel onzin is wil ik nog niet geloven
Nou als je even snel Googled dan zal je standpunt zo anders zijn.
noguru schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 22:41:
[...]

Wat van belang is hoeveel het voltage inzakte. 11.4 is geen probleem als je begon op 11.6. In absolute zin is het laag maar zolang je geen geijkte sensor hebt zegt dat niks.
Nee dat heeft er ook niks mee te maken, is pure onzin. Vaak genoeg gezien dat bijvoorbeeld volgens de software de spanning in idle rond de 12V zit en volgens de software onder load totaal inzakt tot rond de 11V terwijl het in de praktijk gewoon rond de 12V blijft. Is gewoon totale onzin wat je uit elk programma krijgt, de enkele keer dat het wel goed is, is meer geluk dan wijsheid, maar moet je sowieso controleren met de multimeter, dus maakt het alsnog nutteloos.

• sjettepetJR.
Niet te veel off-topic gaan, hè :D

Verwijderd

sjettepetJR. schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 22:13:
Ik wou graag weten of mijn voeding goed genoeg is voor deze videokaarten.
Is vooral erg zonde om te doen, een Athlon II X4 is geen echte upgrade. Kun je nog beter opzoek gaan naar een leuke tweedehands i5 of i7 van Intel. Zoals deze: V&A aangeboden: Intel Core i7 920, 6GB triple-channel met mATX mobo (spam >:) ) Dat is in iedergeval een upgrade.

Wat betreft de voeding, zolang je geen programma als Furmark gaat draaien, wat veel zwaarder als een game is, en niet gaat overklokken is het in iedergeval geen probleem.

• sjettepetJR.
bedankt, ik zit met een krap budget van ongeveer €250, dus was niet van plan om high end onderdelen aan te schaffen(behalve de videokaart). ik zal natuurlijk wel even kijken, ik was al van plan deze 2 onderdelen 2e hands te kopen, wat mij totaal ongeveer 90 euro zou gaan kosten.

ik heb de advertentie bekeken, beviel me niet heel goed.
en dit dan:
V&A aangeboden: AMD FX-8150 Black Edition+ Asus 990fx

ik wil vooral upgraden naar een nieuwer Mobo omdat ik dan meer en sneller ddr3 geheugen kan gebruiken, ik denk dat dit vooral de performance boost zal geven

en hoeveel zou ik hiervoor kunnen geven:
V&A aangeboden: Intel Core i7 860 Dual Core @ 2.8Ghz + Asus P7P55D LE moederbord

[ Voor 102% gewijzigd door sjettepetJR. op 25-10-2014 00:18 ]

• Ardjee
Ik zou sowieso niet voor een dual core gaan! Dat kan afhankelijk van de applicatie zelfs een downgrade zijn!

Met een budget van 250 euro zou ik het volgende doen: Een tweedehands 7950 op de kop tikken voor +- 100 euro, en hopen dat je een goedkope setje vind van cpu+mobo+ram van een intel quadcore vanaf i5 2xxx. Misschien zou je je budget iets moeten opkrikken naar 280 euro, misschien heb je mazzel en red je het met 250, maar dat gaat wel de leukste upgrade zijn voor het geld. (imho)

Verwijderd

sjettepetJR. schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 23:38:

ik heb de advertentie bekeken, beviel me niet heel goed.
Te duur?
Beetje afhankelijk van de prijs.
ik wil vooral upgraden naar een nieuwer Mobo omdat ik dan meer en sneller ddr3 geheugen kan gebruiken, ik denk dat dit vooral de performance boost zal geven
Sneller geheugen is niet iets nuttigs, verschil tussen DDR2 en DDR3 is ook niet interessant, voor nieuwere CPU's ben je alleen verplicht DDR3 te nemen, aangezien ze geen DDR2 geheugencontroller meer hebben. Meer geheugen is alleen sneller als je het ook werkelijk gebruikt, anders is het nutteloos.
Performance is vergelijkbaar met een i7 920, maar geheugen zit er niet bij, dus zou zeggen 100 euro.

