Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SIP ATA op een Siemens HiPath telefooncentrale

Pagina: 1
Acties:

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:11
Voor een kennis met een eigen bedrijf, ben ik opzoek naar een oplossing, om de oude analoge transparantlijnen (de analoge vaste verbindingen zoals KPN deze ook wel noemt) te vervangen, deze vervallen per 1 januari 2015 volgens KPN.

Het betreft hier een familiebedrijf, waarbij er twee woningen (tegenover het bedrijf, er zit een doorgaande weg tussen) zijn die door het bedrijf aangekocht zijn, en hier de familieleden in wonen. Het bedrijf heeft een Siemens HiPath 33xx (ong 10 jaar oud) centrale, met een aantal OptiPoint toestellen, maar ook een aantal gewone analoge toestellen.

Beide huizen zijn aangesloten op de centrale van de zaak voor intern bellen, via de transparant lijn van KPN.
Werkt prima, kost alleen ook wat. Nu is het voor 1 woning niet een ramp dat men niet meer intern kan bellen, maar voor de andere woning, waar grootvader van 90 woont, wel belangrijk. Om deze man nog aan het verstand te brengen dat hij een ander nummer moet bellen dan het nummer van de zaak of familie dat naast de zaak woont (Deze woning heeft een directe verbinding met de centrale), gaat helaas niet.

Nu heb ik de volgende oplossing bedacht, aangezien het analoge lijnen betreffen: 2x een SIP ATA met een FXO poort voor aan de centrale, en in de ene woning een SIP ATA met FXS poort, de andere een SIP DECT base.

De vraag is: Heeft iemand ervaring met het koppelen van een SIP ATA aan een HiPath centrale? De telecomboer gaf aan dat dit niet kon ivm het aparte signaal wat de hipath verstuurd, maar ik ben anders van mening. (Zal aan zn eigen portemonee gedacht hebben, het uitrusten van die HiPath centrale met SIP module zou een 8000-9000 euro gaan kosten). Ik heb hier nog twee FritzBoxen 7360 liggen, met DECT base. Deze lijken me geschikt voor de woningen.

Internetverbinding is in 1 huis aanwezig, andere nog niet, maar kan aangevraagd worden.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Waarom een analoge ATA?

Pak een fritzbox en koppel die met de ISDN bus aan de Hipath.

Maar goed, moet die hele hipath nog blijven? Ik zou eerst inventariseren wat je nodig hebt. Denk ook aan gevolgen bij het uitfaseren van ISDN, denk aan digiaccess, alarm, frankeermachines, fax, pin enzo. Sommige dingen kunnen zo om, andere dingen moeten mogelijk vervangen en/of geupgraded worden.
Maar desondanks zou ik dat wel overwegen om die hele hipath eruit te schoppen.

Met 10jaar oud is elke dag dat dat ding nog werkt geluk.En energiezuinig zal ie ook niet zijn...

Is een hosted pbx geen optie? Richt die gewoon in met dezelfde nrs als nu op de hipath gebruikt worden, dan blijft het voor opa dezelfde nummers.
Daarbij heb je een hoop meer functionaliteiten die je nu ook niet kan. Welkomstberichtje, opname, wachtrij, doorschakelingen naar mobiel, vm buiten kantoortijden enz. Dingen die de Hipath of niet kan, of beperkt, of met dure upgrades....

Intern pak je simpele Aastra/Yealink/Gigaset toestelletjes, en bij opa zet je een simpele ATA neer icm een Fysic telefoon (Grote toetsen, luide ringtoon, optioneel gehoortoestelcompatible)

Je kan je ISDN eruit gooien, bespaart je behoorlijk kosten.
Huis 2 hoeft geen internet, aangezien er nu een toestel staat is er dus een 2-draads verbinding. Als een netwerkkabel niet kan, kun je ook een normaal snoertje gebruiken icm een Devolo AVpro setje of dmv MoCa als er een coaxkabel ligt, of een simpele (5Ghz) straalverbinding.
Een internetabbo in huis2 kost toch snel 250+ eur per jaar minimaal....

[ Voor 21% gewijzigd door DJSmiley op 21-10-2014 23:02 ]

• nautaonline
een Fritzbox aan de ISDN zou ook kunnen, mits de nummers intern gelijk blijven.

De reden waarom de HiPath eigenlijk moet blijven hangen, is omdat ze eigenlijk niet meer willen investeren in deze zaken. (Lees de hele familie, is 60+ en runnen de zaak zelf, restaurant/cafe/vergadercentrum), Ze weten namelijk niet hoelang ze dit nog blijven doen...

PIN machine zit wel op IP, via glasvezel. Dus die valt al buiten de centrale. Hosted-PBX is een optie, maar dan moet alles over de kop, en er liggen door de hele zaak nog ouderwetse 2/4 aderige telefoniekabels, waar je eigenlijk geen Ethernet over wil trekken.

Welkomstbericht etc is niet interessant vinden ze zelf. Wanneer ze zelf niet in de zaak zijn, schakelen ze het toestel door richting een van de huizen aangesloten op de centrale.

