Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Miezerig bereik wifi

Pagina: 1
Acties:

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-11 21:20
Lieve mede-Tweakers,

Sinds ik ben overgestapt op een iPhone ben ik begonnen te merken hoe slecht het bereik van het wifi binnen ons huis eigenlijk is, maar ik irriteerde me al langer aan ons zwaar matige wifi. Nu ben ik dus op zoek naar manieren om ons wifi te boosten, maar tot nu toe helpt vrij weinig.

De volgende dingen heb ik geprobeerd:
- Channel van router veranderen
- Gespeeld met poorten openen
- 40Mhz geselecteerd in router-instellingen i.p.v. 20Mhz
- Wifi-stick aan m'n laptop hangen i.p.v. de standaard netwerkkaart te gebruiken
- Router resetten

Maar niks lijkt echt te helpen.

Nu is het wel zo dat onze router beneden in de meterkast hangt, en ik een zolderkamer heb. Logisch dat ik dan geen 5 bars verbinding heb, maar ééntje vind ik wel een beetje lullig. Daarnaast is het voor mij ook géén optie om de locatie van de router te veranderen. Iets met moederlogica en zo.

Iets wat me wél een reëel plan lijkt, is een AP aanschaffen en deze op de eerste verdieping hangen. Nu is het alleen zo dat als je daar naar gaat googelen, je al snel overspoelt wordt met informatie. Onze 'technische' buurjongen kwam er ook niet uit, hij zei simpelweg dat onze router geen AP's ondersteund, maar dat moet toch haast wel? Onze router is een Zyxel P-2812HNU-F1.

Hopelijk hebben jullie advies!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48
Als je de optie hebt een UTP-kabel naar de zolder te leggen, is dat de beste oplossing. Op je kamer hang je er dan een AP aan. (Een AP mag trouwens ook een router in AP-modus zijn).

Een kabel naar de eerste verdieping zou ook al een verbetering opleveren.

En dat gaat ook i.c.m. de Zyxel weet ik uit eigen ervaring.

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11 17:26
Een kabel naar je zolderkamer leggen is inderdaad de makkelijkste optie. Kost een zatermiddagje hobby'en maar dan weet je wel dat het helemaal goed loopt.

Mocht je trouwens geen mogelijkheid hebben om een UTP kabel naar boven te leggen kijk dan naar een powerline + wifizender? Deze heb je voor ongeveer 70,- en ben je niet afhankelijk van het bereik van je router (net zoals bij een repeater).

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-11 21:20
Bedankt voor de tips!

Heb het signaal een uurtje in de gaten gehouden, en tot mijn verbazing blijkt dus dat het bereik wel degelijk in orde is; het schommelt gewoon héél erg.

Soms heb ik vijf minuten lang maximaal bereik op mijn telefoon én op mijn laptop, en daarna kakt het weer in naar 1 bar en in het geval van mijn telefoon schakelt hij dan zelfs over op 4G omdat hij het netwerk niet kan vinden.

Dan zou het toch niet aan het bereik kunnen liggen? Waar dan wel aan? Ik heb met zo'n programma gescand naar andere wifi netwerken, die van mijn buren draaien allemaal op 6; die van mij draait op 1.

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-11 02:27

flipkipse

Google it

Je ontvangst heeft verschillende reden. Als je router in de meterkast hangt, kan het maar zo dat wanneer jou moeder de wasmachine aanzet, jou bereik omlaag klapt.

Wat je zoekt is bijvoorbeeld een fritz!box repeater 310e. Deze stel je zo in dat die het signaal oppakt en opnieuw uitzend.

Deze optie is je laatste stro halm, en ik adviseer hem niet. Dit is wanneer je echt geen netwerkkabels door het huis hebt liggen. Mocht je dit wel hebben, koop dan aub een goedkope accespoint.

Certified Google Teacher.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48
Handen af van repeaters! Slecht/onstabiel signaal als input betekent onherroepelijk slecht/onstabiel signaal als output.

Zoals ik al zei heb ik die Zyxel P-2812HNU-F1 ook ooit gebruikt. Ook in de meterkast en op de deur van de meterkast zat zelfs een metalen plaat (sleutelhanger-rek). Toch was het signaal erg stabiel en bereik was goed.

Is een firmware update een mogelijkheid?
Misschien eens testen als je de Zyxel uit de meterkast haalt. Is het signaal dan stabiel(er)?

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11 00:29
Masimo schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 20:38:
Als je de optie hebt een UTP-kabel naar de zolder te leggen, is dat de beste oplossing. Op je kamer hang je er dan een AP aan. (Een AP mag trouwens ook een router in AP-modus zijn).

Een kabel naar de eerste verdieping zou ook al een verbetering opleveren.

En dat gaat ook i.c.m. de Zyxel weet ik uit eigen ervaring.
d:)b dit was ook mijn 1e gedachte.

• vossejongk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-11 18:40
Wat ik destijds heb gedaan is een gaatje boren waar een utp kabel doorheen past in de muur op zolder precies boven de meterkast. Utp kabel erin duwen en tegelijkertijd de kabel rond draaien. Met een beetje mazzel kan iemand onderop bij de meterkast de kabel opvangen :) Let op dit was wel bij een dubbele muur met smalle tussenruimte (2 onder 1 kap woning) en overleg eerst met de eigenaar van t huis (ouders en/of verhuurder) wat mag... let ook op leidingen verborgen in of achter een muur met boren :). Meest stabiele en minste wifi straling heb je s je de boel bekabeld houd, maar een AP router aansluiten op bridge/AP modus kan ook, zelf zet ik de zendsterkte dan wel laag alt het ontvangende apparaat in dezelfde ruimte staat :)

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-11 02:27

flipkipse

Google it

Masimo schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:12:
Handen af van repeaters! Slecht/onstabiel signaal als input betekent onherroepelijk slecht/onstabiel signaal als output.
And i repeat: Deze optie is je laatste stro halm, en ik adviseer hem niet. Dit is wanneer je echt geen netwerkkabels door het huis hebt liggen. Mocht je dit wel hebben, koop dan aub een goedkope accespoint.

Ik heb vaak zat als laatste stro halm die fritz! 310E geinstalleerd. Ik heb hem dan op plaatsen geplaatst waar goed signaal was. En zo langzamerhand begint mijn mening wat te veranderen. Al is het altijd situatie specifiek of dit een oplossing is.

Stel TS mag van zijn ouders: Geen kabels trekken en heeft geen kabels liggen. Dan kan je het altijd proberen...

Certified Google Teacher.

Pagina: 1