Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-06 20:02
Ik zoek een goedkope SSD ter vervanging van een laptpop harde schrijf
Ik heb onlangs een pricewatch: Lenovo Flex2-14-00870 2e hands gekocht voor een klein prijsje van €350,- . Nu wil ik de 500gb harde schrijf vervangen met een SSD, omdat deze sneller en stiller is.

Budget: < €90-
Omdat de laptop niet heel duur was, wil er niet een te dure SSD in stoppen.

Crucial of Kingston?
Eén van deze twee schat ik.
pricewatch: Kingston SSDNow V300 240GB
pricewatch: Crucial MX100 256GB
Hier een een duidelijke vergelijking met benchmarks van Hardware.info

Dillemma
De MX100 is in de meeste gevallen beter en ik heb al een MX100 (256gb) in mijn desktop zitten. Echter de V300 is vrij goedkoop te krijgen via Alternate voor €86,90! Terwijl de Crucial nu voor €97,50 over de toonbank gaat.
De Flex 2 heeft een Intel i3 4030U, en is dus geen snelheidsmonster. Dus is de MX100 niet te snel? Daarnaast bij een mogelijke upgrade kan ik mogelijk beide SSD's in een RAID opstelling plaatsen, echter is dit wel mogelijk bij een 256GB crucial icm een 240 kingston?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
In raid plaatsen van ssd's is eigenlijk nergens voor nodig, het is wel omslachtig dus zet dat maar uit je hoofd.

En als je twijfelt tussen de mx100 en de kingston, met de kennis die je al hebt, daar sta ik dan paf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Ik weet alleen niet of de 4030U geen bottleneck gaat vormen voor de MX100, als dit het geval is kan ik beter de goedkopere V300 aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-06 16:51
De processor gaat geen bottleneck vormen, de SATA controller ondersteunt SATA-600.

Lees dit eens http://www.anandtech.com/...tch-to-slower-micron-nand en beslis dan of je nog wel een Kingston SSD wilt. Als die cijfers nog kloppen dan zou die V300 zelfs met SATA300 nog geen bottleneck ondervinden, en het is ook gewoon laag van Kingston om een tragere SSD onder dezelfde naam te verkopen. De resultaten waar je naar linkte op HWI zijn wel al van de V300 met trager NAND.

Het prijsverschil is maar €10, als het nu significant meer was, was het misschien de moeite om te bezuinigen maar nu zou ik het sterk afraden.

En zoals gezegd, voor een RAID opstelling heb je identieke schijven nodig, maar het is eigenlijk niet de moeite om dat te doen, het is ingewikkeld, snelheidswinst is onbestaande en in sommige gevallen verlies je zelfs snelheid.

[ Voor 26% gewijzigd door MacPoedel op 22-10-2014 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Ja ik weet het, vandaar dat ik ook de Micron versie gepakt hebt. Desondanks is de V300 in sommige gevallen sneller! (de atto benchmarks) Echter de mx100 is in de meeste gevallen toch sneller en soms tot wel 70%.

Ik denk dat ik toch voor de MX 100 ga. Hoezo maakt RAID trouwens niks uit? Ik weet dat het beetje overpowered is. Echter stel dat dat straks 256gb te weinig is, kan ik ze naast elkaar zetten :D

Een andere vraag: Klopt het dat de Evo 840 250GB van Samsung langzamer is dan de MX100. Kijkend naar de scores van hardware.info. (ik heb de EVO er tussen gezet) Terwijl tweakers met andere cijfers aan komt: reviews: Nieuwe budgetkoning: de MX100 van Crucial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik zou fijn voor de MX100 gaan, de SandForce controller in de Kingston is niet echt je-van-het. Daarnaast geeft de MX100 je ook nog eens caps die je data beschermen bij stroomuitval (nu zal je daar bij een laptop geen last van hebben, maar stel dat de accu opeens leeg is :*))

Het snelheidsverschil tussen een Evo 840 en een MX100 ga je nooit van je leven merken :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-06 16:51
Bliksem B schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:50:
Ja ik weet het, vandaar dat ik ook de Micron versie gepakt hebt. Desondanks is de V300 in sommige gevallen sneller! (de atto benchmarks) Echter de mx100 is in de meeste gevallen toch sneller en soms tot wel 70%.

