• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Hallo allemaal,

zat eens na te denken en te spelen met wat Android app's om mijn energieverbruik in de gaten te houden. Maar welke app ik ook probeer ze zijn het allemaal net niet. Mijn vraag is dan ook:

Hoe moeilijk is het om een app te maken dat je een foto maakt van de meterstand en dat er dan via OCR tekstherkenning een getal uit kan rollen, wat dat weer geupload wordt naar bijv. mindergas.nl of energiemanageronline.com???
Is dit moeilijk????
Wie kan er zijn licht even over laten schijnen en een indicatie geven van de moeilijkheidsgraad??

Met vriendelijke groet,

Bert

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
OCR is nog steeds heel erg lastig.
Voer maar eens een foto aan een van de bestaande open source OCR libraries en zie hoe moeilijk het is om daar een net resultaat uit te halen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Delchrys
OCR kon je toch ook altijd corrigeren, zodat het de volgende keer beter herkent werd?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:01
Je zou ook je meter kunnen laten vervangen door een slimme meter en dan met een Arduino uitlezen.
Op die manier gaat bij mij elke avond de gasmeterstand geautomatiseerd naar Mindergas.nl

Hoe? ThinkPad's TweakBlog: Uitlezen van de slimme meter P1-poort met een Arduino en waarden opslaan in MySQL-database

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:19

Tim Schuhmacher

abasios

OCR is misschien lastig wanneer je een willekeurig lettertype en het hele alfabet wilt herkennen, maar een meterstand bestaat uit alleen maar cijfers. Dus maar 10 mogelijke opties te herkennen. Dus met voldoende licht en inderdaad een correctie / training stand, zou het niet zo moeilijk hoeven zijn.

• Delchrys
Arduino zou ook een mooie oplossing zijn, maar zocht naar een appje waarmee je geen extra hardware nodig hebt.
Wil persoonlijk ook een arduino eraan hangen in de toekomst, maar dan gas/water en licht. en weet nog niet wat het gaat worden een arduino/netduino of Rpi.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb met Tesseract geprobeerd om de digits van mijn gasmeter in te leren. Na een heleboel foto's, geknip / geplak en een poging om Tesseract het lettertype te leren heb ik na drie dagen de poging gestaakt. Het is ontzettend lastig om het goed voor elkaar te krijgen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Hou het maar bij een topic.

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 04-01-2016 18:53 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.