Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Levensduur voeding Zalman ZM750-HP

Pagina: 1
Acties:

• FJA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-11 18:26
Hallo allemaal,

Nadat ik een klein half jaar geleden een r9 290 heb gekocht, bleek deze compatibiliteitsproblemen te hebben met mijn oude x58 moederbord (5 jaar oud). Aldus heb ik besloten ook maar de andere onderdelen te vervangen.

Nu sta ik op het punt een processor (i5 4590), moederbord (G1 Sniper B5) en geheugen (Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU) te kopen (volgens de best buy guide september 2014), maar vroeg ik mij af of een nieuwe voeding ook verstandig is. Ik heb nu al ruim 5 jaar een Zalman ZM750-HP, en heb geen idee of er mogelijk problemen kunnen ontstaan vanwege ouderdom of compatibiliteit of wat dan ook. Ik las ergens dat een voeding die plots stukgaat ook andere componenten zou kunnen beschadigen, daar zit ik met een nieuwe pc absoluut niet op te wachten.

Kortom: brengt een ruim 5 jaar oude voeding (Zalman ZM750-HP) (compatibilieits)problemen of risico met zich mee?

Alvast bedankt

floris

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
FJA schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 12:12:
Nadat ik een klein half jaar geleden een r9 290 heb gekocht, bleek deze compatibiliteitsproblemen te hebben met mijn oude x58 moederbord (5 jaar oud). Aldus heb ik besloten ook maar de andere onderdelen te vervangen.
Je kon dat niet oplossen door een bios update? Oudere moederborden hebben idd bios updates nodig om de nieuwste videokaarten (met uEFI boot) te ondersteunen.
Kortom: brengt een ruim 5 jaar oude voeding (Zalman ZM750-HP) (compatibilieits)problemen of risico met zich mee?
Compatibiliteitsproblemen zie tussen voedingen en moederborden heel heel weinig, maar het is wel mogelijk. Dat heeft dan te maken met de tijd welke het moederbord accepteert dat de voeding nodig heeft om de spanningen stabiel te krijgen, maar nogmaals dit komt maar heel weinig weinig voor.

Wat betreft jouw voeding, dat is een FSP Epsilon design met CapXon condensators in Vstandby en als secondaire filter condensators. CapXons zijn vrij slecht qua kwaliteit en in deze voeding moeten ze veel werk verzetten (veel ripple weg filteren) daarnaast is deze Zalman uitvoering ook nog eens uitgevoerd met een langzaam draaiender fan en daardoor wat warmer als de standaard FSP uitvoering. Al met al zorgt dit voor een niet lange levensduur, bij 5 jaar kan deze voeding dus al falen. Maar dit is ook afhankelijk van hoeveel de voeding is belast en de hoeveelheid stof, als die vol met stof zit kan het zelfs na 2 jaar al over zijn.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• FJA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-11 18:26
Over die bios update; ja misschien zou dat het verhelpen, maar denk het niet. Er schijnen wel erg veel mensen last te hebben van dit probleem (specifiek dit moederbord) en heb nog nergens als oplossing gelezen een bios-update. Hoe dan ook, het is toch tijd voor een nieuwe pc :P.

Over de voeding; bedankt ten eerste. Ik denk dat ik maar even aankijk hoe het gaat voordat ik besluit een andere dure voeding te kopen.