Kun je een subwoofer gebrugged aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb achter me'n auto een 2-weg(stereo)JBL versterker hangen met daaraan 2 speakers..

Nou heb ik het idee dat de versterker meer aan kan dan de 2 groot-ovaal speakers alleen, ik wil dus een subwoofer gebrugged over de versterker aansluiten.
Hier bedoel ik mee de + vd subwoofer aan de + van het linkerkanaal aansluiten op de versterker, en de - van de subwoofer aan de - van het rechterkanaal van de versterker..

Kan dit ? of verlies je hiermee je stereo of wat dan ook ??

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

• Juicy
  • Laatst online: 22:14
Achter je auto ? Waarom niet in je auto ? ;)

Om trouwens antwoord te geven op je vraag; geen stereo meer als je dit zo zou doen !

-

• Pastinakel
  • Laatst online: 00:15

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Het kan wel maar effectief heb je dan twee boxen op je linkerkanaal (normaal + subwoofer) en eentje op je rechterkanaal (normaal). Waar je de - op aansluit maakt (meestal) namelijk niet uit.

Of je versterker het trekt ligt helemaal aan je versterker. Kijk daarvoor naar de impedantie die het stel boxen samen (normaal + subwoofer) oplevert (en dat is niet impedantie normaal + impedantie subwoofer!!).
Of het verstandig is een versterker asymmetrisch te belasten is een tweede...

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

• Wilde
  • Niet online
Mhh er was me verteld dat als je het over de 2 uitgangen doet, je dus je stereo wel behoudt... Niet dus :(

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 15:36
bij een subwoofer (lage tonen) praat je niet over stereo/mono. Lage tonen kun je niet plaatsen in een ruimte. M.a.w. je kunt niet horen waar een woofer in de ruimte staat, en als je het niet hoort maakt mono/stereo ook niet uit :)

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Dit heet trimode. Je stereo blijft gewoon behouden, alleen pak je met je sub maar een kant mee. Je versterker moet dit in ieder geval expliciet ondersteunen, mede omdat ie een 2 ohm load per kanaal gaat krijgen. Je sub moet je passief filteren, wat met de lage affiltering (80 Hz) redelijk grote (dure) componenten betekent. Bovendien moet het geluidsdrukniveau overeenkomen met je huidige ovaaltjes.

Trimode kan een goed resultaat geven, zolang je je rekenschap geeft van het bovenstaande en accepteert, dat een aparte versterker voor een sub met actieve filtering van ovalen en sub domweg beter is. Het is een relatief snelle en goedkope manier voor een subaansluiting, aleen je ovaaltjes krijgen harde klappen als je van plan bent te gaan boomen.
Pagina: 1