Welke SCSI Controler ?

Pagina: 1
Acties:

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 17:43
Hey allemaal,

Ik ben nog een redelijke newbie wat betreft SCSI maar ik wil er wel op overstappen.

Het volgende moet er aan komen te hangen:

- Brander
- DVD speler
- 2x 10K rpm schijven
En misschien later nog een 15rpm schijf en in de verre toekomst een DVD writer.

Welke controler moet ik nu nemen ? (ik neem in ieder geval adaptec... ik heb begrepen dat deze toch altijd nr1 is op gebied van SCSI)

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:37

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Neem dan een Adaptec 29160 controller, werelds dingen, wel wat prijzig.

I play my enemies like a game of chess...

• Wild pigeon
Das inderdaad wel een prijzig kaartje... moet het gelijk zo heftig voor mijn eisen ?
Ik dacht namelijk zelf aan een 2940 U2W (ik kan er voor 400 aan komen) of haal ik dan niet de max. performance uit mijn aparaten ?
edit:

Wat is trouwens het verschil tussen de 29160 en de 29160N ???

Verwijderd

Wat voor schijven wil je gebruiken?
U2W of Ultra160?

Verwijderd

Mocht je een U2W-HD gebruiken, dan kan ik je de U2W-SCSI controller, 390U2W, van Tekram aanraden. Deze controller gebruik ik zelf ook.
Heeft voor SCSI-2 en U2W 2 aparte kanalen, ofwel als je SCSI-2 apparaten (zoals cdrom,DVD, brander) aansluit op de controller gaat de snelheid van de U2W niet omlaag van 80MB/S naar 40MB/S.

• Wild pigeon
Ik heb nog wat info vergaard... en aangezien ik heb begrepen dat de Quantum Atlas 10K II toch wel het beste zijn en niet al te veel herrie produceren ga ik voor zo een schijf... en dan hoogst waarschijnelijk met een 29160 alleen weet ik nog niet of ik dan de N versie of niet moet nemen ???

Vraag:
- Dus wat is het verschil tussen de Adaptec 29160 & de Adaptec 29160N (ik neem zo ie zo de KIT versie) ?
- En zijn er nog reden waarom ik NIET deze kaart zou moeten nemen, los van de prijs ;) (compatibiliteit ofzo)

• Macaco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-03-2022
Wat is trouwens het verschil tussen de 29160 en de 29160N ???
De 29160 heeft een 64 bit pci interface
En de 29160N is een 32 bit pci interfaced kaart,en die heb ik zelf ook en ben er heel content mee.

Maar als je de 29160 neemt of de 39160 die zijn meestal wel backward compatible met een 32 bit pci slot,anders moet je een moederbord hebben met 64 bit pci sleuven ,dat zal best wel de toekomst zijn.

Het grote voordeel van dergelijke SCSI kaarten vindt ik je kan lekker uitbreiden.
Heb zelf twee scsi fikkers en een scsi cdrom er aanhangen en twee 15k schijven dat worden er straks drie.Nou als ik laterz een dvd of een scsi scanner wilt dan is dat geen enkel probleem.En als je een scsi controller neemt dan kan je ook gewoon nog IDE schijven op je moederbord aansluiten.Iedergeval ik blijf er ook IDE bij gebruiken.

Ohja de Kit versie houdt in er zitten gelijk speciale scsi kabels en drivers voor verschillende OSén bij dus het is allemaal wat completer.Je zal er geen spijt van krijgen als je een Adaptecie koopt :)

• Wild pigeon
hmmm dat maakt de keuze niet echt makkelijker :)
Wat zal ik doen *D :) De 29160 Zonder N heeft dus in ieder geval geen nadelen tegenover de N versie... ?

edit:

Ik denk dat ik vanwege het geld dan uiteindelijk voor de Adaptec 29160N ga... bedankt voor alle hulp in ieder geval!
En als ik hem heb zal ik mijn ervaringen posten!