Ik denk dat ik toch voor de MX 100 ga. Hoezo maakt RAID trouwens niks uit? Ik weet dat het beetje overpowered is. Echter stel dat dat straks 256gb te weinig is, kan ik ze naast elkaar zetten :D

Een andere vraag: Klopt het dat de Evo 840 250GB van Samsung langzamer is dan de MX100. Kijkend naar de scores van hardware.info. (ik heb de EVO er tussen gezet) Terwijl tweakers met andere cijfers aan komt: reviews: Nieuwe budgetkoning: de MX100 van Crucial
RAID 0 met SSD's geeft geen praktische snelheidswinst. Als je SSD te klein wordt zet je er een andere bij maar houd die gewoon apart, ik denk niet dat een 250GB SSD snel te klein gaat worden voor je OS, dus dan houd je dat ook op 1 schijf samen met wat er nog bij past. Trouwens als je de SSD uit je laptop haalt, moet die weer een andere hebben dus ik vraag me af of je dat ook ooit gaat doen.

Sneller of langzamer zijn van SSD's maakt in deze prijsklasse weinig uit, het is niet dat het verschil zo groot is dat je daar ooit wat van gaat merken en de snelheid is wel vele malen hoger dan van een HDD. Betrouwbaarheid is veel belangrijker en die is minder goed bij de Kingston en Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
OK leuk, MX100 besteld wil ik hem installeren schijnt de MX100 niet compatibel te zijn met de flex! : https://forums.lenovo.com...-14in/td-p/1648244/page/2 Ik vind het een hartstikke leuke laptop, maar ik wordt er wel een beetje hiervan:
1. Laptop is moeilijk open te maken
2. Kan ik Windows niet installeren :(
3. Moet ik deze opnieuw losmaken, nieuwe bestellen weer terugsturen :(.

Iemand ervaringen met andere compatibiliteit problemen van mx100 en hoe deze zijn op te lossen? Of kom dit vaker voor bij SSD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Heb je nog andere bronnen? Ik vind dit forum draadje niet helemaal overtuigend omdat niemand bevestigd dat een ander merk SSD de problemen oplost. In principe zou iedere SSD moeten werken maar met laptops en dus custom UEFI/BIOS weet je het nooit helemaal zeker. Je kunt natuurlijk overwegen om voor een ander merk te gaan voor de zekerheid. Er zijn er meer dan alleen Crucial en Kingston :)

Het voordeel van de MX100 t.o.v. veel concurrenten is zoals al gezegd die supercondensator die de drive beschermt tegen plotseling stroomverlies en daarmee tegen eventueel dataverlies. Maar ik heb al jaren een perfect systeem tegen iedere vorm van dataverlies, een back-up. En dat is de enige echte oplossing.
Dus ik zou me daar niet op vast pinnen en dan is er keus zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Ja ik vond het ook raar, maar een simpele google opdracht geeft: http://www.amazon.com/Len...-MultiTouch/dp/B00K67RPRS
Hier wordt ook gezegd: Leuke laptop, backlight bleeding is vrij aanwezig (misschien een keer op te lossen door iets er achter te drukken), daarnaast problemen met de Crucial mx100 en m500.

In het originele topic:
Nothing yet.

I have to send my Crucial back to the shop and then I will probably go for a Samsung 840 Evo 250Go.

These are the SSD that people have installed with success into their flex 2 14in :
SSD Kingston - SSDNowV300 128 GO
  • Toshiba q series pro
  • Samsung evo 250go
  • sandisk 256
Morgen in ieder geval even Lenovo bellen, als dit niks uitmaakt --> MX100 terug :'( (hopelijk kan dit ?) en de pricewatch: Kingston SSDNow V300 240GB bestellen (is nu €85,- inclusief verzendkosten).

Is het trouwens mogelijk de de topic titel aan te pasten? Want dit topic gaat nu ergens anders over :| .

[ Voor 38% gewijzigd door Bliksem B op 23-10-2014 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Bliksem B schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 22:41:

Is het trouwens mogelijk de de topic titel aan te pasten? Want dit topic gaat nu ergens anders over :| .
Nope, alleen modjes kunnen dat :P

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Even een kleine update: een USB met Windows 7 in legacy werkt wel gewoon, (zoals ook in het eerder genoemde forum is aangegeven). Beetje vreemd dat Windows 8 dan niet werkt, Windows 10 werkt trouwens ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Dit topic mag op slot. Na wat zoekwerk op internet is gebleken dat de Lenovo Flex 2 14" niet samen gaat Intel en of Crucial SSD's in combinatie met Windows 8.

Ik heb de Crucial teruggestuurd en een Kingston V300 besteld.Deze is nog €15,- goedkoper ook nog. Ik had tevens het geluk om de oude, maar snellere Toshiba versie van de V300 te ontvangen.

Bij de V300 wordt de Windowsinstallatie wel direct opgestart en voor de rest geen problemen gehad. Dus dat is ook weer opgelost.
Pagina: 1