verouderde processor?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TarikLuis
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-06 13:21
Hoi allemaal, ik heb niet al te lang geleden mijn computer van wat updates voorzien. Alleen nu merk ik toch dat mijn processor gebruik zelfs na overklokken op 95-100% geheugen zit onder load en ben ik bang dat dat mijn bottleneck is. Nu twijfel ik toch om over te stappen op een intel processor, maar dat zou ook betekenen dat ik mijn redelijk nieuwe mobo moet wegdoen en ik weet niet of dat het waard is.

Ik zoek een?
Goede processor om meerdere games tegelijk te draaien en/of single games op 1080p op ultra met mijn crossfire 7950.

Wat is je budget?
Echt geen idee, zoveel als nodig is

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig naar intel maar sta open voor suggesties

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1065T Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock 990FX Extreme3€ 87,-€ 87,-
2Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 319,80
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 71,49€ 71,49
1Fractal Design Arc Midi R2 Window€ 81,95€ 81,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
1Thermalright X-Silent 140MM, 140mm€ 6,53€ 6,53
1Seasonic S12G 650W€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 693,62

Ik zat zelfaan deze combinatie te denken, maar zou graag jullie mening horen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 211,85€ 211,85
1Asus Z97-A€ 133,-€ 133,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 344,85

P.s. Is een i7 het waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Hoe lekker die cpu nog meekomt, ligt heel erg aan de game. BF4 draait prima op een overclocked x6, net als wat andere moderne multicore spellen, maar de spellen die liever een hogere singlecoresnelheid hebben, dan is die x6 wel minder .

Overigens is jouw mobo al nét wel, maar vaker niet geschikt voor een x6, die nog eens overklokken vind je mobo absoluut niet leuk, waardoor ie gaat throttlen, en je cpu performance instort.

Waarom?
Niet de meest geweldige kwaliteit onderdelen, maar vooral het feit dat er weinig fases zijn [4+1 is echt te weinig voor 140w+ cpu's] die ook nog eens niet heel tof gekoeld zijn. Die dingen worden te warm, en het mobo besluit de stroomkraan dicht te draaien om af te koelen.

Dus ja, eigenlijk heb je sowieso wel een nieuw mobo nodig, naar mijn mening. En of een i5 dan ook direct te rechtvaardigen is, ligt aan wat je ermee gaat doen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 524929

Gisteren had ik een topic aangemaakt om mijn AMD 1090T te upgraden naar een 5820K. =)
Alle games draaien gemakkelijk op deze AMD.

Het enige wat erg zonde is, is dat je met dit mobo niet optimaal gebruik kan maken van je gpu.
De AMD Phenom is > Geen < bottleneck. Deze CPU is nog steeds voor deze tijd erg snel en prima voor gaming.

Je winst met een nieuwe cpu zijn wat meer fps.

Over de kwaliteit: Valt niks over te klagen. Heb deze PC sinds 2010. Rond de 30/35 graden. Verder klopt de reactie van VasZaitsev niet.

Ik heb ook nog nooit het probleem van 95-100% geheugen onder load gezien of gehoord? Kun je dit wat beter omschrijven? aangezien ik ook veel tegelijk draai. Verder overclock ik standaard al niet en gebruik ik valueram om problemen te voorkomen. De enige game was Dead Rising 3, hierbij zat mijn ram vol en kreeg ik een melding in mijn beeld. Bij de laatste games is de chipset erg verouderd.

Momenteel wil ik overstappen, omdat de hardware inmiddels erg verouderd is en ik gebruik wel maken van pci-e, sata express etc. Een i7 is het waard ja, voor multitasking.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 524929 op 22-10-2014 10:00 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TarikLuis
Oh wauw dat over de mobo wist ik niet... Bedankt voor het ophelderen. Ik draai vaak 5x World of Warcraft om te multiboxxen, maar dat gaat gewoon niet lekker meer. Shadow of Mordor op hoge settings doet ie dan wel weer lekker. Ik heb overigens 2 1080p schermen, op 1 game ik en op de ander staat vaak youtube of een ander filmpje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07 12:31
TarikLuis schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 01:11:
... dat mijn processor gebruik zelfs na overklokken op 95-100% geheugen zit ...
Wat heeft geheugen met processor te maken?
Ben je zeker dat je niet gewoon een latje RAM bij wil steken :?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TarikLuis
Ja sorry verkeerde term,was laatst bezig met RAM. Ik bedoelde dat mijn processor verbruik op de 95-100% zit. Mijn ram geheugen red het nog net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TarikLuis schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 10:01:
Oh wauw dat over de mobo wist ik niet... Bedankt voor het ophelderen. Ik draai vaak 5x World of Warcraft om te multiboxxen, maar dat gaat gewoon niet lekker meer. Shadow of Mordor op hoge settings doet ie dan wel weer lekker. Ik heb overigens 2 1080p schermen, op 1 game ik en op de ander staat vaak youtube of een ander filmpje aan.
Het is erg afhankelijk van de game en de support op deze cpu. Ik heb bijv. een AMD MSI 5830 gpu. Als ik CS:GO opstart haal ik 120fps. Als ik schiet, krijg ik een fps drop naar 40/30. Dit is volgens mij niet mijn pc, maar vooral de hardware support die Valve levert. (Normaal is ~300 tot 600 fps normaal)

