Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

UTP aansluitpunten op domotica hoogte, hoe netjes wegwerken.

Pagina: 1
Acties:

• Timmehhh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10-2023
Goededag tweakers,

Ik heb een energieneutraal nieuwbouwhuis gekocht en wil dit voorzien van een gedegen UTP netwerk.
Elke kamer is voorzien van een domotica plaatje op ooghoogte naast de deur met een trekdraad erin na de meterkast.

In 3 kamers wil ik hier een dubbele UTP kabel trekken. Nadeel is wel dat deze plaatjes op ooghoogte zitten en het niet praktisch is om hier een dubbele inzetplaat voor 2x RJ45 CAT6 op te zetten.

De muren zijn al geschilderd, dus buizen door de muren leggen is geen optie. De buizen uithakken bij de plint is al geprobeerd en lukt niet. Ze gaan meteen diep de muur in.

Wat wel een optie is om de kabel, vanuit de domiticaspot lang de deur, met een kabelgoot richting de plint te brengen. Dan onder langs de plint de utp kabel naar de gewenste plek te brengen en hem daar omhoog te laten komen. Laminaat is inmiddels gelegd en er is bewust ruimte vrijgehouden bij de plint.

Nu mijn vraag, met welke kabel kan ik dit het beste laten doen? Ik wil sowieso een CAT6 kabel met koper maar twijfel tussen een stugge en een flexibele kabel. Wat vinden jullie van de oplossing van een kabel trekken langs de plint? Als ik voor een stugge kabel trek, is het dan geen probleem met de 90 graden bochten bij de plint?.

Ik heb een Vodafone abbonement met een Draytek vigor 2130n router. Nadeel van deze router is dat deze maar 4 LAN poorten heeft. Een van deze poorten wordt al door het energiedisplay gebruikt. Heb ik dus een switch nodig om meerdere utp spots aan te sluiten? Kan op de router of switch zowel stugge als flexibele kabels worden aangesloten?

Alvast bedankt voor de moeite!

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21
Ik kan niet helemaal je verhaal goed volgen maar "ooghoogte" snap ik wel.
Dat zit dus behoorlijk in het zicht - en vanuit de visie van gebouwautomatisering (ik heb een enorme hekel aan het woord Domotica; alleen wij in Nederland snappen dat als "begrip") is het de bedoeling om op zo'n plek een panel direct aan te sluiten om die ruimte te besturen. Denk aan een kastje als de Eneco toon maar dan om verlichting etc aan te sturen.

Tja maar je gaat voor connectiviteit en niet voor die leuk paneltjes; ik zou toch ook al is het ooghoogte daar op die plek de aansluitingen afmonteren. Met een beetje creativiteit kan het er toch best aangenaam uitzien hoor:
Afbeeldingslocatie: http://www.merten.de/typo3temp/pics/1d0d96e214.jpg

Trekken van kabels door leidingen; tja afhankelijk van de totale lengte een aantal bochten ben en blijf ik fan van stug ipv soepel. Stug monteer je meteen af in de inbouwdoos en in een (dektop)patchpanel in je centrale ruimte. Soepel kan maar de krachten over de meerdere meters icm bochten; ook nog eens met 2 wires de buis in; je zal niet de eerste zijn die het dan kapot trekt. ( voor de goede orde het is wel trekken en invoeren tegelijkertijd; altijd een two-man-job ).

De kabel de buis uit is let op stug en buigt gewoon niet in scherpe bochten zoals soepel.
Je idee om het UTP-tje door te laten lopen en direct op de plint om te vouwen = niet handig met stug; waarschijnlijk net wel een ding met soepel. Let op ik zou altijd afmonteren en dan een soepele patchkabel gebruiken.

De grote vraag is eigenlijk in de kamers; ooghoogte; hoe nadrukkelijk komt het in de kamers in het zicht te hangen? Het is meer een kwestie van "hoe mooi moet het zijn" dat gaat bepalen of je afmonteerd in de doos met stug of de doos dichtmaakt en met soepel direct (via gootje ofzo) meteen afzakt naar de plint.

