Opgelicht met een veiling, of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.314 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterrrr
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-07 13:45
Beste Allemaal,

Afgelopen week geboden op een Apple iPad Air WiFi + Cellular 16GB Zilver van gebruiker cobrawnl.
Er stond bij bieden vanaf € 300,-.

Ik heb voor deze advertentie dan ook € 300,- geboden, en ik blijk de enige geweest die heeft geboden.
Mijn inziens heb ik nu recht op het product.

Verkopende partij stuurt mij gisteren het volgende bericht:
[quote]

cobrawnl

Hi Peter,

je hebt een bod geplaatst van 300 euro.. Is dit je plafond? Of ben je bereid te onderhandelen?[unquote]

Waarop ik reageer dat dit mijn plafond is en dat Ik heb het hoogste bod in de veiling geplaatst wat betekent volgens mij dat ik recht heb op het product voor die prijs. En om af te sluiten; wanneer kan ik hem ophalen?

Daar kreeg ik het volgende op terug:

[quote]Nou voor die prijs gaat hij niet weg Peter.

Succes met je zoektocht![unquote]

Ben ik nou opgelicht? Of mag je iets aanbieden op een veiling met een startbod zonder het überhaupt te verkopen?

De enige informatie die ik kon vinden was dat verkopen verplicht is mij het artikel voor deze prijs te verkopen (http://www.terpstrajuridi...nieuws/internetveilingen/).

Hoor graag jullie mening en adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Veilingen op tweakers zijn niet bindend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:29

heuveltje

KoelkastFilosoof

Opgelicht is sowieso gruwelijk overdreven !

Tenzij anders vermeld is een veiling op inet niet bindend

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:40
6.2 Vraag & Aanbod is een advertentiedienst met de mogelijkheid tot het bieden op hardware en consumentenelektronica en geen veilingdienst. Een bod op een product is niet bindend en verplicht het Lid niet tot aankoop of verkoop.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterrrr
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-07 13:45
Helder, bedankt voor de uitleg! Topic kan dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobrawnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
Beste Peter,

Het lijkt mij inderdaad handig dat je eerst de voorwaarden eens doorleest voordat je uberhaupt actief wordt op website's als deze.

Overigens vind ik de term "opgelicht" in deze bijzonder ongepast, gezien het feit je niets hebt betaald.

[ Voor 54% gewijzigd door cobrawnl op 24-10-2014 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:27
Waarom zeg je bieden vanaf 300 als je niet van plan bent om het voor die prijs te verkopen?
Opgelicht is inderdaad niet het juiste woord. "Blijgemaakt met een dode mus" zou een betere titel zijn.

En die sneer mag je van mij gewoon achterwege laten. Jij bent de oorzaak van dit topic en niet TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zet iemand n,o.t.k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSOD
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-03-2024
cobrawnl schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 19:05:
Beste Peter,

Het lijkt mij inderdaad handig dat je eerst de voorwaarden eens doorleest voordat je uberhaupt actief wordt op website's als deze.

Overigens vind ik de term "opgelicht" in deze bijzonder ongepast, gezien het feit je niets hebt betaald.
Lijkt mij beter ook als je je veiling aanpast naar vanaf (Je bodemprijs). Een functie dat bestaat op de site i.c.m. veilingen. Neem je eigen 'bijdehante' advies eens op. Je verdoet in mijn ogen gewoon een ieder zijn tijd die wellicht interesse heeft en ingaat op het proces van de veiling zelf, want dan kan je net zo goed geen veiling aanmaken maar een te koop / n.o.t.k advertentie als je zo graag wilt handelen.

TS was wellicht niet op de hoogte van de desbetreffende voorwaarden, maar om het zaakje ordinair te vinden staat geheel in zijn recht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:41

ManiacsHouse

Scheisse!

Beetje zielige actie dit. Inmiddels staat de ipad wederom te koop voor €360. Wat nou niet aanmerkelijk veel meer is dan de 300 die TS als bod had. Netjes is anders....

[ Voor 3% gewijzigd door ManiacsHouse op 25-10-2014 04:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

jbhc schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 00:22:
Waarom zeg je bieden vanaf 300 als je niet van plan bent om het voor die prijs te verkopen?
Opgelicht is inderdaad niet het juiste woord. "Blijgemaakt met een dode mus" zou een betere titel zijn.

