Thuisserver ~ 1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• kevinjansen_
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-01 21:02
Beste tweakers,

Zoals de titel al aangeeft wil ik graag een thuisserver opzetten. (prijs rond de 700 Max 1000 euro)
Deze wil ik voornamelijk gebruiken voor het hosten van minecraft servers. (ongeveer 4 stuks)
De servers zullen niet heel erg belast worden en het is vooral voor een kleine vriendengroep. (Max 5 mensen gelijktijdig aanwezig op 1 server)
Ik weet dat minecraft servers best veel geheugen verbruiken dus daar heb ik met het onderstaande opzet ook al rekening mee gehouden.
Verder wil ik de server gebruiken voor handigheidjes in de thuisomgeving.
Ik denk hierbij aan: Het maken van back-ups, het downloaden van updates en daarna distribueren naar de gebruikers in het netwerk.
De gebruikers in het netwerk (thuisomgeving) waarvan back-ups gemaakt moeten worden, zijn allemaal Windows clients, dus dan lijkt het me verstandig om er een Windows Server OS op te zetten.
Verder lijkt mij de mogelijkheid voor Windows Server Update Services ook wel leuk om de bandbreedte te optimaliseren.
Ik ben zelf een ICT student en heb al enig wat ervaring met Windows server maar alle tips en tricks m.b.t. het configureren en installeren zijn altijd welkom!
Hieronder wil ik graag een overzichtje maken van wat ik al in gedachten had, indien jullie op of aanmerkingen hebben dan hoor ik dat graag!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590S Boxed€ 183,-€ 183,-
1Gigabyte GA-H97N-WIFI€ 103,-€ 103,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 27,95€ 27,95
1G.Skill RipjawsX F3-12800CL9Q-16GBXM€ 151,56€ 151,56
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 65,95€ 65,95
1Samsung 850 series Pro 256GB€ 151,50€ 151,50

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk wordt de server gebruikt voor het hosten van minecraft servers (bij voorkeur 4) Verder wil ik de server ook nog gebruiken voor het maken van back-ups in de thuisomgeving en het uitrollen van windows updates naar de Windows clients. (WSUS)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 700 maar maximum 1000

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heel specifiek kan ik hier niet echt over zijn maar ik heb nog een kast van een oude Medion die denk ik wel geschikt is, iendien iemand een leukere kast weet dan hoor ik dat graag! foto van de kast die ik op dit moment in het bezit heb volgt nog.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zeker voldoende opslag, een SSD is een must voor het OS verder denk ik aan een aantal TB aan opslag (iemand suggesties voor een schatting?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In principe niet, maar ik ben zelf erg gesteld op Intel, Nvidia en asus. (niet echt heel relevant voor dit project lijkt me)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij komt in een kast op de slaapkamer te staan dus hij mag het liefste niet al te veel geluid produceren. Qua energiekosten is het niet echt een probleem maar het zou fijn zijn om dit zo energiezuinig mogelijk te houden (ook hierbij denkend aan een mooie stille voeding)

Ga je overklokken?
Ik weet niet of dit voor een server efficiënt is maar indien het aanbevolen is wil ik daar wel naar kijken

Ik hoop dat ik jullie hierbij een leuke indruk heb gegeven over wat ik nu precies in gedachte heb.
Hopenlijk hebben jullie nog leuke aan en/of opmerkingen en advies.

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-03 15:39
Waarom heb je gekozen voor een S-variant van je processor?

Bovendien kan je beter voor de Crucial MX100 256GB SSD gaan, goedkoper, heeft stroomuitval-bescherming en heeft 6 GB meer :D En heb je Wifi echt nodig? Kabel is veel stabieler en heeft hogere snelheden, is zeker handig bij servers (in dit geval gameservers). Wil je echt Wifi, koop dan een simpel USB-dingetje.