Edit:
als je inderdaad meer dan 3 aansluitingen live wilt hebben op je router; dan vergroot je je bedraadde LAN met een switch en wederom in de centrale ruimte plaats je een patchpanel en met patchkabels ga je de switch in. Er staan hier op dit forum plaatje voldoende van hoe dat eruit ziet. Zoals hier bij mij thuis; groen is stugge CAT6 door de pijpen afgemonteerd in een patchpanel (lomp opgehangen) en vervolgens patchkabels de 8 poorts switch in (waarin ook het netwerk van het modem is doorgezet)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1216252/meterkast-zoom.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Seven_of_Nine op 22-10-2014 10:22 ]

• coninckske
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-11-2021
Timmehhh schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:19:
Wat wel een optie is om de kabel, vanuit de domiticaspot lang de deur, met een kabelgoot richting de plint te brengen. Dan onder langs de plint de utp kabel naar de gewenste plek te brengen en hem daar omhoog te laten komen. Laminaat is inmiddels gelegd en er is bewust ruimte vrijgehouden bij de plint.
De enige echte esthetische oplossing is toch echt wel sleuven maken tot op plinthoogte en evt horizontaal op de gewenste plek verplaatsen. Zo een kabelgootje verticaal langs de muur ziet er toch echt niet uit. Heb je een 'modern' nieuwbouwhuis met van die flimsy kabelgootjes gemonteerd. Beter in één keer alles goed doen. Het aanhelen en herschilderen van die ene muur per kamer hoeft ook niet onoverkomelijk te zijn. En ik veronderstel niet dat je in al je kamers deze aanpassingen wil of moet doen (woonkamer / werkkamer / slaapkamer)

Dat de bestaande kabels direct diep in de muur wegzitten maakt hierbij niet veel uit. Je verlengt gewoon de leiding naar beneden vanaf de bestaande inbouwdoos die op/in de muur zit.

[ Voor 20% gewijzigd door coninckske op 22-10-2014 11:34 . Reden: spelling ]

• Timmehhh
Seven_of_Nine en coninckske hardstikke bedankt voor jullie heldere uitleg.

Ik heb net met mijn vader gesproken en die vind het geen optie om nu weer sleuven te gaan maken. De wandjes waarin dat moet gebeuren zijn geen steunmuren. Daarnaast ligt het laminaat er ook al in en hebben we geen zin meer in gestuif. Hij heeft al flink wat sleuven gemaakt en hij is er een beetje klaar mee.

De domitica spots met loze leiding zijn inderdaad op de hoogte van de schakelaars naast de deur geplaatst. Ik zit er aan te denken om na de kamer waar het hoogstnoodzakelijk is 2 flexibele kabels te leggen. Op de slaapkamer en de woonkamer zitten elk al 1 paneeltje netjes afgewerkt met utp aansluiting.

Als ik in de toekomst meer aansluitingen wil ga ik het waarschijnlijk wel helemaal netjes afwerken.

Dus het plan is om naar een kamer flexibele kabeltjes naar boven werken en via de plint naar de juiste bestemming brengen. Wat zijn de nadelen van deze optie? De te overbruggen afstand is ongeveer 20 meter.

Als ik het goed begrijp is een patch paneel nodig om van stugge naar flexibele kabel te gaan. En kunnen stugge kabels niet rechtstreeks in de router maar flexibele wel. Of is een patch paneel altijd nodig als je gebruik maakt van een switch?

Verbruikt zo'n patchpaneel trouwens stroom?

Volgens mij zit er al standaard een switch of omzetter in mijn meterkast. Want de 2 kabels die van de paneeltjes komen gaan door apparaatje heen voordat ze naar de router gaan. Ik zal morgen hier een foto van posten. Het vreemde is wel dat ik hiervoor ook weer 2 kabels nodig heb om naar de router te gaan.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:03
Een patchpaneel is een passief onderdeel van je netwerk, het gebruikt dus geen stroom. Je hebt nog steeds een switch nodig plus bijbehorende patchkabeltjes.

My favorite programming language is solder.

• Seven_of_Nine
Puch-Maxi schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 22:49:
Een patchpaneel is een passief onderdeel van je netwerk, het gebruikt dus geen stroom. Je hebt nog steeds een switch nodig plus bijbehorende patchkabeltjes.
Correct; voor de orde (ik denk dat deze materie "nieuw" voor je is). In de centrale ruimte (meterkast) kun je gewoonweg niet alle UTP draden los laten hangen. Het patchpanel is een passief component om de bedrading netjes af te monteren. Van daar uit plug je een kort Ethernet kabeltje ( patchkabel ) in het juiste poortje (kamer) naar je switch.
Plaatje van een patchpanel:
Afbeeldingslocatie: https://netwerkproducten.com/content/images/241584.jpg
Via de achterkant komen de draden naar binnen en die druk je vast in de (LSA) klemmen. Aan de voorkant in de RJ45 socket druk je dan een patchkabel naar je modem toe.

