Kort vraagje: voor m'n vakantie heb ik een betalingsherinnering gehad voor de huur van zeg 1000 euro; ik was in de veronderstelling die betaald te hebben, maar blijkbaar dus niet (stom, geheel mijn fout) en nu ligt er een brief van een incassobureau op de mat. De hoofdsom die ze daar rekenen is echter 2000 euro, waarvan 15% kosten, vermoedelijk omdat deze maand huur er bij is opgeteld die ik ook nog moet betalen. Mag dat, of mag je alleen kosten rekenen over het oorspronkelijke bedrag waarvoor een herinnering is verstuurd? Verder natuurlijk stom, zondegeld...
Als ik het goed begrijp, moet je dus € 2.300 betalen?
Ik zou hen wijzen op deze fout, zsm € 2.150 overmaken en melden dat het daarmee voor je afgedaan is.
M.i. sta je hier redelijk sterk in, maar het is altijd een afwachten: verschil tussen recht hebben en recht krijgen, en hoeveel moeite je hiervoor moet doen.
Je hebt over de 2e nota geen aanmaning gehad (tenminste, daar ga ik van uit) cq, die aanmaning is nog geen 14 dagen geleden geweest, dus over dat tweede bedrag zou ik geen 15% betalen.Wanneer mogen incassokosten worden berekend?
Incassokosten mogen pas worden doorberekend nadat:
u te laat bent met betalen;
u voor de openstaande rekening eerst een aanmaning (herinnering) hebt gekregen;
u niet binnen 14 dagen na de aanmaning hebt betaald.
Ik zou hen wijzen op deze fout, zsm € 2.150 overmaken en melden dat het daarmee voor je afgedaan is.
M.i. sta je hier redelijk sterk in, maar het is altijd een afwachten: verschil tussen recht hebben en recht krijgen, en hoeveel moeite je hiervoor moet doen.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Verwijderd
Je zal meer informatie moeten geven sowieso. Voor die eerste betaling; hoeveel herinneringen / aanmaningen heb je gekregen? Hoe is het huidige bedrag (zie Ardana) opgebouwd? Wat voor partij hebben we het over? Is dat een reguliere verhuurder, of particulier, of?
Reguliere verhuurder. Ik heb een eerste herinnering voor 1000 eur huur gehad, 14 dagen betalen, anders kosten, etc, standaard goede, nette brief. Die ben ik vergeten te betalen, op vakantie gegaan, en nu een maand later (en dus ook een huurperiode later) krijg ik een brief van incasso voor 2000 +15% + btw + rente. Over die eerste 1000 wil ik best de kosten betalen, dat was immers duidelijk mijn fout, maar daar zonder melding de volgende maand bij op te tellen vond ik een beetje vreemd. Echter, ik lees wel dat als meerdere bedragen open staan dat als een transactie gerekend moet worden ("samengevoegde hoofdsom"). Vandaar dat ik me afvroeg of dit misschien normaal is? Ik bel ze nog even hoe het precies is opgebouwd, want dat kon niet buiten kantoortijden. Het is mij geheel niet duidelijk om welke maanden huur het gaat...
Zou ook kunnen dat het dan meteen goed is, maar alsnog vroeg ik me af wat de regels precies zijn uit nieuwsgierigheid. Ook heb ik liever niet meteen weer een aanmaning voor het volgende bedrag 
Overigens is er ook alleen melding gemaakt van de 15% (staffels) maar niet expliciet dat daar nog btw bij komt. Wordt dat impliciet als bekend verondersteld? Ik ben hier nog nooit zelf mee in aanraking gekomen, dus ik las de brief met verbazing
Overigens is er ook alleen melding gemaakt van de 15% (staffels) maar niet expliciet dat daar nog btw bij komt. Wordt dat impliciet als bekend verondersteld? Ik ben hier nog nooit zelf mee in aanraking gekomen, dus ik las de brief met verbazing
Ik heb dit ook wel eens meegemaakt bij mij vorig appartement. Ik weet niet wat de exacte regels zijn, en of het zo mag/moet. Maar ik heb gewoon 2 losstaande betalingen gedaan. De eerste inc. boete, de tweede gewoon "normaal" met het desbetreffende kenmerk. Nooit meer wat van gehoord.
En anders gewoon even opbellen? Situatie uitleggen, kan zijn dat ze dan nog coulant zijn en dit een keer door de vingers zien.
En anders gewoon even opbellen? Situatie uitleggen, kan zijn dat ze dan nog coulant zijn en dit een keer door de vingers zien.
War is the only proper school of the surgeon.
Verwijderd
Ja, met goede luim opbellen en vragen. Rechten kunnen altijd nog 
Als ik het zo lees willen ze mensen vooral stimuleren hun betalingen te doen. De rest is afschrikking. Steek daar op in.
Als ik het zo lees willen ze mensen vooral stimuleren hun betalingen te doen. De rest is afschrikking. Steek daar op in.