Je mama-bordje is trouwens Mini-ITX en ondersteunt geen 4x DDR3, maar 2x DDR3, dus je zal voor iets als pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU moeten gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door iBugged op 23-10-2014 15:57 ]

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:39

thof

FP ProMod
Het gekozen geheugen gaat helaas niet werken met het gekozen moederbord. Het geheugen bestaat uit 4 modules van 4GB, waar het moederbord slechts 2 geheugen sloten heeft.

Vanwaar de keuze voor een aftermarket CPU koeler? Is dat puur i.v.m. geluid?

Eens met hierboven over SSD en WiFi.

[ Voor 4% gewijzigd door thof op 23-10-2014 16:01 ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ssd en wifi ik mis hier eigenlijk vooral ook opslag, ik weet niet wat voor os je denkt te gaan draaien , maar mocht je bijv openmediavault ofzo installeren, kun je daar prima ook minecraft onder draaien, en heb je gelijk tal van andere zaken tot je mogelijkheden zoals bijv nas-taken.

• henkjan1995
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-01-2025
Dit systeem is snel genoeg voor je taken. Installeer ESXi erop en je kan gemakkelijk meerdere VM's aanmaken. Neem voor bijvoorbeeld iedere minecraft server een individuele VM met Linux en dan kan je daarnaast altijd nog andere VM's bijmaken. Een grote SSD erin gestopt, aangezien bij een groot aantal VM's de HDD nog wel vaak een bottleneck is.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130T Boxed€ 109,99€ 109,99
1MSI H97 GUARD-PRO€ 82,95€ 82,95
1Cooler Master Silencio 452€ 52,95€ 52,95
1Intel PRO/1000 GT Netwerk PCI Adapter low profile€ 23,32€ 23,32
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 122,95€ 122,95
1Crucial MX100 512GB€ 179,50€ 179,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 571,66

XPS17 l702x 2670qm, 12GB, 128GB SSD, 500GB HDD, GT555m

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Denk eens compleet een andere kant op en kijk eens naar een Intel NUC. De i5 versie kan ook 16 GB geheugen aan, je kunt er een WiFi module en een mSATA SSD in plaatsen. Als je de H variant neemt, kun je er ook nog een 2.5" HDD (of een tweede SSD) in plaatsen. Dan heb je een compact, stil en energiezuinig systeem.

* MegaTronics heeft er zelf twee in gebruik,

[ Voor 18% gewijzigd door MegaTronics op 23-10-2014 16:37 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• kevinjansen_
Mensen, bedankt voor jullie snelle reacties!

Graag wil ik nog enig wat toelichting geven.

Er is specifiek voor wifi gekozen als fallback optie.
Het doel van de server is dat deze continu online blijft, daarom heb ik ook al een UPS-je en bepaalde andere apparaten hangen al een tijdje aan een UPS (modem en routers)
Mocht het internet zelf het begeven dan heeft de server ook nog de mogelijkheid het verkeer via een 4G router te routeren.
Wat betreft de optie voor een Crucial SSD is nog wel interessant, aangezien deze een stroomuitval-bescherming heeft, maar aangezien er een UPS achter zit is dit wellicht weer irrelevant...
De Samsung SSD heeft dan weer 10 jaar garantie..
Ik moet wel toegeven dat ik een domme fout heb gemaakt qua geheugenkeuze :$
Verder zie ik nog dat veel mensen een alternatief OS voorstellen...
Ik wil deze echter in een Windows omgeving gaan gebruiken zodat ik ook Windows services kan draaien die de clients weer gaan ondersteunen met WSUS en automatische backup.
De clients zijn 3 Windows laptops en 1 Windows tablet (in de toekomst nog 1 windows PC)
Wat betreft het genoemde punt over opslag is nog nader te overzien.
Ik heb een medion kast nog staan op zolder met daar bovenop een mooie bay voor een externe HDD die ik erbij heb. Dat is dus al 2 TB erbij, voor de rest denk ik nog een extra 2 TB toe te voegen.

