Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SG300-52P of een betere (vlan/dhcp cisco switch

Pagina: 1
Acties:

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Beste alle,

Ik ben op zoek naar een cisco switch met minimaal 52 poorten wat vlan/dhcp ondersteund.
Met de switch wil ik vlans aanmaken die dan vanuit de dhcp functie (geen dhcp-relay functie) een ip toegedient krijgen.

Vaak lukt dat als het goed is met een Layer 3 switch maar wat is nou een goede cisco switch daarvoor?
Zelf dacht ik an de SG300-52P maar ik weet niet of er nog catalyst switches zijn die beter presteren ?

Ik ben opzoek naar dit omdat ik niet een ''extra'' server wil aanschaffen hiervoor en dus alles gewoon op de switch kan doen.

CISCO switch eisen:
  • 52ports
  • VLAN instelbaar
  • DHCP-server (geen dhcp relay)
  • PoE
  • Via de webinterface de VLAN/DHCP ip toevoegen is een eis, aangezienn ik dit niet via de console wil doen.

[ Voor 31% gewijzigd door theduke1989 op 24-10-2014 08:23 ]

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:04
Heya,

Ik weet niet hoe groot je bedrijf is maar er is niks mis met z'n SG300 zeker als je niet eerder met cisco gewerkt hebt (en gewoon bent aan iOS). Dit is misschien de enige switch voor het bedrijf?

Qua performance gaat het niet echt een merkbaar verschil geven en de prijs is ook echt mooi meegenomen. Als je bv. geen dynamic routing nodig hebt zou ik gaan voor z'n SG.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:39
SG00 is toch geen IOS switch? Ik heb er eens een ingericht, en ik merkte dat de commando's anders zijn dan in IOS.

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:04
Het kon misschien duidelijker geforumleerd worden maar dat bedoelde ik, het is geen iOS wat "sommige" wel eens minder leuk vinden als ze iOS gewoon zijn.

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 21:58
Een WS-C2960X-48FPS-L voldoet aan je eisen (wel SFP's nodig voor de laatste 4 poorten, maar je gaat geen enkele switch vinden die 52 zuivere koper ethernet poorten heeft). (Datasheet: http://www.cisco.com/c/en...ata_sheet_c78-728232.html)

Als het goedkoper moet kan je naar de 2960S gaan (vorig model).

De 2960S/2960X ondersteunt 32 static routes (wellicht kan je dus ook maar zoveel SVI's aanmaken), wil je meer dan moet je naar een zuivere layer 3 gerichte switch kijken (3560-X en als je stackable wil 3750-X). Wil je daar goedkoper dan is de 3750-E een goeie optie.

• theduke1989
  • Nu online
Nu heb ik de 2 switches zitten bekijken:

SG300-52P
WS-C2960X-48FPS-L

Qua functies beide hebben ze dit:.
Full duplexUitleg over 'Full duplex'.: ja
Verbindingsaggregatie: ja
Broadcast stormbeheer: ja
Rate limiting: ja
DHCP server'.: ja
IGMP snooping: ja
Auto MDI/MDI-XUitleg over 'Auto MDI/MDI-X'.: ja
Spanning tree protocol: ja
10G supportUitleg over '10G support'.: ja (nee voor de SG300)
VLAN=ondersteuning'.: ja

Voor de rest zijn ze identiek op een paar vlaktes na natuurlijk.
En qua prijs is het zeker ee groot verschil €1000,- maar liefst is de catalyst duurder.

Maar als ik dan de SG300-52MP en de SG300-52P naast elkaar zet zijn ze ok weer identiek aan het lijst hierboven alleen op de 10G support na.

Maar ze hebbebn wel een DHCP-server in zich waardoor ik geen fysieke server extra nodig heb. Maar gewoon via de switch console een IP aan me VLANS kan geven vanuit de DHCP-server.

extra:
Via de webinterface de VLAN/DHCP ip toevoegen is een eis, aangezienn ik dit niet via de console wil doen. (moet het wel haalbaar zijn. Want in de status nu moet alles via console, maar via de web-interface lukt het niet :( :|

[ Voor 11% gewijzigd door theduke1989 op 24-10-2014 08:24 ]

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:47
Je kunt ook via SSH de switch beheren nadat alles is geconfigureerd via console. Is SSH geen optie?

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De SG300 heeft een commandline interface, maar mag je niet vergelijken met een IOS. De 2960X kan je stacken met een stacking module. (80Gbps)

De SG300 switch is een point managed switch. Je kan hem uitlezen met SNMP, maar met netwerkmanagement software kan je er geen configuraties naar pushen. Het configureren van de SG300 kan je doen via webinterface. Geen probleem als je maar een paar switches hebt natuurlijk. De 2960X kan je gebruiken als het veel schaalbaarder moet zijn. De 2960X is beter gestress-test en Cisco geeft precies aan wanneer het ding niet meer verkocht of supported wordt. De 2960X kan je bijvoorbeeld ook beheren via Prime Infrastructure.

