Gigabyte R9 290 wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• TRBakker
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-07-2024
Beste Tweakers,

Wegens onvolledigheid van mijn vorige topic bij deze even een nieuwe. Ik heb een tijd geleden 2e hands een moederbord met een processor en recent een videokaart overgenomen. De specs van het systeem zoals het nu in elkaar zit is het volgende:

mobo: MSI a75ma-g55
cpu: AMD A8-3850
GPU: Gigabyte radeon R9 290
Werkgeheugen: 4gb g.skill f3-12800cl9d-4gbnq waarvan geloof ik één reep niet werkt, dus 2gb actief
voeding: be quiet bqt-e6 350 watt

Er is momenteel een schijf van 1tb aangesloten waar al een windows 7 64bit op was geïnstalleerd, dit was op een asus moederboard met een amd black edition dual-core processor van 3,1ghz (ik weet niet precies welk type). Nu had ik in eerste instantie windows 7 64 bit vanaf de cd geïnstalleerd op een nieuwe SSD die was aangesloten, mijn code lag echter bij iemand anders dus deze stopte snel vanwege de licentie. Toen die het echter wel deed werkte de videokaart ook niet. Het ligt dus denk ik niet aan het gebruik van een schijf die eerder is gebruikt.

Nu is mijn probleem dat de videokaart niet wordt herkend, de fan draait wel gewoon. Zowel in het catalyst control centre als in het configuratiescherm van windows is de kaart niet te zien. Als alleen de kaart (zowel via hdmi als dvi) op het scherm is aangesloten geeft het scherm ook aan dat er geen input is.

Ik heb het nieuwste AMD catalyst control centre geïnstalleerd, en ook de bios van het moederbord heeft de laatste versie. Daarnaast heb ik in de bios de pci-express slot als primary GPU ingesteld.

Het moederbord heeft nog een tweede pci slot, de kaart past echter daar niet in in de kast die ik gebruik. Moest voor het huidige slot al wat drive bays er uit halen, maar de overige bays zijn niet verwijderbaar.

Nu weet ik dat er een zwaardere voeding wordt aangeraden voor deze videokaart, maar zou de pc de kaart niet tenminste moeten herkennen? De kaart heeft immers ook alleen idle gedraaid.

Mvg. TRBakker

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-01 23:30

Thomg

Aww yiss

Je voeding is niet sterk genoeg.
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

Je build is ook zo'n beetje het epitoom van ongebalanceerd :/

• TRBakker
Haha ja ik weet het :) Ik kon het mobo met de processor van een vriend krijgen, de voeding komt uit een oude pc die ik al had en heb de videokaart tweedehands voor niet al teveel kunnen krijgen. Ik heb 8gb werkgeheugen besteld, die is onderweg. Maar zou de voeding de videokaart niet iig idle moeten kunnen laten draaien?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Hoe heb je de PEG aangesloten van de kaart?

• TRBakker
Ja er zit een 6-pins peg aangesloten op de kaart, de voeding heeft ook een 8-pins, maar die past niet op de 8-pins input van de kaart, de fan van de kaart draait dus ook, hij wordt alleen niet herkend

[ Voor 20% gewijzigd door TRBakker op 22-10-2014 15:36 ]

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Ja omdat je beide moet aansluiten op je kaart 6+8-pins peg. Niet alleen de 6-pins, als ik je bericht goed lees.

Ff een ander goede voeding aanschaffen en dan pas testen.
Die 8pins van je voeding is waarschijnlijk voor je mobo.

[ Voor 38% gewijzigd door Bullus op 22-10-2014 16:02 ]

|2600k|Asus 290|

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Iets half aansluiten op een underpowered systeem...tja wat verwacht je. Je hebt niet eens een basis om op te troubleshooten.
Kwak er een goede voeding in die aan de minimale specs voor R9 290 voldoet.

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-01 15:06

Temujin

Zegt ook wel eens iets

TRBakker schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:26:
Ja er zit een 6-pins peg aangesloten op de kaart, de voeding heeft ook een 8-pins, maar die past niet op de 8-pins input van de kaart, de fan van de kaart draait dus ook, hij wordt alleen niet herkend
De 8 pins van je voeding is niet toevallig de 8 pins die (meestal) rechtsboven in je moederbord geprikt behoort te worden ?

DIt is een andere 8 pins dan de 8pins PCI.

Volgens de specificaties zijn dit de aansluitingen op je voeding:

4-PIN interne voeding,
4-PIN mini-stroomconnector,
stroom P8,
15-pens seriële ATA-voeding,
voeding P4,
voeding 24-pins ATX met afneembaar 4-pins deel,
8-pins PCI Express voeding met afneembaar 2-pins deel

Ik tel hier maar 1 PCI Express aansluiting.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Temujin schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:15:
[...]

De 8 pins van je voeding is niet toevallig de 8 pins die (meestal) linksboven in je moederbord geprikt behoort te worden ?

DIt is een andere 8 pins dan de 8pins PCI.

Volgens de specificaties zijn dit de aansluitingen op je voeding:

4-PIN interne voeding,
4-PIN mini-stroomconnector,
stroom P8,
15-pens seriële ATA-voeding,
voeding P4,
voeding 24-pins ATX met afneembaar 4-pins deel,
8-pins PCI Express voeding met afneembaar 2-pins deel

Ik tel hier maar 1 PCI Express aansluiting.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zo te zien hebben andere tweakers al verteld wat ik probeerde te suggereren ;)
Pagina: 1