Omdat voor consumenten alle prijzen verplicht incl. vermeld moeten worden is mijn vermoeden dat die 15% ook incl. zou moeten zijn. 't lastige is alleen dat op huur voor zover ik weet geen BTW zit...Zoijar schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 23:42:
Reguliere verhuurder. Ik heb een eerste herinnering voor 1000 eur huur gehad, 14 dagen betalen, anders kosten, etc, standaard goede, nette brief. Die ben ik vergeten te betalen, op vakantie gegaan, en nu een maand later (en dus ook een huurperiode later) krijg ik een brief van incasso voor 2000 +15% + btw + rente. Over die eerste 1000 wil ik best de kosten betalen, dat was immers duidelijk mijn fout, maar daar zonder melding de volgende maand bij op te tellen vond ik een beetje vreemd. Echter, ik lees wel dat als meerdere bedragen open staan dat als een transactie gerekend moet worden ("samengevoegde hoofdsom"). Vandaar dat ik me afvroeg of dit misschien normaal is? Ik bel ze nog even hoe het precies is opgebouwd, want dat kon niet buiten kantoortijden. Het is mij geheel niet duidelijk om welke maanden huur het gaat...Zou ook kunnen dat het dan meteen goed is, maar alsnog vroeg ik me af wat de regels precies zijn uit nieuwsgierigheid. Ook heb ik liever niet meteen weer een aanmaning voor het volgende bedrag
Let even goed op dat je dit ook met de verhurende partij afstemt, het incassobureau neemt de vordering over, en met hen doe je dus op dat moment zaken, als je de ene maand overmaakt naar de verhuurder, en de andere naar het incassobureau kan dit vervelende gevolgen hebben. Belangrijkste advies, zo snel mogelijk contact openemen en aangeven dat je bereid bent te betalen, anders komen er nog meer kosten bij, en geloof me, tegen incassobureaus verlies je het gewoon.
Heb jij een overeenkomst met het incassobureau?
Zo nee dan ben je niet verplicht om incassokosten te betalen!
Gewoon de huur aan jouw huisbaas overmaken, dat is de enige partij waar jij een overeenkomst mee hebt. Daarna een brief naar het incassobureau dat je het niet eens bent met hun vordering omdat je de oorspronkelijke factuur betaalt hebt. Ook altijd bezwaar maken tegen de incassokosten. Daarna hebben ze geen poot meer om op te staan
In mijn studententijd kreeg ik ook wel eens zo'n incassobureau achter me aan, maar ik heb ze nog nooit betaalt. Gewoon altijd bezwaar maken op elk punt dat ze noemen, en natuurlijk wel de oorspronkelijke factuur betalen!
Edit
Incassobureaus zijn erg goed in bangmakerij, trap daar niet in. Je staat volledig in je recht als je niets aan ze betaalt maar daarvoor in de plaats dus de originele factuur betaalt. Het incassobureau zal dat niet leuk vinden want die leven van de incassokosten, maar dat zal jou niet zoveel uitmaken toch? Volgens de Nederlandse wet hoef je alleen iets te betalen als je een overeenkomst met een partij bent aangegaan. Regel alles schriftelijk en zeg nooit iets toe (ook niet mondeling).
Zo nee dan ben je niet verplicht om incassokosten te betalen!
Gewoon de huur aan jouw huisbaas overmaken, dat is de enige partij waar jij een overeenkomst mee hebt. Daarna een brief naar het incassobureau dat je het niet eens bent met hun vordering omdat je de oorspronkelijke factuur betaalt hebt. Ook altijd bezwaar maken tegen de incassokosten. Daarna hebben ze geen poot meer om op te staan
In mijn studententijd kreeg ik ook wel eens zo'n incassobureau achter me aan, maar ik heb ze nog nooit betaalt. Gewoon altijd bezwaar maken op elk punt dat ze noemen, en natuurlijk wel de oorspronkelijke factuur betalen!
Edit
Incassobureaus zijn erg goed in bangmakerij, trap daar niet in. Je staat volledig in je recht als je niets aan ze betaalt maar daarvoor in de plaats dus de originele factuur betaalt. Het incassobureau zal dat niet leuk vinden want die leven van de incassokosten, maar dat zal jou niet zoveel uitmaken toch? Volgens de Nederlandse wet hoef je alleen iets te betalen als je een overeenkomst met een partij bent aangegaan. Regel alles schriftelijk en zeg nooit iets toe (ook niet mondeling).
[ Voor 26% gewijzigd door pirke op 24-10-2014 10:04 ]
pirke, als je niet weet waar je over praat kan je beter niets zeggen. Wat je zegt klopt namelijk niet.
M.b.t. btw: Als de vordering uit handen is gegeven aan een incassobureau, en de eiser (de verhuurder) is niet btw-plichtig, dan mag er btw gerekend worden. Dit moet wel expliciet in de aanmaningsbrief vermeld worden.
Je mag zowel aan je verhuurder of aan het incassobureau betalen, maar je bent wel de incassokosten verschuldigd, zolang aan de wettelijke vereisten van de aanmaning is voldaan.
Wat betreft de 15% over €2000, dat is geen simpele kwestie. Wettelijk gezien moet de schuldeiser aanmaningen combineren om de kosten te minimaliseren, maar wanneer de tweede termijn vervallen is, ben je eigenlijk al de incassokosten over de eerste termijn verschuldigd. Aan de andere kant zou je dan een brief moeten krijgen voor die tweede maand huur, met een nieuwe 14-dagen termijn.
Maar je zit zelf wel goed als je alleen de incassokosten over €1000 betaalt, ervan uitgaande dat je over de tweede maand huur geen 14-dagentermijn hebt gekregen of nog daarbinnen zit.
Overigens mogen de incassokosten niet hoger zijn dan hier aangegeven: http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=95 Dat is niet 15%.
