Wat voor versterker bij set speakers?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 626915

Topicstarter
Ik heb vanmiddag een set speakers gekocht via marktplaats. Het betreft een zelfbouwpakket, Vifa Premium 33.

Nu heb ik hierbij een versterker nodig om de speakers goed tot zijn recht te laten komen. Muziek speel ik af via apple tv en film kijken doe ik minder vaak en dit gaat via een blu-ray speler.

Specificaties die ik heb over de set speakers:
Afmetingen: 108 x 21 x 29,7 cm
Impedantie: 4 Ohm
Belastbaarheid: 200 W RMS
Frequentiebereik: 30 - 30.000 Hz
Rendement: 90dB bij 2,83V op 1m

De verkoper had deze versterker op bovenstaande speakers aangesloten: Advance Acoustic MAP 305 II.

Deze versterker had hij helaas al verkocht maar nu is de vraag welke versterker ik nou moet kopen. Ik kom niet er niet uit qua ohms, wattage etc. Wel adviseerde de verkoper mij om een versterker te kiezen met genoeg voeding.

Nu weet ik niet wat wijsheid om goed en mooi geluid uit bovenstaande speakers te krijgen.

Alle reacties van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus een schopje naar CEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:30

DjVe

Hatsaflats!

Pak een degelijke tweedehands versterker van een merk als Rotel, Matantz, Denon etc. Op V&A hier staat ook nog een hele leuke Tangent: V&A aangeboden: Tangent AMP-100 versterker

Geen geld voor zo'n versterker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Hallo wat is je budget ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tweedehands heb ik een budget van rond de 200,- euro. Misschien maximaal 250,- voor een hele goede versterker.

Wel moet ik er een optische kabel op aan kunnen sluiten die naar mijn televisie gaat.

En moet mijn versterker bij 4 ohm ook 200 watt kunnen leveren per speaker? Ik was namelijk vanmiddag bij de mediamarkt en die zeggen dat dat helemaal niet uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:22
Die 200W moet je zien als een maximumwaarde, d.w.z. als je dat er voor langere tijd naartoe stuurt gaat je speaker kapot.
De meeste speakers geven tegenwoordig daarnaast een minimumwaarde op, maar zelfs dat is niet altijd nauwkeurig. Maar voor een 90dB speaker heb je aan een W of 40-50 meestal al wel (ruim) genoeg: 90dB/1W/1m betekent dat er 1 Watt nodig is om de speaker op 1 meter afstand 90dB te laten produceren, en 90dB is al stevig. Het is alleen wel handig om een versterker te kiezen die met 4ohm speakers om kan gaan, maar ook dat is niet zo moeilijk, zeker met een budget van 200-250 euro; kwestie van opletten.
Je kunt je keuze iets verruimen door te kiezen voor een losse DAC, er zijn veel prima stereoversterkers die geen optische ingang hebben, zeker in het wat oudere segment, dus dat geeft je iets meer flexibiliteit. Een DAC tussen de 50 en 100 euro tweedehands moet prima lukken.

[ Voor 7% gewijzigd door Solarsparc op 24-10-2014 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dankje, solarsparc!

Ik heb gelezen dat iemand die een dac van apple had gekocht (voor zijn apple tv) dat er een vertraging tussen geluid en beeld was en dat dit niet op te lossen was.

Ik heb ondertussen ook gekeken naar een stereo receiver, bv de HK 3490. Die levert 120 watt per kanaal, en zal dan ook niet boven de 200 watt komen. Daar kan ik dan de apple tv optisch naartoe sturen en via hdmi naar mijn tv voor het beeld.

Zou zo'n receiver i.p.v een versterker geen handigere oplossing zijn om de spulletjes erop aan te sluiten?

bvd;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
Vertraging tussen beeld en geluid is meestal een resultaat van processing in de TV, als geen van je apparaten een mogelijkheid heeft om dat aan te passen (d.w.z. instelbare vertraging voor het geluid), dan kan dat een probleem zijn. Zelf heb ik de meeste processing van de TV in ieder geval uitstaan, de TV en de audio hangen allebei los aan de bron (in mijn geval een PC met XBMC), en het loopt allemaal mooi in sync zonder dat ik er instellingen voor heb, maar dat is niet in alle gevallen zo. Wil je het 100% zeker in sync, dan zorg je dat audio en video door 1 kabel gaan (en bijv. met HDMI ARC weer terug van de TV naar een receiver), maar TVs doen soms ook nog rare dingen met audio, dus soms heb je dan wel sync maar toch andere audioproblemen :P
Een DAC die audio vertraagt heb ik nog niet meegemaakt, maar misschien bestaan ze wel en heeft die persoon pech gehad? Een beetje TV en/of mediaspeler heeft wel settings voor audiovertraging, in ieder geval.
Zou zo'n receiver i.p.v een versterker geen handigere oplossing zijn om de spulletjes erop aan te sluiten?
Zeker wel, als je een geschikt apparaat kunt vinden waar al een digitale ingang inzit dan is dat prima, ik noemde het alleen omdat je wellicht meer keus hebt als je beide dingen los koopt.
Sterker nog, als je iets binnen je budget kunt vinden met HDMI, dan wordt het daar alleen maar makkelijker van, scheelt geschakel. 200-250 euro, daar zou je best een knappe tweedehands Marantz of Denon met HDMI voor kunnen vinden. Mag ook best 5.1 zijn in plaats van 2.0, normaal zou je voor hetzelfde bedrag een betere 2.0-versterker krijgen dan een 5.1-versterker, simpelweg omdat je dan meer geld per kanaal te besteden hebt, maar tweedehands liggen die verhoudingen iets anders. Het schakel- en aansluitgemak is ook best wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:48
4ohm?
Ik ben zelf voor een dikke smsl class-d amp gegaan. (Via aliexpress). Veel volume, héél mooi geluid, lekker compact en voor $80-$100 ben je klaar

*editie
Heb meerdere merken class-d dac of amps gehad, smsl is wel echt de beste. De 4798e gaat zelfs harder dan mijn Demon avr2805 en is ook nog echt wel strakker in geluid. (Met veel mooi laag, maar beter gebalanceerd denk ik).
Ik heb intussen al te veel gekocht van smsl :)

[ Voor 49% gewijzigd door Whiskey48 op 25-10-2014 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:30

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou van marktplaats een wat oudere receiver zonder HDMI pakken. Ik heb een jaar terug een hele dikke Sony 940QS receiver gekocht om een versterker + DAC te hebben en heb daar maar €50 voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
Ik ben zelf voor een dikke smsl class-d amp gegaan [...] voor $80-$100 ben je klaar
Zit best leuk spul tussen, maar als je bedenkt dat je er alsnog een DAC bij moet en ook maar 1 enkel ingangskanaal krijgt, geen afstandsbediening krijgt, dan moet je er nog extra spullen bijkopen om op hetzelfde niveau te komen en dan is het ineens niet zo heel goedkoop meer.

Wat ook irritant is, is dat SMSL en andere Chinezen hun vermogens meestal bij 10% Total Harmonic Distortion opgeven, waardoor je nooit echt weet wat je krijgt bij een acceptabele vervormingswaarde.
Maar soms kan het de goede keuze zijn, voor een simpel desktopsetje o.i.d.
Pagina: 1