De SG300 is meer gericht op het MKB (en op feature-by-feature vergelijking met HP) en de 2960X is meer gericht op enterprise netwerken. Heb je een supportcontract op beide switches, dan moet je voor de SG300 bij een apart SMB support center van Cisco zijn. Hardware replacement is Next Business Day. (NBD)

Op de 2960X kan je Smartnet afsluiten waarbij je 24x7 toegang hebt tot Cisco TAC. Bij het juiste Smartnetcontract kan je zelfs 2 uur hardware replacement afsluiten als je dat zou willen.

De 2960S, 3560X en 3750X zijn oudere modellen en niet per definitie goedkoper.

Wil je een goedkope L3 switch met 10GE uplinks, die je ook kan stacken, dan kan je evt. naar de SG500X kijken. Wil je in de Catalyst serie hoger dan een 2960X, kijk dan naar een 3650 of 3850 met IP Base image.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Dennism
Bl@ckbird schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 17:42:
De SG300 is meer gericht op het MKB (en op feature-by-feature vergelijking met HP) en de 2960X is meer gericht op enterprise netwerken.
Vind dit wel erg kort door de bocht, tenzij je het SMB segment van HP bedoeld, dan ze aardig vergelijkbaar inderdaad. Net als dat Cisco SMB en Enterprise switches heeft, hebben HP (en andere vendors) deze ook in hun portfolio. Waar Cisco vroeger duidelijk voorliep inhet enterprise segment, zijn diverse vendors waaronder HP de laatste 10+ jaar toch aardig ingelopen qua feature sets en bieden deze ook in het enterprise segment zeer concurerende hardware.

• theduke1989
  • Nu online
Maar bestaan er switches van cisco waaruit je vanaf de webconsole dus vlans/ dhcp kan inrichten? En niet vanuit de commandline

• Dennism
theduke1989 schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 09:27:
Maar bestaan er switches van cisco waaruit je vanaf de webconsole dus vlans/ dhcp kan inrichten? En niet vanuit de commandline
Cisco staat niet bekend om zijn geweldige webinterfaces, maar juist als een merk dat zich uitstekend via de commandline laat beheren, al zijn de webinterfaces wel iets beter nu dan dat ze in het verleden waren. Vlans via de webinterface is geen enkel probleem via de webinterface van de SG300 (dit weet ik uit ervaring), de DHCP server kan volgens de admin guide ook via de webinterface opgezet worden.

http://www.cisco.com/c/da...ion_guide/78-19308-01.pdf (pagina 292 en verder).

Heb je trouwens geen server waar je de DCHP rol op kan installeren, ik kan me namelijk voorstellen dat de DHCP server op een SMB switch beperkt is in zijn beheersmogelijkheden (als je 52 poorten nodig hebt lijkt me niet dat dit een thuis opzetje is). En een DHCP server is nu ook niet zo'n zware rol dat deze in een kleine omgeving waarbij je DHCP niet in HA gaat uitrollen een eigen server nodig heeft.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik bedoelde MKB markt in het algemeen. Maar de SMB / MKB markt in de VS is tot 500 werknemers. In Nederland heb je het dan al over een aardig bedrijf. Traditioneel wordt er bij een HP 2900 switch vaak een Cisco 2960 switch tegenover gezet. Terwijl een SG300 of 500 een prima alternatief kan zijn. Veel features in de Catalyst serie worden in de praktijk namelijk niet gebruikt. (Schaalbaarheid, UPoE, Smartinstall, enz.) Prijs is dan belangrijker dan features: Men wil gewoon een switch.

Wil je bijvoorbeeld BYOD uitrollen met Cisco ISE en third party MDM, dan is een 2960X of 3650 weer handiger.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• theduke1989
  • Nu online
Voor mij wat ik echt zoek is het mogelijk om via de web-interface een vlan + dhcp(server) aan te maken.
Er draait momenteel een server met een dhcp/dns rol maar vanuit de switch willen we dus de vlans aanmaken en daarop de dhcp ip toepassen etc maar alles vanuit de web-interface is er een cisco switch die dat mogelijk maakt of echt alles commandline...

• Dennism
theduke1989 schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 23:12:
Voor mij wat ik echt zoek is het mogelijk om via de web-interface een vlan + dhcp(server) aan te maken.
Er draait momenteel een server met een dhcp/dns rol maar vanuit de switch willen we dus de vlans aanmaken en daarop de dhcp ip toepassen etc maar alles vanuit de web-interface is er een cisco switch die dat mogelijk maakt of echt alles commandline...
Ik postte 2 posts terug al dat dit mogelijk is met de door jou beoogde SG300, met de handleiding er zelfs bij :) Wel moet je voor DHCP de laatste major release firmware draaien volgens mij (DHCP server functie is volgende de documentatie in release 1.3 toegevoegd), vlans kunnen al vanaf de webinterface vanaf de eerste release.

Maar is het niet veel makkelijk te beheren als je de vlans via de switch doet met een IP helper instelling op de switch, en dan je server de DCHP requests laat afhandelen? Iets zegt mij dat dit een stuk makkelijker te beheren is (zeker wanneer je een beetje "schrik" lijkt te hebben van een commandline), ook heb je wanneer je nu een windows DHCP server hebt (en een Active directory) direct DNS integratie voor non domain clients mits juist ingesteld, met DHCP op een (SG300) switch is dit niet te regelen.
Pagina: 1