M.b.t. btw: Als de vordering uit handen is gegeven aan een incassobureau, en de eiser (de verhuurder) is niet btw-plichtig, dan mag er btw gerekend worden. Dit moet wel expliciet in de aanmaningsbrief vermeld worden.
Je mag zowel aan je verhuurder of aan het incassobureau betalen, maar je bent wel de incassokosten verschuldigd, zolang aan de wettelijke vereisten van de aanmaning is voldaan.
Wat betreft de 15% over €2000, dat is geen simpele kwestie. Wettelijk gezien moet de schuldeiser aanmaningen combineren om de kosten te minimaliseren, maar wanneer de tweede termijn vervallen is, ben je eigenlijk al de incassokosten over de eerste termijn verschuldigd. Aan de andere kant zou je dan een brief moeten krijgen voor die tweede maand huur, met een nieuwe 14-dagen termijn.
Maar je zit zelf wel goed als je alleen de incassokosten over €1000 betaalt, ervan uitgaande dat je over de tweede maand huur geen 14-dagentermijn hebt gekregen of nog daarbinnen zit.
Overigens mogen de incassokosten niet hoger zijn dan hier aangegeven: http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=95 Dat is niet 15%.
Sorry, dit is het slechtste advies. Nooit zeggen dat je bereid bent te betalen, nooit geld overmaken, nooit opbellen, alles schriftelijk, op elk punt bezwaar aantekenen en gewoon de originele factuur betalen zonder extra bijkomende kosten. Zolang jij niet instemt om extra kosten te betalen hoeft het niet!raptorix schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 09:08:
Belangrijkste advies, zo snel mogelijk contact openemen en aangeven dat je bereid bent te betalen, anders komen er nog meer kosten bij, en geloof me, tegen incassobureaus verlies je het gewoon.
Ik heb als student (en ook een paar keer daarna) op deze manier elke keer "gewonnen".
Als je dan aangeeft dat je de oorspronkelijke factuur betaalt hebt zullen ze proberen om alsnog kosten bij jou in rekening te brengen. Blijf ze vriendelijk en beleefd er op wijzen dat je het daar niet mee eens bent en dat je nooit een overeenkomst met hun bent aangegaan en dat je niet van plan bent om die kosten ooit te betalen. Laat ze maar moeilijke brieven en dreigementen en weet ik wat sturen, gewoon niks van aantrekken. Ze houden vanzelf op als ze door hebben dat je echt niet wilt betalen
Als jij dat gelooft ga je toch lekker incassokosten betalen? Ik heb zo'n 1000-2000 euro gewonnen door geen incassokosten te betalen, ik was geen brave student... Als bij elkaar zeker 10 bureaus op deze manier afgewimpeld.Sefyu schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:11:
pirke, als je niet weet waar je over praat kan je beter niets zeggen. Wat je zegt klopt namelijk niet.
Nogmaals: als jij geen overeenkomst met ze bent aangegaan hoef jij niet te betalen! Gewoon de originele factuur betalen.
Bijna elke keer dat ik op m'n werk zit heb ik contact met mensen die hetzelfde denken. Die krijgen nog één of twee brieven waarin we ze aansporen om de incassokosten te betalen, en daarna krijgen ze een dagvaarding.
De rechter veroordeelt ze vervolgens tot betaling, en voor je 't weet, wordt er beslag gelegd op hun loon en/of huisraad en zijn ze onnodig honderden euro's extra kwijt.
Je kan er natuurlijk voor kiezen om de incassokosten niet te betalen. Misschien kom je ermee weg, maar ik wijs erop dat het absoluut niet zeker is dat je hiermee wegkomt. Wettelijk gezien ben je namelijk gewoon verplicht die kosten te betalen. Voor een leek misschien niet direct duidelijk, maar dit volgt uit artikel 96 lid 2 sub c BW:
De rechter veroordeelt ze vervolgens tot betaling, en voor je 't weet, wordt er beslag gelegd op hun loon en/of huisraad en zijn ze onnodig honderden euro's extra kwijt.
Je kan er natuurlijk voor kiezen om de incassokosten niet te betalen. Misschien kom je ermee weg, maar ik wijs erop dat het absoluut niet zeker is dat je hiermee wegkomt. Wettelijk gezien ben je namelijk gewoon verplicht die kosten te betalen. Voor een leek misschien niet direct duidelijk, maar dit volgt uit artikel 96 lid 2 sub c BW:
samen met: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2012-141.htmlArtikel 96
1. Vermogensschade omvat zowel geleden verlies als gederfde winst.
2. Als vermogensschade komen mede voor vergoeding in aanmerking:
a. redelijke kosten ter voorkoming of beperking van schade die als gevolg van de gebeurtenis waarop de aansprakelijkheid berust, mocht worden verwacht;
b. redelijke kosten ter vaststelling van schade en aansprakelijkheid;
c. redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte.
Ik doelde met alle kosten, niet zozeer de incassokosten, maar de huur, voor de rest eens met je advies, mijn punt is meer dat je het niet moet laten versloffen, en eens om zoveel mogelijk schriftelijk te doen, en een logboek bij te houden met acties, dus ook als je belt, naam en tijd noteren van werknemers waar je mee gesproken hebt.pirke schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:14:
[...]