En die sneer mag je van mij gewoon achterwege laten. Jij bent de oorzaak van dit topic en niet TS
Nee hoor, veiligen zijn niet bindend op Tweakers. Transacties hier zijn pas bindend als beide users het eens zijn over de prijs. Die sneer gaat nogal ver, maar roepen dat je opgelicht bent terwijl je geen cent schade hebt is dat ook. ;) Het advies om je dus te verdiepen in hoe de site werkt vóór je er transacties op wil gaan doen is dus zo slecht nog niet.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
@ TS en verkoper Kom elkaar tegemoet, 330 balle. Deal?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Mandrake466 schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 07:09:
@ TS en verkoper Kom elkaar tegemoet, 330 balle. Deal?
je pense qu'il est faché... Hij gaat dat bod denk ik zo stilletjes in mijn hoofd niet aanvaarden...

Afbeeldingslocatie: http://i.ytimg.com/vi/SbxastxaJSg/maxresdefault.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:38
Niet opgelicht, mara de veling zelf is ook niet netjes opgezet.

Zou je op Ebay niet mee wegkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:29

heuveltje

KoelkastFilosoof

Daarom is dit ook geen ebay :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
[quote]thibautb schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 07:59:
[...]

je pense qu'il est faché... Hij gaat dat bod denk ik zo stilletjes in mijn hoofd niet aanvaarden...

[quote/]

Ik denk het ook niet nu je het zegt en terecht ook.

Ik had het zelfs ook niet gekocht voor 100 euro van deze verkoper eerlijk gezegd. Hij weet niet waar hij mee bezig is en wil waarcshijnlijk ook niet echt van zijn Ipad af.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:02
Als je daadwerkelijk in de eerste mail al over rechten begon denk ik dat de verkoper daar een beetje op afgeknapt is. Oplichting kan ik het niet noemen, dat zou het pas zijn als je 300 euro had overgemaakt en een doos met een pak melk had ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

maartend schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 08:36:
Niet opgelicht, mara de veling zelf is ook niet netjes opgezet.

Zou je op Ebay niet mee wegkomen.
Ebay heeft totaal andere regels dan Tweakers. Op Ebay zijn winnende biedingen bindend en de verkoper moet voor dat bedrag verkopen. Tweakers brengt primair verkoper en koper bij elkaar, de ambitie om een echte veilingsite te zijn is er niet. Een "winnend" bod is dus precies dat: een bod. De verkoper moet daar eerst nog eens mee akkoord gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My Tec Master
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-10 13:19
Op elke normale veiling zijn biedingen definitief en bindend, anders heeft het helemaal geen nut om veilingen te houden. Wat tweakers eigenlijk faciliteert is een biedings oorlog in voordeel van de verkoper. Natuurlijk is dit niet verkeerd, volgens mij werkt Marktplaats ook zo maar begrijp dat het wel eens gedoe op kan leveren. Netjes is anders namelijk, in dit soort gevallen. Mocht dit gebeuren op "officiële" veilingen dan is het inderdaad een soort oplichting of het niet nakomen van verplichtingen. Maar daarom inderdaad altijd even de regels doorlezen van een platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ook op eBay zou het geen oplichting zijn, hooguit het breken van de gebruikersovereenkomst. Je kan niet opgelicht worden als je geen meetbare schade ondervindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-10 12:39
Tip voor de verkoper: zet in je advertentie dat je van verkoop af ziet als het geboden bedrag te laag is. Dan ben je daar als koper al van op de hoogte voor je je inlaat met de veiling

Tip voor TS: adem in, adem uit......zen! En.....laat gaan..... :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:39
Op echte veilingen komt het ook voor dat het "winnend bod" niet hoog genoeg is. Dan gaat de verkoop gewoon niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Omdat je mensen wilt laten bieden vanaf een bepaald bedrag.

Ik zet zoveel veilingen op 1 euro om te kijken waar ze dan uiteindelijk eindigen, maar genoeg die ik echt niet op 1 euro wil verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Persoonlijk vind ik het zeer schandelijk dat je het woord opgelicht en de username van de verkopende partij in dezelfde post gebruikt (laat staan dat je privé communicatie knipt/plakt zonder duidelijke meerwaarde).

"door bedrog geld afhandig maken" is de definitie volgens de van Dale, en dat is iets wat hier zeer zeker niet gebeurd is.