Overigens 20 meter UTP aanleggen is geen probleem. Let wel dat de totale lengte tussen de PC en je Switch in de meterkast via het UTP in de pijp en de losse UTP kabel over/langs de plint niet meer dan 100 meter kan zijn. Je spreekt van een kamer met vanaf de UTP aansluiting al 20 meter extra; dan vraag ik me af hoeveel meter er al in de pijp zit (maatje kasteel ofzo?!?!).
Normaal in een woning kom je van punt tot punt normaal niet aan de 100 meter trouwens; let wel (zie de andere threads hier) dat je wel moet opletten met de kwaliteit van de kabel. Het goedkope UTP (ongeacht Cat5/Cat6 danwel stug/flexibel) is veelal niet 100% koper (dat noemen we CCA) en signaal verlies is zeker over meerdere meters dan aan de orde. Kwestie van opletten dus; maximaal AWG24 als dikte (liever AWG23) en volledig koper nemen! Dingen als CCA en AWG26 (praktisch visdraad!) lekker laten liggen.

[ Voor 33% gewijzigd door Seven_of_Nine op 23-10-2014 16:19 ]

• Timmehhh
Hey Seven of nine, bedankt voor je antwoorden!

Er is goed nieuws we kunnen de kabels op lagere hoogte oppakken. Dus op die hoogte komen waarschijnlijk afdekplaatjes en dat wordt dan voorzien van een stugge kabel die naar de switch gaat of router in de meterkast. In het afdekplaatje gaat een flexibele kabel die eventueel langs de plint gelegd gaat worden.

Nu mijn laatste vraag.
Als ik het goed begrijp heb ik dus een switch EN patchpaneel nodig.
Zorgt het patchpaneel dat ik de stugge kabels kan omvormen zodat ze de router of switch ingaan?
De switch zorgt ervoor dat ik meer poorten krijg op de router. Heb ik het zo goed verwoord?
Of vorm de switch de stugge kabels al om? Of kan ik stugge kabels rechstreeks de router indrukken?

Ik zit er aan te denken om 100 meter stugge kabel te kopen.

En nog een te speciferen eenheid aan aan soepele kabel om langs de plint te leggen

De volgende afdekplaatjes

Of heb ik toch deze afdekplaatjes nodig ?

Mijn vader kan de afdekplaatjes en het achterliggende werk monteren. Een vriend van mij kan kabels knippen en connectoren bevestigen. Hij heeft al zo'n tang

Wat nog rest zijn de connectoren, de switch en het patchpaneel.

[ Voor 55% gewijzigd door Timmehhh op 26-10-2014 18:30 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Timmehhh schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 18:17:Als ik het goed begrijp heb ik dus een switch EN patchpaneel nodig.
Niet per definitie. Als je het 'netjes' wilt oplossen wel.
Zorgt het patchpaneel dat ik de stugge kabels kan omvormen zodat ze de router of switch ingaan?
Ja. Net als een RJ45-connector dat doet, overigens.
De switch zorgt ervoor dat ik meer poorten krijg op de router. Heb ik het zo goed verwoord?
Ja.
Of vorm de switch de stugge kabels al om?

Of kan ik stugge kabels rechstreeks de router indrukken?
Even voor de goede orde, het enige verschil tussen stugge (solid) en soepele (stranded) kabels is de opbouw van de aders binnen de kabel. Omdat je vaste bekabeling eenmaal trekt en vervolgens laat liggen kun je daar beter solid-core kabels voor gebruiken. Voor het leggen van kabels van wanddozen/patchpanelen naar apparaten (of tussen apparaten) is het fijn als de kabel wat flexibeler is, dus daar gebruik je dan bij voorkeur stranded/soepele kabels ('patchcables').

Een solide kern geleidt uiteraard beter, dus om het 'netjes' te doen gebruik je de juiste kabelsoort voor de desbetreffende toepassing, maar mits je niet meer dan honderd meter kabel legt tussen 2 punten ga je het verschil niet echt merken.