Ik heb bij deze een nieuwe list samengesteld, waarbij ik het geheugen :$ en de koeler aangepast heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590S Boxed€ 183,-€ 183,-
1Gigabyte GA-H97N-WIFI€ 100,-€ 100,-
1be quiet! Dark Rock Advanced C1€ 45,95€ 45,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 122,95€ 122,95
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 65,95€ 65,95
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 149,93€ 149,93

Nogmaals heel erg bedankt voor de feedback en hopelijk zijn er nog mensen met andere ideeën / suggesties.
Mocht ik definitief een keuze gemaakt hebben dan laat ik dat zeker weten en zal ik ook een nieuw topic maken met daarbij de voortgang van de bouw.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Er is specifiek voor wifi gekozen als fallback optie.
Het doel van de server is dat deze continu online blijft, daarom heb ik ook al een UPS-je en bepaalde andere apparaten hangen al een tijdje aan een UPS (modem en routers)
Mocht het internet zelf het begeven dan heeft de server ook nog de mogelijkheid het verkeer via een 4G router te routeren.
Hoe ga je dat regelen dan? Want als jouw internetverbinding uitvalt, dan worden hoe dan ook jouw clients uit het systeem gegooid. Back-up 4G verbinding of niet..
Verder zie ik nog dat veel mensen een alternatief OS voorstellen...
Mensen stellen ESXi voor. Dat is alleen een Hypervisor. Hier kan je gewoon weer Windows Server op draaien :) Het geeft je alleen de flexibiliteit om meerdere besturingssystemen naast elkaar te draaien.

En met Veeam kan je dan mooi back-ups draaien van je VM's :) En belangrijker: snel restoren indien er iets mis is.

Overigens kan Windows Server dit ook gewoon met Hyper-V. De ingebouwde Server Back-up functionaliteit kan dan ook back-ups maken van je VM's.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-03 08:34
MegaTronics schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 16:32:
Denk eens compleet een andere kant op en kijk eens naar een Intel NUC. De i5 versie kan ook 16 GB geheugen aan, je kunt er een WiFi module en een mSATA SSD in plaatsen. Als je de H variant neemt, kun je er ook nog een 2.5" HDD (of een tweede SSD) in plaatsen. Dan heb je een compact, stil en energiezuinig systeem.

* MegaTronics heeft er zelf twee in gebruik,
Ik ga hier volledig in mee. Ik heb zelf 3 nuc werkende.
1x N2820 met 4gb als backup
1x 3217u als MediaCenter
1x 34010 als windows2012R2 (test-lab) server.

Verbruiken bijna geen stroom en zijn makkelijk op te bergen

• kevinjansen_
Glashelder schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 09:57:
[...]

Hoe ga je dat regelen dan? Want als jouw internetverbinding uitvalt, dan worden hoe dan ook jouw clients uit het systeem gegooid. Back-up 4G verbinding of niet..
Ik zat te denken aan deze methode
Overigens kan Windows Server dit ook gewoon met Hyper-V. De ingebouwde Server Back-up functionaliteit kan dan ook back-ups maken van je VM's.
Dat vind ik dan weer het mooie aan Windows Server.
Ook omdat het hier allemaal Windows clients betreft denk ik dat ik toch maar kies voor een Windows Server OS

Wat betreft NUC's... dat weet ik nog zo net niet.. klein dingetje, weinig uit/upgrade mogelijkheden... ik kan er tot nu toe niet enthousiast van worden.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat werkt misschien om zelf internet te houden, maar je clients verliezen wel nog steeds de verbinding met jouw server, omdat je externe IP adres is veranderd. Gaat niet werken dus helaas.

