Hallo allen, ik ga eind van deze maand een reciever kopen. Ik heb tweedehands al een set 5.0 Jamo boxen aangeschaft. Ik vroeg mij af of de Pioneer VSX 310 genoeg power heeft om deze speakers aan te sturen. Op 4 ohm heeft hij dan wel 110 watt maar op 6 ohm (de weerstand van de Jamo set) zou dat zo ongeveer 85 watt per kanaal zijn, terwijl de speakers een piek van 120 watt hebben.
Is dit een probleem? Ik weet dat lagere wattages bij boxen met hogere wattages voor clipping kunnen zorgen dat het systeem beschadigd, maar het verschil tussen 85 en 120 watt is niet enorm, en 120 watt is het piekvermogen. De meningen op internet zijn nogal verdeeld...
Kan ik beter voor een A/B reciever gaan, de D klasse reciever sprak mij aan vanwege zijn lage stroomgebruik. Zoals je aan mijn budget kunt zien moet ik een beetje op de kleintjes letten... Andere (maar veel minder zuinige) opties zouden zijn;
Pioneer VSX 423 op 110 wat per kanaal (op 6 ohm) met alle kanalen bezet.
Onkyo 414 op 140 watt per kanaal (op 6 ohm) met één kanaal bezet, dat valt dus vermoedelijk lager uit.
Suggesties zijn natuurlijk ook welkom.
Ik zoek een?
Reciever voor mijn luidsprekers.
Wat is je budget?
Maximaal 250 euro.
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Mijn Jamo 5.0 set + een actieve sub aansturen en hiermee muziek en films beluisteren, op normale geluidsniveaus.
Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zit zelf te kijken naar de Pioneer VSX 310, maar overweeg ook de VSX 423 of de Onkyo 414.
Welke vragen heb je hier nog over?
Zie bovenstaande verhaal.
Is dit een probleem? Ik weet dat lagere wattages bij boxen met hogere wattages voor clipping kunnen zorgen dat het systeem beschadigd, maar het verschil tussen 85 en 120 watt is niet enorm, en 120 watt is het piekvermogen. De meningen op internet zijn nogal verdeeld...
Kan ik beter voor een A/B reciever gaan, de D klasse reciever sprak mij aan vanwege zijn lage stroomgebruik. Zoals je aan mijn budget kunt zien moet ik een beetje op de kleintjes letten... Andere (maar veel minder zuinige) opties zouden zijn;
Pioneer VSX 423 op 110 wat per kanaal (op 6 ohm) met alle kanalen bezet.
Onkyo 414 op 140 watt per kanaal (op 6 ohm) met één kanaal bezet, dat valt dus vermoedelijk lager uit.
Suggesties zijn natuurlijk ook welkom.
Ik zoek een?
Reciever voor mijn luidsprekers.
Wat is je budget?
Maximaal 250 euro.
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Mijn Jamo 5.0 set + een actieve sub aansturen en hiermee muziek en films beluisteren, op normale geluidsniveaus.
Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zit zelf te kijken naar de Pioneer VSX 310, maar overweeg ook de VSX 423 of de Onkyo 414.
Welke vragen heb je hier nog over?
Zie bovenstaande verhaal.