Sorry, dit is het slechtste advies. Nooit zeggen dat je bereid bent te betalen, nooit geld overmaken, nooit opbellen, alles schriftelijk, op elk punt bezwaar aantekenen en gewoon de originele factuur betalen zonder extra bijkomende kosten. Zolang jij niet instemt om extra kosten te betalen hoeft het niet!
Ik heb als student (en ook een paar keer daarna) op deze manier elke keer "gewonnen".
Als je dan aangeeft dat je de oorspronkelijke factuur betaalt hebt zullen ze proberen om alsnog kosten bij jou in rekening te brengen. Blijf ze vriendelijk en beleefd er op wijzen dat je het daar niet mee eens bent en dat je nooit een overeenkomst met hun bent aangegaan en dat je niet van plan bent om die kosten ooit te betalen. Laat ze maar moeilijke brieven en dreigementen en weet ik wat sturen, gewoon niks van aantrekken. Ze houden vanzelf op als ze door hebben dat je echt niet wilt betalen
op zich geld het volgende:
"koper" heeft met "verkoper" een dienstverleningsovereenkomst getekend, bijvoorbeeld huurcontract.
als het geld via incasso wordt geïncasseerd mag deze gestorneerd worden maar het dienstverleningsovereenkomst geld nog steeds en "verkoper" staat in zijn recht om zijn geld te verhalen.
dit moet wel via een procedure. sinds 2012 zijn er strakkere regels:
na 14 dagen herinneren en daarin vermelden dat er na 14 dagen incassokosten komen.
na in totaal 28 dagen mag er kosten worden gerekend met een minimum van € 40,- (ex btw ).
soms wordt dit in één keer bij de aanmaning gerekend maar om druk te houden bij de sommatie wordt dit meestal verdeeld over aanmaning en sommatie.
het maximum van het bedrag wordt gerekend via een staffel:
http://www.rechtspraak.nl...K)-vanaf-1-juli-2012.aspx
onder de 2500,- is dit max 15% van de openstaande kosten.
ik weet niet of je al een herinnering en (aparte) aanmaning hebt gekregen voor die 2de maand. zo niet dan weet ik niet zeker of dit bedrag automatisch erbij op geteld mag worden (wij doen dit niet )
maar bij 1000,- mag er dus al 150,- aan kosten erboven op worden geteld.
officieel zijn die de kosten van de "verkoper" en het is afhankelijk van het incasso contract met het incasso bureau of hij dit terug krijgt.
voor maand 1 wordt dit dus 1150
om niet weer kosten te krijgen voor de volgende maand moet dit ook worden betaald voor verlopen van gestelde termijn van eventuele herinnering van die maand. vandaar dat er waarschijnlijk al een brief kwam met daarin een bedrag 2150,-
als de 1150 niet wordt voldaan kan de "verkoper" naar de beminnelijke fase gaan bij de gerechtsdeurwaarder.
uit ervaring wordt bij kleine bedragen niet de stap genomen om naar de gerechtelijke fase te gaan.
mensen met principes zij hier uitzondering op en ik zou dit geen klein bedrag noemen.
De gerechtsdeurwaarder doet dit allemaal niet voor niets en zal dit ook verhalen bij de "koper". dus bovenop die 1150 en eventueel 1000 en dit zijn ook bedragen van 150 en hoger (ook weer afhankelijk van contract met "verkoper"en of de oorspronkelijke 150 bij de gerechtsdeurwaarder blijft )
edit: hou bij eventueel betalen rekening met verwerktijd van bank en "verkoper". dat wordt al gauw 2 werkdagen.
"koper" heeft met "verkoper" een dienstverleningsovereenkomst getekend, bijvoorbeeld huurcontract.
als het geld via incasso wordt geïncasseerd mag deze gestorneerd worden maar het dienstverleningsovereenkomst geld nog steeds en "verkoper" staat in zijn recht om zijn geld te verhalen.
dit moet wel via een procedure. sinds 2012 zijn er strakkere regels:
na 14 dagen herinneren en daarin vermelden dat er na 14 dagen incassokosten komen.
na in totaal 28 dagen mag er kosten worden gerekend met een minimum van € 40,- (ex btw ).
soms wordt dit in één keer bij de aanmaning gerekend maar om druk te houden bij de sommatie wordt dit meestal verdeeld over aanmaning en sommatie.
het maximum van het bedrag wordt gerekend via een staffel:
http://www.rechtspraak.nl...K)-vanaf-1-juli-2012.aspx
onder de 2500,- is dit max 15% van de openstaande kosten.
ik weet niet of je al een herinnering en (aparte) aanmaning hebt gekregen voor die 2de maand. zo niet dan weet ik niet zeker of dit bedrag automatisch erbij op geteld mag worden (wij doen dit niet )
maar bij 1000,- mag er dus al 150,- aan kosten erboven op worden geteld.
officieel zijn die de kosten van de "verkoper" en het is afhankelijk van het incasso contract met het incasso bureau of hij dit terug krijgt.
voor maand 1 wordt dit dus 1150
om niet weer kosten te krijgen voor de volgende maand moet dit ook worden betaald voor verlopen van gestelde termijn van eventuele herinnering van die maand. vandaar dat er waarschijnlijk al een brief kwam met daarin een bedrag 2150,-
als de 1150 niet wordt voldaan kan de "verkoper" naar de beminnelijke fase gaan bij de gerechtsdeurwaarder.
uit ervaring wordt bij kleine bedragen niet de stap genomen om naar de gerechtelijke fase te gaan.
mensen met principes zij hier uitzondering op en ik zou dit geen klein bedrag noemen.
