Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaVeFiSh
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-03 14:26
Ik ben op dit moment zoekende naar een andere baan en ben begonnen met solliciteren. Dus ik begon mijn arbeidswoorwaarden op te zoeken en met name de regels omtrent het opzegtermijn. In mijn laatste contract wordt gerefereerd naar een contract waarbij er een verkeerde datum staat. Dus in mijn geval heb ik in 2012 een contract getekend (salaris ophoging) waarbij ze alleen ingaan op de verhogen en qua voorwaarden verwijzen naar een contract uit 2010. Het probleem is dat er geen contract uit 2010 bestaat en vraag me dus nu af wat wettelijk van kracht is.

In mijn allerlaatste contract is vastgesteld dat ik een 2 maanden opzegtermijn heb, maar dit contract komt uit 2009 in het voorjaar en dat terwijl mijn collega's allemaal 1 maand hebben. Ik vraag me dus af of dat laatste contract (gezien de fout) wettelijk geldig is en of dan niet de wettelijke regels gehanteerd moeten worden. Ik hoop dat iemand mij daar opheldering over kan geven (deze vragen zijn nogal gevoelig om ze bij mijn HR afdeling neer te leggen op dit moment)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:32

_Arthur

blub

Wat staat er precies in, welke bewoording, omtrent de opzegtermijn? Staat er in dat jij een opzegtermijn van 2 maanden hebt en de werkgever 4 maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Idd, precieze inhoud zal belangrijk zijn.

Maar even voor de zekerheid: je wilt dus beargumenteren dat je in het geheel geen contractvoorwaarden hebt, behalve de loonsverhoging? Lijkt me geen houdbare strategie... Sowieso zou ik liever een langere opzegtermijn hebben, je hebt dan ook (meestal?) een langere ontslagtermijn.

Als de enige reden is dat je per bijv. 1 december wilt stoppen bij je werkgever, dan is dat bespreken misschien de betere weg.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:38
Ter info:
http://www.rijksoverheid....jn-geldt-bij-ontslag.html
Zelf ontslag nemen? 1 maand opzegtermijn

Als u zelf ontslag neemt, geldt altijd een opzegtermijn van 1 maand. Behalve als u dit anders heeft afgesproken in uw arbeidsovereenkomst.
Werkgever en werknemer kunnen zowel een kortere als een langere opzegtermijn voor de werknemer afspreken. Dit moet schriftelijk worden vastgelegd. Er bestaan geen specifieke regels voor verkorting van de opzegtermijn voor de werknemer. Voor verlenging gelden de volgende voorwaarden:
•de opzegtermijn kan worden verlengd met maximaal zes maanden;
•de opzegtermijn voor de werkgever moet ten minste twee keer zo lang zijn als die voor de werknemer.

Vanwege de regel dat de opzegtermijn voor de werkgever minstens twee keer die van de werknemer moet beslaand, is het bijvoorbeeld niet mogelijk om voor beide partijen een opzegtermijn van twee maanden af te spreken. Van deze voorwaarde kan alleen in de cao worden afgeweken. De opzegtermijn voor de werkgever kan echter nooit korter zijn dan die van de werknemer.
bron

Kijk vooral dus ook naar het stukje waarin staat dat de opzegtermijn voor werkgever tenminste 2 x die van de werknemer is. Beide moeten vaststaan en afgesproken zijn.

Overigens is goed overleg meestal handiger dan details uit onhandig opgestelde contracten proberen te ontcijferen. Heb je meteen gedoe, terwijl je met vakantiedagen of halve maanden etc er vaak al bent. Een werkgever kan zich afvragen hoeveel tijd nodig is voor overdracht vervanging van iemand die blijkbaar niet meer gemotiveerd is en een beslissing heeft genomen weg te gaan.
Een ander geval is het ‘met wederzijds goedvinden’ beëindigen van de arbeidsovereenkomst. Werkgever en werknemer hoeven dan de bepalingen over opzegtermijnen niet in acht te nemen; de arbeidsovereenkomst kan op elk willekeurig tijdstip worden beëindigd. Het is wel verstandig dit schriftelijk te doen

[ Voor 84% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-10-2014 09:23 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaVeFiSh
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-03 14:26
In mijn laatste juiste contract staat idd 2 maanden voor mij en 4 maanden voor mijn werkgever (dit lijkt wettelijk correct). Thanks voor de feedback alvast. Ik heb zojuist een mailtje gestuurd naar iemand van HR met de vraag of ze mijn huidige arbeidsvoorwaarden kunnen overhandigen. Mocht daar uitkomen dat ze in de veronderstelling zijn dat die 2 maanden van kracht is dan ga ik daar gewoon in mee want wil geen drama maken hierover. Maar het is voor mij wel belangrijk om hier zeker van te zijn omdat ik dit termijn wel zal moeten communiceren richting eventuele nieuwe werkgevers.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:32

_Arthur

blub

CaVeFiSh schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:02:
In mijn laatste juiste contract staat idd 2 maanden voor mij en 4 maanden voor mijn werkgever (dit lijkt wettelijk correct).
Dan zal je je aan die 2 maanden moeten conformeren. Tenzij je in goed overleg met je werkgever naar bijvoorbeeld 1 maand terug kan brengen. Maar dan moet je werkgever daar wel aan mee willen werken.
Pagina: 1