Solid core sftp als patchkabel voor je laptop gebruiken kan ik je overigens niet aanraden, dat rolt niet vanzelf mooi recht uit :+

Los van de verschillende soorten kabels, aan het einde komt een RJ45-connector of punch je hem in een LSA-terminal (wanddoos of patchpanel).

Of je nu je stugge kabels netjes afmonteert met een patchpanel (en van daaruit een patchkabel naar je switch) of er direct een connector aan krimpt maakt functioneel niets uit.

Pas wel op voor de kabelpolitie :+
Ik zit er aan te denken om 100 meter stugge kabel te kopen.
Je linkt hier naar een stranded cable ('soepel'), niet solid ('stug', 'installatiekabel').
En nog een te speciferen eenheid aan aan soepele kabel om langs de plint te leggen
Als je het permanent legt zou ik solide kabel gebruiken, tenzij je er met de bochten anders echt niet uitkomt (ik heb geen cat6, en het lijkt me een beetje afhankelijk van de situatie).

Patchcables kun je net zo goed prefab kopen, scheelt werk en de connectors zijn wat steviger (al kun je er zelf ook tules/trekontlasting bij kopen).
De volgende afdekplaatjes[/url] nodig ?
Ik zou de goedkoopste pakken en alle ratings (cat5/cat6) qua in/opbouwdozen aan m'n laars lappen. Let wel: heb geen ervaring met die dingen.

• Seven_of_Nine
Ik sluit me aan bij Thralas.
Voor de goede orde de materie is nieuw voor Timmehhh; ik denk dat je er goed aan doet om "hulp" te zoeken.
Zowiezo is het aanbrengen van een kabel door een buis een 2-man-job. Misschien is het dan beter om de klus te doen met iemand die en alle gereedschap heeft, en die dus zo'n installatie al eens eerder gedaan heeft.

Laatste tip van mijn kant; ja - Thralas - de opmerking dat een patchpanel niet vereist is klopt helemaal. Het gemak van het patchpanel komt eigenlijk om de hoek kijken als je toch nog ergens over 1 van je UTP's een klassieke telefoonlijn gaat aanleggen; dan kom je er mogelijk achter dat RJ45 los in de meterkast verrekte lastig past in een RJ11. Wanneer je op dat moment aan een stukje patchkabel aan de ene kant een RJ11 en aan de andere kant een RJ45 zet en die dan tussen het modem en het patchpanel inklapt; dan heb je echt een stukje gemak. Het ruimt op en geeft flexibiliteit met name in de situatie dat je een telefoonlijn over je bekabeling laat lopen. Mogelijk is dat hier niet en nooit never aan de orde.

Tip 2: even direct een RJ45 op een stukje stugge UTP zetten; niet doen. Stugge UTP trek je alleen in de buizen en monteer je het beste af in LSA klemmen ( met een puchdown (LSA) tool, men noemt dit wel eens "dogger" ). Alles buiten de pijp; dus bedoeld voor connectie met het eindpunt: dus of de PC/MAC of aan de andere kant een router / switch - soepele UTP - dat heet PATCHkabels. Wederom de tip van Thralas is duidelijk; ga ook die niet zelf prutsen voor een paar cent heb je die netjes op lengte.

Kijk eens goed in het topic nette LAN afwerking voor thuis. Als je daar de dingen ziet en je voelt je er niet comfortabel in om dat soort dingen ook te maken; zoek dan hulp. Het is gewoon doodzonde van tijd energie en materiaal als je straks een verbinding hebt met zelf geknutselde snoeren die soms wel en soms niet contact maken. Ga samen zitten met iemand die dit wel kan; bespreek het door; plaats een bestelling bij een webshop ofzo en ga dan klussen.

Oh en 2 wires in 1 pijp?; dat trek je tegelijkertijd uit 2 dozen! Mensen zonder evaring schatten de lengte in de muren altijd veel te kort in en als je dan een stuk van 15 meter afknipt en er vervolgens achterkomt dat 18 meter nodig is uit 1 doos maak je het jezelf gewoon te moeilijk.

Iedereen hier geeft je een hoop input mee; analyseer; overweg en doe het samen met iemand die zeker zo'n klus eerder heeft gedaan; dan pas zit er straks iets in de woning waar je jaren happy mee kan werken!
Pagina: 1