De gerechtsdeurwaarder doet dit allemaal niet voor niets en zal dit ook verhalen bij de "koper". dus bovenop die 1150 en eventueel 1000 en dit zijn ook bedragen van 150 en hoger (ook weer afhankelijk van contract met "verkoper"en of de oorspronkelijke 150 bij de gerechtsdeurwaarder blijft )
edit: hou bij eventueel betalen rekening met verwerktijd van bank en "verkoper". dat wordt al gauw 2 werkdagen.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Ik hoop dat je ooit zelfstandig ondernemer wordt...pirke schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:14:
[...]Sorry, dit is het slechtste advies. Nooit zeggen dat je bereid bent te betalen, nooit geld overmaken, nooit opbellen, alles schriftelijk, op elk punt bezwaar aantekenen en gewoon de originele factuur betalen zonder extra bijkomende kosten. Zolang jij niet instemt om extra kosten te betalen hoeft het niet!
Er zit wel wat in. Je betaalt een rekening niet, en het dossier wordt door de schuldeiser doorgestuurd naar een incassobureau. Niet dat ze kwaadwillend zijn; ze willen gewoon hun geld zien. En als je dan de originele factuur betaald, dan kunnen ze dat onverschuldigd naar je terugboeken. Dat heb ik overigens wel eens zien gebeuren. Maar goed, het was hun om het geld te doen, en als ze de betaling accepteren, dan kunnen ze niet anders dan het dossier in te trekken bij het incassobureau.
Het incassobureau, intussen, zit nog met de brokken. Ze hebben arbeid verricht, die wel degelijk incasseerbaar zijn bij de schuldenaar (sic). En ze zullen best proberen daar achteraan te gaan. Afhankelijk van de situatie kunnen ze een gerechtelijke vordering doen. Maar ja, die zijn duur en arbeids intensief. En als de schuldenaar armlastig blijkt te zijn, dan vis je nog achter het net. Dus, ja, er bestaat - tot een bepaald bedrag - een kans dat het incassobureau de kosten gewoon afschrijft.
Garantie, echter, tot aan de voordeur. Kans is groot dat - mocht het bedrag te groot worden - dat je gewoon je bakkes mag tonen aan een kantonrechter. En nu wil ik niet bepaald zeggen dat incasserend Nederland lievertjes zijn, maar deze systematiek is ook wel erg randje hoor. Of, naar mijn smaak, ver er overheen.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Ben ik in het verleden geweest, en in de toekomst misschien weer...Helixes schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:59:
[...]
Ik hoop dat je ooit zelfstandig ondernemer wordt...
Normaliter betaal je natuurlijk je facturen op tijd, maar als er om wat voor reden dan ook eens wat doorheen glipt (vakanties ofzo), dan heb je op de eerste plaats gewoon een betalingsverplichting richting de oorspronkelijke verkoper. Dat hij kosten maakt of laat maken via zo'n incassobureau dat is zijn risico.
Misschien heb ik elke keer geluk gehad, dat zou kunnen. Zeker als ik lees dat andere mensen maar zo snel mogelijk hun geld naar het incassobureau brengen om er van af te zijn. Dat zijn veel lucratievere klanten / slachtoffers dan iemand die de extra gemaakte kosten niet wil betalen.
Dit is niet juist. De schuldeiser kan en mag al direct op het moment dat de schuldenaar in gebreke is een 14-dagen brief versturen. Dus als je je huur vóór de 1e van de maand moet betalen, dan mag de verhuurder al een 14-dagen brief versturen op de 1e van de maand. Die ontvang je (meestal) de 2e. Vervolgens moet je binnen 14 dagen de kosten betalen, anders raak je ook de incassokosten verschuldigd. D.w.z. vóór de 16e betalen.gr8-jen schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:46:
In de praktijk sturen bedrijven eerst nog "gewone" aanmaningen, maar dat is niet verplicht.
Verwijderd
Als ondernemer kan je gewoon een no cure no pay incassobureau inschakelen. Lukt het niet? Betaal je ook niks. Lukt het wel? Dan krijg je iets minder terug dan de oorspronkelijke factuur vaak waarbij de meerprijs (Dus laten we zeggen, 150 originele somma, 190 voor debiteur) voor incassobureau wordt.Helixes schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:59:
[...]
Ik hoop dat je ooit zelfstandig ondernemer wordt...
Er zit wel wat in. Je betaalt een rekening niet, en het dossier wordt door de schuldeiser doorgestuurd naar een incassobureau. Niet dat ze kwaadwillend zijn; ze willen gewoon hun geld zien. En als je dan de originele factuur betaald, dan kunnen ze dat onverschuldigd naar je terugboeken. Dat heb ik overigens wel eens zien gebeuren. Maar goed, het was hun om het geld te doen, en als ze de betaling accepteren, dan kunnen ze niet anders dan het dossier in te trekken bij het incassobureau.
Het incassobureau, intussen, zit nog met de brokken. Ze hebben arbeid verricht, die wel degelijk incasseerbaar zijn bij de schuldenaar (sic). En ze zullen best proberen daar achteraan te gaan. Afhankelijk van de situatie kunnen ze een gerechtelijke vordering doen. Maar ja, die zijn duur en arbeids intensief. En als de schuldenaar armlastig blijkt te zijn, dan vis je nog achter het net. Dus, ja, er bestaat - tot een bepaald bedrag - een kans dat het incassobureau de kosten gewoon afschrijft.
