Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Ik heb een vraag voor de natuur/scheikundigen, hoe komt het dat wanneer ik honing in mijn thee laat lopen er geen enkele rimpeling zichtbaar is op het wateroppervlakte en dat wanneer ik thee inschenk er wel rimpelingen zijn en zelfs spetters.
En tot op heden heb ik dit fenomeen alleen gezien bij thee en honing, zijn er meer substanties die je in water kan gooien welke geen rimpels veroorzaken?

Filmpje:
[YouTube: http://youtu.be/lQ6ly5wWhvs]
Hij is nu nog VVS maar dit is YouTube aan het fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik denk omdat de viscositeit van de honing verandert wanneer het in aanraking komt met de hete thee (en onderweg ook al, door de hete lucht/waterdamp die opstijgt vanuit het kopje).

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 24-10-2014 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Het komt doordat honing heel anders is qua eigenschappen dan het water (thee = water :P ).
Honing heeft o.a. de eigenschap dat het 'aan elkaar plakt' (laten we zeggen; een combinatie van hoge viscositeit, chemische samenstelling met relatief grote moleculen, grote oppervlaktespanning). Honing zal niet snel opsplitsen in kleine druppels, een straaltje honing blijft het liefst onafgebroken bij elkaar.

Ik zie zo snel twee main redenen:
  1. Als je water in thee schenkt dan breekt je straaltje uit elkaar, of is in ieder geval niet zo netjes als de straal honing. Dat zorgt voor vrij chaotische manier van hoe de druppeltjes/straal in de thee komen, dat kan inderdaad voor spatters/rimpels zorgen. De honing is erg constant en stroomt niet chaotisch de thee in.
  2. Je schenkt de honing niet alleen veel netter/constanter, je schenkt ook veel langzamer. Als je in één keer een eetlepel honing in je thee laat vallen dan krijg je echt wel rimpels/druppels :P Maar in dit geval doe je het heel constant en rustig aan.
    Als je thee bij je thee schenkt dan gaat dan veel sneller (en dus ook nog eens chaotischer), door dat snelle inschenken verstoor je het oppervlak zodanig dat het gaat rimpelen en spatten. Wat je namelijk doet is telkens het oppervlak flink verstoren, op een chaotische manier --> rimpels + spatters.
Je kunt het behalve met honing ook proberen met alles dat het oppervlak niet flink en/of chaotisch verstoort. Oftewel: langzaam schenken met een constante en nette straal.
Ik zou zeggen: olijfolie etc.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janrotterdam
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-12-2023
*knip* svp onderbouwde bijdragen, geen flauwe oneliners.

[ Voor 77% gewijzigd door gambieter op 28-10-2014 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik sluit me bij sibylle aan; het komt doordat de straal honing niet doorbreekt. Als je naar het filmpje kijkt, zie je dat het water wél verstoord wordt, namelijk bij het eerste contact van het begin van de straal honing met het oppervlak. Het verschil met andere vloeistoffen is dat er bij honing maar één contactmoment is. Daarna is het effect van de straal niet veel anders dan dat van een roerstaafje.

Tegelijkertijd is het veel moeilijker om bv. met water hetzelfde effect te bereiken, want je moet dan dusdanig snel schenken dat het oppervlak verstoord wordt door de hoeveelheid water die bijgeschonken wordt (d.w.z. het oppervlak wordt verstoord door de beweging van het water eronder)

Ik voorspel dat, als je de straal honing periodiek onderbreekt, het oppervlak wél verstoord wordt.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;