En overigens is zoiets veel eenvoudiger te regelen met een dual-WAN router (of een pfsense installatie). Die kan dan ook mooi load balancen :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• kevinjansen_
Glashelder schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:58:
[...]
En overigens is zoiets veel eenvoudiger te regelen met een dual-WAN router
Over Dual-WAN router gesproken,
Ik ben ook van plan om deze nieuwe router te halen en die ondersteund dual-WAN (zoals hier te zien is)
Dat is dan alvast 1 zorg minder :)

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-03 08:34
kevinjansen_ schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:45:
[...]

Ik zat te denken aan deze methode

[...]

Dat vind ik dan weer het mooie aan Windows Server.
Ook omdat het hier allemaal Windows clients betreft denk ik dat ik toch maar kies voor een Windows Server OS

Wat betreft NUC's... dat weet ik nog zo net niet.. klein dingetje, weinig uit/upgrade mogelijkheden... ik kan er tot nu toe niet enthousiast van worden.
5-17w tegen 150+ W.. lijkt me toch wel iets om enthousiast van te worden.
De 34010 heeft wel wat mogelijkheden om up-te-graden. MSTA + reguliere HD, ik heb er een 240GB mSata inzitten en een 2TB laptop schijfje. Er kan maximal 32GB ram in, en denk ik de toekomst nog wel een biosupdate voor max 64GB (de 3217u had max 4 nu max 16GB)

En vergeet niet, als je voor 700 euro klaar wilt zijn... Windows 2012R2 Standard kost 700 euro (excl cals)

Je kan ook voor een kant en klare server gaan via V&A, staan leuke systeempjes voor relatief weinig geld.

Edit: V&A erbij gezet.

V&A aangeboden: Dell Poweredge 2950 16GB 2xQuadcore
V&A aangeboden: Dell PowerEdge R320, 16 GB, 2x 500 GB, iDrac6

[ Voor 12% gewijzigd door da_PSI op 24-10-2014 12:32 ]

• kevinjansen_
da_PSI schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 12:28:
[...]

En vergeet niet, als je voor 700 euro klaar wilt zijn... Windows 2012R2 Standard kost 700 euro (excl cals)
Windows licenties zijn voor mijn geen probleem, aangezien ik een ICT student ben ;)

Leuk dat je de kant en klare servers erbij hebt gezet maar ik wil toch liever zelf een systeempje bouwen.
Dan nog eens het feit dat de twee servers die je gestuurd hebt ook nog eens rackmounts zijn ;)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

kevinjansen_ schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 11:18:
[...]

Over Dual-WAN router gesproken,
Ik ben ook van plan om deze nieuwe router te halen en die ondersteund dual-WAN (zoals hier te zien is)
Dat is dan alvast 1 zorg minder :)
offtopic:
Zal vast prima werken maar de hoeveelheid marketing op die pagina _O-

Maar houdt er wel rekening mee dat het je niet helpt om jouw server online te houden...

• kevinjansen_
Glashelder schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 13:17:
[...]

offtopic:
Zal vast prima werken maar de hoeveelheid marketing op die pagina _O-

Maar houdt er wel rekening mee dat het je niet helpt om jouw server online te houden...
En daarvoor heb ik dan weer een UPS-je om de boel draaiende te houden ;)
Of in ieder geval netjes alles af te sluiten en af te melden.
Dus ook alle clients die verbonden zijn met een minecraft server worden op de hoogte gesteld als er een shutdown plaats vind. Vervolgens wordt de hele server dan afgesloten en zijn alle pakketjes veilig ontvangen en verzonden.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb het over de connectie met je cliënt, niet over de elektriciteit. Die wordt, ondanks dat je een dual-WAN router hebt, onderbroken als de hoofdverbinding uitvalt.. Waarom zou je nog dual WAN nemen als je dit nadeel blijft houden?

• kevinjansen_
Ik snap je niet helemaal, hoezo zou de connectie met de client worden verbroken?
Het zijn laptops die vanaf het interne netwerk (dus in huis waar de server ook staat) verbonden zijn via de router met de server.
Deze laptops worden geupdate en gebackupt door de server. Verder hebben deze en clients van buitenaf verbinding met de minecraft servers die erop staan.
Hoezo zou dan de verbinding wegvallen als de router een dual-WAN heeft en dus vanaf meerdere punten bereikbaar moet zijn. Ik snap dat dan de IP van de kabel wegvalt maar die zou dan toch overgenomen moeten worden door de 3/4G verbinding?