Garantie, echter, tot aan de voordeur. Kans is groot dat - mocht het bedrag te groot worden - dat je gewoon je bakkes mag tonen aan een kantonrechter. En nu wil ik niet bepaald zeggen dat incasserend Nederland lievertjes zijn, maar deze systematiek is ook wel erg randje hoor. Of, naar mijn smaak, ver er overheen.
Echter wanneer een debiteur niet betaald, kan je dus overgaan tot andere stappen, beeindiging van diensten tot aan dagvaarden aan toe.
Nu is dagvaarden over 150 euro te verwaarlozen, maar vanaf 2000 euro wel weer aantrekkelijk.
Ja, en in die verplichting is dus verzaakt, de discussie is alleen, wanneer mag een bedrijf een incassobureau inschakekelen, en welke kosten mag deze in kaart brengen? En daar zal gerust wel uitgebreide jurispredentie over bestaan.pirke schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 11:21:
[...]
Ben ik in het verleden geweest, en in de toekomst misschien weer...
Normaliter betaal je natuurlijk je facturen op tijd, maar als er om wat voor reden dan ook eens wat doorheen glipt (vakanties ofzo), dan heb je op de eerste plaats gewoon een betalingsverplichting richting de oorspronkelijke verkoper. Dat hij kosten maakt of laat maken via zo'n incassobureau dat is zijn risico.
Misschien heb ik elke keer geluk gehad, dat zou kunnen. Zeker als ik lees dat andere mensen maar zo snel mogelijk hun geld naar het incassobureau brengen om er van af te zijn. Dat zijn veel lucratievere klanten / slachtoffers dan iemand die de extra gemaakte kosten niet wil betalen.
Een bedrijf mag een incassobureau inschakelen wanneer ze dat willen. Ze kunnen zelfs de facturering door een incassobureau laten doen.
Welke kosten in rekening gebracht mogen worden, en wanneer dat mag, is al lang bekend en heel duidelijk. Zie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2012-141.html en http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=50
Welke kosten in rekening gebracht mogen worden, en wanneer dat mag, is al lang bekend en heel duidelijk. Zie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2012-141.html en http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=50
er is een wettelijke betaaltermijn van 30 dagen. je kan wel direct een aanmaning versturen maar dan moet je daarin vermelden dat deze klant 30 dagen te tijd krijgt om te betalenSefyu schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 11:23:
[...]
Dit is niet juist. De schuldeiser kan en mag al direct op het moment dat de schuldenaar in gebreke is een 14-dagen brief versturen. Dus als je je huur vóór de 1e van de maand moet betalen, dan mag de verhuurder al een 14-dagen brief versturen op de 1e van de maand. Die ontvang je (meestal) de 2e. Vervolgens moet je binnen 14 dagen de kosten betalen, anders raak je ook de incassokosten verschuldigd. D.w.z. vóór de 16e betalen.
In de praktijk sturen bedrijven eerst nog "gewone" aanmaningen, maar dat is niet verplicht.
daarom wordt er in praktijk nar 14 dagen een aanmaning zonder kosten verstuurd (herinnering) en 14 dagen daarna weer een aanmaning met daarin 14 dagen de tijd.
tussen herinnering en aanmaning zit in de praktijk weer respijt van een paar dagen om betalingen te verwerken waardoor je aan de wettelijke 30 dagen komt.
EIDT: je kan hierbij afwijken maar dan hebben we in de praktijk een incasso bureau die moeilijk doat waardoor je alsnog de procedure van daar voor moet starten van herinneren en aanmanen.
[ Voor 7% gewijzigd door gr8-jen op 24-10-2014 11:48 ]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Fout. De betalingstermijn kom je overeen met de schuldeiser. Als je afspreekt om binnen twee dagen te betalen, dan moet je binnen twee dagen betalen. Zodra die termijn om is, ben je in gebreke en mag de schuldeiser een 14-dagenbrief versturen.
oke,
anders geformuleerd:
indien niet op factuur vermeld is het 30 dagen
maar je mag ook weer niet zeggen dat deze binnen 2 dagen betaald moet worden.
o.a. wegens tijd die het kost om post te versturen en om betalingen te verwerken.
in praktijk wordt dit op 14 dagen gezet. dit omdat als de factuur uiteindelijk gerechtelijk komt de rechter vervolgens zal bepalen dat de incassokosten niet betaald hoeven te worden wegens onredelijke betaaltermijn (als het inccasso bureau dit al zal accepteren).
anders geformuleerd:
indien niet op factuur vermeld is het 30 dagen
maar je mag ook weer niet zeggen dat deze binnen 2 dagen betaald moet worden.
o.a. wegens tijd die het kost om post te versturen en om betalingen te verwerken.
in praktijk wordt dit op 14 dagen gezet. dit omdat als de factuur uiteindelijk gerechtelijk komt de rechter vervolgens zal bepalen dat de incassokosten niet betaald hoeven te worden wegens onredelijke betaaltermijn (als het inccasso bureau dit al zal accepteren).
de kosten mogen alleen over de factuur gerekend worden waarover een nakomingsbrief verzonden is; ergo alleen over de factuur waarover je een herinnering gestuurd gekregen hebt.
