Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Politiek correct? (Hongarije topic)

Pagina: 1
Acties:

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Topicstarter
nieuws: Hongaarse regering wil internetbelasting
Hoewel het parlement er nog over moet stemmen, is het waarschijnlijk dat de wet wordt ingevoerd: de partij van het kabinet onder leiding van de omstreden minister-president Viktor Orbán heeft een tweederdemeerderheid in de Tweede Kamer. Het Hongaarse ministerie van economische zaken hoopt met de wet 20 miljard forint, omgerekend 65 miljoen euro, per jaar binnen te halen.
Dat de Premier omstreden is kan wel waar zijn, maar dat hoeft er op een artikel als deze op een TECH-site als deze echt niet bij.

Kom op Tweakers, dat hij omstreden is kan wel kloppen, maar dat heeft niets met Tech nieuws te maken, en heeft wat mij betreft daarom ook geen plaats op Tweakers.

We worden hier toch geen medium wat gaat beslissen over goed en slecht in de politieke wereld hoop ik?

Gewoon "Premier", niet "omstreden Premier".

Eat the bugs, live in a pod

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Het woord "omstreden" suggereert helemaal niets over "goed en slecht" dus ik begrijp niet helemaal waar je over valt? Bovendien voegt het wel degelijk wat toe, want even verderop staat dit:
De partij beschuldigt het kabinet ervan de aandacht te willen afleiden van een inreisverbod in de Verenigde Staten van overheidsfunctionarissen die van corruptie worden verdacht.
Dat ene woordje zegt dus, samen met die passsage, van alles over de context waarin dit wetsvoorstel tot stand gekomen is.

[ Voor 13% gewijzigd door NMe op 22-10-2014 14:53 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Wat daar even verderop staat heeft er ook niets mee te maken. Precies wat ik bedoel.
We brengen hier Tech nieuws toch?
De partij beschuldigt het kabinet ervan de aandacht te willen afleiden van een inreisverbod in de Verenigde Staten van overheidsfunctionarissen die van corruptie worden verdacht.
Wat heeft dat in hemelsnaam met het artikel te maken? :S
Dat is politiek, en dat lezen we in de krant wel.

We mengen ons hier niet in politieke zaken, en zeker niet over politici die door de een als omstreden wordt gezien, maar door de ander als niet omstreden.

Er wordt veel op hem en zijn partij gestemd, dus er zijn er ook velen die hen tof vinden, om het zo maar te zeggen.

Laten we ons hier op Tweakers dan politiek neutraal houden, en niet met dit soort steken-in-de-rug (terecht of niet) komen, die de tendens en objectiviteit van de lezer beinvloed.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
HMC schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:00:
Wat heeft dat in hemelsnaam met het artikel te maken? :S
Dat is politiek, en dat lezen we in de krant wel.
Als die belasting mogelijk politiek is hoort het toch juist in het artikel? :?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Nog een keer dan:

"De zeer geliefde politicus", "de omstreden" politicus", "de van corruptie verdachte politicus", "de van corruptie vrijgesproken politicus", "de volgens velen zeer onbetrouwbare/betrouwbare politicus" of wat dan ook, is niet op z'n plaats op een site als Tweakers.

Gewoon politicus. (in dit verhaal kan je politicus ook door partij/kabinet/etc. veranderen.)
Die adjectieven zijn nergens voor nodig, en beinvloeden, nogmaals, de tendens van het bericht.
Je stuurt de lezer in een bepaalde richting.
Dat hoort niet.

Als je dat vindt, of hebt geconstateerd of gelezen, zeg er dan bij wie hen omstreden vinden, of zo.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Waarom niet? :? Het zegt toch juist iets over de hele context van het verhaal.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
HMC schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:07:
Als je dat vindt, of hebt geconstateerd of gelezen, zeg er dan bij wie hen omstreden vinden, of zo.
Dat zou kunnen, maar sommige dingen zijn gewoon een algemeen gegeven. Dat Orban (en Fidesz) omstreden is, dat weet iedereen wel, dat lijkt me geen verdere uitleg nodig hebben?

'Omstreden' is niet perse waarde-oordeel, hè? Het ikan ook gewoon een observatie zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 22-10-2014 15:15 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

anandus schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:12:
[...]

'Omstreden' is niet perse waarde-oordeel, hè? Het ikan ook gewoon een observatie zijn.
^^ dat.

En hoezo zou een techsite in een tech-artikel niet in een bijzin wat mogen zeggen over verdere context? Tweakers zal geen volledig artikel wijden aan de Hongaarse regering en waarom ze omstreden is, maar in een artikel waarbij het toch al over de Hongaarse regering gaat en deze opmerking toegevoegde waarde heeft door context te bieden heeft het wel degelijk gewoon een plek. Het zegt alles over de context en beperkt daarbij juist het sturen van de lezer door "omstreden" te gebruiken (dat is namelijk een controleerbaar feit) en niet "corrupt".

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Krantenkop:

"Marokkaanse Nederlander sloeg vrouw 65 neer toen ze haar tas niet zonder sparteling opgaf tijdens straatroof."

vs.

"Nederlandse man sloeg vrouw 65 neer toen ze haar tas niet zonder sparteling opgaf tijdens straatroof."

Geen invloed? Oh, dan weer wel.

Gewoon "Premier", en niet "omstreden Premier".
ZEKER niet op een tech site.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik zie niet hoe een vergelijking met een krantenkop waarin je een beperkt aantal woorden hebt en waarin dus geen overbodige woorden mogen staan ook maar op enige wijze steekhoudt in een discussie waarin je vindt dat al die informatie maar in zijn geheel weggelaten moet worden "omdat Tweakers een techsite is."

[ Voor 26% gewijzigd door NMe op 22-10-2014 19:08 ]

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-11 15:40
Ik heb het bijvoeglijk naamwoord niet toegevoegd aan het artikel, maar hoewel het van mij niet per se had gehoeven vind ik het ook niet misstaan. De beste man is omstreden - daar kunnen wij verder niet heel veel aan veranderen.

Ik ben helemaal geen stagiair

Pagina: 1