Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Draytek AP900 wifi snelheid

Pagina: 1
Acties:

• coninckske
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-11-2021
Ik heb eergisteren een nieuwe netwerkinfrastructuur geinstalleerd. Een Draytek 2925n router met een AP900 access point. Dit ter vervanging van een Engenius ESR1750 wifi router. Dit om het acces point buiten de meterkast te kunnen plaatsen en later nog een extra AP op de 2de verdieping

Het AP is aan de router verbonden middels PoE (via Netgear Prosafe switch).
De router heb ik momenteel redelijk standaard geconfigureeerd, Firewall, DHCP met een paar vaste IP toewijzingen.De wifi op de router staat voorlopig uit.

De AP900 is verder ingesteld met n only wifi op zowel de 2.4GHz als 5GHz band.
De 5Ghz verbinding geeft bij de netwerkproperties een sterk signaal met 300Mbps.

Om de maximale snelheid van de wifi via de 5GHz te evalueren heb ik een groot bestand (2,5Gb) vanaf de Nas naar mijn computer gekopieerd. Dit levert een strak stabiele doorvoer van 11-12MByte/sec (stel ongeveer 120Mbps).

Is dit een normale te verwachten snelheid? Ik zit op 3-4m afstand van de AP, geen muur

Via de vaste Gbps ethernet connectie haal hetzelfde bestand binnen met 80-90MByte/sec (800-900Mbps, zoals verwacht bijna de maximale bandbreedte)

Als ik de Engenius router aansluit en als AP gebruik (ac wifi) geeft dit bij de netwerkproperties een indicatieve bandbreedte van rond de 800Mbps het bestand kopieer ik aan 45-50MByte/sec (450-500Mbps - 2/3de van de beschikbare deze indicatieve bandbreedte).

Zou het niet logischer zijn dat ik toch meer de maximale doorvoersnelheid van 300Mbps zou benaderen met de AP900?

• error33
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11 14:08

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Gezien de leeftijd van dit topic ben ik benieuwd naar je tevredenheid van de AP-900 zit zelf ook te denken om deze aan mijn Draytek 2925 te koppelen. Maar er is zo weinig te vinden over deze AP wat tevredenheid betreft en snelheden betreft.

macOS 15.5

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
300 mbit/s is de link rate, in de praktijk kan je hier op 5 GHz ruwweg de helft van halen.
De 120 die de TS haalt is dus een prima snelheid, al is er nog een klein beetje marge voor verbetering.
Verwacht geen snelheden boven de 150 Mbit/s (zicht afstand, LoS).

Wil je meer dan kan je gaan voor 802.11ac, hierbij kan je met een goede antenne in je client en een goed AP wel 500 mbit/s halen. Ook hier weer in direct zicht. Deze Engenius ligt zo goed als gelijk qua prijs:
pricewatch: Zyxel NWA1123-AC

• error33
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11 14:08

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Draytek komt ook met een AP-910 AC versie. Maar theoretishe snelheden zijn niet alles. Ben ook benieuwd of het na een poos in gebruik te zijn een stabiel systeem is. Het zou zo maar kunnen zijn dat de TS het AP er alweer uitgegooid heeft door ontevredenheid :)

vergelijkbaar met de zyxel bezit de AP-900 extra Gb Poortjes wat in mijn geval goed uitkomt

macOS 15.5