Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bambinodekat
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik heb hier een Asus N53SV laptop van 3 jaar oud die niet meer wilt opladen.

Ik heb al 3 laders en 3 accu's geprobeerd, maar telkens hetzelfde.

Ofwel herkend hij de accu niet, ofwel laadt hij deze niet op.

Als de lader inzit laadt deze de accu niet op, maar de accu ontlaadt ook niet.

Wat zou er mis zijn?

De laptop ligt nu helemaal open dus ik kan foto's sturen, ik zie geen visueel defecte componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-06 14:42
Maar werkt hij wel op alleen de accu? Zoals je het omschrijft zou ik in eerste instantie denken aan een probleem met je mobo ("ergens" tussen de stekker waarop je de adapter aansluit en de verbinding met je accu) of de verbinding tussen het mobo en de accu. Maar dat is meestal niet zo makkelijk te onderzoeken, al zou je heel misschien iets kunnen meten met een multimeter om te zien vanaf welk punt je geen beweging meer hebt.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Als je de laptop zonder problemen kunt gebruiken met een lader dan zit het 'm wss in het laad circuit, dat zit meestal(?) op het moederbord, helaas is dat naar mijn weten niet zomaar te fiksen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 12:21
doet de laptop het verder prima als je de accu er uit laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bambinodekat
Op accu werkt hij niet meer, die is ondertussen volledig leeg en raakt niet meer opgeladen omdat de laptop de accu niet meer wilt laden.

Met een lader werkt hij, ook als de accu er uit is.

Op het moederbord zit er een chipje, de BQ24740 van TexasInstruments, die is verantwoordelijk voor het laden van de accu, de kans is groot dat deze defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 12:21
die kans lijkt mij ook groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
Ik zou eerst een reflow proberen, maar voordat je daar aan begint zou ik eerst nog wat andere dingen proberen.

Sommige (Asus?) laptops hebben een calibratie programma in het BIOS, als dat niet in het BIOS zit zou je kunnen kijken of je een calibratie programma kunt vinden (battlfm.exe is er een, maar ik weet niet of dat met jou laptop werkt (zie hier (post #5)).

Toen ik een Acer had met hetzelfde probleem was 1 van de oplossingen een andere BIOS, op die site stonden ook nog wat andere tips, zal eens kijken of ik dat nog kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bambinodekat
Dat zal moeilijk gaan, deze laptop heeft geen HD meer dus ook geen windows.
In BIOS staat er niets over accu.

Zou ik de gok wagen om het IC gewoon te vervangen?
Bij AliExpress heb ik het voor 2 a 3 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
Dat programma werkt onder DOS, dus je zou kunnen kijken of je er iets mee kunt.

Persoonlijk zou ik eerst een reflow proberen als je dat zelf kan, anders lijkt het mij die paar euro wel waard om te proberen (op eBay staat er 1 voor $2,22 (~€1,75), en je hebt er 5 voor ~€5,15, beide met gratis verzending).

De kans bestaat dat het IC aardig warm is geworden waardoor hij nu slecht contact maakt, sinds er gebruik wordt gemaakt van loodvrij soldeer zie je dat wel vaker bij BGA IC's (Meest bekende voorbeeld is de Xbox 360, maar ook laptops hebben er last van, ik denk dan bv aan de GPU van de DV6xxx en DV7xxx).

Succes!
Pagina: 1