Ik krijg geen prettig gevoel als ik jouw topic start zo lees; een zeer scheve sense of self-entitlement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 23:16
Hij heeft al aangegeven dat hij het nu begrijpt, verdere discussie onnodig is en het topic dicht kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kleine joop schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 18:07:
Hij heeft al aangegeven dat hij het nu begrijpt, verdere discussie onnodig is en het topic dicht kan.
Daar ben ik het wel mee eens inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:20
Om dat je anders 30x een aanbod krijgt in deze vorm

10 euro
15 euro
16 euro
20 euro
23 euro
enz...

Nooit gezien op marktplaats?

Het idee is dat de koper niet precies weet vanaf welke prijs jij bereid bent het product te verkopen. Op die manier kan de koper namelijk meer geld bieden dan nodig is. Ga jij je minimum prijs instellen als vraagprijs dan weet iedereen direct dat ze niet meer hoeven te bieden dan dat. Aangezien iedereen ook nog graag wil afdingen sta je dan niet echt sterk als verkoper. Het is makkelijker om te doen alsof je toch echt 400 euro wil hebben en vervolgens iemand tegemoet komen.

Verder is het ,zoals al eerder terecht opgemerkt, altijd handig om in de advertentie te melden dat te lage boden niet geaccepteerd worden.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:27
NMe schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 04:44:
[...]

Nee hoor, veiligen zijn niet bindend op Tweakers. Transacties hier zijn pas bindend als beide users het eens zijn over de prijs. Die sneer gaat nogal ver, maar roepen dat je opgelicht bent terwijl je geen cent schade hebt is dat ook. ;) Het advies om je dus te verdiepen in hoe de site werkt vóór je er transacties op wil gaan doen is dus zo slecht nog niet.
Je hoort mij nergens zeggen dat veilingen op Tweakers bindend zijn echter als iemand een vanafprijs noemt mag je er redelijkerwijs vanuit gaan dat dit de minimum verkoopprijs is.

TS was misschien niet op de hoogte van de hier geldende de regels niet maar de verkopende partij is hier ook gewoon absoluut niet netjes en hanteert marktplaatspraktijken. Misschien moet hij dus vooral hand in eigen boezem steken en voordat hij spullen te koop zet op een site als Tweakers eerst eens kijken wat de hier geldende fatsoensnormen zijn.

Overigens staat er in de titel nergens dat TS opgelicht is. TS stelt namelijk een vraag., :)

@SDK1985
Dat is toch juist het idee van een veiling? Dat de prijs opgedreven wordt vanaf 0 (of vanf 300)
Anders moet je gewoon een advertentie met een vraagprijs zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door jbhc op 25-10-2014 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 15:54
jbhc schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 20:25:
[...]

Je hoort mij nergens zeggen dat veilingen op Tweakers bindend zijn echter als iemand een vanafprijs noemt mag je er redelijkerwijs vanuit gaan dat dit de minimum verkoopprijs is.

TS was misschien niet op de hoogte van de hier geldende de regels niet maar de verkopende partij is hier ook gewoon absoluut niet netjes en hanteert marktplaatspraktijken. Misschien moet hij dus vooral hand in eigen boezem steken en voordat hij spullen te koop zet op een site als Tweakers eerst eens kijken wat de hier geldende fatsoensnormen zijn.

Overigens staat er in de titel nergens dat TS opgelicht is. TS stelt namelijk een vraag., :)

@SDK1985
Dat is toch juist het idee van een veiling? Dat de prijs opgedreven wordt vanaf 0 (of vanf 300)
Anders moet je gewoon een advertentie met een vraagprijs zetten.
Typisch gezien heb je twee veiling types. één waarbij je altijd verkoopt als er maar een bieding is.

Je kan ook een veiling doen waarbij je iets voor 400 euro wil verkopen, maar met 300 euro begint om de biedingen op gang te krijgen.

Ik snap eigenlijk niet dat dit dadelijk al een tweede pagina in gaat. Het is vervelend voor beide, de ene heeft niet het geld gekregen wat hij had willen hebben, en de ander heeft geen product.