ISDN zou er uit kunnen indien je overgaat op IP, (zeker omdat het 3x ISDN2 is..)
Huis 2 heeft een 2 draads verbinding via KPN, net als Huis 1. Netwerkkabel is niet neer te leggen, en KPN zegt per 1/1/15 de beide 2 draadsverbindingen op.

Wat ik vergeten ben te melden, er staat wel een DECT zender op het pand, richting de andere huizen. We hebben nog niet getest om met twee van deze extra DECT handsets te kijken of er aan de overkant van de straat gebeld kan worden in deze huizen. Dat kan namelijk anders nog een optie zijn.

• OutSIdeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:13
DJSmiley schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:59:
Waarom een analoge ATA?

Pak een fritzbox en koppel die met de ISDN bus aan de Hipath.

Maar goed, moet die hele hipath nog blijven? Ik zou eerst inventariseren wat je nodig hebt. Denk ook aan gevolgen bij het uitfaseren van ISDN, denk aan digiaccess, alarm, frankeermachines, fax, pin enzo. Sommige dingen kunnen zo om, andere dingen moeten mogelijk vervangen en/of geupgraded worden.
Maar desondanks zou ik dat wel overwegen om die hele hipath eruit te schoppen.

Met 10jaar oud is elke dag dat dat ding nog werkt geluk.En energiezuinig zal ie ook niet zijn...

Is een hosted pbx geen optie? Richt die gewoon in met dezelfde nrs als nu op de hipath gebruikt worden, dan blijft het voor opa dezelfde nummers.
Daarbij heb je een hoop meer functionaliteiten die je nu ook niet kan. Welkomstberichtje, opname, wachtrij, doorschakelingen naar mobiel, vm buiten kantoortijden enz. Dingen die de Hipath of niet kan, of beperkt, of met dure upgrades....
Sorry hoor, maar die HiPath blijft echt nog wel lekker doorpruttelen.
We hebben oude HiCom's in service welke nog geen enkele spoor van mankementen vertonen...
nautaonline schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:17:
een Fritzbox aan de ISDN zou ook kunnen, mits de nummers intern gelijk blijven.

De reden waarom de HiPath eigenlijk moet blijven hangen, is omdat ze eigenlijk niet meer willen investeren in deze zaken. (Lees de hele familie, is 60+ en runnen de zaak zelf, restaurant/cafe/vergadercentrum), Ze weten namelijk niet hoelang ze dit nog blijven doen...

PIN machine zit wel op IP, via glasvezel. Dus die valt al buiten de centrale. Hosted-PBX is een optie, maar dan moet alles over de kop, en er liggen door de hele zaak nog ouderwetse 2/4 aderige telefoniekabels, waar je eigenlijk geen Ethernet over wil trekken.

Welkomstbericht etc is niet interessant vinden ze zelf. Wanneer ze zelf niet in de zaak zijn, schakelen ze het toestel door richting een van de huizen aangesloten op de centrale.

ISDN zou er uit kunnen indien je overgaat op IP, (zeker omdat het 3x ISDN2 is..)
Huis 2 heeft een 2 draads verbinding via KPN, net als Huis 1. Netwerkkabel is niet neer te leggen, en KPN zegt per 1/1/15 de beide 2 draadsverbindingen op.

Wat ik vergeten ben te melden, er staat wel een DECT zender op het pand, richting de andere huizen. We hebben nog niet getest om met twee van deze extra DECT handsets te kijken of er aan de overkant van de straat gebeld kan worden in deze huizen. Dat kan namelijk anders nog een optie zijn.
Je zou zelf een DECT meting kunnen uitvoeren met een handsetje om te kijken of het bereik voldoende is
Is het geintegreerde DECT of analoge DECT?
Pak een handsetje, even uit zetten, 1 en 4 of 1, 4 en 7 (afhankelijk van het type handset, mits Siemens of Gigaset), komt er service in het display staan, toets 76200 en activeer meet modus. Handset even uitzetten en daarna weer aanzetten.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5pQbQPF.jpg
RSSI(radio signal)
Field strength of the radio signals received from the basestation, normalized to a maximum of 100. If the value is < 50, the radio connection to the base station is no longer guaranteed.
Acceptable field strength is > 50 (> -60 dBm).
Als de waardes acceptabel zijn zou je ervoor kunnen kiezen om over de de kabels die vanaf het pand waar de centrale hangt naar de huizen toe daarop een extra zender aan te sluiten. Als ik goed begrepen heb dat er bekabeling aanwezig is tussen het bedrijfspand en de beide huizen.

Zou je eventueel de programmering van de centrale kunnen laten zien?

• nautaonline
Sorry voor de late reactie allereerst:

Goede vraag of het een analoge of digitale dect is, dat zal ik moeten bekijken.

Bekabeling tussen de huizen en bedrijfspand zijn nu net de huurlijnen van KPN. Programmering van de centrale heb ik nog niet kunnen zien, dit heeft een telecomboer geregeld en ik heb er zelf (nog) geen toegang tot.

Maar in elk geval bedankt voor de tip mbt bereik, dat gaan we eens even uitproberen.
Wordt vervolgd!