• Macaco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-03-2022
Ik zal je zeggen koop gewoon die Adaptec 29160N je hebt waarschijnlijk toch geen echt server moederbord die voorzien is van 64 bit pci sloten.Als je de 29160N neemt dan is dat eigenlijk al overkill voor de normale thuis gebruiker.Ik geloof dat het verschil in die 32 en 64 bit pci sleuven te maken heeft met de bandbreedte en de data doorvoer.Verbeter mij als ik het fout hebt.

En die 29160N is al wat goedkoper geworden toen ik hem kocht sinds verleden jaar.

Verwijderd

Ik zou je aanraden om een retailversie aan te schaffen, dat is in verhouding goedkoper dan een OEM-versie.
Als je een OEM-versie neemt dan moet je alle kabels er nog bij kopen, en dan zit je al gauw boven de prijs van een retailversie.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou er wel een kopen met kabels erbij. OEM-versie lijkt misschien goedkoop, maar die kabels kunnen je ook nog een aardige duit kosten.

Hmm.. net iets te laat zie ik :)

• Wild pigeon
Jep ik ga inderdaad voor de N versie...

Maar wat betreft die PCI sloten... die PCI sloten die je voor een 29160 zonder N nodig hebt ziten toch op de nieuwe dual AMD bordjes??? Als ik nou voor zo een dual AMD bordje ga, merk ik dan een groot verschil in performance tussen de N en niet n versie ?

Verwijderd

Ja, maar niet met slechts 2 schijven. PCI bus in normale pc's kan 133MB/s aan, PCI 64bit kan het dubbele aan, en het ultra160 kaartje 160 (what's in a name) MB/s

Een ultra160 kaartje is dus nooit helemaal te benutten op een 32 bit PCI bus

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 23:44 schreef BBL the 2nd het volgende:
Ja, maar niet met slechts 2 schijven. PCI bus in normale pc's kan 133MB/s aan, PCI 64bit kan het dubbele aan, en het ultra160 kaartje 160 (what's in a name) MB/s

waarom kan een U160 niet optimaal worden benut?

• Wild pigeon
Op woensdag 13 juni 2001 23:56 schreef St.Joris het volgende:

[..]

waarom kan een U160 niet optimaal worden benut?
?

• P5ycho
  • Nu online
als je slim bent neem je geen adaptec, maar een LSIlogic based controller...

de adaptec 390U3W is een stuk goedkoper, 605 retail, even snel, PCI64 ready, en betere drivers. Dit is gewoon een veel betere deal dan een adaptec kaart. ik heb hier nu een 10KII op een U3W hangen, en het gaat als een trein.

edit: pricewatch link: http://www.tweakers.net/pricewatch/8646

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Waarom neem je niet een Tekram kaartje , zijn ook erg goed maar veel goedkoper .

Verwijderd

[quote
[/quote]

waarom kan een Ultra160 kaartje nooit helemaal benut worden op een 32 bit PCI bus?
dat is me niet helemaal duidelijk.

• pinodambini
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 10:20

pinodambini

Dr. Z. Vago

Zie signature voor SCSI kaart. Deze heb je ook van Tekram, maar dan is het een DC-390U2W. Kost je ongeveer 330 gulden dacht ik. En dan heb je een 80MB/S kaartje. Zijn perfecte dingen. Symbios en Adaptec zijn namelijk een van de beste SCSI kaarten bakkers.

• pinodambini
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 10:20

pinodambini

Dr. Z. Vago

Op vrijdag 15 juni 2001 17:57 schreef St.Joris het volgende:
Dat is dus grote onzin he. Vooral als AL je apparaten op de SCSI kaart hangen, dan heeft dat ding geen **** met je PCI bus te maken. Dan handelt hij al het verkeer namelijk zelf INTERN af. Bijvoorbeeld van harde schijf naar harde schijf bestanden kopieren. Daar gebruikt hij toch echt niet de PCI bus voor, maar het gaat gewoon via het kaartje zelf.
Pagina: 1