Lees de brief nog eens goed;
Vaak is het zo met verhuurders dat ze, vanaf verzuim, de lopende huur ook door het incassobureau laten incasseren. Die sturen dan vaak een brief met de achterstallige factuur, 15% wettelijke incassokosten, de opgehoogde maandtermijn én een notie dat wanneer je ook die nieuwe termijn niet betaald, de incassokosten worden opgehoogd met 15% over de tweede termijn.
Wettelijk gezien moet je de incassokosten over de eerste factuur betalen en die over de tweede niet als je daar nu pas voor het eerst een bericht over gekregen hebt.
In een rechtzaak zul je gewoon het bokje zijn vwb bovenstaand verhaal mits je een verdomd goed verhaal houdt.
Lees de brief nog eens goed;
Vaak is het zo met verhuurders dat ze, vanaf verzuim, de lopende huur ook door het incassobureau laten incasseren. Die sturen dan vaak een brief met de achterstallige factuur, 15% wettelijke incassokosten, de opgehoogde maandtermijn én een notie dat wanneer je ook die nieuwe termijn niet betaald, de incassokosten worden opgehoogd met 15% over de tweede termijn.
Wettelijk gezien moet je de incassokosten over de eerste factuur betalen en die over de tweede niet als je daar nu pas voor het eerst een bericht over gekregen hebt.
In een rechtzaak zul je gewoon het bokje zijn vwb bovenstaand verhaal mits je een verdomd goed verhaal houdt.
¯\_(ツ)_/¯
Leuk voor jou - maar de wet staat toe dat wettelijke rente en incassokosten mogen aangerekend worden.pirke schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:14:
[...]
Sorry, dit is het slechtste advies. Nooit zeggen dat je bereid bent te betalen, nooit geld overmaken, nooit opbellen, alles schriftelijk, op elk punt bezwaar aantekenen en gewoon de originele factuur betalen zonder extra bijkomende kosten. Zolang jij niet instemt om extra kosten te betalen hoeft het niet!
Dat je er een paar keer mee bent weggekomen wil niks zeggen - dat toont gewoon aan dat ze geen rechtszaak willen beginnen.
Maar er zijn bedrijven die zelfs voor 1 euro principieel een zaak starten => in dat geval wordt die 1 euro heel snel, heel wat duurder .. en wees gerust, als die 1 euro terecht is dan ga je moeten ophoesten.
Men kan zowel incassokosten als wettelijke rente in rekening brengen.
Zie: http://www.photonmagazine...-nieuwe-wettelijke-kaders
Bedankt voor het advies van iedereen, maar ik heb maar gewoon betaald... Heb met beide partijen gesproken, beide vond ik redelijk onbeschoft en niet welwillend overkomen, dus met die mensen heeft het geen nut verder in discussie te gaan (ja, je bent te, laat heh, dan moet je betalen...alsof ze zelf nooit iets vergeten zijn) Beide vertelden me dat de huur een lopende schuld is en er alleen een aanmaning verstuurd hoeft te worden voor de eerste termijn. Vervolgens de bangmakerij dat als ik nog even wacht 1 november er ook bij geteld wordt. Uitgelegd dat ik prima de kosten over de eerste maand wil betalen en het geld direct overmaak, maar exact hetzelfde antwoord dat het een lopende schuld is, geen vriendelijke uitleg oid... ach, stik er dan maar in.
Toch blijf ik het wel vreemd vinden dat je dus bv. nu 14 october een 1ste herinnering kan sturen, dan 6 weken kan wachten, niets verder informeren, en dan 2 maanden met 15% incasseren. Rare gang van zaken, maar ik geloof wel dat het wel zal mogen. Natuurlijk zat ik fout door een rekening te vergeten, maar als men de moeite had genomen om bijvoorbeeld 30 seconden aan een belletje te besteden hadden ze het het volgende uur op hun rekening gehad. Blijkbaar teveel moeite. 6 weken stilzwijgen wachten en dan een incassobureau contacteren was makkelijker. Helaas is de samenleving niet meer zo het communiceren en accepteren dat iemand anders ook wel eens een fout maakt. Liever meteen een jurist. (ook vind ik de "kosten" belachelijk hoog trouwens, voelt meer als 'punitive damages')[/rant]
Toch blijf ik het wel vreemd vinden dat je dus bv. nu 14 october een 1ste herinnering kan sturen, dan 6 weken kan wachten, niets verder informeren, en dan 2 maanden met 15% incasseren. Rare gang van zaken, maar ik geloof wel dat het wel zal mogen. Natuurlijk zat ik fout door een rekening te vergeten, maar als men de moeite had genomen om bijvoorbeeld 30 seconden aan een belletje te besteden hadden ze het het volgende uur op hun rekening gehad. Blijkbaar teveel moeite. 6 weken stilzwijgen wachten en dan een incassobureau contacteren was makkelijker. Helaas is de samenleving niet meer zo het communiceren en accepteren dat iemand anders ook wel eens een fout maakt. Liever meteen een jurist. (ook vind ik de "kosten" belachelijk hoog trouwens, voelt meer als 'punitive damages')[/rant]
Ik heb ook zo'n huurbaas gehad in het verleden, en bij een eerste vergeten rekening kwam inderdaad na een paar weken de deurwaarder aan de deur ( goede oude tijd )Zoijar schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 20:35:
(ja, je bent te, laat heh, dan moet je betalen...alsof ze zelf nooit iets vergeten zijn)
Ook contact gezocht met de woonstichting, en die waren niet echt klantvriendelijk te noemen.
