Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Laptop scherm vertoont alleen strepen

Pagina: 1
Acties:

• miniplaat
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-07-2023
Hallo Tweakers,

Mijn eerste topic ooit, ik zal proberen zo duidelijk mogelijk te zijn.
Ik heb inmiddels 3 jaar een Acer Aspire 7750G - 2638G76Mnkk

Specs:
Intel Core i7-2630QM (2.0GHz, 6MB L3 cache), 43.942 cm (17.3 ") 1600 x 900 LED-backlit TFT LCD, 16:9, 8GB DDR3 RAM (2x4GB), 760GB(120GB SSD+640GB HDD), Super Multi DL,802.11b/g/n, Gigabit Ethernet, AMD Radeon HD 6850M 1GB DDR3

Mijn laptop heeft sinds 1 jaar al zo nu en dan problemen met het scherm; Bij het opstarten werden enkel 2 rijen met verticale strepen vertoond. http://i59.tinypic.com/24obk0n.jpg

Wanneer zich dit voordeed sloot ik de laptop af (knop inhouden), bewoog mijn scherm een beetje en voîla, mijn laptop functioneerde weer normaal als ik hem opstartte. Wat het probleem precies was wist ik niet, maar ik kon er mee leven.

Sinds gisteren echter krijg ik mijn scherm niet weer normaal aan. Opnieuw opstarten / scherm bewegen maakt geen verschil. Om het probleem een beetje duidelijker te krijgen heb ik het volgende gedaan:
- Extern scherm aangesloten op vga poort. Hierop krijg ik gewoon beeld.
- Laptop uit elkaar gehaald. Aan mobo kant en aan lcd kant de kabel losgemaakt en opnieuw geplaatst.

Het opnieuw plaatsen van de kabel heeft helaas geen uitwerking gehad. Ik kwam erachter dat achter de verticale strepen, mijn bureaublad nog gedeeltelijk en vaag zichtbaar is. Ook kan ik mijn muis zien bewegen. http://i62.tinypic.com/2qk4j6g.jpg

Mijn vraag aan jullie is nu als volgt:
Kan ik, met mijn tests tot nu toe, de GPU uitsluiten van defect?
Mijn vermoeden (en hoop) gaat uit naar een defecte LCD kabel. Voordat ik deze bestel en monteer zou ik echter graag zeker weten dat dit het probleem is.

Mochten de kabel en de GPU alsnog beide de oorzaak van het defect kunnen zijn, dan zou ik graag horen hoe ik één van de twee kan uitsluiten.
Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door miniplaat op 24-10-2014 17:20 . Reden: typo ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:40
Als het beeld op externe monitor goed is kun je de GPU uitsluiten. Het lijkt er inderdaad op dat de LCD-kabel defect is, maar 100% weet je dat pas als je deze hebt vervangen

• miniplaat
@mad-dog

Weet je dat van de gpu zeker? Ik zag op een ander forum namelijk iets over 2 geheugens in je gpu, eentje voor je laptop scherm en eentje voor je externe aansluiting. Als dan 1 van deze 2 kapot zou zijn zou het dan dus alsnog de gpu kunnen zijn. Maargoed zoveel verstand heb ik er dus niet van, daarom stel ik hier de vraag. Ik heb geen idee of dat van die 2 geheugens ook maar enigszins ergens op slaat :p

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zit maar één soort geheugen op de videokaart wat gedeeld wordt met meerdere uitgangen. Maar dit lijkt heel veel op een kapotte kabel. Als je wat goed zoekt moet je een nieuwe wel voor zo'n 25 euro kunnen vinden.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:26
miniplaat schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 19:25:
@mad-dog

Weet je dat van de gpu zeker? Ik zag op een ander forum namelijk iets over 2 geheugens in je gpu, eentje voor je laptop scherm en eentje voor je externe aansluiting. Als dan 1 van deze 2 kapot zou zijn zou het dan dus alsnog de gpu kunnen zijn. Maargoed zoveel verstand heb ik er dus niet van, daarom stel ik hier de vraag. Ik heb geen idee of dat van die 2 geheugens ook maar enigszins ergens op slaat :p
Wat je wel eens hebt is dat de dedicated gpu (de radeon in dit geval) op de HDMI en of VGA poort zit en de interne gpu puur op het interne lcd.

Maar gezien het mij heeel stug lijkt dat de igp defect is zou ik zeggen dat het scherm zelf. Zo te zien is het gewoon een 40 pin dual lvds paneel, en je zou even tijdelijk met een ander paneel kunnen testen, kan ook met een 786p scherm van een willekeurige grote zolang het maar een 40 pin is. Technisch gezien zou je eventueel als het paneel defect is een 1080p paneel erin kunnen doen.

[ Voor 15% gewijzigd door _Drake_ op 27-10-2014 10:25 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• miniplaat
Even een update;

Ik heb een nieuwe kabel besteld en de oude inmiddels vervangen. Bij het booten direct weer dezelfde bekende strepen. Nu heb ik dus €30 uitgegeven voor niks haha. Maar de kabel is dus inmiddels uitgesloten, ik heb nog een oude laptop liggen met 768p scherm (wel een acer laptop). Dat is waarschijnlijk ook wel een 40 pins kabel, maar ik heb gelezen dat het op die resolutie om een single link ldvs scherm gaat? Geeft dit geen problemen?

*update deel 2

Kom er net achter dat het scherm van mijn oude laptop gebarsten is, dus tot zover de testmogelijkheid. Ben nog in twijfel of ik mijn ouders laptop uit elkaar zal slopen >:)

Update 3*
Ik heb een nieuw scherm besteld bij replacedirect.nl, de laptop functioneert weer volledig! Het was dus waarschijnlijk de connector van de lcd die kapot was.

[ Voor 28% gewijzigd door miniplaat op 01-11-2014 11:16 . Reden: Probleem opgelost ]

Pagina: 1