Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

UPC verbinding optimaal gebruiken over wifi

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakus!,

Ik heb sinds kort mijn bureau verplaatst in mijn woonkamer. Van een locatie met beschikking van internet kabel naar een locatie zonder beschikking van een internet kabel.

Een van de nadelen van mijn nieuwe plek in de woonkamer is dat mijn wifi niet boven de 10MB uit komt. Vroeger op mijn UPC internet kabeltje was dat 120MB per seconden. Ik heb momenteel een Engenius EAP wifi g. Ben op zoek naar een accesspoint die die 120MB draadloos voor elkaar krijgt.

Wie kan mij adviseren voor een goeie accesspoint?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2014 18:39 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) Netwerksnelheden worden doorgaans uitgedrukt in (Mega)bits per seconde. Het is verwarrend om met (Mega)Bytes per seconde te werken, maar als je dat per se wilt, wees dan consequent en gebruik een hoofdletter B (zoals je 1 van de 3 keren hierboven doet).
2) je zegt dat je op zoek bent naar een router, maar vraagt om een 'goeie AP'. Wat wil je?

Ik zou sowieso een netwerkkabeltje trekken, vaste verbindingen zijn altijd stabieler en betrouwbaarder dan draadloze. Wil je iets draadloos, dan hangt het helemaal af van je eisen en je apparatuur wat het handigste is. Die Engenius is sterk verouderd, maar hoe zit het met je client, wat voor NIC zit daarin?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 18:25:
1) Netwerksnelheden worden doorgaans uitgedrukt in (Mega)bits per seconde. Het is verwarrend om met (Mega)Bytes per seconde te werken, maar als je dat per se wilt, wees dan consequent en gebruik een hoofdletter B (zoals je 1 van de 3 keren hierboven doet).
2) je zegt dat je op zoek bent naar een router, maar vraagt om een 'goeie AP'. Wat wil je?

Ik zou sowieso een netwerkkabeltje trekken, vaste verbindingen zijn altijd stabieler en betrouwbaarder dan draadloze. Wil je iets draadloos, dan hangt het helemaal af van je eisen en je apparatuur wat het handigste is. Die Engenius is sterk verouderd, maar hoe zit het met je client, wat voor NIC zit daarin?
Hi Dion,

Thanks voor je antwoord. Ik zoek een accesspoint voor mijn draadloze verbindingen. Bericht aangepast na je 1 en 2de punt.

Netwerkkabel trekken is eigenlijk mijn laatste optie waarop ik te wachten zat.

De NIC: Qualcomm Atheros AR9485 Wireless Network Adapter

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
Verwijderd schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 18:41:
De NIC: Qualcomm Atheros AR9485 Wireless Network Adapter
Dat is een 80211b/g/n single stream 2.4 GHz adapter met een theoretische bruto snelheid van 150 Mbps. Daar ga je dus nooit de volledige snelheid van je internet verbinding mee halen.

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 19:28:
[...]
Dat is een 80211b/g/n single stream 2.4 GHz adapter met een theoretische bruto snelheid van 150 Mbps. Daar ga je dus nooit de volledige snelheid van je internet verbinding mee halen.
150MB is toch boven mijn 120MB die UPC levert?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2014 19:37 ]

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-11 12:00
Ja, maar je haalt met WiFi nooit je volledige snelheid. Er is altijd wel storing (door overige kanalen, de magnetron, DECT telefoon, Bluetooth etc.) waardoor pakketten opnieuw verzonden moeten worden. Ik gok dat je met 802.11n op 450Mbps in de buurt van je volledige snelheid kunt komen.

Wat je kunt proberen:
1. Kijk met een programma als InSSIDder welke andere netwerken er in de buurt zitten en op welk kanaal deze zitten. Een WiFi zender beslaat grofweg 6 kanalen, dus als er iemand op 1, 3 en 6 zit bijvoorbeeld dan levert kanaal 11 een betere verbinding op dan andere kanalen.
2. Neem genoegen met wat je over WiFi red, en gebruik voor de rest een kabel.
3. Upgrade naar een 5GHz netwerk. Dit is minder druk dan de 2.4GHz, al is het enkel maar omdat dit niet zo ver komt. Je zult hiervoor in ieder geval de netwerkkaart in je laptop/PC moeten vervangen, en mogelijk je router. Dit is niet moeilijk, maar je moet wel even weten wat je doet.

Ik betwijfel trouwens of punt 3 echt gaat werken, aangezien je waarschijnlijk slechts één of twee antennes in je laptop hebt zitten. Als dit echter een desktop PC is, dan is het een stuk makkelijker om een andere netwerkkaart te gebruiken. Je kunt hierbij bijvoorbeeld overwegen om te kijken voor een USB netwerkkaart die je zo kunt plaatsen dat deze goede ontvangst heeft. De losse netwerkkaart kan natuurlijk ook als je een laptop hebt, maar het is wat onhandiger als je de laptop eens wilt verplaatsen ;)

Verwijderd

Als de WiFi adapter tot 150Mb/s gaat wil dat zeggen datr de theoretische maximum snelheid dan 18,75 MB/s is. Daar moet je dan nog ongeveer 10% voor 'overhead' van het TCP/IP protocol van aftrekken. Dan kom je op een theoretisch max van 17MB/s uit. Dan mag er geen storing van/demping door andere WiFi netwerken zijn en mag de WiFi adapter niet beperkt worden door geheugen en CPU gebruik van andere applicaties op je werkstation.

10MB/s vind ik helemaal niet een rare of lage snelheid voor deze WiFi adapter. Ik denk niet dat je met deze adapter veel sneller zal uitkomen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

80Mb/s (10MB/s) zegt mij dat je de boel op 40MHz kanaalbreedte draait en daadwerkelijk zo weinig interferentie is dat dat meerwaarde levert. Zeldzaam :o

Maar goed, als je per se draadloos wilt werken, wil je 2x2 MiMo doen, waar je zeker een andere adapter voor nodig hebt. Bovendien is 5GHz bijna altijd sneller, zeker over korte afstanden in dezelfde kamer. En 40MHz kanaalbreedte kan prima (minder interferentie dan in 2.4GHz) Met 5GHz 802.11n met 2x2 MiMo kun je 200Mbps halen in dezelfde kamer. Dat is dus sneller dan de 150Mb/s verbinding. Met 802.11ac kun je nog een stuk sneller, maar die meerwaarde ga je niet met je internetverbinding halen - en ergens betwijfel ik of je zelf veel op je LAN doet O-)

Dus:
Een degelijke 2x2 MiMo dualband AP. Eerste wat in me opkomt is de Netgear WNDR4300. Dat is een router, maar als AP bruikbaar, en verder betrouwbaar en goed geconfigureerd (DFS support enz).

Dan een NIC- wat handig is hangt af van wat je hebt (die QCA AR9485 is niet je NIC maar de controller chip erop). Idealiter heb je een mPCIe slot op je moederbord voor WiFi. Dan zou ik een Intel AC-7260 aanraden. Als je geen mPCIe hebt, moet je kiezen tussen USB (per definitie kleine antennes) of PCI(e) (vrijwel per definitie slechte locatie achter PC).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1