Hoe positioneer ik 5.1 surround speakers

Pagina: 1
Acties:

• swinferno
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-01 21:20
Hallo,

Ik ben van plan om binnnenkort surround speakers aan te schaffen en ben bezig me te orienteren op de mogelijkheden.

Echter heb ik in mijn huiskamer op dit moment een opstelling waarbij de bank haaks op de TV staat, in plaats van er recht tegenover. Ik heb dit duidelijk proberen te maken in onderstaand schematisch plaatje: (niet lachen aub)

Afbeeldingslocatie: http://i46.photobucket.com/albums/f146/swinferno/Posities51surround_zps77332bc0.png

Nu dacht ik de speakers op de plekken van de rode ruitjes te zitten. Gaat dat werken of niet?
Zo niet, wat zou dan betere posities zijn, of ontkom ik er niet aan met mijn bank te gaan schuiven voor een traditionele opstelling?

Tot slot vroeg ik me af hoe de ervaringen zijn met draadloze rear speakers, als een van deze namelijk aan de andere kant van de kamer moet komen zou dat nogal een gedoe zijn met kabeltjes...

Alle tips en suggesties zijn welkom!

• fazerfreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-02-2024
ik zou zelf de bank / tv opstelling wijzigen.. tv naar kast positie misschien mogelijk ?

Battle.net :: FazerFreak#2695

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

Het oude liedje

Met hierboven, anders werkt het niet omdat je compleet verkeerd voor de tv en ook je speakers zit.
Hopelijk zitten er geen deuren in de weg, maar wat fazerfreak zegt is ook een goede misschien, de tv naar de kast verhuizen.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Surround sound werkt alleen als je recht voor je televisie zit. Kan je de bank niet tegenover de tv zetten?

• swinferno
Hm, OK bedankt.

TV naar kast verplaatsen gaat niet; afstand te groot en daartussen is een looppad (tussen gang en keuken)
Ik kan wel de bank een kwartslag draaien inderdaad en daarmee een "traditionele" opstelling creeeren.

Zit ik wel nog met het probleem waar ik de rearspeakers ga zetten, wellicht moet ik dan uitkijken voor speakertjes op zuilen.

Is draadloos een optie? Lees tegenstijdige berichten over vertraging/storing maar bijv. dat SONOS systeem lijkt daar geen last van te hebben.

Die zijn dan alleen weer niet op een zuiltje geloof ik...

• MyBearTibbers
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-01 16:47
Voor je rears kun je ipv zuilen ook monitoren halen en deze op speakerstands plaatsen.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Je huidige opstelling zal nooit gaan werken als je een fatsoenlijke surround ervaring wil hebben. Een 5.1 systeem met Sonos opbouwen wordt ten eerste een behoorlijk prijzige situatie, is daarnaast erg beperkt in de aansluitmogelijkheden en snapt geen DTS audio-sporen. Verder is draadloos natuurlijk relatief want je zal in ieder geval een stroomvoorziening moeten hebben. Een looppad zou toch niet zo'n ramp hoeven zijn; je hebt de Kalverstraat niet door je woonkamer lopen. En die grotere kijkafstand is een mooie reden voor een tv upgrade. ;)

• swinferno
OK bedankt.

Het is me duidelijk dat draadloos geen volwaardig alternatief is nog.
Dus ik ga mijn bank een kwartslag draaien en op zoek naar mooie rearspeakers.

Afbeeldingslocatie: http://i46.photobucket.com/albums/f146/swinferno/Posities51surround2_zpsc2a2527f.png

En ik ga eens bedenken hoe ik de draden het best aan de zijkant kan wegwerken, vooral die van de rechter rear speaker moet een flink eindje

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 08:41

Nik

Je zou er ook voor kunnen kiezen de rear speakers wat verder van de bank te zetten. Het liefst wat meer achter je, of 1 tegen de muur en 1 in de kast als je ze naast je wil hebben. Zeker omdat je speakers niet meteen in je oren moeten zitten als je in een hoek van de bank zit. Iets verder weg geeft ook meer het gevoel van ruimte, en is minder goed te lokaliseren, wat ik heel prettig vind met surround.

Ik geef de voorkeur aan geluid wat iets meer van achter lijkt te komen (schuin achter), maar dat is voor iedereen anders (en de specificaties verschillen nog al wat, zie http://www.dolby.com/us/e...aker-setup/5-1-setup.html).

[ Voor 20% gewijzigd door Nik op 23-10-2014 11:19 ]

• swinferno
Bedankt voor de tips en de link Nik, een vriend van mij heeft dat ook inderdaad. Ik ga het proberen maar de ruimte links is beperkt en rechts zit ik weer met de draadjes, dus moet even kijken hoe ik dat ga oplossen.
Pagina: 1