Processor moet dit aankunnen =) zelfs zonder overclocken. Maar 5x WoW is erg veel, die game is ook niet bekend voor mij.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 524929 op 22-10-2014 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TarikLuis
Hier een voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/zwnxph.png

Ik had de overclock even terug gezet naar stock om te kijken of er daar misschien wat mis mee was, dit was niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Volgende stap is dan om te kijken welk proces zoveel van je processor vraagt. Als dat de game is die je aan het spelen bent, dan is de processor inderdaad niet meer toereikend. Maar als dit een ander process is, dan zit er wat fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-06 18:50
Je zou eigenlijk even moeten kijken of alle cores worden gebruikt. Ik zou zeggen van wel, als bij mij maar 1 of 2 cores worden gebruikt (bij dolphin emulator bijvoorbeeld), dan zie ik netjes mijn CPU stoppen bij 50%. Als alle cores net kunnen worden gebruikt, dan hoef je niet perse een een CPU te nemen die goed is in single thread toepassingen.

Aangezien je een AM3 + mobo hebt, zou je kunnen overwegen om een FX processor aan te schaffen, nieuwe of tweede hands. Deze zijn een stuk zuiniger dan de Phenon, maar ivm met een Intel of een Ahtlon (FM2 socket) alsnog energie slurpers. Hier enige prestatie index viapassmark..

Bijvoorbeeld de:
pricewatch: AMD FX-6300 Black Edition
of de E variant (zuiniger) van de 8370: pricewatch: AMD FX 8370E Boxed (reviews van hardware.info)

De FX6300 is in single thread al wel een stuk beter (28%) dan jouw 1065t. Maar vergelijk je dat met een i3 4330, dan zie je en toename van 86%. [bron: passmark]

[ Voor 29% gewijzigd door Bliksem B op 22-10-2014 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TarikLuis
Het is echt de game die ik speel helaas, dus dan is een upgrade wel echt nodig. Volgens mij gebruikt de processor idd alle 6 de cores, weet alleen niet zeker hoe dit het beste kan worden nagegaan.

Uiteraard zou ik gewoon mijn mobo behouden en een AMD nemen, mits deze natuurlijk aan mijn eisen kan voldoen. Die FX6300 ziet er zeker wel goed uit. Ik zou alleen niet weten hoe ik erachter kom of het genoeg is voor wat ik wil.

Zal het t waard zijn om over te stappen naar een nieuw mobo met intel processor? Of is dit echt zonde van mijn oude mobo en het geld niet waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:51
Ik zou dan minimaal gaan voor een FX 8320 als je wil upgraden. De FX 6300 is namelijk erg vergelijkbaar. Alle cores worden gebruikt bij 100% CPU usage, bij 1 core zou dat maar 15% zijn (bij een 6-core).

Mijn eigen ervaring, ik ben van een FX 8350 geupgrade naar een i5 4670k omdat ik tegen de bottleneck van AMD aanliep, de single threaded performance is niet zo goed. Helaas vragen de meeste games nu gewoon 1 of 2 snelle cores. Zelfs een Pentium G3xxx is in de meeste games sneller (meer FPS).

Mensen zeggen dat met het oog op de toekomst meer cores e.d. gebruikt gaan worden maar ik heb de 8350 2 jaar met die gedachte gehad en ze kwamen niet of nauwelijks. Zelfs in dat geval werkt een degelijke i5 of i7 minstens net zo goed.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

En een FX-8320 is weer net zo'n slurper als een x6, dus vind je mobo het nogsteeds niet leuk. Je komt gewoon niet om dat matige mobo heen.

Volgens mij is WoW een game die liever 1 snelle core heeft dan 6 tragere, maar ik kan het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alsnog, bekijk eens je cores los ipv processor op 98% en inderdaad even het proces.
Je ram is prima, ziet er normaal uit.