De onbeschofte behandeling heeft mij op het randje gezet, ik zorgde voor tijdige betaling van mijn huur, maar ELK wissewasje zocht ik uit, en ging ik verhalen bij de verhuurder.
lekkende leiding, scheef wandje in de douche, zelfs een loszittend raampje heb ik aangemeld, schriftelijk MET verwachte antwoordtijd en navolging daar op.
Uiteindelijk waren ze best blij met mijn verhuizing, denk ik, en de opvolgende bewoners ook, die hadden een perfect appartement
Ik snap je punt volledig, maar als er na 6 weken nog geen geld binnen is, zou ik als bedrijf zijnde ook achter mijn geld aan gaan. Je bent namelijk de verplichting aangegaan om te betalen.Zoijar schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 20:35:
Bedankt voor het advies van iedereen, maar ik heb maar gewoon betaald... Heb met beide partijen gesproken, beide vond ik redelijk onbeschoft en niet welwillend overkomen, dus met die mensen heeft het geen nut verder in discussie te gaan (ja, je bent te, laat heh, dan moet je betalen...alsof ze zelf nooit iets vergeten zijn) Beide vertelden me dat de huur een lopende schuld is en er alleen een aanmaning verstuurd hoeft te worden voor de eerste termijn. Vervolgens de bangmakerij dat als ik nog even wacht 1 november er ook bij geteld wordt. Uitgelegd dat ik prima de kosten over de eerste maand wil betalen en het geld direct overmaak, maar exact hetzelfde antwoord dat het een lopende schuld is, geen vriendelijke uitleg oid... ach, stik er dan maar in.
Een telefoontje plegen over dit soort dingen doen ze niet, aangezien het gewoon schriftelijk gaat.
Je hebt het hier natuurlijk ook niet over 50 euro wat 'vergeten' is, maar meteen over 1000 euro.
Is het niet een mogelijkheid om de betalingen in het vervolg via Automatische Incasso te doen? krijg je ook geen gezeik meer en ben je er meteen van af. De kans is alleen maar groter dat het vergeten wordt op het moment dat je dit zelf dient over te maken.
Hangt van je stijl af. Bij ons bedrijf (mkb) wordt er, na de aanmaning, gewoon even vriendelijk over gebeld, zo van 'Hee, is het je misschien ontschoten? Kan gebeuren hoor, maar maak het maar even over dan is er niks aan de hand'. Na een weekje nog niks, dan gaat de laatste aanmaning de deur uit. Ook daarna wordt er nog even gebeld: 'Niet om het één of ander, maar wat is je plan nu? Mogen we het geld nog tegemoet zien?'. Lukt dat nog niet: incassobureau. Meestal is het een gevalletje van vergeten, te druk, soms schaamteloos proberen te rekken o.i.d., maar men betaalt na het belletje veelal dezelfde dag nog. Dit gaat dan over rekeningen van een paar honderd tot zeg 10.000 euro. Gewoon vriendelijk en menselijk blijven, meedenken waar nodig.MartijnAbel schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 23:21:
[...]
Ik snap je punt volledig, maar als er na 6 weken nog geen geld binnen is, zou ik als bedrijf zijnde ook achter mijn geld aan gaan. Je bent namelijk de verplichting aangegaan om te betalen.
Een telefoontje plegen over dit soort dingen doen ze niet, aangezien het gewoon schriftelijk gaat.
Je hebt het hier natuurlijk ook niet over 50 euro wat 'vergeten' is, maar meteen over 1000 euro.
Is het niet een mogelijkheid om de betalingen in het vervolg via Automatische Incasso te doen? krijg je ook geen gezeik meer en ben je er meteen van af. De kans is alleen maar groter dat het vergeten wordt op het moment dat je dit zelf dient over te maken.
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Idd, zover ik weet gaan de meeste mkb's er op zo'n manier mee om, te snel een incassobedrijf inschakelen kan ook een negatief effect hebben. Als ik op de manier van TS een rekening te laat betaal en ze komen meteen met een incassobedrijf aanzetten doe ik waarschijnlijk geen zaken meer met dat bedrijf.
Kan zijn dat het bedrijf al vaker last heeft gehad van wanbetalers.rty schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 23:54:
Idd, zover ik weet gaan de meeste mkb's er op zo'n manier mee om, te snel een incassobedrijf inschakelen kan ook een negatief effect hebben. Als ik op de manier van TS een rekening te laat betaal en ze komen meteen met een incassobedrijf aanzetten doe ik waarschijnlijk geen zaken meer met dat bedrijf.
Dan wordt je gewoon zo. Vergeet niet dat door de crisis meer en meer particulieren niet/veel later betalen. Veel leveranciers verwachten ook dat je vooraf betaalt voordat jij een product aan krijgt => als iemand dan niet / te laat betaald zit je al vrij snel met cash flow problemen.
Bij een verhuurder kan ik me perfect voorstellen dat die al een paar keer met lastige huurders heeft gezeten, dan is het direct inschakelen van een incasso financieel mogelijk interessanter + het spaart jezelf weer een hoop gedoe uit.
Pagina: 1