Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-09 10:58
Misschien heeft iemand hier een werkbare oplossing voor dit probleem. Wij lopen er hier nogal eens tegenaan en een nette oplossing is er nog steeds niet.

Situatie

De klant wil wekelijkse aanbiedingen netjes tonen op een actiefolder. Daarvoor is een folder op A4 formaat ontworpen die de klant (voorbedrukt) in de printer doet en daarop zelf de tekst print.

Probleem

Op dit moment word er een documentje (voor Word) aangeleverd met daarin tekstvlakken die overeen komen met de witte ruimtes op het voorbedrukte actiefoldertje. Dit is echter enorm bewerkelijk en echt netjes is het ook niet. Vooral het indelen van de tekstvlakken is soms lastig, (bijv.) doordat bepaalde dingen bij klant niet overeen komen met wat wij gebruiken.

Oplossing

Wat is hier nou een goede oplossing voor? Op Google vind ik niet echt een specifieke oplossing voor dit probleem. Het moet makkelijk te gebruiken zijn, toegankelijk en zonder meteen InDesign (oid.) te installeren bij de klant.

Zelf dacht ik aan...

HTML template: Gemakkelijk en heel aanpasbaar, maar van HTML -> A4 is ook weer geen pretje. Precisie is dan weer een probleem.

PDF Forms: De meest nette oplossing, maar niet zo flexibel als ik wat tutorials op internet lees.

Hoe lossen jullie dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 20:47
PDF forms is zeker wel flexibel als je het met Acrobat (Pro) kunt inrichten. Dat is althans mijn ervaring. Heb zo'n oplossing voor een slagerij toegepast waarbij de toonbankkaartjes ingeprint en geplastificeerd moesten worden. Er was voor verschillende productgroepen een breed scala aan informatie (titel, beschrijving, van-voor-prijs, gewicht, soort, etc) nodig en dat was prima in te passen door middel van de invulvelden.

Wat is precies de flexibiliteit die je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
Oké dat moet wel kunnen dus. Wat jij beschrijft is namelijk precies wat bedoel namelijk, als ik het zo lees.

Nou flexibel in de zin van niet heel gemakkelijk te maken. Nu ben ik zelf geen expert en ben ik vooral opzoek naar een oplossing waarvoor ik normaal de Word oplossing maak, dat moet makkelijker kunnen (voor de klant) dacht ik.

PDF forms lijken mij sowieso de beste oplossing tot zover, maar...
  • Kun je een invulveld voorzien van een bepaald (custom) lettertype?
  • In (bijv.) InDesign een PDF A4 uitvoeren, daarna met Acrobat Pro de velden erin zetten, of kan alles in InDesign?
  • Kan de klant de PDF invullen met Acrobat Reader (non-pro)?
Bedankt voor je reactie! ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
[quote]TheNephilim:
• Kun je een invulveld voorzien van een bepaald (custom) lettertype?

Ja. Alles custom.

[quote]TheNephilim:
• In (bijv.) InDesign een PDF A4 uitvoeren, daarna met Acrobat Pro de velden erin zetten, of kan alles in InDesign?

Het zou vanuit InDesign ook moeten kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee. Als je InDesign hebt vanuit Creative Cloud kun je binnen een paar tellen Acrobat Pro installeren.
TheNephilim:
• Kan de klant de PDF invullen met Acrobat Reader (non-pro)?
Jep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
Ben even aan het kijken, maar je kunt geen lettertypes gebruiken, buiten de standaard aanwezige: https://forums.adobe.com/thread/1244126?tstart=0

Dat is dan weer erg jammer natuurlijk, ik hoopte dat dat wel mogelijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Sorry, ja de aanwezige fonts op de machine waarop je de PDF edit.
Daar kun je natuurlijk links- of rechtsom wel voor zorgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
Ik heb een de fonts van Google gedownload, in ieder geval een groot aantal, die staan er niet tussen. Je zou zeggen dat die web safe zijn, al verschijnen die niet in de lijst met beschikbare fonts.

Even kijken of ik dat anders op kan lossen, maar volgens mij staat hij lijstje met fonts vast en is dit niet gekoppeld aan Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Dus op de machine waarop je de PDF form wilt invullen staan de fonts niet als selecteerbaar ondanks dat ze geinstalleerd zijn?
Pagina: 1