Upgraden naar een FX8320 is een optie, maar heel veel verschil zit er niet in. Deze 6 core is op sommige punten nog sneller ook. Dus als je gaat upgrade 4e generatie i5. Maar nogmaals, het is niet nodig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TarikLuis
Volgens mij allemaal gewoon heftig in gebruik:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/fns7ip.png

En zoals ik eerder zei, mijn 5 WoW games die aanstaan zijn hiervan de boosdoener.
Maarja dat zou dus betekenen dat ik als ik echt safe wil zijn een intel processor moet nemen met een ander moederbord....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:51
TarikLuis schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:47:
Volgens mij allemaal gewoon heftig in gebruik:
[afbeelding]

En zoals ik eerder zei, mijn 5 WoW games die aanstaan zijn hiervan de boosdoener.
Maarja dat zou dus betekenen dat ik als ik echt safe wil zijn een intel processor moet nemen met een ander moederbord....
Wtf vriend, 5 wow games? :')

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Tja, als je een x6 zo vol weet te trekken, ben ik bang dat je een i5 ook op z'n bek krijgt, zo heel veel sneller in multicore is die nou ook weer niet. Kijken naar een i7 of Xeon met HT lijkt me dan een beter idee.

Stevig overgeklokte FX-8320 is ook een leuke optie, iig een goedkopere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TarikLuis
Multiboxing :P Is lachen.
Heb nu alleen even met de settings van wow geklooit en de max FPS op 10 gezet.
Processor trekt dit heel goed, alleen nu is het mijn RAM die op 80% geheugen staat XD
Het zal vast goedkoper zijn om 8GB ram te upgraden naar 16GB dan een compleet nieuw mobo + processor te halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

dat is zeker goedkoper, kost je 60 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TarikLuis
Er zit nu 2x 1333MHz DDR3 4GB intern geheugen in, is het dan handig om er nog 2x hetzelfde in te doen of kan het geen kwaad om bijvoorbeeld pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU in te doen?
Heb hier niet zoveel verstand van :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Volgens mij kun je er zo'n beetje ingooien wat je wilt, zonder dat je problemen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Het is aan te raden om altijd twee reepjes er in te gooien, ander heb je geen dual channel en blijf je steken op 800mhz ipv 1600 mhz (wat aangegeven is).

Heb het even opgezocht multiboxing, hoe doe je dat dan? Heb je ze alle 6 actief en bestuur je ze dan tegelijkertijd of los van elkaar? Tevens 10 FPS? dat is niet speelbaar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Eh, zo werkt dualchannel niet precies. Dankzij de Double Data Rate wordt de mhz idd x2 gedaan, maar dat doet ie vrolijk in singlechannel.

Ook is dualchannel vaak niet echt nuttig, zijn maar heel weinig progsels waarmee je het verschil merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Sorry ik heb zelf deze conclusie getrokken, omdat bij 1600 geheugen hij doodleuk 800 aangeeft. 1600 geheugen is dus de DDR snelheid.
Na even googlen vond ik dit: http://www.gamersnexus.ne...e-channel/Page-3?showall= en het verschil scheelt inderdaad niet heel veel. Wel appart in mijn ogen, dat bij een dubbele brandbreedte, het verschil nihil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TarikLuis schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:06:
Er zit nu 2x 1333MHz DDR3 4GB intern geheugen in, is het dan handig om er nog 2x hetzelfde in te doen of kan het geen kwaad om bijvoorbeeld pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU in te doen?
Heb hier niet zoveel verstand van :p
Ja, gewoon 2x4GB. Maar neem wel dezelfde snelheid als je nu hebt. Dan is het prima. Je kan opzoek naar dezelfde modules evt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-07 10:57
Als je vooral WoW speelt is een intel CPU wel in het voordeel tov AMD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Royvveen schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 12:47:
Als je vooral WoW speelt is een intel CPU wel in het voordeel tov AMD
Onzin, zijn systeem is prima verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je 5 WoW instanties tegelijk draait maakt het niet uit wat voor type processor je gebruikt, belast worden gaat ie sowieso wel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TarikLuis
Haha dat sowieso, ik denk dat ik er gewoon 2 RAM modules van 4GB bij prik en dan vind ik het wel weer goed voor een tijdje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Anoniem: 524929 schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 12:59:
[...]

Onzin, zijn systeem is prima verder.
Volgens mij is die AMD beter, heeft elke WoW box zijn eigen core tot zijn beschikking :X . Mogelijk is dan een 8-core ook wel interessant, kun je er zelfs 8 tegelijkertijd spelen 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bliksem B schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 22:53:
[...]

Volgens mij is die AMD beter, heeft elke WoW box zijn eigen core tot zijn beschikking :X . Mogelijk is dan een 8-core ook wel interessant, kun je er zelfs 8 tegelijkertijd spelen 8) .
Is wel beter, maar geen upgrade waard. (Op sommige punten is de x6 beter.)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 524929 op 23-10-2014 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TarikLuis
Oh ik bedenk me ineens. Zijn de screen freezes en hoge loads misschien een oorzaak van een CPU bottleneck voor mijn crossfire 7950? of heeft dit er niks mee te maken?
Pagina: 1