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:18

aex351

I am the one

Een tip, je kan ook overwegen om extern een server te huren. Bijvoorbeeld een Windows VPS of iets dergelijks. Bij Strato is de goedkoopste Windows VPS 9 euro. Stel dat die krachtig genoeg is, dan kost je dat 108 euro per jaar. Met je huidige budget van 700 tot 1000 euro, kan je zo'n 7-9 jaar de VPS bekostigen.

< dit stukje webruimte is te huur >

• kevinjansen_
aex351 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 15:56:
Een tip, je kan ook overwegen om extern een server te huren. Bijvoorbeeld een Windows VPS of iets dergelijks. Bij Strato is de goedkoopste Windows VPS 9 euro. Stel dat die krachtig genoeg is, dan kost je dat 108 euro per jaar. Met je huidige budget van 700 tot 1000 euro, kan je zo'n 7-9 jaar de VPS bekostigen.
Allemaal heel leuk en aardig maar zoals ik al eerder aangegeven heb wil ik mijn eigen server!
ik wil hem zelf bouwen, zelf onderhouden, en dan noem je ook echt een hosting provider van niks! (vind ik dan)
Mijn ervaring met Strato = 0% service 0% ondersteuning en heel veel problemen!

Met andere woorden: nee bedankt ;)

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:18

aex351

I am the one

kevinjansen_ schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 16:28:
[...]
ik wil hem zelf bouwen, zelf onderhouden
Mijn ervaring met Strato = 0% service 0% ondersteuning en heel veel problemen!
Je reactie is nogal tegenstrijdig, los van het genoemde bedrijf, 0% ondersteuning en 0% service staat nagenoeg gelijk aan alles zelf doen. En dat is wat je wil. Het enige dat je niet hoeft de doen is de hardware kopen en in elkaar zetten. Maar dat is bij lange na niet spannend en heb je in 15 minuten gedaan. Als je om die reden zoveel geld uitgeeft, veel plezier zal ik dan maar zeggen.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

kevinjansen_ schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 15:48:
Ik snap je niet helemaal, hoezo zou de connectie met de client worden verbroken?
Het zijn laptops die vanaf het interne netwerk (dus in huis waar de server ook staat) verbonden zijn via de router met de server.
Deze laptops worden geupdate en gebackupt door de server. Verder hebben deze en clients van buitenaf verbinding met de minecraft servers die erop staan.
Hoezo zou dan de verbinding wegvallen als de router een dual-WAN heeft en dus vanaf meerdere punten bereikbaar moet zijn. Ik snap dat dan de IP van de kabel wegvalt maar die zou dan toch overgenomen moeten worden door de 3/4G verbinding?
Voor interne clients is er geen probleem, die zullen gewoon blijven werken.

Maar je neemt het diktedrukte aan als zijnde een vanzelfsprekend iets maar zo werkt het niet. Dat werkt alleen met protocollen die daar ondersteuning voor hebben. Ik geloof niet dat het protocol wat Minecraft gebruikt zich bewust is van meerdere mogelijke paden (zoals bijvoorbeeld multiplath iSCSI). Jouw Minecraft server gaat dan wel naar buiten via het andere IP, maar dat weten jouw clients niet. Not to mention dat jouw dual-WAN router niet onmiddellijk over zal schakelen op de andere verbinding mocht de primaire verbinding eruit vliegen. Daar zal een korte periode aan vooraf gaan waarop geen verkeer mogelijk is.

Het komt er dus op neer dat naar mijn idee een dual-WAN opstelling (en dus een 4G abo) weggegooid geld is.

Pagina: 1