Medion PC 2009 GPU upgraden

Pagina: 1
Acties:

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-02 16:30
Hallo allen,

5 jaar geleden heb ik een PC bij de Aldi gehaald.
Specs:
Intel E7400
Nvidia GT140
4GB RAM
Voeding is dus onduidelijk ik zal morgenmiddag de kast eens open trekken voor het precieze vermogen.

Tijd om dus maar een upgrade uit te voeren.

Na lang wikken en wegen uiteindelijk besloten om enkele onderdelen te upgraden in plaats van een heel nieuw systeem in elkaar zetten lijkt mij een meer economische oplossing. Ik wil namelijk de recentere spellen zoals BF4 kunnen spelen, vandaar dat ik meer neig om alleen de GPU up te graden.

Ik heb mijn keuze dan laten vallen op de Nvidia GTX 970. Van welke fabrikant dat maakt mij niet zo heel veel uit. Al gaat mijn keuze eerder voor de MSI gezien de lagere prijs.

MAAR... er is altijd een maar helaas. Gezien het energieverbruik van een kleine 50 watt meer ben ik nu benieuwd of de voeding dat extraatje wel heeft.
Is daar eigenlijk een manier voor om dat op te zoeken? Want ik kan nu wel alles een beetje bij elkaar op tellen maar dat is nog altijd niet een erg nauwkeurige methode volgens mij.

Verder gezien de leeftijd van de moederbord is er nog het verschil tussen PCI-E. Mijn moederbord ondersteund versie 2.0 en de GTX970 gebruikt inmiddels al 3.0. De videokaart zal het doen maar kan de videokaart dan nog wel voldoende prestaties leveren om spellen zoals BF4 te spelen? Ik bedoel dan dus is het zinvol om de GTX970 te halen of is het beter om een geheel nieuw systeem samen te stellen?

Graag jullie advies :)

tl;dr:
Wil graag de GPU uit een Medion PC uit 2009 vervangen door een GTX970 heeft het systeem nog voldoende speling in het energieverbruik om dat te realiseren?
Is het rendabel om de GTX970 te kopen terwijl mijn moederbord alleen PCI-E 2.0 ondersteund?

[ Voor 3% gewijzigd door Xepos op 23-10-2014 03:37 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-02 21:37

Thomg

Aww yiss

Op een E7400? :/

Dit is een gevalletje EOL.
Ben bang dat je flink de portemonnee moet trekken voor BF4.

Verwijderd

Wat een gelul, en dat in het Duits. Ik mis een lijstje met de specs, en vooral.. De voeding. Dus.. Welke voeding zit er in? Grote kans dat je die ook moet vervangen, zeker gezien de 9600 GT toch eentje was van de vorige eeuw (ohnee sorry,decennium). Wat betreft jouw vraag over of het rendabel is een 970 te kopen ivm de PCI-E 2.0, dat zeerzeker. Het verschil tussen 2.0 en 3.0 is tot op heden nog verwaarloosbaar.

• Xepos
Belangrijkste zullen toch de plaatjes van GPU-Z en CPU-Z zijn. Dat is in het Engels. En dankjewel voor het beantwoorden van PCI-E vraag. Dat is duidelijk.

Maar het blijkt dus dat de bottleneck bij BF4 de CPU zal zijn? Is dit enkel bij BF4 of bij alle recente spellen?
Want minimum van BF4 is Intel Core 2 Duo 2.4 GHz terwijl de E7400 Intel Core 2 Duo 2.8Ghz is.

[ Voor 10% gewijzigd door Xepos op 23-10-2014 03:38 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-02 21:37

Thomg

Aww yiss

Xepos schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 03:36:
Belangrijkste zullen toch de plaatjes van GPU-Z en CPU-Z zijn. Dat is in het Engels. En dankjewel voor het beantwoorden van PCI-E vraag. Dat is duidelijk.

Maar het blijkt dus dat de bottleneck bij BF4 de CPU zal zijn? Is dit enkel bij BF4 of bij alle recente spellen?
Want minimum van BF4 is Intel Core 2 Duo 2.4 GHz terwijl de E7400 Intel Core 2 Duo 2.8Ghz is.
Hmm, hoe ga ik dat uitleggen...

Bij minimum bedoelen ze 30 fps op 720p met alles op low.
De 970 is eerder ultra 1080p 80 fps.

Misschien duidelijker met indexnummers.
Je proc is iets van 200.
GPU iets van 2000.

Als je een bijpassende kaart wilt kopen bij je E7400 ( dus geen bottleneck ) zou ik niet verder kijken dan een 750 / 250X.
Niet dat je fps daar veel beter van word.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 23-10-2014 04:06 ]

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-02 18:50
Dacht hetzelfde. Denk zelfs dat die gtx 750 nog gebottlenecked gaat worden.
Syteem is helaas te oud geworden om er enigzins fatsoenlijk op te gamen.

Voor niet heel veel meer geld dan zo'n gtx 970 zet je al een syteem in elkaar waar je veel meer aan gaat hebben.

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-02 14:50
Zeker niet doen. Je PC is gewoon te oud voor zo'n soort upgrade. Je processor is vooral gewoon ernstig verouderd en gaat vrijwel iedere videokaart bottlenecken. Een 750Ti zou je nog kunnen overwegen, dat trekt je voeding ook nog wel. Maar BF4 en andere recente games is dan echt te hoog gegrepen....De waarde van je huidige setup ligt waarschijnlijk <100 euro. Om daar nu een nieuwe GPU is te kwakken van ruim 300 is dan ook gewoon scheef?

Als je BF4 wilt spelen moet je gewoon echt naar een nieuwe PC gaan kijken, maar reken dan op zeker 800-1000 euro.

Een optie zou nog zijn om ook je CPU (Q9550 of iets dergelijks) en je geheugen (naar 8GB) een upgrade te geven. maar waarschijnlijk is die medion voeding ook geen topkwaliteit en wil je die dan ook vervangen... en dan een nieuwe GPU zoals de 7950 en dan kun je redelijk BF4 spelen. Ik denk echter dat je dan beter gelijk een heel nieuw systeem kunt bouwen.

[ Voor 37% gewijzigd door Royal-Roy op 23-10-2014 09:49 ]

• Xepos
Hmm dat is wel erg jammer dat ik dan een nieuw systeem moet samenstellen. Dat gaat weer een berg geld kosten. Toch bedankt voor jullie feedback.
Pagina: 1