• sjettepetJR.
Ardjee schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 13:07:
Ik zou sowieso niet voor een dual core gaan! Dat kan afhankelijk van de applicatie zelfs een downgrade zijn!
Het is eigenlijk een quadcore, de advertentie is niet goed.

Wat vinden jullie hier van: V&A aangeboden: AMD A10-6800K Boxed

Kan ik dan niet beter voor een 670 gaan? Die zit rond hezelfde prijspunt en is ongveer 10% sneller.

[ Voor 42% gewijzigd door sjettepetJR. op 25-10-2014 18:27 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-02 21:37

Thomg

Aww yiss

De 860K is wel een redelijke upgrade en erg betaalbaar.
pricewatch: AMD Athlon II X4 860K Black Edition Boxed

Kan alleen niet upgraden tot AMD weer iets nieuws uitbrengt voor FM2+

APU als je de igpu niet gaat gebruiken is vrijwel altijd een nee.

[ Voor 10% gewijzigd door Thomg op 25-10-2014 19:35 ]

• sjettepetJR.
Ja dat dacht ik ook, maar ik wou even een second opinion.
Ik denk dat de 860k niet in de vraag en aanbod sectie staat, waardoor ik dus de hoofdprijs moet betalen, de 760k kan ik daarentegen voor €50 op de kop tikken.
Ook bij het moederbord zal ik misschien voor een andere moeten kiezen, waar ik dan ook meer voor zal moeten betalen. Ik zal zelf nog even rondkijken en misschien een vraag-advertentie plaatsen voor een 860k+moederbord.

Qua geheugen denk ik dat ik eerst voor 4gb 1600MHz ga, waarna ik later kan upgraden naar 2 modules.

Edit: Als je de specs vergelijkt is de 760k zelfs iets sneller dan de 860k!?!?

[ Voor 7% gewijzigd door sjettepetJR. op 25-10-2014 22:09 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-02 21:37

Thomg

Aww yiss

sjettepetJR. schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 21:44:
Ja dat dacht ik ook, maar ik wou even een second opinion.
Ik denk dat de 860k niet in de vraag en aanbod sectie staat, waardoor ik dus de hoofdprijs moet betalen, de 760k kan ik daarentegen voor €50 op de kop tikken.
Ook bij het moederbord zal ik misschien voor een andere moeten kiezen, waar ik dan ook meer voor zal moeten betalen. Ik zal zelf nog even rondkijken en misschien een vraag-advertentie plaatsen voor een 860k+moederbord.

Qua geheugen denk ik dat ik eerst voor 4gb 1600MHz ga, waarna ik later kan upgraden naar 2 modules.

Edit: Als je de specs vergelijkt is de 760k zelfs iets sneller dan de 860k!?!?
Je mag specs NOOIT vergelijken.
De 860K is aanzienlijk sneller dan de 760K omdat het meer voor elkaar krijgt per Hz dan een 760K.
Tel er maar zo'n 10% bij op.

• Frontwing
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 20:11
Ik denk dat dat de hoogst haalbare Grafische kaart een R9 270X zal zijn, zonder dat je de 760K
zal bottlenecken.

• sjettepetJR.
Frontwing schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 23:27:
Ik denk dat dat de hoogst haalbare Grafische kaart een R9 270X zal zijn, zonder dat je de 760K
zal bottlenecken.
Misschien kan ik dan beter nu een 290X kopen, en later een betere CPU, dan heb ik nu echt de maximale performance die ik kan krijgen met deze processor.
Later kan ik dan in een i5 kopen.

of

ik denk dat ik 80 euro ga bieden op de fx-8150+asus 990fx, met een maximaal bod van 100, dan moet ik nog kijken voor hoeveel ik 4gb ram kan krijgen, 30-50 euro, de rest houd ik dan over voor een videokaart.
wat vinden jullie daar van?
Geheugen optie:
V&A aangeboden: G.Skill N T F3-10600CL9S-4GBNT

[ Voor 33% gewijzigd door sjettepetJR. op 26-10-2014 10:55 ]

Pagina: 1