linux mint klonen naar andere pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 20:43
ik probeer op een pc linux geinstalleerd te krijgen. maar wat ik ook probeer, booten wil maar niet. Ik heb linux mint 17 xfce al geprobeerd. Daar kreeg ik aan het eind van de installatie een melding "installatie vastgelopen, installatie cd wordt nagelopen".
Ik dacht: ik probeer mint 17 mate, maar die krijg ik niet eens geboot.
Ik heb de linux distro op mijn usb stick staan die ik bootable maak met unetbootin of multibootusb.
Maar beiden hebben hetzelfde resultaat helaas (geen installatie).

Nu herinner ik mij een post van iemand die zei dat je een install redelijk makkelijk kunt verplaatsen naar een andere computer.
daarom deze vraag:
kan ik de linux mint 17 mate install die ik op mijn eigen pc heb staan, naar een externe hdd kopieren en vervolgens aan de andere pc hangen en vandaar van de externe hdd naar de interne hdd kopieren? (en daarna de pc gewoon gebruiken?)

Ik hierover dit gevonden:
http://unix.stackexchange...s-with-different-hardware
http://unix.stackexchange...install-to-a-new-computer

in mijn geval gaat het over klonen/kopieren. ik weet alleen niet of partitionering gelijk is en of dat uit gaat maken.

en ik las iets over
All I had to do after that was manually putting Grub into the MBR and boot. Everything still worked for me.
Hoe dat werkt moet ik nog uitvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:12

Saven

Administrator

Nja als de hardware verschillend is kan dat ook wel issues geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ja, je kan gewoon klonen. Maar dat lost je probleem niet op: een PC die niet kan opstarten en gewoon niet goed werkt gaat ongeacht het medium gewoon niet werken. Repareer eerst de PC, ga daarna pas met software aan de slag.

Als de PC goed werkt kan je gewoon elke Linux installatie er op draaien. Als je een DD kloon maakt hoef je niks te doen en start ie gewoon op. Als je rare dingen met copy/paste of files gaat zitten doen zal je inderdaad e.e.a. moeten toevoegen voor dat het werkt.

Zorg er voor dat je LVM gebruikt, of UUID's, en geen device namen. Moderne distro's doen dat vanzelf goed, maar als je dat aangepast hebt ga je problemen krijgen met niet-vindbare root enz.

Als je trouwens USB boot problemen hebt kan je misschien beter eerst even kijken hoe dat komt. USB boot is namelijk niet echt heel veel anders dan een HDD boot.
Saven schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:15:
Niet echt. Linux is geen windows. Zolang de HDD of SSD of ODD gevonden kan worden is er niks aan de hand. En als er ook maar geen harde mappings gebruikt worden gaat het ook goed komen. Problemen krijg je pas als je hardcoded devices gebruikt, maar dat heb je alleen als je dat handmatig zo doet.

[ Voor 47% gewijzigd door johnkeates op 21-10-2014 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Saven schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:15:
Heb je het nou over Windows? Want Linux heeft daar echt geen enkel probleem mee. Het boeit niet of je nou de installatie op een i7 van gister maakt en die verhuist naar een AMD Athlon XP.

@arjoderoon,
Als de schijf is in te bouwen in je computer die wel werkt, zou ik 'm persoonlijk even omhangen, installeren en dan terug hangen. Ben je veel sneller mee klaar en je hoeft ook niet te rommelen met Grub opnieuw installeren in het MBR. En device nodes/UUIDs.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Thanks. Ga ik dat laatste proberen. Al geldt misschien ook wel wat johnkeates al zegt: misschien is de hardware wel (gewoon) rijp voor de sloop.

Edit: met behulp van een cdrw met ploplinux erop, heb ik kunnen booten van usb. De hele installatie can mate 17 is voltooid zonder fouten. Maar nu ik opnieuw op wil starten krijg ik wederom de melding: ntldr ontbreekt.

Als ik dat nou eens op kan lossen... Maar alles wat ik over die error vind is dat het te maken heeft met xp (welke niet te vinden is op de schijf). Boot priority in de bios klopt.

[ Voor 58% gewijzigd door DeRooney op 22-10-2014 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:37
Klinkt alsof de bootloader niet naar de juiste plek geschreven is. Is het enige op de schijf die Linux Mint installatie? Heb je de bootloader naar de MBR laten schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Sda1 bestaat uit 1 partitie, die de volledige schijf gebruikt. Daar staat mate 17 op. Ik weet zo niet op ik installatie opties gemist heb waardoor er iets niet goed gegaan is met betrekking tot de mbr.

Edit: nog even volledig opnieuw geinstalleerd en bij de specifieke processen extra gelet op het stukje 'grub wordt geinstalleerd op /dev/sda'

Dat is foutloos gegaan. Nu weer opnieuw opgestart na installatie en nu krijg ik weer ntldr ontbreekt.

Ik probeer via ploplinux vanaf diezelfde partitie te starten. Nu krijg ik als extra melding nog 'plpA20!' (Maar dat zal wel met plop linux te maken hebben).

Ik heb als eerste een boot partitie gemaakt (sda1) en daarna de / partitie (sda2).

Kan de betreffende hdd brak zijn en het probleem zijn?

[ Voor 57% gewijzigd door DeRooney op 22-10-2014 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Omdat je via USB de installatie hebt uitgevoerd, ben ik bang dat je /dev/sda tijdens installatie je USB stick was, niet de harde schijf. Daarom mijn idee om de schijf tijdelijk in z'n eentje in een wel werkend systeem te hangen en dan installeren van CD. Maar wat je nu hebt, is prima te repareren zonder rare dingen te hoeven doen.

Start je installatie opnieuw op, maar ipv installeren kies je ervoor om een systeem te herstellen. Als het goed is, is je schijf in minstens twee delen verdeeld: je root file system en een swap gedeelte. Eenmaal in de recovery, met hopelijk ook een chroot naar je installatie, hoef je alleen maar het volgende uit te voeren, uitgaande dat de schijfbenaming wel klopt:
grub-install /dev/sda

Wil je zeker weten dat je met de juiste schijf te maken hebt, dan voer je het volgende uit en check je wat de grootte is die aangegeven wordt:
fdisk -l /dev/sda

Zie je de grootte van de schijf (dit is bijvoorbeeld mijn OS disk: Disk /dev/sda: 238.5 GiB) zoals je dat verwacht, dan is dat je OS disk waar Grub heen moet. Is dat 't niet, maar de grootte van de stick, dan check je /dev/sdb en geef je dat ook op bij grub-install.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Ik ga het proberen.

Maar ik denk niet dat het op mn stick geschreven is.
Aan het begin van de installatie wordt de partitie-indeling gevraagd.
Op dat punt wordt ook gevraagd om de bootloader locatie op te geven en daar heb ik de maxtor harde schijf geselecteerd, de sda.
Pagina: 1