Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel36
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-01 11:32
Ik zoek een?
Ik zoek een moederbord voor mijn hobby pc, waar ik niet teveel geld aan uit wil geven, want hij is al extra. Ik heb nog twee Gigabyte windforce 3 7970's liggen, die ik niet verkocht krijg voor een schappelijke prijs, dus bouw ik ze liever in mijn hobby systeem.

De reden dat ik deze topic start, is omdat ik er niet uit kom hoe belangrijk het is dat de PCI-e slots beide genoeg lanes hebben voor de videokaarten, in crossfire opstelling? Er zijn super veel moederborden met 2 PCI-e 16 slots, maar vaak is maar 1 slot snel. Dus vormt zon moederbord dan niet een bottleneck voor de 2e videokaart? Ik wil dat beide videokaarten volledig benut kunnen worden in crossfire. Verder zaken zoals audio en aansluitingen vind ik minder belangrijk, al kun je voor mijn budget makkelijk de z97 chipset krijgen, dus daar ligt de voorkeur (z87 mag uiteraard ook).

Wat is je budget?
Tussen de 70 en de 125 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Gigabyte, maar hoeft niet perse.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
i5 4570 (socket 1150)
2 Gigabyte windforce 3 hd 7970's
8gb Crucial Ballistix Sport 1600 mhz (2 x 4gb)
Seasonic 760w platinum (mocht dit niet toereikend zijn, heb ik nog een 1250w seasonic liggen)
Corsair carbide 300r case (plus 4 extra 120mm fans)

Kanshebbers
Ik zit te tobben tussen deze twee: Gigabyte GA-Z97P-D3 (75 euro) en de Gigabyte Z97-D3H (100 euro), maar als de Gigabyte Z97-D3H geen verschil maakt voor de crossfire aansluiting, dan hou ik liever die 25,- over om bij te leggen voor een SSD. Wellicht zit ik helemaal verkeerd te denken en hebben jullie veel betere voorstellen, alvast bedankt!

(beide moederborden hebben btw 20 lanes voor alle PCI x16 slots)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:36
Als je dit moet/kan geloven:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph5458/43817.png
Bron: http://www.techpowerup.co...ssfire-7970-x4-16.184571/
Het is dus afhankelijk van de spellen die je speelt, er kan veel verschil zitten tussen 2x, 4x, en 8x sloten.

Je kan dan beter gaan voor een moederbord uit deze reeks:
http://tweakers.net/categ...b9G--ZXBQ5lfj6WcqUll7btCw
Door het extra slot zijn de 2 andere minimaal 8x zo te zien.

Of toch het moederbord kopen van 75 euro en die andere GPU proberen te ruilen voor een SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:06
Als je de PCIe 3.0 x16 lanes wilt verdelen dan moet je bij Intel een Z87 of Z97 moederbord hebben, dat moet dus geen 3 x16 sloten hebben, het is de chipset die bepaalt of x8/x8 mogelijk is, wat alle moederborden uit dit lijstje zijn: http://tweakers.net/categ...gYTf7NX4tS1bY-dHVlFJf2_Qs.

Om dan bij die grafiek nog een idee te geven, als je geen Z moederbord zou hebben, zou één videokaart PCIe 3.0 x16 hebben en de andere PCIe 2.0 x4, wat vergelijkbaar is met PCIe 3.0 x2. Zoals je kunt zien maakt dat voor de minimum framerates een vrij groot verschil en dat wordt dan weer met Crossfire opstellingen extra merkbaar.

De pricewatch: Gigabyte GA-Z97P-D3 en de pricewatch: Gigabyte GA-Z97-D3H doen allebei even goed 2 way Crossfire. De verschillen zitten eerder in onder andere de kwaliteit van de geluidschip en ondersteuning voor M.2 PCIe en SATA-Express bij het duurdere moederbord.

En wat je zegt van 20 PCIe x16 lanes klopt dus niet helemaal, het zijn er 16 PCIe 3.0 en 4 PCIe 2.0 zoals ik al eerder zei, maar die gebruik je in dit geval dus niet.

[ Voor 5% gewijzigd door MacPoedel op 23-10-2014 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-05 23:47

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

De Asus Z87 Deluxe heeft 2 x pci-e 3.0 8x als je crossfire gebruikt.
Er zit ook een extra chip PLX welke voor 3 x 8x zou moeten zorgen.

Voor 2 x 7970 zou dit gewoon goed moeten zijn, zelf draai ik 2 x 290x op dit bord.
Ja hij is wat duurder.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:06
prutser001 schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 12:37:
De Asus Z87 Deluxe heeft 2 x pci-e 3.0 8x als je crossfire gebruikt.
Er zit ook een extra chip PLX welke voor 3 x 8x zou moeten zorgen.

Voor 2 x 7970 zou dit gewoon goed moeten zijn, zelf draai ik 2 x 290x op dit bord.
Ja hij is wat duurder.
Heel goed voor jou dat jij zo'n bord hebt. PLX is wel geen toverchip, het zorgt er gewoon voor dat de PCIe 3.0 lanes nog eens verdeeld kunnen worden maar toch 8 lanes lijken te zijn (wat minimaal vereist is voor SLI). Lanes bij maken doet die niet. Als je dan 3 way Crossfire gebruikt, is de effectieve bandbreedte verdeling x8/x4/x4, de PLX is er vooral om Tri of Quad SLI mogelijk temaken. Ik zie aan de Z87-Deluxe echter maar 3 PCIe x16 sloten, er is volgens mij helemaal geen PLX op.

Maar zoals ik al eerder uitlegde, kan élk Z87/Z97 moederbord de 16 PCIe 3.0 lanes in twee splitsen (behalve dan mITX bordjes want die hebben maar 1 PCIe slot). Dus zo'n duur bord als dat van jou is geen vereiste, het budget is tussen de 70 en 125 euro en ik tel hier 35 mogelijke moederborden die x8/x8 Crossfire ondersteunen en binnen het budget vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel36
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-01 11:32
Super bedankt en inderdaad MacPoedel, zijn moederbord valt niet in mijn budget. Echter heeft SantaMuerte mij wel aan het denken gezet waar ik het meest aan heb. De crossfire opstelling is natuurlijk perfect voor gaming, maar ik game niet meer. Waar ik wel op kick is als het een zo goed mogelijk systeem is (binnen budget), met super snelle laad tijden en dat Adobe CS als een trein loopt. Crossfire is dan alleen relevant voor Premiere vermoed ik? Voor de rest overkil.

Dus misschien moet ik toch maar de 2e proberen te verpatsen voor een SSD. Dan zijn er ook weer andere moederborden opties.
Pagina: 1