De mooiste oplossing is om contact met elkaar op te nemen, misschien is er gewoon nog wat te regelen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
My Tec Master schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 14:10:
Op elke normale veiling zijn biedingen definitief en bindend, anders heeft het helemaal geen nut om veilingen te houden. Wat tweakers eigenlijk faciliteert is een biedings oorlog in voordeel van de verkoper. Natuurlijk is dit niet verkeerd, volgens mij werkt Marktplaats ook zo maar begrijp dat het wel eens gedoe op kan leveren. Netjes is anders namelijk, in dit soort gevallen. Mocht dit gebeuren op "officiële" veilingen dan is het inderdaad een soort oplichting of het niet nakomen van verplichtingen. Maar daarom inderdaad altijd even de regels doorlezen van een platform.
neen, je zit mis bij het gedacht dat het hier een veilingsite is...
enkel ebay is een veilingsite, en enkel bij hen is elk aanneembaar bod te voldoen - zowel als koper ben je dan verplicht te betalen, en als verkoper ben je verplicht tot levering. daarom ook dat je op ebay een eindatum/-tijdstip hebt en bij al de rest niet.
de rest - zoals markplaats, 2dehands, en tweakers V&A zijn zoekertjessite's...
en zij kunnen enkel ingrijpen als er daadwerkelijk schade is ondervonden bv: wel betaald, niet geleverd of verkeerd geleverd,.... en dan meestal enkel nog maar als er echt klacht is ingediend en bv de politie de gegevens komt opvragen van het zoekertje en bv de verkoper...
Verder faciliteren ze enkel maar een medium om koper en verkoper bij elkaar te brengen en eventueel een prijs af te spreken. Daarna is het geheel tussen koper/verkoper...
De koper kan het ook gewoon online laten staan tot in 2020 in de hoop nog betere prijzen te krijgen in de tussentijd. maw: absoluut geen 'veiling' hier, en dus ook niet de verplichtingen van koper/verkoper die daaraan vast hangen.

Je kunt 't best vergelijken met zoekertjes zoals in de krant: je kunt dan ook mailen/bellen met je bod, maar als de koper zegt: sorry te laag heb je de keuze: hoger bieden of contact opnemen met de volgende met een soortgelijk zoekertje...

[ Voor 6% gewijzigd door soulrider op 25-10-2014 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:41

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

sdk1985 schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 20:24:
[...]

Om dat je anders 30x een aanbod krijgt in deze vorm

10 euro
15 euro
16 euro
20 euro
23 euro
enz...

Nooit gezien op marktplaats?

Het idee is dat de koper niet precies weet vanaf welke prijs jij bereid bent het product te verkopen. Op die manier kan de koper namelijk meer geld bieden dan nodig is. Ga jij je minimum prijs instellen als vraagprijs dan weet iedereen direct dat ze niet meer hoeven te bieden dan dat. Aangezien iedereen ook nog graag wil afdingen sta je dan niet echt sterk als verkoper. Het is makkelijker om te doen alsof je toch echt 400 euro wil hebben en vervolgens iemand tegemoet komen.

Verder is het ,zoals al eerder terecht opgemerkt, altijd handig om in de advertentie te melden dat te lage boden niet geaccepteerd worden.
Dat is toch onzin? Als jij minimaal 400 wil hebben, ben je gewoon stom bezig om te laten beginnen bij 300. 'te laag' is alles vanaf je miniminum biedprijs en tot aan je 'wil ik ervoor hebben'. Het geeft allemaal maar irritatie bij koper (en uiteindelijk verkoper), ik negeer zulke advertenties bij voorbaat.

We zitten hier niet op een koeienmarkt waar je de veiling 'op gang' moet laten komen, mensen mogen bieden vanaf een minimum bedrag dat jij wil hebben, doe dat dan gewoon.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:20
Kan wel een hele uitleg gaan geven gebaseerd op game theory... Maar wellicht is het handiger als je de volgende keer bij de Mycom veilingen even live mee kijkt naar de biedingen.

Hint: Er gaan daar SSD's weg met verminderde garantie (3 maanden oid) voor een prijs die HOGER ligt dan de nieuwe 24 uurs levering van de mycom zelf. Dat is dan nog exclusief de "veilingskosten" die je achteraf OOK nog moet betalen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

SinergyX schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 22:25:
[...]

We zitten hier niet op een koeienmarkt waar je de veiling 'op gang' moet laten komen, mensen mogen bieden vanaf een minimum bedrag dat jij wil hebben, doe dat dan gewoon.
Waarom zou dat hier niet kunnen werken? En waarom boeit het? Iedere gebruiker hoort vooraf te weten dat veilingen niet bindend zijn. Als dat blijkbaar niet bij iedereen zo is dan heeft Tweakers wat te verbeteren, niet de individuele verkoper....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Goed, TS heeft aangegeven dat hij het nu snapt. Er is voldoende uitleg gegeven over hoe en wat. Het topic verzandt nu in allerlei gepraat over bijzaken. Dicht dus.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.